Έλεγχος και επισκευή στο floppy της Α4000

mike

RetroJunkie™
Joined
17 Νοέ 2008
Μηνύματα
2.153
Αντιδράσεις
86
Τεχνικό θέμα : έλεγχος σε HD floppy FB-357A για Α4000, το είχα ποστάρει παλιότερα και σε άλλο φορουμ.

Ας υποθέσουμε ότι ξαφνικά το φλοπυ της Α4000 σας έπαψε να λειτουργεί σωστά. Παρακάτω υπάρχει ένας οδηγός για να βρείτε τι μπορεί να φταίει και να το φτιάξετε, εάν φτιάχνεται. Συνηθως το φλοππυ ειναι τυπου FB-357A (βλεπε φωτο 1) και πιο σπανια FZ-357A. Εννοειται πως ο οδηγος μιλαει για το εσωτερικο σας φλοπυ, οχι καποιο που μολις αγορασατε και δεν ξερετε εαν επαιζε ή εαν τα jumper του ειναι σωστα τοποθετημενα. Απευθυνεται σε αυτος που δεν εχουν ξανανοιξει φλοπυ και οχι στους guru του hardware.

ΦΩΤΟ 1 : το φλοπυ FB-357A με τα jumper του που ειναι ρυθμισμενα σε df0 για χρηση σαν πρωτο εσωτερικο φλοπυ της Α4000

attachment.php


Ξεκινάμε βγάζοντας την καλωδιοταινια του φλοπυ και το φυσακι της τροφοδοσίας. Πιάνουμε το φλοπυ στα χεριά μας και πάμε πιο πέρα από την Α4000, δεν χρειάζεται να είμαστε κοντά προς το παρόν. Οπως το βλέπουμε, αρχικά αφαιρούμε με κατσαβίδι (σταυρό) τις δυο βίδες στα πλάγια, στην μέση του μεταλλικου περιβλήματος, μια αριστερά, μια δεξιά. Μέτα εντοπίζουμε την πολύ μικρή βιδουλα στην επάνω πλευρά και πολύ πίσω. Την λύνουμε με πολύ μικρο σταυροκατσαβιδο. Αφαιρούμε την πρόσοψη μπροστά, πιέζοντας τα δυο κλιπάκια δεξιά-αριστερά και το ένα μεγαλύτερο επάνω. Δεν σπάνε τόσο εύκολα, είναι ελαστικά, αλλα μην το παρακάνετε και σας μείνουν στο χέρι. Αφου βγάλουμε την πρόσοψη, αφαιρούμε και ολόκληρο το μεταβλητό περίβλημα και τα τοποθετούμε κάπου μακριά μαζί με τις βίδες γιατί δεν θα τα ξαναχρειαστουμε, μην ενοχλούν. Οπως βλέπουμε το φλοπυ γυμνό τώρα, από την επάνω πλευρά διακρίνεται η κεφαλή με το πορτοκάλι "αυτοκόλλητο" βλεπε φωτο 2

ΦΩΤΟ 2 : διακρινεται η κεφαλη με το πορτοκαλι "αυτοκολλητο"

attachment.php


Περνούμε μια μπατονετα και με λίγο οινόπνευμα καθαρίζουμε και τις δυο κεφάλες. Η κάτω άπλα με την μπατονετα ενω για την επάνω σηκώνουμε το ελατηρίο που την πιέζει προς τα κάτω όσο πάει χωρίς να το σπάσουμε και έτσι με την κεφαλή ψηλά την καθαρίζουμε, φωτο 3.

