Ελληνικά arcades: σταύρωμα χεριών, περίεργες καμπίνες

Dr. SLUMP

RetroMasteR
Joined
6 Απρ 2007
Μηνύματα
1.300
Αντιδράσεις
144
Θυμάμαι όταν ήμουν νιάνιαρο στα τέλη 80 με αρχές 90, η μάνα μου με πήγαινε (έπειτα από πολλή γκρίνια) στα ουφάδικα για να παίξω παιχνίδια ανώτερα του Atari 2600 μου (και αργότερα του NES). Βλέποντας ταινίες όπως το Terminator 2, όπου φαίνεται πως είναι ένα ουφάδικο εξωτερικού, είχα παρατηρήσει ότι τα μηχανήματα ήταν πολύ πιο όμορφα, κάθε καμπίνα με το δικό της σχέδιο και θεματολογία.

Αντιθέτως, στο ουφάδικο όπου έπαιζα (στους Αμπελόκηπους, ένα πολύ παρακμιακό μαγαζί), σχεδόν όλα τα μηχανήματα ήταν μπεζ/λευκής καμπίνας, συνήθως χωρίς κανένα ενδεικτικό. Είχαν μάλιστα μια πολύ κουραστική διάταξη, με το μοχλό στο δεξί μέρος και τα κουμπιά στο αριστερό, με αποτέλεσμα (ως δεξιόχειρας) να μπορώ να παίζω μόνο με τα χέρια σταυρωτά, πράγμα πολύ κουραστικό ειδικά για μικρά παιδικά χέρια.

Αργότερα κατά το 1993, είχα τη χαρά να ανακαλύψω ένα ουφάδικο στη Φωκίωνος Νέγρη, το οποίο είχε στην πλειοψηφία του θεματικές, αυθεντικές καμπίνες, μοχλούς στα αριστερά, καλύτερες οθόνες και γενικά, απολάμβανα πραγματική εμπειρία arcade. Δεν έλειπαν βέβαια πιο καταχωνιασμένα τα προαναφερθέντα λευκά arcade, τα οποία δεν τα άγγιζε ποτέ κανείς πλέον.

Τι συνέβαινε λοιπόν; Οι μαγαζάτορες αγόραζαν "generic" καμπίνες και βάζανε μέσα όποια πλακέτα ήθελαν; Πόσο νόμιμο ήταν αυτό; Η ιδέα του να είναι ο μοχλός στα δεξιά, πως στο καλό τους ήρθε; Έχω δει χιλιάδες εικόνες arcade στο internet και δεν έχω ξαναπετύχει αυτή τη διάταξη πλήκτρων. Έχει λυθεί αυτό το μυστήριο;

Bonus: από που προέκυψε ο όρος "ουφάδικο"; Φαντάζομαι ότι σχετίζεται με την πρώτη γενιά arcades, όπου τα περισσότερα παιχνίδια είχαν θεματολογία διαστήματος. Ή μήπως ήταν κάτι άλλο;
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Dr. SLUMP είπε:
Είχαν μάλιστα μια πολύ κουραστική διάταξη, με το μοχλό στο δεξί μέρος και τα κουμπιά στο αριστερό, με αποτέλεσμα (ως δεξιόχειρας) να μπορώ να παίζω μόνο με τα χέρια σταυρωτά, πράγμα πολύ κουραστικό ειδικά για μικρά παιδικά χέρια.
Aυτο που γραφεις εδω φιλαρακι θα φαινεται παραξενο στο 80% τουλαχιστον του forum γιατι συμφωνα με τους περισσοτερους οποιος ειναι δεξιοχειρας και καλα πρεπει να τον βολευει ο μοχλος να ειναι δεξια.Εχεις απολυτο δικειο για ωσα λες και το κανονικο ειναι ο μοχλος αριστερα και τα κουμπια δεξια αλλα οι ελληναραδες με της πατεντες τους στης εδω καμπινες εβαζαν τον μοχλο δεξια με αποτελσμενα εμεις οι τιμιοι δεξιοχειρες :D που ασχετα απο αυτο μας βολευει μονο ο μοχλος αριστερα να αναγκαζομαστε σταυρωνουμε τα χερια για να παιξουμε.Το original ειναι ο μοχλος αριστερα και ωσο για το τι βολευει τον καθεναν ειναι αλλουνου παπα ευαγγελιο.Ωσο για τα ουφαδικα ακριβως αυτο που ειπες ηταν και ονομαζοταν ετσι.
Ειχα ανοιξη ενα θεμα με poll για μοχλο αριστερα η δεξια εδω http://www.retromaniax.gr/vb/showthread.php?24307-%CC%EF%F7%EB%FC%F2-%E1%F1%E9%F3%F4%E5%F1%DC-%EA%EF%F5%EC%F0%E9%DC-%E4%E5%EE%E9%DC-%DE-%EC%EF%F7%EB%FC%F2-%E4%E5%EE%E9%DC-%EA%EF%F5%EC%F0%E9%DC-%E1%F1%E9%F3%F4%E5%F1%DC&highlight=%EC%EF%F7%EB%EF%F2+%E1%F1%E9%F3%F4%E5%F1%E1+%E4%E5%EE%E9%E1
 
