Καπνισμένος Ουρανός - ΕΡΤ2

tonytony

retron00b (sick admin's joke!)
Joined
14 Σεπ 2008
Μηνύματα
28.351
Αντιδράσεις
49.402
Καπνισμένος ουρανός (1985)


RetroDB:
http://www.retrodb.gr/wiki/index.php/Καπνισμένος_ουρανός

 

 


Κοινωνική σειρά εποχής σε σενάριο Βαγγέλη Γκούφα και σκηνοθεσία Κώστα Κουτσομύτη. Αποτελείται από 16 45λεπτα επεισόδια και ξεκίνησε στις 10 Φεβρουαρίου 1985. Πρωταγωνιστούν οι Γιώργος Μιχαλακόπουλος , Μάρθα Βούρτση , Γιάννης Μόρτζος , Γιώργος Μοσχίδης , Βασίλης Ανδρεόπουλος , Έρση Μαλικένζου , Χριστίνα Θεοδωροπούλου , Τάσος Κωστής κ.α.


 


attachment.php


attachment.php


attachment.php
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Σειρά που έβλεπα ανελλιπώς μαζί με την οικογένεια ...

Αντανακλά το κλίμα της εποχής (μπόλικα κοινωνικά και πολιτικά μηνύματα) αλλά πραγματικά προσεγμένη παραγωγή με υπέροχες ερμηνείες. Όσο και να φαίνονται ομορφότερα τα πάντα μέσα από τα μάτια ενός παιδιού, πρέπει να ήταν όντως καλή για να με κρατά κολλημένη σε κάθε επεισόδιο μια ιστορία που ήταν γεμάτη φτώχεια, αρρώστια, δυστυχία και πολέμους :) Παρεμπιπτόντως το βιβλίο του Κοτζιά στο οποίο στηρίζεται είναι ακόμα πιο "καπνισμένο" και σκοτεινό ...

Σε μια αθηναϊκή αυλή λίγο πριν τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο ψευτοζούν ο Χαράλαμπος με την Ουρανία και τα τέσσερα παιδιά τους, τον Ηλία, τον Νίκο, την Κλειώ και την Ελένη. Η οικογένεια ήταν κάποτε καλοστεκούμενη αλλά μια οικονομική αναποδιά στο εμπόριο του πατέρα σήμανε την υποβίβαση από την μικροαστική (ίσως και μεσοαστική) στην εργατική τάξη. Ο πατέρας (Μιχαλακόπουλος), σπασμένος από την αποτυχία, δεν σηκώνει ποτέ κεφάλι. Η απάθεια εναλάσσεται με τις ψευδαισθήσεις για μαγικό "φτιάξιμο" των πραγμάτων και ο αλκοολισμός οδηγεί στην αρρώστια. Η μάνα (Βούρτση), πιο προσγειωμένη, προσπαθεί να παλέψει στις νέες συνθήκες και κυρίως να ενθαρρύνει τα παιδιά της σε κάποια καλύτερη ζωή και στο να μείνουν ενωμένα.

Ο μεγάλος γιος, ο Ηλίας, θετικός χαρακτήρας που θέλει να χαρεί τη ζωή και να μην σκοτίζεται με ιδέες, τα φτιάχνει με την παντρεμένη Φανή, γειτόνισσα στην αυλή, δεν έχει κανένα πρόβλημα να ενταχθεί στη μεταξική παράταξη για να εκμεταλλευτεί τα προνόμια που αυτό συνεπάγεται και συγκρούεται με τον αδελφό του Νίκο που είναι εργάτης, συνδικαλιστής κι αριστερός. Ο πόλεμος που κοστίζει ένα πόδι στον Ηλία και οδηγεί τον Νίκο πιο βαθιά στην πολιτική δράση, μεγαλώνει περισσότερο το χάσμα ανάμεσα στα δυο αδέλφια.

Και οι κόρες είναι εντελώς αντίθετες. Η μεγαλύτερη, η Κλειώ, είναι αυτή που υποφέρει περισσότερο από την αλλαγή της κοινωνικής τους θέσης, δείχνει μία ιδιαίτερα αδυναμία στον πατέρα της και συνάμα αποστροφή για το κατάντημά του, ασφυκτιά στην αυλή και περιφρονεί τους ανθρώπους της. Ο ερχομός του "σεσημασμένου" συνδικαλιστή Σαράντη (Μόρτζος) που νοικιάζει το διπλανό δωματιάκι την εκνευρίζει κι ο έρωτας που της δείχνει ακόμα περισσότερο. Αρνούμενη πεισματικά να παραδεχθεί και τα δικά της αισθήματα γι' αυτόν, καταλήγει σ' έναν γάμο απελπισίας με τον χασάπη της γειτονιάς. Η μικρή αδελφή, η Ελένη, είναι το θηλυκό αντίγραφο του Νίκου, εργάτρια κι αριστερή.

