Κλειστό παράθυρο (1977)

ARETARA

RetroNuts!
Joined
1 Σεπ 2010
Μηνύματα
2.134
Αντιδράσεις
2.278
Κλειστό παράθυρο (1977)

RetroDB: http://www.retrodb.gr/wiki/index.php/Κλειστό_παράθυρο

 

Μια σχετικά άγνωστη αν και πιστεύω σημαντική ταινία παρουσιάζεται εδώ. Είναι η ταινία "Κλειστό παράθυρο" του 1977, μια συμπαραγωγή του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και του Κλέαρχου Κονιτσιώτη σε σενάριο και σκηνοθεσία Ερμή Βελόπουλου.

 

Η πλοκή - το cast. Σ' ένα χωριό της Μάνης, η νεαρή σύζυγος Νώλια (Γωγώ Ατζολετάκη) ενός φορτηγατζή, του Μέλιου (Βαγγέλης Καζάν), περνάει το χρόνο της καταθλιπτικά κλεισμένη στο σπίτι-κάστρο έχοντας να αντιμετωπίσει την συντηρητική κοινωνία του τόπου αλλά και την τυφλή πεθερά-δυνάστη (Νίνα Παπαζαφειροπούλου). Η έλλειψη ενός παιδιού καθιστά ακόμη πιο αφόρητη την έλλειψη επικοινωνίας της Νώλιας. Όλα αυτά διαρκούν μέχρι τη στιγμή που καταφθάνει ο Χρύσος, ένας ανιψιός της Νώλιας και παιδικός της σύντροφος (Ντίνος Αυγουστίδης). Ο Μέλλιος προσλαμβάνει τον Χρύσο ως βοηθό στο φορτηγό. Σταδιακά η νέα κατάσταση που δημιουργείται επαναφέρει την Νώλια από την κατάσταση ληθάργου που βρισκόταν. Η απρόοπτη συνάντηση-φιλοξενία με ένα ζευγάρι Αμερικάνων (Rush Ram και Julie Folley) ξυπνάει τα ένστικτα της Νώλιας. Ένας ερωτικός δεσμός δημιουργείται μεταξύ θείας και ανηψιού. Περίεργα περιστατικά όμως που θα μεσολαβήσουν θα μεταβάλλουν την κατάσταση δραματικά. Η αποκάλυψη της "παράνομης" σχέσης θα σηματοδοτήσει το τέλος χωρίς επιστροφή για την ιδιότυπη τριάδα...

 

Σκέψεις για την ταινία. Η ταινία χρονικά προσδιορίζεται στην περίοδο όπου ξεκινάει τα πρώτα του βήματα ο Νέος Ελληνικός Κινηματογράφος και περιγράφει με ρεαλισμό την δύσκολη ζωή στην επαρχία προς το τέλος της δεκαετίας του '70. Η συντηρητική κοινωνία και οι οικογενειακές δομές αλλά και η μειονεκτική θέση της γυναίκας αποτυπώνονται με σαφή τρόπο. Από την άλλη μεριά η ταινία σηματοδοτεί και την τάση αποκοπής από τον Αθηνοκεντρικό Κινηματογράφο των προηγούμενων δεκαετιών και την προσπάθεια ανάδειξης και μιας "άλλης" Ελλάδας. Σε κάθε περίπτωση η ταινία "γεμίζει" από την μεστή ερμηνεία της Ατζολετάκη ενώ πολύ καλή κρίνεται και η παρουσία του Βαγγέλη Καζάν.

 

Η μουσική. Θα έλεγα ότι μάλλον ξαφνιάζει η επιλογή της μουσικής επένδυσης (Βαγγέλης Κατσούλης) αφού θα ταίριαζε περισσότερο σε ταινία θρίλερ. Να σημειωθεί ότι ακούγεται και ένα ξενόγλωσο τραγούδι (Γιάννης Σπανός).

 

Διακρίσεις.1.Τιμητική διάκριση, στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 1977, στον Μικέ Καραπιπέρη για τη σκηνογραφία.

2.Τιμητική διάκριση, στο ίδιο Φεστιβάλ στην Γωγώ Ατζολετάκη για την ερμηνεία της.

 

Μικρά μικρά. Στην ταινία παρουσιάζονται και σκηνές από πυγμαχικούς αγώνες, κάτι που δεν ήταν ασύνηθες, σε παλαιότερες όμως ταινίες.