Και μη ξεχνάτε σε αυτές τις καμπίνες τα περισσότερα παιχνίδια ήταν bootlegs και όχι original(ως ένα σημείο)

Η διάταξη με το μοχλό δεξιά προήλθε μάλλον από τη λογική των πρώτων arcade τύπου pacman όπου όντως έπαιζες με το μοχλό στο δεξί σου χέρι.

Σου λέει αφού ήταν έτσι το pacman,τότε θα κάνουμε και τα υπόλοιπα παιχνίδια να παίζουν έτσι,εμείς ξέρουμε καλύτερα και όχι οι κατασκευαστές.

Μοναδικό ίσως φαινόμενο στον κόσμο των arcades και με φανατικούς υποστηρικτές.
 
Εγω ηξερα οτι τα περισσοτερα απο τα "απλα" arcade ειχαν τον μοχλο στο δεξι χερι. Ολα τα shooters (οπως raiden, 1942 κτλ) αλλα και τα beat em up που προχωραγες και εδερνες οπως punisher, double dragon, captain commando. Εγω δεν μπορω με παιξω με μοχλο στα αριστερα, ακομα και τα χειριστηρια για ΜΑΜΕ που εφτιαχνε ο Ιορδανης ειχαν μοχλο δεξια, οπως φυσικα και τα tomahawk joysticks της αμιγκα.

Θυμαμαι το εξωργιστικο χειριστηριο των Street fighter που επειδη ειχε 6 κουμπια, ηταν τα κουμπια στα δεξια.

Αλλα επισης το παιχνιδι το ειχε και λουνα παρκ σε μικρη καμπινα με 3 κουμπια (μονο μπουνιες!), αντε να τερματισεις SF2 με chun-li μονο με μπουνιες.

Και αλλο ενα αναποδο ηταν το ΝBA JAM.
 
Όντως παίδες κι εγώ σαν δεξιόχειρας πάντα έπαιζα σταυρωτά αν ο μοχλός ήταν στα δεξιά! Κατά έναν παράξενο λόγο, δεν μπορούσα να χειρίζομαι το μοχλό που ήταν στα δεξιά με το δεξί χέρι.
 
Εγω ειχα παιξει πολλα arcades που ειχαν μοχλο στα δεξια, που με βολευε (δεξιοχειρας ειμαι) αλλα και αρκετες που ηταν με μοχλο αριστερα.

Καταφερα να συνηθισω και τους 2 τροπους. Λογω αναγκης γιατι το σταυρωτο δεν με βολευε οταν ημουν μικρος.

Πιο μεγαλος στα τελευταια arcade που επαιζα τελη 90 το γυρισα στο σταυρωτο ωστε να πιανω το μοχλο παντα με το δεξι
 
Πάντως η θέση του μοχλού στα αριστερά έχει απόλυτη λογική. Στους δεξιόχειρες, που αποτελούν την πλειοψηφία του κόσμου, το δεξί χέρι είναι πιο ακριβές σε δυνατά, γρήγορα και ρυθμικά χτυπήματα και σε αργή και αναλυτική κίνηση. Το αριστερό χέρι όμως, έχει τη δυνατότητα και προσφέρει ακρίβεια σε πιο περίπλοκες κινήσεις όπου ο εγκέφαλος λειτουργεί με ρουτίνα.

Αυτός είναι ακριβώς ο λόγος που η ταστιέρα της κιθάρας παίζεται με το αριστερό, καθώς και τα μπάσα στο πιάνο. Όποιος δεξιόχειρας (ή αριστερόχειρας αντιστρόφως) από εδώ παίζει κιθάρα, μπορεί να δοκιμάσει να βγάλει ένα scale/arpeggio με το δεξί; Μπορεί να το κάνει τέλεια μόνο εάν συγκεντρωθεί πάρα πολύ, ενώ με το αριστερό (αφού έχει εμπειρία) βγαίνει με ελάχιστη έως καθόλου σκέψη.