Τον μικρόκοσμο της γειτονιάς συμπληρώνουν ο αποτυχημένος ποδοσφαιριστής Μπάκας (Λυκομήτρος) που ζει ως περίγελως με τα "δώρα" των εραστών της γυναίκας του Φανής πριν πάρει την εκδίκησή του φορώντας τη μαύρη κουκούλα στην Κατοχή και ο απόστρατος συνταγματάρχης (Μοσχίδης), τίμιος βενιζελικός, πιστός στην πατρίδα και στο καθήκον που αδυνατεί να καταλάβει τις κομμουνιστικές ανησυχίες του φοιτητή γιου του.

Ένα ακόμα συν της σειράς η πολύ όμορφη μουσική των τίτλων.

Η σκηνή που μου έχει μείνει; Στο τελευταίο επεισόδιο, στο σπιτάκι της αυλής βρίσκεται μόνο ο Ηλίας με τον μικρό ανιψιό, γιο του φυλακισμένου πια (εμφύλιος γαρ) Νίκου. Η Βούρτση κάπου έχει πάει (μάλλον φαγητό στη φυλακή) κι ο μικρός ξυπνάει και κλαίει. Ο Ηλίας, παρ' όλο που έχει δηλώσει ότι δεν θέλει καμία επαφή με την οικογένεια του "συμμορίτη" κι έχει μάλιστα βάλει χώρισμα στη μέση για να μην τους βλέπει, συγκινείται από το κλάμμα του παιδιού. Με την αναπηρική του πολυθρόνα σπάει το πρόχειρο διαχωριστικό και παίρνει το αγοράκι στην αγκαλιά του.
 
Κυκλοφορεί σήμερα αφιέρωμα στην σειρά απο το περιοδικό "ΡΑΔΙΟΤΗΛΕΟΡΑΣΗ" με ρητή αναφορά απο το περιοδικό οτι πολλά απο τα στοιχεία που παραθέτει έχουν αντληθεί απο το retromaniax.
 
Οι τίτλοι αρχής της σειράς:

[video=youtube_share;d0NaX6l_f9c]

 
Καλησπερα, μερικές διορθωσουλες, επειδή έτυχε πρόσφατα να τη δω ξανά:

1) Η σύζυγος του Χαράλαμπου (που την υποδύεται η Μάρθα Βούρτση) δεν λέγεται Ουρανία, αλλά Μαριγώ. Μαριγώ Σακκά. Η Ουρανία είναι η παχουλή γειτόνισσα που τούς παραβρίσκεται σε κάθε λύπη και χαρά.
2) Ο μεγάλος γιος της οικογένειας Σακκά, ο Ηλίας, δεν θα έλεγα ότι ειναι "θετικός" χαρακτήρας. Τάσσεται με τη δικτατορια του Μεταξά για να πλουτίσει παράνομα, και δε διστάζει να βάλει φυτιλιές (συκοφαντίες) μεταξύ των αδελφών και της μάνας του (π.χ. εκει που αρνείται ότι βύζαξε το ίδιο γάλα με τον αδελφό του, εκεί που κατηγορεί τον αδελφό του ότι έσπρωξε την Ελένη τους στο ΕΑΜ και επομενως και στον θάνατο, εκεί που ειρωνεύεται την Ελένη και τον αδελφό του κτλ). Γενικά, είναι ένας χαρακτηρας θα έλεγα ειρωνικός, πλεονέκτης και ωμός, αγενής, υλιστής και συμφεροντολόγος, χωρις ενσυναισθηση. (Υ.Γ. Άλλο πραγμα που στο τέλος ο σκηνοθετης (ή ο συγγραφεας, δεν γνωριζω..) για να τού προσδώσει μια πιο ανθρώπινη χροιά, τον βάζει να σπάσει την πόρτα -που ο ιδιος έβαλε, στο κάτω-κάτω..- αναμεσα στον ιδιο και στην οικογένεια του αδεφλού του, και να φανει λιγο στοργικος με τον μικρό του ανιψιό).
3) Ο πόλεμος δεν στοίχισε στον Ηλία μόνο το ένα του πόδι. Του στοιχισε και τα δύο του πόδια. Χαρακτηριστική η σκηνή, στο επεισόδιο 11, που η Βούρτση (Μαριγώ) στο νοσοκομείο πέφτει με λυγμούς απάνω στα κομμένα πόδια του Ηλία κλαίγοντας με λυγμούς "Πού πήγαν τα ποδαράκια σου?" (εκεί έκλαψα πραγματικά).
4) Η Κλειω δεν περιφρονεί τον πατέρα της (Χαράλαμπο, που τον υποδύεται ο Μιχαλακόπουλος) λόγω του καταντήματός του με το αλκοόλ. Νομιζω πως ο λόγος που κραταει αποστασεις απο την πατρική της οικογενεια ειναι άλλος. Και αφορά το ότι την παντρέψανε (την «ξεπουλήσανε», όπως αναφέρεται σε άλλο χρόνο) με τον κρεατέμπορο, έναν άνθρωπο άξεστο που η ίδια δεν αγάπησε ποτέ πραγματικά. Αντίθετα, η Κλειώ ήταν πάντα ερωτευμένη με τον φτωχό Σαράντη, αλλά την αγάπη αυτή την έπνιξε μέσα της για πάντα και δεν ήθελε να την ομολογει πουθενά και σε κανέναν (ουτε στον ίδιο της τον εαυτό ισως).

