Θέμα Συνειδήσεως (1973)

Clemence

RetroAdept
Joined
1 Αύγ 2009
Μηνύματα
1.017
Αντιδράσεις
176
Θέμα Συνειδήσεως (1973)

Retro DB: http://www.retrodb.gr/wiki/index.php/%CE%98%CE%AD%CE%BC%CE%B1_%CF%83%CF%85%CE%BD%CE%B5%CE%B9%CE%B4%CE%AE%CF%83%CE%B5%CF%89%CF%82

προσπαθώ να θυμηθώ τον τίτλο μιας ταινίας της δεκαετίας του '70 με τον Άγγελο Αντωνόπουλο σε ρόλο δικαστικού ή ιατροδικαστή, μόνου με μικρό παιδί, μπλεγμένου σε μια περιπέτεια με κυκλώματα που ερωτευόταν τη δασκάλα του μικρού αλλά τελικά όλα τελείωναν σε ένα (υποπτο) τροχαίο. Ψάχνω στη φιλμογραφία του αλλά δε μπορώ να βγάλω άκρη. Μήπως κανένας τη θυμάται έστω και λίγο? Ακόμα και έναν άλλο ηθοποιό να μου έλεγε θα με βοηθούσε πολύ.
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Clemence είπε:
προσπαθώ να θυμηθώ τον τίτλο μιας ταινίας της δεκαετίας του '70 με τον Άγγελο Αντωνόπουλο σε ρόλο δικαστικού ή ιατροδικαστή, μόνου με μικρό παιδί, μπλεγμένου σε μια περιπέτεια με κυκλώματα που ερωτευόταν τη δασκάλα του μικρού αλλά τελικά όλα τελείωναν σε ένα (υποπτο) τροχαίο. Ψάχνω στη φιλμογραφία του αλλά δε μπορώ να βγάλω άκρη. Μήπως κανένας τη θυμάται έστω και λίγο? Ακόμα και έναν άλλο ηθοποιό να μου έλεγε θα με βοηθούσε πολύ.
Μάλλον τα μπέρδεψες λίγο... :p Μιλάς για την ταινία της Φίνος Φιλμ "Θέμα Συνειδήσεως" (έχει κυκλοφορήσει σε dvd) αλλά είναι ο Νίκος Κούρκουλος και όχι ο Άγγελος Αντωνόπουλος...
 
ωχ! εννοείς ότι αναγνώρισες την υπόθεση? δε μπορώ να είμαι σίγουρη, έχω χρόνια να την πετύχω, αλλά αν έχει κυκλοφορήσει και τώρα που ξέρω τον τίτλο θα την πάρω να δω τί έμπλεξα!

ευχαριστώ πολύ!
 
Clemence είπε:
ωχ! εννοείς ότι αναγνώρισες την υπόθεση? δε μπορώ να είμαι σίγουρη, έχω χρόνια να την πετύχω, αλλά αν έχει κυκλοφορήσει και τώρα που ξέρω τον τίτλο θα την πάρω να δω τί έμπλεξα!
ευχαριστώ πολύ!
Ναι φυσικά! Παίζει και η Μπέττυ Αρβανίτη το ρόλο μιας ναρκομανούς αν σου θυμίζει κάτι...Η ταινία τελειώνει με το τροχαίο που λες με μια νταλίκα και με τον Κούρκουλο αγκαλιά με το νεκρό παιδάκι...Αυτή είναι η ταινία και τώρα πια μπορείς να τη βρεις στη victory 2106561850!


Ελπίζω να βοήθησα...



 
Εμ συγγνώμη ο κύριος με τα άσπρα μαλλιά αριστερά είναι ο Στέλιος Πατακός ή κάμω λάθος;

patsf.jpg


Στο 0:55 είναι το συγκεκριμένο σκρινσοτ.

[edit]This video is unavailable.[/edit]

patsf.jpg
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
οχι ρε παιδια κομπαρσος ητανε ο ανθρωπος.τον εβλεπα και σε διαφημισεις μεταγενεστερα τηλεοραση αποκτεισαμε στο σπιτι το 1978.δεν υπηρχαν και πολλες μεχρι τοτε στην επαρχια
 
Μα δεν μοιάζει καθόλου με τον Στυλιανό Παττακό.
 
Tην είχα πρωτοδεί στην έρτ γύρω στα 1986. Πολύ καλή ταινία σε σενάριο τσιώλη και σκηνοθεσία Λύκκα. Πολύ καλά κινηματογραφημένη. Το τέλος συγκλονιστικό.
 