Το ίδιο λοιπόν συμβαίνει με το σταυρό/μοχλό. Όταν είναι στο "αδύναμο" χέρι, κατευθύνουμε αυθόρμητα και συνεχώς χωρίς να σκεφτούμε. Από την άλλη, η δράση και η ταχεία σκέψη ορίζει τι θα πατήσουμε με τα δάχτυλα του "καλού" μας χεριού. Πέραν όλου αυτού του εργονομικού θέματος, εάν μάθαμε διαφορετικά, απλά καταφέραμε τον εγκέφαλό μας να δρα διαφορετικά στο συγκεκριμένο τομέα.

Αλλά το ζήτημά μου δεν είναι τι βολεύει τον καθένα, αφού το έχει συζητήσει και ο φίλτατος metalcandyman. Η απορία μου είναι πως επεκράτησε στην Ελλάδα αυτό το φαινόμενο. Ο Chahn ανέφερε το Pac Man και τα άλλα "αρχαϊκά" παιχνίδια, αλλά εκεί ο μοχλός ήταν απλά στο κέντρο γιατί δεν υπήρχε action button. Ο καθένας έπαιζε όπως του ερχόταν, δεν όριζε η καμπίνα κάτι.
 
Ο Gary Moore αν και αριστεροχειρας επελεξε να μαθει κιθαρα σαν δεξιοχειρας, και μαλλον τα καταφερε καλα ;)

Θυμισου ποσο δυσκολο ηταν στην αρχη να κανεις οτιδηποτε στην κιθαρα με οποιοδηποτε χερι. Αν πας να τα αντιστρεψεις τωρα ειναι σαν να ξαναξεκινας κατα καποιο τροπο απο την αρχη αφου δεν μπορεις να εκμεταλλευτεις το muscle memory που εχεις αποκτησει. Φυσικα θα τα βρεις μπαστουνια.

Στην πραγματικοτητα ειναι κυριως θεμα εκπαιδευσης νομιζω. Ολοι μπορουμε να μαθουμε και τους δυο τροπους
 
Στα περισσοτερα pads (αν σε οχι ολα) ο Σταυρος κατευθυνσης ειναι στα αριστερα.Εγω εκει εμαθα να παιζω, και ετσι αριστερα ο μοχλος και τα κουμπια στα δεξια μου φαινεται το "λογικο" .Ο μονος λογος για να σταυρωσω τα χερια ειναι στα διαφορα shooters οταν πιανεται το χερι που πατας το fire :p
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Αρα οπως εμαθε ο καθενας. Οι ποιο παραδοσιακοι και σκληροπυρηνικοι θα εχουν εκπαιδευτει με το μοχλο στα δεξια, οπως οριζει το tomahawk της αμιγκα.

Οι πιο νεοι και συνηθισμενοι στα joypad, θα παιζουν πιο ευκολα με το μοχλο αριστερα. Αν και εγω μπορω να παιξω με JOYPAD στα αριστερα (εμαθα απο το ps1) αλλα οχι με μοχλο στα αριστερα, αφου αυτο το εμαθα στα δεξια απο τα ουφαδικα και την αμιγκα.
 
mike είπε:
Αρα οπως εμαθε ο καθενας. Οι ποιο παραδοσιακοι και σκληροπυρηνικοι θα εχουν εκπαιδευτει με το μοχλο στα δεξια, οπως οριζει το tomahawk της αμιγκα. Οι πιο νεοι και συνηθισμενοι στα joypad, θα παιζουν πιο ευκολα με το μοχλο αριστερα. Αν και εγω μπορω να παιξω με JOYPAD στα αριστερα (εμαθα απο το ps1) αλλα οχι με μοχλο στα αριστερα, αφου αυτο το εμαθα στα δεξια απο τα ουφαδικα και την αμιγκα.
Nομιζω πως συμφωνω με τον φιλο εδω!

Προσπαθηστε να παιξετε SWOS ή κανα Jimpower ξερωγω με joystick στο αριστερο! :p

Ψηφιζω μοχλο στα δεξια (η καμπινα που φτιαχνω θα εχει μοχλο, δεξια)!