Τέλος, να γραψω κι εγω την εντύπωση μου από τη σειρά, που προσφατα ειδα ολοκληρωμενη μεσω διαδικτυου. Την είδα αποκλειστικά για την ερμηνεια της Μάρθας Βούρτση, και δεν απογοητεύτηκα. Εξαιρετική, άμεση, σπιρτόζα, δωρική, λιτή, διαισθητική, άψογη στο ρόλο της μάνας.
Από την ταινία μου άρεσε πολύ επισης η σκηνοθετική ματιά του Κουτσομύτη. Ξεχωρισα από όλο το έργο 3 σκηνές (εκτός από την παραπάνω που η Βούρτση κλαίει πανω στα κομμμένα πόδια του Ηλια):

(α) Τη σκηνή με τους κόκκινους αφρούς που πέφτουν από την οροφή της κουζίνας για να φανει συμβολικά ο πόνος της Μαριγώς (Βουρτση) για τον επερχόμενο θάνατο του άντρα της και τα σκοτεινά χρόνια του πολέμου που διένυαν.
(β) Τη σκηνή που η ψυχή του Χαράλαμπου (Μιχαλακόπουλου) φεύγει για να πάει στον Θεό. Ο Κουτσομύτης το απεικονίζει υπέροχα με τρία περιστέρια στο περβάζι του παράθυρου, και μια ολοφώτεινη λάμψη φωτός.

(γ) Τη σκηνή που ο Χαράλαμπος (Μιχαλακόπουλος) έχει βραχεί και η Μαριγώ (Βούρτση) τον τρίβει με οινοπνευμα, τον φροντίζει και τον περιποιείται τόσο στοργικά, αποκαλύπτοντάς του τελικά με δάκρυα συγκίνησης ότι, ακόμα κι αν δεν είχαν τα παιδιά, θα ήταν τρελή αν δεν τον αγαπούσε. Η αποκάλυψη αυτής της αγάπης της γίνεται απλά, όμορφα, φυσικά, μέσα σε ένα απλό φωτοχόσπιτο της παλιάς εποχής. Και κουβαλά όλη την ομορφιά της συμβίωσης (ήταν η πρωτη σκηνή που έκλαψα βλέποντας τη).

Γενικά, ήταν μια καλοδουλεμένη σειρά.
Όλες οι ερμηνείες νομιζω ήταν παρα πολύ καλές.
Θα μπορούσε (γιατι όχι) να κρατησει και 25 και 30 επεισόδια (τα 17 ήταν λίγα, τουλάχιστον έτσι μου φάνηκαν).
Η μουσική των τιτλων αρχης μου άρεσε κι εμένα πολύ, αν και λιγο καταθλιπτική, ταιριαζε όμως σε μια ιστορια έτσι θλιμμένη.
Στα ελαχιστα πλην, τα σημεια που οι ηρωες δια@λοστέλνουν (θα μπορούσαν να έλειπαν, δεν χρειαζομαστε τέτοιου ειδους «παραδειγματα», ιδιαιτερα οι χριστιανοι θεατες), καθώς και η απουσία εξωτερικών γυρισμάτων (είναι λιγο βαρετό να γυριζονται τα πλάνα στους ιδιους χωρους ξανά και ξανά, αλλά ok, αυτό είναι θέμα μπατζετ της παραγωγής)..

Γενικά, θα προτεινα τη σειρα αυτή να τη δουν, ανθρωποι που αγαπούν αυτου του ειδους τις παραγωγές.
Το βιβλιο δεν το έχω διαβασει.
 
Πίσω
Μπλουζα