ΦΩΤΟ 3 : αναπαρασταση καθαρισμου επανω κεφαλης

attachment.php


spacer.gif


Μπορούμε να κάνουμε μια δοκιμή τώρα, αλλα προσοχή το φλοπυ είναι γυμνό να μην ακουμπήσει κάπου και γίνει βραχυκύκλωμα. Ο τρόπος που το πιάνουμε για να βάλουμε την δισκέτα είναι από τα δυο μαύρα πλαστικά στηρίγματα δεξιά και αριστερά από κάτω. Τα μεταλλικά κομμάτια αριστερά-δεξιά πρέπει να είναι ελεύθερα για να μην εμποδίζουν την είσοδο της δισκέτας. Το πιο συνηθισμένο πρόβλημα λοιπόν είναι η βρόμικη κεφαλή και λύνεται με καθάρισμα. Το δεύτερο πιο συνηθισμένο πρόβλημα είναι οι αισθητήρες (μικρά μαύρα εξογκώματα) που δεν δουλεύουν σωστά και το φλοπυ νομίζει ότι δεν έχει δισκέτα (βλέπε φωτο 4).

ΦΩΤΟ 4 : οι αισθητηρες που καταλαβαινουν εαν μπαινει/βγαινει δισκετα

attachment.php


spacer.gif


Μπορούμε να καταλάβουμε εάν δουλεύουν ΟΚ, εάν βάλουμε μια δισκέτα ανω ειναι σε λειτουργεια και παρατηρήσουμε το φλοπυ να συμπεριφέρεται όπως όταν βγάζουμε την δισκέτα, αλλα φυσικά εμείς δεν ακουμπάμε καθόλου την δισκέτα. Συνήθως μηνύματα του τύπου YOU MUST REPLACE VOLUME WORKBENCH IN DF0 μας δείχνει ότι υπάρχει πρόβλημα εκεί. Αρχικά καθαρίζουμε τους αισθητήρες από την πολύ εξωτερική βρωμιά. Μέτα περνούμε το WD-40 το σπρέι και με το σωληνάκι που ρίχνει εντοπισμένα, ρίχνουμε WD40 ακριβως επάνω τους. Εαν τρέξει, το αφήνουμε να τρέξει προς την έξω πλευρά, να μην πάει προς την κεφαλή. Αφου σκουπίσουμε ότι έτρεξε, τότε πατάμε πολλές φόρες και γρήγορα τους αισθητήρες με το δάκτυλο, ώστε να ρουφήξουν ανάμεσα οι επαφές WD και να μην σφηνώνουν. Τωρα οι μαύροι πλαστικοί αισθητήρες κινούνται χωρίς κωλύματα. Περνούμε μια άχρηστη δισκέτα και την βάζουμε στο φλοπυ, ώστε εάν τυχόν υπάρχουν υπολειμματα WD40 να πάνε πάνω σε αυτήν την δισκέτα και όχι σε κάποια που χρειαζόμαστε. Μέτα από πολλαπλά πατήματα, οι αισθητήρες γλιστράνε και δεν εμφανίζονται πια αλλα μηνύματα error.

Αν όμως το φλοπυ συνεχίζει να μην παίζει? Οπως βλέπουμε την κεφαλή από επάνω, με το δάκτυλο μας περιστρέφουμε τον κοχλία (αυτό με το γράσο επάνω, βλέπε φωτο 5 τι περιστρέφουμε)) μέχρι η κεφαλή να έρθει πολύ ψηλά, προς την πλευρά του κουμπιού (φωτο 6).

ΦΩΤΟ 5 : Η μπατονετα δειχνει τον κοχλια που περιστρεφουμε με το δακτυλο, ωστε να μετακινησουμε τερμα επανω την κεφαλη