:D
 
mike είπε:
Αρα οπως εμαθε ο καθενας. Οι ποιο παραδοσιακοι και σκληροπυρηνικοι θα εχουν εκπαιδευτει με το μοχλο στα δεξια, οπως οριζει το tomahawk της αμιγκα. Οι πιο νεοι και συνηθισμενοι στα joypad, θα παιζουν πιο ευκολα με το μοχλο αριστερα. Αν και εγω μπορω να παιξω με JOYPAD στα αριστερα (εμαθα απο το ps1) αλλα οχι με μοχλο στα αριστερα, αφου αυτο το εμαθα στα δεξια απο τα ουφαδικα και την αμιγκα.
Στο ''Οπως εμαθε ο καθενας'' συμφωνω ολα τα αλλα ειναι να χαμε να λεγαμε.Απο ποτε εγειναν σκληροπυρηνικοι οι αμιγκαδες και ολοι οι αλλοι ειναι νεοι με τα gamepads στης κονσολες δεν μπορω να το καταλαβω.Δηλαδη εγω και χιλιαδες σαν και μενα που δεν ειχα ποτε αμιγκα και απο 8 χρονων ειμαι χωμενος μεσα στα ηλεκτρονικα,εχω φαει την ζωη μου εκει μεσα και που οπου και να επαιξα ειχαν τον μοχλο αριστερα μηπως ειμαι νεος gamer και λιγοτερο σκληροπυρηνικος απο τους αμιγκαδες;φυσικα και οχι.Η συνηθεια αυτη ειναι κατα 90% μην πω και παραπανω απο τα arcades.Aν εκει που επαιζε ηλεκτρονικα καποιος ειχαν τον μοχλο αριστερα ετσι θα εμαθε αν ηταν δεξια το ιδιο απλα ειναι τα πραγματα.
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Η αλήθεια είναι ότι κάποια φάση της ζωής μου, είχα τρελό πρόβλημα όταν βρέθηκα σε καμπίνες με μοχλό δεξιά....

Και ναι, κι εγώ έχω την ίδια απορία με τον Δόκτωρα, σχετικά με τους μοχλούς.

Ένα (μεγάλο) διάστημα της ζωής μου, έπαιζα το puzzle bubble... Το είχα συναντήσει και στις 2 εκδόσεις: μοχλό αριστερά & μοχλό δεξιά.

Μολονότι θα συμφωνήσω με τον Bspus - ότι όλα είναι θέμα εκμάθησης (μιας και, μολονότι δεξιόχειρας και παντελώς κουλή από το αριστερό, παίζω τέννις και κάνω μερικά αθλήματα -αν όχι καλύτερα- εξίσου καλά με τη δεξιά μου πλευρά), προσωπικά χάνομαι όταν πρέπει να παίξω με το μοχλό δεξιά. Σταυρώνω χέρια, δάχτυλα και ό,τι άλλο μπορώ, μπας και βγάλω την πίστα, αλλά δεεεεν.....

@Metal: Σκέψου σε παρακαλώ ότι η συντριπτική πλειοψηφία των παιδιών εδώ, μεγάλωσε με amiga & atari (και κυρίως AMSTRAD! :d@redevil ). Δεν ξεκίνησαν όλοι να πηγαίνουν στα ηλεκτρονικά από 8 χρονών, εξού και η απάντηση του Mike. Κουβέντα κάνουμε - λίγο χαλαρά pls.
 
Ρε συ metalcandy ποιος ειπε οτι ειναι σκληροπυρηνικοι μονο οι αμιγκαδες? εγω το εγραψα επειδη μεγαλωσα σε ουφαδικα με τα στικ στα δεξια, οπως πολλοι αλλοι.

Τα στικ στα αριστερα ηρθαν με τις κονσολες με πολλα κουμπια. Αυτη ειναι η αληθεια, οι κονσολες εφεραν την αλλαγη απο δεξια στα αριστερα. Και γιατι εγινε αυτο? γιατι επρεπε να εχουμε περισσοτερα κουμπια και τα περισσοτερα κουμπια θελουν "καλο" χερι για να τα λειτουργησει, αρα τα πολλα κουμπια πανε στο καλο χερι, στο δεξι, αρα μενει ο μοχλος στο αριστερο. Απο την εποχη του 2600 ο μοχλος ηταν δεξια, μετα συνεχιστηκε με τα spectrum/amstrad/commodore και λοιπα με τα αθλια στικ τους, μετα η αμιγκα ειχε το καλυτερο joystick στην ιστορια του gaming (το tomahawk) αλλα ενδιαμεσα η sega και η nintendo ειχαν περισσοτερα κουμπια και επρεπε να ειναι αναποδα. Μετα με τον ερχομο του ps1 εγινε πια κατεστημενο να εχουμε ενα σωρο κουμπια, αρα αναγκαστικα το καλο δεξι χερι επρεπε να τα χειριζοταν.
 