Επίσης να αναφέρω ότι σύμφωνα με πηγή, το κοινό του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 1977 αποδοκίμασε τόσο την ταινία που η αστυνομία εισέβαλε στην αίθουσα και επιχείρησε να διώξει το κοινό προς τις εξόδους.

 

Σκηνές από την ταινία μπορείτε να δείτε εδώ.

 

Και μερικές φωτογραφίες.

 

1. Η Νώλια πλένει τα πόδια του Μέλιου…

 

33280.jpg

2. Στο σπίτι του Παπαθεόφιλου.

 

33283.jpg

3. Άφιξη των 2 Αμερικάνων, του Μέλιου και του Χρύσου. Αριστερά διακρίνεται το

'κλειστό παράθυρο".

 

33281.jpg4. "Πυροβολώντας" το πορτραίτο οικογενειακής ευτυχίας….

 

33284.jpg

5. Το φορτηγό εν δράσει. Από πίσω διακρίνονται για όσους τα πρόλαβαν, καταυλισμοί τσιγγάνων.

 

33282.jpg
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Καλή ταινία με καλές ερμηνείες ειδικά από Ατζολετάκη και Καζάν. Απορία ο Μέλος έχει ομοφυλοφυλικές τάσεις; Το ρωτώ γιατί όταν ο Χρύσος του λέει ότι θα γνωρίσει τις γυναίκες στο στρατό (θα πάει σε πόρνη πιθανώς με άλλους συναδέλφους του όταν θα είναι φαντάρος) ο Μέλος τον χαιδεύει κάπως περίεργα και του λέι να μην σκέφτεται τις γυναίκες.
 
Σε κάποιες σκηνές ίσως να υπονοείται κάτι τέτοιο (ειδικά εκεί που παίζουν μποξ με τον Χρύσο), το κυρίαρχο όμως είναι η αποτυχία του Μέλιου με τις γυναίκες. Από την άλλη μεριά ίσως βέβαια να είναι και μία από τις αιτίες για την έντονη αντίδραση του κοινού στο Φεστιβάλ. Βέβαια, στις μέρες μας ίσως να περνούσε αδιάφορα...
 
Αρκετά ενδιαφέρουσα ταινία, με κλειστοφοβική ατμόσφαιρα και καλές ερμηνείες από τον Καζάν, την Αντζολετάκη και τον Αυγουστίδη. Δυστυχώς, ο μέσος θεατής δεν έχει πλέον πρόσβαση σε τέτοιου είδους ταινίες.
 
atanasio είπε:
Αρκετά ενδιαφέρουσα ταινία, με κλειστοφοβική ατμόσφαιρα και καλές ερμηνείες από τον Καζάν, την Αντζολετάκη και τον Αυγουστίδη. Δυστυχώς, ο μέσος θεατής δεν έχει πλέον πρόσβαση σε τέτοιου είδους ταινίες.
Ο μέσος θεατής μια χαρά πρόσβαση έχει, αρκεί βέβαια να μην είναι μόνο τηλεθεατής.
 
Άλλη μια φωτογραφία από την ταινία με εμφανή τα σημεία καταπίεσης της Νώλιας... Πηγή.

attachment.php


1.jpg
 
[edit] Ξαναδιάβασε τους κανονισμούς:

 




1. ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο η δημόσια διαφήμιση / πρόταση για ανταλλαγή ή αντιγραφή οπτικοακουστικού υλικού που ενδέχεται να είναι copyrighted ή να εμπίπτει γενικότερα σε νομοθεσία περί πνευματικών δικαιωμάτων.
[/edit]
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Αρκετά καλή και σκληρή ταινία για την εποχή της. Κοινωνικό θρίλερ (γιατί έτσι είναι αρκετά κομμάτια της Ελληνικής πραγματικότητας). Την είδα πρόσφατα. Μπράβο φίλε.
 
Αντιγράφω από post της πρωταγωνίστριας Γωγώς Ατζολετάκη σε γκρουπ του fb σχετικά με την ταινία:

"...Η Ταινία του Ερμή Βελόπουλου, που έλαβε μέρος στο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ το 1977 (χαρίζοντάς μου μια τιμητική διάκριση ερμηνείας) και επίσης εκπροσώπησε την Ελλάδα στο Φεστιβάλ του Βερολίνου αποσπώντας εξαιρετικές κριτικές.