spacer.gif
attachment.php


ΦΩΤΟ 6 : Εδω φαινεται η κεφαλη τερμα μετακινημενη προς τα επανω

attachment.php


Τωρα συνδέουμε το φλοπυ (και καλωδιοταινια και ρεύμα) στην Α4000 και πατάμε το power. Θα πρέπει η κεφαλη με το που πατήσουμε το power να μετακινηθεί πολύ γρήγορα προς την άλλη πλευρά, δηλαδή προς την πλευρά της καλωδιοταινιας. Εαν δεν γίνει αυτό πιθανόν έχει καεί το μοτέρ που μετακινεί την κεφαλή μπρος-πίσω ή κάτι στο κάτω μισό κομμάτι του φλοπυ, θα δείτε παρακάτω. Πως πρέπει να συμπεριφέρεται μηχανικά ένα φλοπυ? Αρχικά είδαμε τι πρέπει να κάνει η κεφαλή, να μηδενίζει πάντα μόλις ανοίξουμε το ρεύμα. Μέτα ενώ έχουμε το φλοπυ συνδεόμενο και ανοιχτή την αμιγκα χωρίς δισκέτα μέσα, θα πρέπει άπλα να ακούγεται ένα τακ-τακ. Απο την κάτω πλευρά πρέπει ο μεγάλος στρόγγυλος περιστροφέας (αυτό το γκρι στρόγγυλο στην φωτο 7) να είναι τελείως ακίνητος.

ΦΩΤΟ 7 : διακρινεται ο μεταλλικος περιστροφεας που θα πρεπει να λειτουργει σωστα

]
attachment.php


Εαν κινείται ακανόνιστα χωρίς δισκέτα, υπάρχει πρόβλημα στο επάνω κομμάτι του φλοπυ (είπαμε παρακάτω θα δείτε). Εαν είναι σταθερός, επόμενο βήμα είναι να πατήσουμε τον αισθητήρα (ναι αυτόν με το WD) με το δάκτυλο (δεν έχουμε δισκέτα μέσα). Τότε θα πρέπει το στρόγγυλο γκρι μέταλλο από κάτω να αρχίσει να περιστρέφεται γρήγορα (ανάβει ταυτόχρονα και το λαμπάκι). Εαν δεν περιστρέφει το στρόγγυλο γκρι, υπάρχει βλάβη στο επάνω κομμάτι. Αρα τσεκάρουμε αυτές τις κινήσεις. Πάμε να βρούμε τι φταίει εάν κάποια κίνηση δεν είναι σωστή. Γενικά το φλοπυ της Α4000 χωρίζεται σε δυο μερη. Ευτυχώς η αποσυναρμολόγηση είναι πιο εύκολη από τα φλοπυ για Α1200, που με το παραμικρό κόβονται/χαλάνε πράγματα και μετά είναι για πέταμα. Λοιπόν το βγάζουμε από την αμιγκα, το περνούμε στα χεριά μας και το γυρνάμε ανάποδα. Εντοπίζουμε τις δυο βίδες (τις δείχνουν οι μπατονετες στην φωτο 8) και τις ξεβιδώνουμε με σταυροκατσαβιδο.

ΦΩΤΟ 8 : οι δυο μικρες βιδες που συγκρατουν τα δυο μερη του φλοπυ ενωμενα

attachment.php


Τωρα το πιο μικρο κομμάτι του φλοπυ είναι κάπως πιο χαλαρό.

1)Το γυρνάμε "από την καλή" και βλέπουμε επάνω και δεξιά δυο καλωδιοταινιες (βλέπε φωτο 9). Τις βγάζουμε άπλα τραβώντας τες, όχι απότομα, αλλα γενικά αντέχουν στο τράβηγμα. Βγάζουμε την πιο έξω πρώτα, μετά την πιο μέσα.

ΦΩΤΟ 9 : οι δυο καλωδιοταινιες που αφαιρουμε προσεκτικα με τραβηγμα

attachment.php


2)Ακριβως διπλά στις δυο ταινίες υπάρχει ένα καλωδιακι χρώματος μπλε, και αυτό βγαίνει με τράβηγμα, λίγο πιο έντονο. Προσοχή δεν το ισιώνουμε, γιατί δεν θα θυμόμαστε μετά με ποια πλευρά ξαναμπαίνει. Βλέπε φωτο 10.