Από τις καλύτερες, αν και λιγότερο γνωστές, ταινίες του Κούρκουλου και της Φίνος Φιλμ. Γιατί το ελληνικό σινεμά σταμάτησε να κάνει τέτοιου είδους αξιοπρεπείς εμπορικές παραγωγές?
 
Γιατί το έριξαν όλοι στην τηλεόραση και γιατί το εμπορικό σινεμά πέρναγε από μια κρίση (μεγάλη ατυχία κάποιων ταλαντούχων κινηματογραφιστών που ξεκίνησαν σαν βοηθοί εντός των μεγάλων εμπορικών στούντιο και έκαναν τα ντεμπούτα τους πάνω στην κρίση του). Ας μην ξεχνάμε πως ο "θάνατος" του ελληνικού εμπορικού σινεμά (τα εισαγωγικά γιατί ο εμπορικός συνεχίστηκε, μετά από μια 5ετή κρίση στα 70ς, και στην δεκαετία του 1980 απλά με μειωμένα εισιτήρια σε σύγκριση με τα 60ς) συνέπεσε με το τέλος της χούντας (και κομμάτι του μεγάλο ήταν ταυτισμένο με αυτήν και την πολιτική της και παρόλο που με μερικές ταινίες θέλησε να το αλλάξει αυτό, ακούσια ή εκούσια, ήταν ήδη πολύ αργά). Το Θέμα Συνειδήσεως για παράδειγμα θίγει πολιτικά ζητήματα που λίγες ταινίες το έκαναν εκείνη την εποχή (εποχή που το κίτς της φουστανέλας και του κλάψε με μάνα ελλαδιστάν ήταν στο ζενίθ). Μετά ήρθε μια αλλαγή, μια τάση για πειραματισμό (βλέπε νέος ελληνικός κινηματογράφος) που πάτησε σε ευρωπαικές και ρώσσικες γραμμές και κατέληξε να είναι πολλές φορές αυτιστικός και καθόλα αντιεμπορικός κινηματογράφος (βασικά το ευρύ κοινό δεν μπορούσε να τον κατανοήσει).
 
Θέμα Συνειδήσεως (1973)

Μια πολιτική-αστυνομική ταινία εξετάζω στο παρόν θέμα. Είναι η ταινία "Θέμα συνειδήσεως" του 1973 της Φίνος Φιλμς σε σενάριο Σταύρου Τσιώλη και σκηνοθεσία Πέτρου Λύκα.

 

Η υπόθεση - Το καστ. Έτος 1973. Λόγω του διαφαινόμενου οικονομικού προβλήματος εξαιτίας της πρώτης πετρελαικής κρίσης η χώρα αποφασίζει αλλαγή των πολιτικών της στον ενεργειακό τομέα μέσω της ενίσχυσης του (κρατικού) Ελληνικού Οργανισμού Πετρελαίου. Τα αντικρουόμενα συμφέροντα δημοσίου-εταιρειών και οι συγκρούσεις που αναφύονται προκαλούν οξύ πρόβλημα υγείας στον πρόεδρο του Οργανισμού Αργυρόπουλο (Βασίλης Ανδρεόπουλος) και ανάγκη άμεσης χειρουργικής επέμβασης. Την εγχείρηση θα εκτελέσει υπό ασυνήθεις συνθήκες (αγνοώντας την ταυτότητα του ασθενή) ο νευροχειρούργος Γεραλής (Νίκος Κούρκουλος), με τη βοήθεια του Καθηγητή Εμμανουήλ Χατζηγιώργου (Ζώρας Τσάπελης) και της βοηθού Σακελλαροπούλου (Μπέτυ Λιβανού). Ο ασθενής κατά περίεργο τρόπο εξαφανίζεται και τα ίχνη του χάνονται…

Αναζητώντας να ξαναβρεί τον ασθενή του ο Γεραλής ανακαλύπτει σταδιακά ότι αποτέλεσε ένα ακόμη πιόνι στα χέρια άγνωστων σʼ αυτών δυνάμεων που με εκπρόσωπο κάποιον «ξένο» (Μηνάς Χρηστίδης) επιζητούν την εξουδετέρωση του Αργυρόπουλου για την προάσπιση των συμφερόντων τους. Ο Γεραλής γυρεύοντας την αλήθεια χάνει την εργασία του. Η Σακελλαροπούλου βγαίνει απʼ τη μέση. Η καταγγελία του γεγονότος στην αστυνομία όπου ο δραστήριος ανακριτής Φιλίππου (Χρήστος Δακτυλίδης) θα αναλάβει την υπόθεση, θα πέσει στο κενό λόγω έλλειψης στοιχείων. Η απόπειρα του Γεραλή να ανακινήσει το θέμα στον τύπο μπλοκάρεται (Απόσπασμα 2). Όλα δείχνουν ότι η υπόθεση «τακτοποιείται».