Τα περισσότερα γυρίσματα έγιναν στη Μάνη τον Μάιο του 1976. Κίττα, Βάθεια, Γερολιμένας, Έλια, Κότρωνας, Λάγεια, Σταυρί, σπήλαιο Δυρού... αυτοί ήσαν κυρίως οι χώροι που καταγράφησαν στην ταινία... Τα Σαββατόβραδα, που μπορούσαμε να ξαλεγράρουμε λίγο γιατί Κυριακή δεν είχαμε γύρισμα, ανεβαίναμε στην Αρεόπολη, για να συναντήσουμε τον... πολιτισμό.

Έρημος τόπος η Μάνη του 1976. Ούτε τηλέφωνο δεν μπορούσαμε να πάρουμε... Ζήσαμε μοναδικές στιγμές από μια Ελλάδα παραμελημένη μεν, αλλά τόσο αγνή ακόμα, τόσο απρόσβλητη από τους σύγχρονους (α)πολίτιστους ιούς !..."
 
40.JPG

" Καλοκαίρι του 1976 γυρίζουμε την ταινία ΤΟ ΚΛΕΙΣΤΟ ΠΑΡΑΘΥΡΟ.
Σενάριο-σκηνοθεσία : Ερμής Βελόπουλος.
Παραγωγή : Ελλ. Κέντρο Κινηματογράφου - Κλέαρχος Κονιτσιώτης.
Τα εξωτερικά γυρίσματα έγιναν στη Μάνη, και τα εσωτερικά στην Αθήνα, σε ένα σπίτι στην Πλάκα.

Στο τελευταίο γύρισμα ήρθε να μας δει, να μας αποχαιρετήσει, και να μας ευχαριστήσει για τη συνεργασία ο Κλ. Κονιτσιώτης.(ο πρίγκιπας του Ελλ. Κινηματογράφου, όπως τον αποκαλούσαν). Αλλά δεν ήρθε μόνος του, έφερε και παρέα. Και παρέα του ήταν ο Σπύρος Σκούρας (γυιός ή πρωτοξάδελφος του φοβερού Spyros Skouras της 20th Century Fox)... και ο μέγας και πολύς Γιώργος Τζαβέλας (ο δημιουργός της θρυλικής "Κάλπικης λίρας", που και μόνο αυτή η ταινία φτάνει για να τον κατατάξει στις πρώτες θέσεις του πάνθεου των μεγάλων του διεθνούς κινηματογράφου.

ΣΤΗ ΦΩΤΟ (που τραβήχτηκε αμέσως μετά τη λήξη του τελευταίου γυρίσματος) εικονίζονται...
Καθιστοί : Ντίνος Αυγουστίδης, Νίνα Παπαζαφειροπούλου.
Όρθιοι : Βαγγέλης Καζάν, Γιώργος Τζαβέλας, Ερμής Βελόπουλος, Σπύρος Σκούρας, Γωγώ Ατζολετάκη, Κλέαρχος Κονιτσιώτης. "

πηγη
 
Την είδα πολύ πρόσφατα.. Αρκετά ενδιαφέρουσα ταινία και ρεαλιστική.Ωραίες ερμηνείες απ' τους ηθοποιούς.Σε κάποια σημεία μου θύμισε μια μετέπειτα ταινία ,τον Μαχαιροβγάλτη (2010) του Γιάννη Οικονομίδη.Και στον Μαχαιροβγάλτη έχουμε το ιδιότυπο τρίγωνο: Άξεστος θείος που δεν έχει παιδιά με την σύζυγό του,ο ανηψιός που ερωτεύεται την θεία του και κάνουν έρωτα κρυφά,ο ανηψιός που δουλεύει για τον θείο, μένει στην ίδια κατοικία κτλ.
 
Ο Βελόπουλος στην φωτογραφία αυτή μου θυμίζει μια μίξη Τάκη Αντωνιάδη και Βλάση Μπονάτσου (την εποχή που είχε μουστάκι και έκανε την ταινία με τον Δράκο) αλλά και greek καμάκι στα νησιά απ' τα 70ς. Σύμπτωση άραγε ότι το 1986 γύρισε την βιντεοκασέτα "Σχολή θηλυκών καμακίων" ;
 
Τελευταία επεξεργασία:
Πίσω
Μπλουζα