ΦΩΤΟ 10 : το μπλε καλωδιακι με τα 3 πιν που αφαιρουμε με τραβηγμα

attachment.php


3)Πάντα στην επάνω πλευρά, αυτη την φορά στα αριστερά διπλά στο μοτέρ, υπάρχει ένα φυσακι με 4 καλωδιακια. Έχοντας αφαιρέσει τα προηγούμενα, μπορούμε να απομακρύνουμε λιγο τα δυο κομμάτια του φλοπυ προσεκτικά και να βάλουμε ένα ψιλό κατσαβιδακι, ώστε να μας βοηθήσει να ξεσυνδεσουμε το άσπρο φυσακι. Εχει δυο κλιπάκια από την μια πλευρά. Βλέπε φωτο 11.

ΦΩΤΟ 11 : το φυσακι με τα 4 καλωδιακια, το ξεμονταρουμε με την βοηθεια ψιλου κατσαβιδιου, στην μια πλευρα εχει 2 κλιπακια

bje.JPG


4)Γυρνάμε το φλοπυ ανάποδα και εντοπίζουμε ένα καφέ κλιπακι, στην μέση και δεξιά (φωτο 12).

ΦΩΤΟ 12 : η μπατονετα δειχνει το καφε κλιπακι, μονταρισμενο, πριν το ανοιξουμε. Διακρινονται οι στρογγυλες ακρες.

attachment.php


Αυτό ανοίγει με τον εξής τρόπο: περνούμε δυο ψιλά ίσια κατσαβιδακια και πιέζουμε τις άκρες του κλιπ (είναι στρογγυλεμένες) προς τα έξω. Οταν μετακινηθεί αρκετά, τότε μπορεί το επάνω μέρος του κλιπ να ανασηκωθεί ελαφρά περίπου 30 μοίρες. Τότε η καλωδιοταινια απελευθερώνεται φωτο 13. Προσοχή δεν τραβάμε την καλωδιοταινια εάν δεν είναι χαλαρή.

ΦΩΤΟ 13 : η καλωδιοταινια εχει ελευθερωθει, με ανασηκωμα του καφε κλιπ

attachment.php


Τωρα που έχουν βγει όλες οι ενώσεις μεταξύ των δυο κομματιών, μπορούμε να τα χωρίσουμε. Υπάρχει ένα πιο μεγάλο κομμάτι (αυτό που έχει την κεφαλή επάνω του) και από εδώ και πέρα θα ονομάζεται βμεγάλο κομμάτιβ και ένα πιο μικρο, απλή πλακετιτσα με τις συνδέσεις για την αμιγκα που θα το ονομάζω βμικρο κομμάτιβ (δείτε φωτο 14).

ΦΩΤΟ 14 : τα δυο κομματια που αποτελουν το φλοπυ, αποσυνδεμενα

attachment.php


Λοιπόν το μικρο κομμάτι είναι υπεύθυνο για αυτό που έγραψα πιο πριν, δηλαδή το μηδενισμό της κεφαλής προς τα πίσω. Εαν έχει καεί κάποιο τσιπ και όχι το μοτέρ που πηγαίνει μπρος-πίσω, τότε εφαρμόζοντας ένα άλλο λειτουργικό βμικρο κομμάτιβ μπορούμε να επιβεβαιώσουμε ότι αυτό φταίει. Εαν δηλαδή μοντάρουμε ένα λειτουργικό βμικρο κομμάτιβ και η κεφαλή κινείται πίσω αμέσως μόλις πάρει ρεύμα, τότε το μικρο κομμάτι που έχουμε είναι για πέταμα. Διαφορετικά το μοτέρ που βρίσκεται στο βμεγάλο κομμάτιβ έχει καεί.

