ntsmrtz
RetroMaNiaC
- Joined
- 5 Ιαν 2010
- Μηνύματα
- 759
- Αντιδράσεις
- 472
Εντός της πόλης της Αθήνας υπάρχουν σχεδόν 4000 διατηρητέα κτίρια. Η κατασκευή των οποίων σε μερικά έγινε στα τέλη του 19ου αιώνα.
Μεγάλος όμως όγκος κατασκευών έγινε τις δεκαετίες του '20 και του '30 με κυρίαρχα στοιχεία από τον νεορομαντικό κλασικισμό και φυσικά τον μοντερνισμό.
Η κατανομή αυτών των κτισμάτων εντός του πολεοδμικού ιστού της πόλης είναι λίγο-πολύ αναμενόμενη, με τις λεγόμενες αστικές συνοικίες (Κολωνάκι, Νεάπολη, Κυψέλη, Πατήσια και λίγο Παγκράτι) να εμφανίζουν οικοδομική δραστηριότητα με αύξηση του ύψους των πολυκατοικιών.
Σε αυτές τις συνοικίες βρίσκουμε σήμερα κατασκευές ιδιαιτέρου κάλλους που παρουσιάζουν σημαντικά αρχιτεκτονικά στοιχεία και κατά συνέπεια τις καθιστούν διατηρητέες.
Αφορμή για το θέμα (εκτός της κουβέντας σε άλλο νήμα για διατηρητέο κτίσμα στο κέντρο της Αθήνας) αποτέλεσε και το γεγονός ότι πριν κανά μήνα κάνοντας back up σε αρχεία ενός σκλ.δίσκου βρήκα πολλές -πάρα πολλές- φωτογραφίες προπολεμικών κτισμάτων που είχα τραβήξει παλαιότερα.
Οπότε, αφού είναι και ρετρό θέμα, γιατί να μην τις μοιραστούμε?
Πολλά από τα προαναφερόμενα κτίσματα βρίσκονται σε πολύ καλή κατάσταση, άλλα χρήζουν συντήρησης και άλλα είναι ακατοίκητα και εντελώς παρατημένα στην τύχη τους. Εξάλλου το κόστος συντήρησης ενός διατηρητέου είναι ιδιαίτερα υψηλό..
Οι αμέσως επόμενες (λίγες) φωτογραφίες πολυκατοικιών κατασκευής δεκαετιών '20 & '30, είναι αυτές που βρήκα στο κινητό μου (ιδανικός τρόπος καταγραφής όταν είσαι βιαστικός και βλέπεις κάτι αξιόλογο) ενώ θα ακολουθήσουν και άλλες.
Ιδού:
παρόμοιας διάταξης ημικυκλικά έρκερ διακρίνουμε και σε αυτή:
ενώ ημικυκλικό έρκερ σε γωνία είναι λίγο σπανιότερο:
με αυτήν εδώ όμως να ξεχωρίζει και λόγω ανάγλυφων καλλιτεχνημάτων στην όψη:
κάποιες φορές οι μελετητές είχαν πρωτότυπες και πρακτικές ιδέες, όπως το να βάλουν την κύρια είσοδο και κατά συνέπεια το "λειτουργικό" πρόσωπο της πολυκατοικίας στο τμήμα της απότμησης διπρόσωπης κατασκευής:
Την δεκαετία του '30 οι επιρροές από τον ευρωπαικό μοντερνισμό και το κίνημα του bauhaus, εξάλειψαν πολλά από τα καλλιτεχνικά στοιχεία προς χάρην της απλότητας όπως προέβλεπε:
τα κτίσματα έγιναν πιο "γωνιώδη" και οι γραμμές τους πιο αυστηρές:
Παρόλα αυτά, οι μελετητές υιοθετήσανε (καλώς) όγκους με μορφολογικά στοιχεία "μή γραμμικά" :
^ διακρίνεται ελάχιστα μεταξύ 4ου και 5ου ορόφου στην αριστερή άκρη η προσθήκη στην κατασκευή ενός μεγάλου... ρολογιού
Η λεπτομέρεια στην κατασκευή της πρόσοψης και η λειτουργική αρτιότητα των εσωτερικών χώρων προέκυπταν από την μελέτη των αναγκών και κατά συνέπεια από τον γεωμετρικό σχεδιασμό της κάτοψης κάθε ορόφου:
όπου ο κάθε όροφος πολλές φορές ήταν και οροφοδιαμέρισμα:
σε κάποιες πολυκατοικίες ακολουθούσαν την καθ 'υψος μορφολογία βάση-κορμός-στέψη:
σε κάποιες άλλες (του '20 συνήθως) όχι:
στα τέλη της δεκαετίας του '30 (το '37) με νομοθετική ρύθμιση απαγορεύτηκε η κατασκευή έρκερ:
έτσι οι μελετητές μέσω της "αρχιτεκτονικής προεξοχής" προσπάθησαν να μετριάσουν το αποτέλεσμα:
Ο αριθμός των προπολεμικών κατασκευών είναι πραγματικά μεγάλος. Και υπάρχουν κτίσματα που σε υποβαθμισμένες περιοχές του κέντρου θυμίζουν μία πόλη που κάποτε ήταν πολύ διαφορετική:
(θα ακολουθήσουν στο μέλλον και άλλες φωτος. δικές μου πάντα. θα γίνει και αναφορά στην τεχνογνωσία λιθόκτιστων κατασκευών καθώς και στην στατική επίλυση των φορέων και της πρώιμης μελέτης οπλισμένου σκυροδέματος σε κάποιες από αυτές)
Μεγάλος όμως όγκος κατασκευών έγινε τις δεκαετίες του '20 και του '30 με κυρίαρχα στοιχεία από τον νεορομαντικό κλασικισμό και φυσικά τον μοντερνισμό.