Chahn είπε:
Και μη ξεχνάτε σε αυτές τις καμπίνες τα περισσότερα παιχνίδια ήταν bootlegs και όχι original(ως ένα σημείο).
Δεν εκπλήσσομαι. Tρανταχτό παράδειγμα το Wonder Boy in Monster Land που στα arcades δεν είχε βγει ποτέ επίσημα στ' αγγλικά κι έτσι η αγγλική, bootleg version έγινε ανάρπαστη σε όλο τον κόσμο (το είχα πετύχει και σε arcade στην Ακράτα).
 
mike είπε:
Ρε συ metalcandy ποιος ειπε οτι ειναι σκληροπυρηνικοι μονο οι αμιγκαδες? εγω το εγραψα επειδη μεγαλωσα σε ουφαδικα με τα στικ στα δεξια, οπως πολλοι αλλοι.Τα στικ στα αριστερα ηρθαν με τις κονσολες με πολλα κουμπια. Αυτη ειναι η αληθεια, οι κονσολες εφεραν την αλλαγη απο δεξια στα αριστερα. Και γιατι εγινε αυτο? γιατι επρεπε να εχουμε περισσοτερα κουμπια και τα περισσοτερα κουμπια θελουν "καλο" χερι για να τα λειτουργησει, αρα τα πολλα κουμπια πανε στο καλο χερι, στο δεξι, αρα μενει ο μοχλος στο αριστερο. Απο την εποχη του 2600 ο μοχλος ηταν δεξια, μετα συνεχιστηκε με τα spectrum/amstrad/commodore και λοιπα με τα αθλια στικ τους, μετα η αμιγκα ειχε το καλυτερο joystick στην ιστορια του gaming (το tomahawk) αλλα ενδιαμεσα η sega και η nintendo ειχαν περισσοτερα κουμπια και επρεπε να ειναι αναποδα. Μετα με τον ερχομο του ps1 εγινε πια κατεστημενο να εχουμε ενα σωρο κουμπια, αρα αναγκαστικα το καλο δεξι χερι επρεπε να τα χειριζοταν.
Το tomahawk(και το pacman)ήταν ελληνικής κατασκεύης,βασικά χρησιμοποιούσε μοχλό και κουμπί με microswitches,δηλαδή εφάμιλλης ποιότητας με των arcades.

Δεν άνηκε όμως στην amiga,είναι λάθος να το λέει κανείς αυτό,είχε φτιαχτεί για όλους σχεδόν τους γνωστούς home computers συν το atari 2600.

Mε ένα κουμπί παίζεις εύκολα με το μοχλό στο δεξί,από 2 κουμπιά και πάνω όμως επικρατεί μια ανωμαλία.
 
Ναι αυτη ειναι η λογικη, οτι τα πολλα κουμπια δεν μπορεις να τα χειριστεις με το αριστερο χερι, αρα πανε στο δεξι χερι.

Το tomahawk ειναι της σχεδιασης των arcade, απλα ετυχε να κυκλοφορησει και να καθιερωθει την εποχη της αμιγκα, αρα με την αμιγκα.

Επειδη ομως οι κονσολες θα ηταν αδυνατο να παιχτουν με 1 ή 2 κουμπια ουτε επισης να εχουν πολλα κουμπια αριστερα, καθιερωσαν το αναποδο.

Αρχικα με τον "σταυρο" και αργοτερα με το "στικ".

Τωρα ολοι εχουν συνηθισει τα playstation style JOYPAD.
 
Nα προσθεσω το εξης:

Τα joypadς (οταν πρωτοεμφανιστηκαν), ειχαν στην αρχη 2, μετα 4 κουμπια κτλ κτλ. Η μεταφορα της θεσης των - πολλων - κουμπιων στα δεξια, πιστευω ειχαν να κανουν και με την εκτελεση των κινησεων, απο τον αντιχειρα κυριοι και κυριες. Αντιθετως, οι κινησεις των arcades εκτελουνταν απο δεικτη, μεσο, παραμεσο.

Συμφωνω ομως, οτι ολα ειναι θεμα συνηθειας. :cool:
 
Πίσω
Μπλουζα