Ρεπό (1982)

ARETARA

RetroNuts!
Joined
1 Σεπ 2010
Μηνύματα
2.136
Αντιδράσεις
2.279
Ρεπό (1982)

RetroDB: http://retrodb.gr/wiki/index.php/Ρεπό_(1982)

 

Μια ταινία του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου των αρχών του '80 αναλύω στο παρόν θέμα. Είναι το Ρεπό σε σενάριο και σκηνοθεσία Βασίλη Βαφέα.

 

Η υπόθεση - Το καστ. Ένας ιδιωτικός υπάλληλος, ο Δρακάκος (Πέτρος Ζαρκάδης) σε μία μέρα που έχει ρεπό. Παρόλο που φαινομενικά θα είναι ξεκούραστος τελικά καταλήγει να είναι πιο κουρασμένος από ποτέ. Αιτία: Οι δουλειές που βγαίνουν προγραμματισμένα και απρογραμμάτιστα και οι επαφές που θα χρειαστεί να κάνει και του συσσωρεύουν φορτίο. Ο διαχειριστής της πολυκατοικίας. Ο τζαμάς (Αθηνόδωρος Προύσαλης). Η γιαγιά του (Νίνα Παπαζαφειροπούλου). Η μάνα του Ευγενία (Αθηνά Μιχαηλίδου). Στην υγειονομική επιτροπή. Στο συνεργείο που πήγε το αμάξι για το ψυγείο τον βάζουν να ψάξει για χαλκοσωλήνες. Ο τεχνίτης για το σωλήνα (Δημήτρης Πιατάς) τον τρέχει για κουρμπαδόρο. Στο τελωνείο περνάει τα μύρια πάθη να στείλει ένα δέμα στην Αγγλία. Κι ενώ βρίσκει το χρόνο να πάει μετά στην ερωμένη (!!!!) την Άννα (Άννα Μακράκη) θα πάρει και από εκεί δώρο φωνές και νεύρα. Περιμένοντας αργότερα να πάρει το παιδί από το πάρτι θα ακούσει και το αντικαπνιστικό κήρυγμα από έναν παρευρισκόμενο. Η μέρα θα κλείσει με τον καλύτερο τρόπο με το γεύμα στην εταιρεία που εργάζεται όπου θα είναι αναγκασμένος να ανεχθεί τις φλυαρίες του κάθε στελέχους...

 

Σχόλια. Μέσα σε 71 λεπτά ο Βαφέας επιχειρεί να κάνει ένα ψυχογράφημα της ελληνικής μικροαστικής κοινωνίας των αρχών του '80 και επειδή θέλει να πει πολλά τα λέει γρήγορα. Ο μικροαστός ιδιωτικός υπάλληλος με την οικογένειά του. Η τρίτη ηλικία με τις παρωχημένες αντιλήψεις. Η "αγορά" με τις κάθε λογής εκφάνσεις της με έμφαση στα τεχνικά επαγγέλματα. Η κουτοπονηριά των επαγγελματιών. Η γραφειοκρατία του δημοσίου και των επιχειρήσεών του. Η αναλγησία, η ευθυνοφοβία και οι πελατειακές σχέσεις υπαλλήλων-πολιτών. Η μικρή ιδιωτική "περιπετειούλα". Οι ενδοεταιρικές σχέσεις. Πρωταγωνιστής δεν είναι ο Δρακάκος, είναι ο καθημερινός άνθρωπος της διπλανής πόρτας με τα προβλήματά του και τις αντιλήψεις του. Καταστάσεις γνωστές και επαναλαμβανόμενες στον καθένα μας που βγαίνουν με τη μορφή αβίαστης, πικρής σάτιρας. Εντούτοις η ταινία βγάζει γέλιο. Και σε αυτό ευθύνη έχει το αρκετά καλό σενάριο όπως επίσης και σημαντικοί ηθοποιοί που διακρίθηκαν σε κωμικούς ρόλους, όπως ο Δημήτρης Πιατάς, ο Αθηνόδωρος Προύσαλης ή ακόμα και η Κατερίνα Γιουλάκη. Ωστόσο επειδή όλα παρουσιάζονται με γραμμικό τρόπο, με ένα άγχος θα λεγα "να βγει η δουλειά", η ταινία κουράζει κάπως. Παρόλα αυτά εγώ την βρίσκω συμπαθητική και θα τη συνιστούσα.

 

Μουσική. Ακούσματα της εποχής, από αυτά που ακούγονταν κατά κόρον στα ραδιοφωνάκια και στους πειρατικούς σταθμούς.

Το σ' αγαπώ το κρατά για σένα του Δημήτρη Μητροπάνου, Θέλω να κάνω ταραχή της Ρίτας Σακελλαρίου, Αδειανό το προσκεφάλι του Μάκη Χριστοδουλόπουλου από έναν περιπλανώμενο επαίτη με μαιμού (!!!!), το Είσαι μια συνήθεια της Λίτσας Διαμάντη, Και λέγε λέγε του Στράτου Διονυσίου, Πες πως είμαι ένα παιδί του Μητροπάνου, δίνουν το απαραίτητο κοινωνικό περίγραμμα για να "περπατήσει" η ταινία.