Η κατανομή αυτών των κτισμάτων εντός του πολεοδμικού ιστού της πόλης είναι λίγο-πολύ αναμενόμενη, με τις λεγόμενες αστικές συνοικίες (Κολωνάκι, Νεάπολη, Κυψέλη, Πατήσια και λίγο Παγκράτι) να εμφανίζουν οικοδομική δραστηριότητα με αύξηση του ύψους των πολυκατοικιών.
Σε αυτές τις συνοικίες βρίσκουμε σήμερα κατασκευές ιδιαιτέρου κάλλους που παρουσιάζουν σημαντικά αρχιτεκτονικά στοιχεία και κατά συνέπεια τις καθιστούν διατηρητέες.
Αφορμή για το θέμα (εκτός της κουβέντας σε άλλο νήμα για διατηρητέο κτίσμα στο κέντρο της Αθήνας) αποτέλεσε και το γεγονός ότι πριν κανά μήνα κάνοντας back up σε αρχεία ενός σκλ.δίσκου βρήκα πολλές -πάρα πολλές- φωτογραφίες προπολεμικών κτισμάτων που είχα τραβήξει παλαιότερα.
Οπότε, αφού είναι και ρετρό θέμα, γιατί να μην τις μοιραστούμε?
Πολλά από τα προαναφερόμενα κτίσματα βρίσκονται σε πολύ καλή κατάσταση, άλλα χρήζουν συντήρησης και άλλα είναι ακατοίκητα και εντελώς παρατημένα στην τύχη τους. Εξάλλου το κόστος συντήρησης ενός διατηρητέου είναι ιδιαίτερα υψηλό..
Οι αμέσως επόμενες (λίγες) φωτογραφίες πολυκατοικιών κατασκευής δεκαετιών '20 & '30, είναι αυτές που βρήκα στο κινητό μου (ιδανικός τρόπος καταγραφής όταν είσαι βιαστικός και βλέπεις κάτι αξιόλογο) ενώ θα ακολουθήσουν και άλλες.
Ιδού:
παρόμοιας διάταξης ημικυκλικά έρκερ διακρίνουμε και σε αυτή:
ενώ ημικυκλικό έρκερ σε γωνία είναι λίγο σπανιότερο:
με αυτήν εδώ όμως να ξεχωρίζει και λόγω ανάγλυφων καλλιτεχνημάτων στην όψη:
κάποιες φορές οι μελετητές είχαν πρωτότυπες και πρακτικές ιδέες, όπως το να βάλουν την κύρια είσοδο και κατά συνέπεια το "λειτουργικό" πρόσωπο της πολυκατοικίας στο τμήμα της απότμησης διπρόσωπης κατασκευής:
Την δεκαετία του '30 οι επιρροές από τον ευρωπαικό μοντερνισμό και το κίνημα του bauhaus, εξάλειψαν πολλά από τα καλλιτεχνικά στοιχεία προς χάρην της απλότητας όπως προέβλεπε:
τα κτίσματα έγιναν πιο "γωνιώδη" και οι γραμμές τους πιο αυστηρές:
Παρόλα αυτά, οι μελετητές υιοθετήσανε (καλώς) όγκους με μορφολογικά στοιχεία "μή γραμμικά" :
^ διακρίνεται ελάχιστα μεταξύ 4ου και 5ου ορόφου στην αριστερή άκρη η προσθήκη στην κατασκευή ενός μεγάλου... ρολογιού
Η λεπτομέρεια στην κατασκευή της πρόσοψης και η λειτουργική αρτιότητα των εσωτερικών χώρων προέκυπταν από την μελέτη των αναγκών και κατά συνέπεια από τον γεωμετρικό σχεδιασμό της κάτοψης κάθε ορόφου:
όπου ο κάθε όροφος πολλές φορές ήταν και οροφοδιαμέρισμα:
σε κάποιες πολυκατοικίες ακολουθούσαν την καθ 'υψος μορφολογία βάση-κορμός-στέψη:
σε κάποιες άλλες (του '20 συνήθως) όχι:
στα τέλη της δεκαετίας του '30 (το '37) με νομοθετική ρύθμιση απαγορεύτηκε η κατασκευή έρκερ:
έτσι οι μελετητές μέσω της "αρχιτεκτονικής προεξοχής" προσπάθησαν να μετριάσουν το αποτέλεσμα:
Ο αριθμός των προπολεμικών κατασκευών είναι πραγματικά μεγάλος. Και υπάρχουν κτίσματα που σε υποβαθμισμένες περιοχές του κέντρου θυμίζουν μία πόλη που κάποτε ήταν πολύ διαφορετική:
(θα ακολουθήσουν στο μέλλον και άλλες φωτος. δικές μου πάντα. θα γίνει και αναφορά στην τεχνογνωσία λιθόκτιστων κατασκευών καθώς και στην στατική επίλυση των φορέων και της πρώιμης μελέτης οπλισμένου σκυροδέματος σε κάποιες από αυτές)
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή: