Παλιές φωτογραφίες της Ελλάδας.

Η πόλη της Κοζάνης, όπως φαίνεται στην -κατά πάσα πιθανότητα- παλαιότερη κάρτα με θέμα την Κοζάνη που κυκλοφόρησε το 1904, πριν ακόμα από την απελευθέρωση της πόλης από τους Οθωμανούς (11.10.1912). Διακρίνεται το σήμα-κατατεθέν της πόλης, το 6όροφο καμπαναριό της εκκλησίας του πολιούχου Αγ. Νικολάου, που κτίσθηκε το 1855.

Το μοτίβο της κάρτας χρησιμοποιήθηκε και σε άλλες μεταγενέστερες κάρτες που απεικόνιζαν την απελευθέρωση της πόλης. Η διαμόρφωση του πίσω μέρους της κάρτας την τοποθετεί χρονολογικά πριν το 1905, μια και μετά το έτος αυτό καθιερώθηκε η κάθετη γραμμή στα καρτ-ποστάλ για την ξεχωριστή αναγραφή της διεύθυνσης.

1.jpg1a.jpg
 
Τελευταία επεξεργασία:
το παράξενο είναι ότι η Κοζάνη αν και ηπειρωτική έχει πολιούχο τον Άγιο Νικόλαο. Ένας καθηγητής μας είπε ότι πριν την ανακάλυψη των λιγνιτών οι ξένοι την Ελλάδα ψωροκώσταινα την ανεβάζαν, ψωροκώσταινα την κατεβάζαν.
 
το παράξενο είναι ότι η Κοζάνη αν και ηπειρωτική έχει πολιούχο τον Άγιο Νικόλαο................
Πολύ εύλογη η απορία σου φίλτατε Uskoke, ωστόσο έχει εξήγηση. Την εκκλησία που χτίσθηκε το 1664 χρηματοδότησε ο κοζανίτης άρχοντας και ευεργέτης Χαρίσιος Τράντας. Είχε ζήσει πολλά χρόνια στη Ρωσία, όπου έκανε και την περιουσία του, και εκεί ο Άγιος Νικόλαος είναι ιδιαίτερα αγαπητός. Από ότι φαίνεται αυτό τον οδήγησε να επιλέξει αυτόν ως προστάτη της νέας εκκλησίας.

Ο Άγιος Νικόλαος είναι πολύ σεβαστός στους κοζανίτες (τον λένε "ο παππούς", λόγω της μεγαλοπρεπούς άσπρης γενειάδας του στις εικόνες του ναού), αλλά ήταν και στους Τούρκους της περιοχής πριν την απελευθέρωση, που τον τιμούσαν και φοβόταν, όπως μας έλεγαν παιδιά αιωνόβιες γιαγιάδες της πόλης. Θυμάμαι σε αυτές τις συζητήσεις, όταν μαζευόμασταν παιδιά στις 6 Δεκεμβρίου (γιορτή του πολιούχου) σε σπίτια με γιαγιάδες, μας έλεγαν ψήνοντας κάστανα στη χόβολη, ότι λίγες μέρες πριν την απελευθέρωση, όταν ο ελληνικός στρατός πλησίαζε και διάβηκε τα στενά του Σαραντάπορου, ότι ο Παππούς, ακριβώς όπως ήταν στις εικόνες, γύριζε καβαλάρης με άσπρο άλογο γύρω γύρω την πόλη, μη επιτρέποντας έτσι στους Τούρκους που υποχωρούσαν να κάνουν κακό και έφυγαν τρομαγμένοι. Της γιαγιάς τα ωραία παραμύθια που θυμάται κανείς με νοσταλγία...........

Μια και μιλάμε για απελευθέρωση να και η σχετική κάρτα που αποτελεί ζωγραφικό (έφιπποι) και φωτογραφικό (η πόλη στο υπόβαθρο από την προηγούμενη κάρτα) κολάζ. Η ίδια κάρτα υπάρχει και επιχρωματισμένη και τυπώθηκε στα τέλη του 1912.