 

Μικρά μικρά. Μια από τις πρώτες κινηματογραφικές εμφανίσεις της Τζέσυ Παπουτσή. Επίσης εντύπωση μου έκανε ο πολύ μεγάλος αριθμός ηθοποιών (μέτρησα 39).

 

Απόσπασμα 1. Στην πολυκατοικία, μεταξύ ενοίκων:

 

Γυναίκα 1: - Σας έχω πει να μην ρίχνετε τα βρωμόνερά σας κάτω απ' τη τζαμαρία μου!!

Γυναίκα 2: - Τι θέλετε να κάνω αφού δεν έχω αποχέτευση στο μπαλκόνι μου.

Γυναίκα 1: - Και πρέπει να μου ρίχνετε τις τρίχες στο δικό μου μπαλκόνι;

Γυναίκα 2: - Τι θέλετε να κάνω;

Γυναίκα 1: - Να τα μαζεύετε με το σφουγγαρόπανο.

Γυναίκα 2: - Δεν είσαι καλά...

Γυναίκα 1: - Τώρα θα σου δείξω, θα δεις!!

Γυναίκα 2: - Δεν είμαστε καλά, τι θα μου κάνεις;

Γυναίκα 1: - Σοφία (στην κόρη της), έλα γρήγορα να με βοηθήσεις, γρήγορα!! Θα το χτίσουμε εμείς το χώρισμα και θα τα πίνετε τα βρωμόνερά σας!!!

Γυναίκα 2: - Σα δεν ντρέπεσαι....

 

Απόσπασμα 2. Στην υγειονομική επιτροπή ένας πολίτης.

 

Γιατρός: - Εσύ δεν έχεις πάρει σύνταξη ακόμα;

Πολίτης: - Όχι ακόμα.

Γιατρός: - Τι το θέλεις το πιστοποιητικό;

Πολίτης: - Κηπουρός για το πανεπιστήμιο...

Γιατρός: - Βλέπεις καλά;

Πολίτης: - Σημαδεύω κότσυφα στα 50 μέτρα.

Γιατρός: - Τι λέει εδώ; (Δείχνει τον πίνακα με τα γράμματα των οπτικών).

Πολίτης: - (...)

Γιατρός: - Εκεί;

Πολίτης: - (...)

Γιατρός: - Τι κότσυφα και σαχλαμάρες μου λες; Πήγαινε βγάλε τα ρούχα σου πίσω στο παραβάν...

 

Απόσπασμα 3. Στο τελωνείο, όταν επιτέλους μετά από κόπο και τύχη ο Δρακάκος καταφέρνει να δρομολογήσει ένα δέμα για Αγγλία. Εδώ περιμένει τον υπάλληλο που επιφορτίστηκε να το τυλίξει.

 

Υπάλληλος (απευθυνόμενος σε άλλον υπάλληλο): - Ξέρεις τι μου λέει;

Άλλος Υπάλληλος: - Τι;

Υπάλληλος: - Λέει "Είμαι συνταγματάρχης." Του λέω κι εγώ: "Πήγαινε στο διευθυντή και αν εκείνος μου πει, εγώ στο κάνω αμέσως." Που ξέρω εγώ αν αυτός είναι συνταγματάρχης ή είναι καμιά απάτη. Καλά δεν έκανα;

Άλλος υπάλληλος: - Με το κτήμα στο Κιάτο τι έγινε;

Υπάλληλος: - Δε στα πα;

Άλλος υπάλληλος: -Όχι.

Υπάλληλος: - Είναι μεγάλη ιστορία...Θα τους κάνω εγώ όλους να κουτουλάει ο ένας τον άλλον. Που 'ναι το μαχαίρι ρε... (για τη συσκευασία). Γ@@ώ τη...

 

Δυστυχώς δεν βρήκα κάποιο απόσπασμα της ταινίας. Πάντως κάποιος μπορεί να την αναζητήσει και να την βρει χωρίς μεγάλο κόπο.

Φωτογραφίες.

 

1. Ψάχνοντας για τον υδραυλικό με τον κουρμπαδόρο. Κάπου στα νότια, πιθανόν Πειραιά ή Μοσχάτο. Επισκευές (SERVIS!!!) σε FIAT 125 και 128, SIMCA, SEAT και POLSKI. Και μια Citroen στα αριστερά.

 

12.jpg


 

2. Ψάχνοντας την υγειονομική επιτροπή υπό συνθήκες σκότους...

 

9.jpg


 

3. Ο τεχνίτης. Δημήτρης Πιατάς - Πέτρος Ζαρκάδης. "Ουδεμία εργασία εξέρχεται ανεξώφλητος"...