Ενώ όλα δείχνουν χαμένα ο Γεραλής βρίσκει δυο απρόσμενους «συμμάχους». Μια άλλη εφημερίδα που για τους δικούς της λόγους θα θελήσει να τον βοηθήσει (Απόσπασμα 3) και τον ανακριτή Φιλίππου που θα προχωρήσει με γνώμονα το καθήκον. Ο Γεραλής ενάντια σε όλα θα καταφέρει να βρει και να σώσει τον Αργυρόπουλο. Το τίμημα όμως θα είναι βαρύ…

Σχόλια. Νομίζω ότι πριν απʼ όλα η ταινία θα πρέπει να ειδωθεί μέσα από τη χρονική συγκυρία που τοποθετείται και το πολιτικοοικονομικό πλαίσιο μέσα στο οποίο εντάσσεται. Έχει ξεσπάσει η πρώτη πετρελαϊκή κρίση και η οικονομική ανάπτυξη που έχει γνωρίσει η χώρα κατά τα προηγούμενα 15 χρόνια περίπου τίθεται σε κίνδυνο. Η εξάρτηση της χώρας από το πετρέλαιο δημιουργεί διαπλεκόμενες σχέσεις μεταξύ κρατών και εταιρειών και αντικρουόμενα συμφέροντα που επηρεάζουν τις πολιτικές. Και στη μέση ο πολίτης που στη συγκεκριμένη περίπτωση εκπροσωπείται από το γιατρό Γεραλή και υφίσταται τη μέγγενη της εξουσίας. Ο Πέτρος Λύκας, επιτυχημένος μοντέρ της Φίνος Φιλμς δοκιμάζει την τύχη του ως σκηνοθέτης και θα έλεγα ότι τα καταφέρνει περίφημα. Το έργο κρατά σε ένταση τον θεατή τόσο με την ευρηματικότητα του σεναρίου που διαχειρίζεται ένα «δύσκολο» πολιτικά θέμα, όσο και με τις εξαιρετικές ερμηνείες των ηθοποιών. Προσωπικά θαύμασα την παρουσία του Μηνά Χρηστίδη, ενός ηθοποιού που αδικείται από την μικρή σχετικά παρουσία του στο πανί (μέτρησα μόλις 11 ταινίες στις οποίες συμμετείχε). Ακόμα πολύ καλή παρουσία είχαν οι «έμπειροι» Ζώρας Τσάπελης και Βασίλης Ανδρεόπουλος αλλά και ο Χρήστος Δακτυλίδης στο ρόλο του ανακριτή. Ο Νίκος Κούρκουλος, αν και πρωταγωνιστής δεν μονοπωλεί την ταινία καθώς το σενάριο «μοιράζει» έξυπνα το χρόνο. Η παρουσία της Μπέτυς Αρβανίτη, τέλος, κρίνεται ως συμπληρωματική και δεν συνεισφέρει σημαντική προστιθέμενη αξία στο έργο.

Εξαιρετική η μουσική του Μίμη Πλέσσα, υποβάλλει τον θεατή, διατηρώντας υψηλό τον δραματικό τόνο μέχρι το τέλος. Αποκορύφωμα της μουσικής παραγωγής το εξαιρετικό «Το ποτάμι» με τον Αντώνη Καλογιάννη από το δίσκο «Για μια σταγόνα αλάτι» που κυκλοφόρησε το ίδιο έτος σε ποίηση Δημήτρη Χριστοδούλου και μουσική του συνθέτη. Τέλος, απόσπασμα της ταινίας, μπορείτε να δείτε εδώ.

Απόσπασμα 1.