2.jpg
 
Μπα από τότε υπήρχε η μόδα να φτιάνουν τουριστικά καΐκια που να παριστάνουν τα αρχαιοελληνικά? Έχω δει κάμποσα τα τελευταία χρόνια αλλά νόμισα ότι τα είχαν εμπνευστεί από την τριήρη "Ολυμπιάδα", όχι ότι έχουν καμία σχέση με αυτή τη σοβαρή προσπάθεια αναπαραγωγής τριήρους.
 
Οι φραπεδιές που είναι? Έτσι κάθονται στα τραπεζάκια έξω χωρίς να παίρνουν τίποτε?

Αν και έχω πάει κάμποσες φορές Πάτρα ήμουν μικρός και δεν θυμάμαι σχεδόν τίποτε, αλλά το νεοκλασσικό κτήριο που βλέπουμε είναι γνωστό (το θέατρο "Απόλλων", έργο του Τσίλλερ) κι έτσι εύκολα το βρήκα στο Γκουγκλ. Αν και δεν μπορώ να πω ότι το κομμάτι της πλατείας Γεωργίου του Α που βλέπουμε με τις σκουριασμένες ζαρντινιέρες και το περίεργο έδαφος είναι ιδιαίτερα ελκυστικό, τουλάχιστον βλέπουμε λίγο πράσινο και κάποια δεντράκια. Κοιτώντας την πλατεία όπως είναι σήμερα συμπεραίνω ότι οι δήμαρχοι Πατρέων έχουν την ίδια μανία να μετατρέπουν τις πλατείες σε ερήμους απο τσιμένο και πλακάκι που χαρακτηρίζει και τους δημάρχους Αθηναίων.

1623265873819.png
 
-Τι περιμένουνε στην αγορά συναθροισμένοι?
Είναι οι επίσημοι να φθάσουν σήμερα.

-Γιατί τα σχολιαρόπαιδα εβγήκαν
σήμερα με τες κόκκινες, τες κεντημένες φούστες·
γιατί λουλούδια κράτησαν σε τόσες ανθοδέσμες?

Γιατί οι επίσημοι θα φθάσουν σήμερα·
και τέτοια πράγματα θαμπόνουν τους βαρβάρους.
 
Γκρρρρ κάθε φορά που βλέπω το Παλαμήδι θυμάμαι το καλοκαίρι του 2000 που 43 χρονών τζόβενο πέντε πέντε δέκα (*) ανέβηκα τα σκαλιά (**) για να μάθω αμέσως μετά ότι έχει και αμαξιτό δρόμο που φτάνει ως επάνω, όπως μου αποκάλυψε περιχαρής ο σύζυγος του νεότερου φιλικού ζευγαριού με το οποίο κάναμε διακοπές και ο οποίος πρώτον είχε διαβάσει τουριστικό οδηγό και το ήξερε (***), δεύτερον Ολλανδός ων είχε μακρυά και ποδηλατογύμναστα πόδια, και τρίτον σχετικά νιόπαντρος ων ήθελε να εντυπωσιάσει τη σύζυγό του με τις σκαρφαλωτικές του επιδόσεις κι έτσι δεν μας το είπε παρά αφού φτάσαμε στην κορυφή. Η σύζυγος, πρακτική Γερμανίδα και σχετικά ευτραφής, έγινε έξαλλη που μας ξεθέωσε χωρίς λόγο και του τα έψαλε. Εγώ δεν μπορούσα να μιλήσω αλλιώς θα συμμετείχα στον εξάψαλμο.

(*) Τρόπος του λέγειν, ένα ένα κι αγκομαχώντας τ' ανέβηκα
(**) Αν ήταν 999 όπως λέγεται ή όχι θα σας γελάσω, έχασα το λογαριασμό μετά τα 10 πρώτα γιατί μου τελείωσαν τα δάχτυλα,
(***) Εγώ δεν το καταδέχτηκα να μελετήσω οδηγό, τουρίστας στη χώρα μου?
 
Πίσω
Μπλουζα