Εδω να δώσω κάποιες οδηγίες μονταρίσματος του μικρου με το μεγάλο κομμάτι. Καταρχήν ξεκινάμε ανάποδα, πάντα με την σειρά που τα βγάλαμε. Το μόνο tricky σημείο είναι το γκρι κλιπακι με την καλωδιοταινια (στο πίσω μέρος), απλα για να μπει, με ένα ψιλό ίσιο κατσαβιδακι βεβαιωνόμαστε ότι έχουμε σηκώσει το κλιπ σε γωνιά, μετά πιέζουμε την καλωδιοταινια μέσα, και τέλος κατεβάζουμε το καφέ κλιπ και μετά το σπρώχνουμε από τις δυο πλευρές με το κατσαβιδι, ώστε να κλείσει και να σφηνώσει την καλωδιοταινια. Tο μεγάλο κομμάτι είναι υπεύθυνο για την περιστροφική κίνηση του γκρι στρογγυλου μόλις πατηθεί ο αισθητηρας. Εαν μοντάρουμε ένα άλλο "μεγάλο κομμάτι" στο κάλο μικρο που έχουμε και το στρόγγυλο κινείται σωστά με τον τρόπο που πρέπει (όχι πριν πατησουμε τον αισθητηρα, να ξεκινάει και να περιστρέφεται μετά το πάτημα), τότε είμαστε σίγουροι ότι φταίει κάτι στο "μεγάλο κομμάτι". Προφανώς όταν βρούμε ότι φταίει είτε το "μικρο" είτε το "μεγάλο" θα πρέπει να το αντικαταστήσουμε με ένα λειτουργικό, για αυτό πότε δεν πετάμε τα χαλασμένα φλοπυ και τα κρατάμε σαν spares. Σπανια χαλανε ταυτοχρονα ολα σε ενα φλοπυ (και η κεφαλη και οι ασθητηρες και τα μοτερ και το μεγαλο και το μικρο κομματι), ετσι μπορει να βρουμε π.χ. ενα παλιοτερο χαλασμενο που να εχει σωστη κεφαλη και να το συνδιασουμε με το δικο μας που εχει σωστη πλακετα.

Τι γίνεται όμως εάν η κεφαλή μηδενίζει, το στρόγγυλο είναι σταθερό πριν πατήσουμε τον αισθητήρα και ξεκινάει κανονικά μόλις τον πατήσουμε και με λίγα λογία όλα μηχανικά είναι ΟΚ? Τότε αφου έχουμε καθαρίσει την κεφαλή και πάλι δεν διαβάζει, το πιθανότερο είναι η κεφαλή να έχει χάσει το alignment της και δυστυχώς φτιάχνεται με παλμογράφο. Αρα άπλα κρατάμε το φλοπυ για spares. Και μην ξεχνάτε να μοντάρετε τα φλοπυ ακριβως με την σειρά που τα ανοίξατε. Τα parts απο FB δεν ταιριαζουν σε FZ.

Αυτα λοιπον με το φλοπυ της Α4000.

http://www.retromaniax.gr/vb/album.php?albumid=2962
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Διαμάντι ποστ! Ά-ΨΟ-ΓΟΣ! :thumbup:

Το θέμα έγινε sticky!

Παρεπιπτόντως, σε παρακαλώ, βάλε τις φωτογραφίες σε ένα άλμπουμ και στείλε μου το link να το βάλω στο ποστ, γιατί θα τις χάσουμε από εκεί που είναι...
 
Mega thanks! :) Το πρόσθεσε η Ναταλί! :)

(τα offtopics θα αυτοκαταστραφούν σε 5.... 4... 3... 2... )
 
Αλλαξε και η γραμματοσειρα? γιατι κατω-κατω μου βγαζει το

.[/size][/color]

ειχα μεγαλωσει την γραμματοσειρα, γιατι η κανονικη που το ειχα γραψει σε open office ηταν μικρη και δυσαναγνωστη στο retromaniax. Nα την ξαναμεγαλωσω λιγο?
 
Την έφερα στα default του φόρουμ από άποψη γραμματοσειράς και μεγέθους. Νομίζω ότι είναι οκ τώρα!
 
Nαι μια χαρα ειναι τωρα, thanx :thumbup:
 
Πίσω
Μπλουζα