Στο βήμα ο πρόεδρος του Ελληνικού Οργανισμού Πετρελαίου κ. Αργυρόπουλος:

Πρόεδρος: - ...Επισημαίνω. Ησκήθησαν επάνω μας ανεπίτρεπες πιέσεις διότι προασπίζουμε τα συμφέροντα αυτού του τόπου. Λέγουν ότι αντίκειται στην πολιτική της χώρας μας να προχωρήσει σε απευθείας συμφωνίες με τα πετρελαιοπαραγωγά κράτη. Αλλά ποιοι κανονίζουν την πολιτική μας;

Ομιλητής 1: - Τα εθνικά συμφέροντα κύριε Αργυρόπουλε…

Ομιλητής 2: - Σας διαφεύγει ότι αι κυβερνήσεις των πετρελαιοπαραγωγών χωρών προχωρούν σε κρατικοποιήσεις…

Πρόεδρος: - Είναι θέμα που αφορά αυτές κύριε Μαυράκη…

Ομιλητής 2:- Ξεχνάτε τας υποχρεώσεις μας…

Πρόεδρος: - Δεν αμφισβητώ τας υποχρεώσεις μας. Αλλά η εξυπηρέτησίς τους πρέπει να είναι τέτοια που να ικανοποιεί και τας ιδικάς μας ανάγκας.

Ομιλητής 2:- Οι δικές μας ανάγκες ευρίσκονται εντεταγμένες σε γενικότερα πλαίσια.

Πρόεδρος: - Σέβομαι την άποψή σας. Επισημαίνω όμως ότι ουδεμία ένταξις μπορεί να υποχρεώσει τις μικρές χώρες να γίνονται συνεχώς πτωχότερες έναντι των διαρκώς αναπτυσσομένων μεγάλων χωρών.

(Χειροκροτήματα…).

Ομιλητής 2: - Να ανακαλέσετε αμέσως. Οι θέσεις σας είναι εξτρεμιστικαί, επικίνδυναι και ύποπται…

Απόσπασμα 2

Ο «ξένος» (Μηνάς Χρηστίδης) πιέζει τον εκδότη εφημερίδας να «θάψει» την υπόθεση Αργυρόπουλου:

«…Γνωρίζετε ότι σας θαυμάζω και σας τιμώ όλως ιδιαιτέρως. Επιτρέψτε μου όμως να επισημάνω ότι η προσπάθεια πολιτικής εκμεταλλεύσεως της υποθέσεως Αργυροπούλου είναι ατόπημα. Η διορατικότητά σας έπρεπε να σας βοηθήσει να δείτε ότι η παγίδα που στήνετε στην κυβέρνηση μπορεί να παγιδεύσει και τα συμφέροντα που εκπροσωπείτε. Τα επόμενα στάδια οικονομικών διεκδικήσεων θα αποτελέσουν κεντρικό θέμα της εθνικής ζωής, κατά συνέπεια χρειαζόμεθα επαγρύπνηση και στελέχωση. Για να είμαι σαφής. Αποβλέπουμε σε σας…»

Απόσπασμα 3

Δημοσιογράφος εφημερίδας (Στέλιος Λιονάκης) προτείνει στον Γεραλή βοήθεια για την ανεύρεση του Αργυρόπουλου με αντάλλαγμα την αποκλειστικότητα της εφημερίδας:

Δημοσιογράφος: - …Λοιπόν. Θα σε βοηθήσουμε και θα μας βοηθήσεις κύριε Γεραλή.

Γεραλής: - Με ποιον τρόπο;

Δημοσιογράφος: - Θα σε οδηγήσουμε στον άνθρωπό σου. Απόψε.

Γεραλής: - Με τι αντάλλαγμα;

Δημοσιογράφος: - Μια απλή δήλωσή σου στην εφημερίδα μας, που θα πληροφορεί τον λαό για το παιχνίδι που παίζουν στην πλάτη του τα ξένα συμφέροντα.

Γεραλής: - Έχω σειρά να παίξω το δικό σας παιχνίδι. Πρέπει κι εσείς να με μεταχειριστείτε…

Δημοσιογράφος: - Θέλεις τον άρρωστό σου, δεν είναι έτσι; (…) Πάρʼ το απόφαση Γεραλή δεν μπορείς μόνος σου. Αν δεν μπεις σε κοπάδι θα σε φαν τα τσακάλια. Εκτός…κι αν ζηλεύεις την τύχη της Σακελλαροπούλου…

Φωτογραφίες.

 

1. Ο Αργυρόπουλος (Βασίλης Ανδρεόπουλος) σε μίνι συνέντευξη τύπου πριν την κεντρική ομιλία του ενώπιον της Γενικής Συνέλευσης του Ελληνικού Οργανισμού Πετρελαίου. Αριστερά ο αντιπρόεδρος του Οργανισμού (Γιάννης Χειμωνίδης) στη μέση ο καθηγητής Χατζηγιώργος (Ζώρας Τσάπελης) και δεξιά το στέλεχος Πεζαρόπουλος (Τάκης Χριστοφορίδης).

 thema1.jpg



 ​

 

2. Παλιό σχολικό στους δρόμους της Αθήνας (Βασιλίσσης Σοφίας ;) . Ακόμα διακρίνεται αστικό λεωφορείο της εποχής και ψηλά στην οικοδομή στο βάθος διαφήμιση της ASTOR (τσιγάρα ή ξυριστικές λεπίδες).

 thema2.jpg

 

3. Ο Γεραλής ψάχνει απαντήσεις από την Σακελλαροπούλου…

 thema4.jpg

 

4. Ο «ξένος» (Μηνάς Χρηστίδης) «πείθει» τον Χατζηγιώργο να ακολουθήσει τον «ορθό» δρόμο…

 thema3.jpg

 

5. Έξω από την ιδιωτική κλινική όπου εγχειρίστηκε ο Αργυρόπουλος. Φιλίππου και Γεραλής αποφασίζουν για τις επόμενες κινήσεις.

 ​

thema5.jpg
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Δεν την έχω δει,αλλα έχει τρομερή υπόθεση.

Πρέπει να είναι ταινιαρα!!!
 
Καλά θα κάνεις να την δεις!!!
 
Φοβερή ταινία! Με σκοτεινή απειλητική και απαισιόδοξη ατμόσφαιρα ( βοηθάει και η πολύ καλή μουσική ), από την αρχή ως το τέλος. Τολμώ να πω ότι είναι εφάμιλλη, των ξένων ταινιών που γυρίστηκαν στα 70ς, με παρόμοιο θέμα ( καταδικασμένος αγώνας κάποιου, απέναντι σε "σκοτεινές" δυνάμεις). Μέσα στις 10 αγαπημένες μου!
 
το 1995 εβαλα καποιον που πουλουσε δισκους[στην επαρχια] να ψαξει την μιση αθηνα για να μου βρει το cd /για μια σταγονα αλατι/τελικα βρεθηκε το πληρωσα 5 χιλιαρικα,αλλα αξιζε τον κοπο.
 
Aretara εξαιρετικη παρουσιαση οπως παντα...

Ασχετο: Μου αρεσουν πολυ τα Ford Transit του 70 σαν το σχολικο στη φωτο που ανεβασες. Πρεπει να ειναι στη Βασ Σοφιας λιγο πριν τη Πλατεια Μαβιλλη
 
Wally είπε:
Aretara εξαιρετικη παρουσιαση οπως παντα...
Ασχετο: Μου αρεσουν πολυ τα Ford Transit του 70 σαν το σχολικο στη φωτο που ανεβασες. Πρεπει να ειναι στη Βασ Σοφιας λιγο πριν τη Πλατεια Μαβιλλη
Σαν να έχεις δίκιο. Καλά την υποπτευόμουν την στροφή αριστερά. Η κάμερα πρέπει να είναι στο ύψος της Αμερ. πρεσβείας και κοιτάζει προς Κηφησίας. Στο ύψος του ASTOR πρέπει να είναι το τρίγωνο της Μαβίλη (Δορυλαίου και Σούτσου).

Μάλιστα, είναι πολύ πιθανό το "ιδιωτικό" θεραπευτήριο στο οποίο έγινε η εγχείρηση να είναι στην πραγματικότητα κάποιο από τα ΑΡΕΤΑΙΕΙΟ ή ΑΙΓΗΝΙΤΕΙΟ.
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
πραγματικα καταπληκτικη ταινια!!ευχαριστουμε πολυ και για τις εξτρα πληροφοριες :)
 
Δεν ξερω αν η ταινια ειναι καλη ή οχι,η παρουσιαση παντως του Aretara ειναι εξαιρετικη!
 
angel_grig είπε:
Δεν ξερω αν η ταινια ειναι καλη ή οχι,η παρουσιαση παντως του Aretara ειναι εξαιρετικη!
Η οποια παρουσιαση του Aretara ειναι μονο εξαιρετικη.

Η ταινια δεν ανηκει στο ειδος που μου αρεσει να παρακολουθω (περισσοτερο αντρικη, θα τη χαρακτηριζα) αλλα ειναι σιγουρα εφαμιλλη των ξενων παραγωγων της εποχης.
 
Πίσω
Μπλουζα