 

10.jpg


 

4. Γεωγραφία της περιοχής. Αριστερά ο ηλεκτρικός προς Πειραιά. Δεξιά πρέπει να είναι η συμβολή Λεωφόρου Κηφισού - Λεωφόρου Αθηνών.

 

3.jpg


 

5. Αριστερά η ερωμένη έχει ήδη αρχίσει τον εξάψαλμο. Δεξιά το "κακό συναπάντημα". Η οικογένεια Δρακάκου συναντά την Άννα στο φανάρι. Η συνάντηση ήταν χωρίς θύματα...

 

7.jpg
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Τα στραβα κι αναποδα της ελληνικης ρατσας σε μια ταινια!

Τεμπελια, ανοργανωσια, γκρινια, κουτοπονηρια, ψευτοφιλοτιμο και ο,τι αλλο αρνητικο χαρακτηριζει τη φυλη μας θα το βρειτε εδω.

Ο Βασιλης Βαφεας, ενας απο τους πιο γνωστους και αξιους σκηνοθετες του Νεου Ελληνικου Κινηματογραφου, φτιαχνει μια ταινια που θα μπορουσε να ειναι και δραματικη, αλλα παρ' ολα αυτα σε πολλα σημεια βγαζει γελιο. Αν μπορουμε να γελασουμε με το χαλι μας, δηλαδη.

Διαφωνω, Aretara. Δεν ειναι κουραστικη η ταινια. Κουραστικο ειναι το ρεπο του ταλαιπωρου ηρωα ο οποιος μαλιστα το ζει απο το πρωι μεχρι το βραδυ, ενω εμεις για 70 λεπτα μοναχα. Νομιιζω οτι ενα εργο τετοιου θεματος και τετοιας κουλτουρας, ετσι ακριβως θα επρεπε να κινηματογραφηθει.

Εξαιρετικη σκηνοθεσια και εξαιρετικη ερμηνεια επισης απο τον Πετρο Ζαρκαδη. Πραγματικα, θαυμασιος εδω!

Αν και η ταινια δεν ανηκει στο ειδος που συνηθως βλεπω, δεν μπορω να παραγνωρισω το γεγονος της πολυ καλης δουλειας που εγινε απο τους συντελεστες της.

Γι' αυτο ανηκει στις αγαπημενες μου!
 
Ο Ζαρκαδης με ριχνει λιγο ψυχολογικα. Παντως ειναι καλος ηθοποιος που δεν αν και προσπαθησα να βρω τα ιχνη του σημερα, δεν βρηκα ακρη. Ελπιζω να ειναι καλα ο ανθρωπος.

Οι ταινιες εκεινης της εποχης που με τοσο παθος παρουσιαζαν το ποσο μαυρη και αραχνη ειναι η ζωη στη σκουρα, βρωμικη και αφιλοξενη (κατ αυτους) Ελλαδα, με εκνευριζουν καπως.

Και νευριαζω λιγακι παραπανω οταν στις δουλειες τους οι δημιουργοι τους σημερα, δεν αποτυπωνουν την μαυριλα που πλεον υπαρχει στη χωρα...
 
Κι εμενα με εκνευριζουν Wally, οι ταινιες εκεινης της εποχης που τα εδειχναν ολα μαυρα. Πολυ μεγαλη υπερβολη.

Ομως στη συγκεκριμενη και μονο, νομιζω πως δε λεγεται τιποτα παραπανω απο αυτα που βιωναμε και που συνεχιζουμε ολοι ακομα να βιωνουμε.

Οσο για τη σημερινη μαυριλα που ειναι απειρως χειροτερη απο τοτε (δεν ειναι καν συγκρισιμα τα μεγεθη) ισως εσκεμμενα να μην αποτυπωνεται κινηματογραφικα.

Αν τη βλεπαμε και στο πανι, θα ειχαμε ομαδικες αυτοκτονιες.... :)

Αρκετες ειχαμε ως τωρα, αλλωστε.
 
αυτή η ταινία δεν είναι από αυτές που θα χαρακτήριζα ως καλές του νέου Ελληνικού κινηματογράφου των αρχών '80s... (δίχως βέβαια να την θεωρώ κακή)

τώρα, όσον αφορά το θέμα της υπερβολής στη μαυρίλα που προβάλλεται... δεν με πολυενοχλεί γιατί αυτή ήταν η πραγματικότητα και η πραγματικότητα (λίγο υπερτονισμένη) ήταν αυτό που ήθελε να προβάλλει ο νέος Ελληνικός κινηματογράφος.

εν κατακλείδι... αν και η θεματολογία ενδύκνειται για μία μεστή ταινία, το αποτέλεσμα είναι (λίγο) κατώτερο των προσδοκιών.
 
Aretara, συγχαρητήρια για την εξαιρετική, όπως πάντα, παρουσίαση. Το "Ρεπό" ανήκει στις αγαπημένες μου ταινίες και ο Βαφέας θυμίζει κάπως τον σπουδαίο Γάλλο σκηνοθέτη Ζακ Τατί ("Ο θείος μου", "Ο κύριος Ιλό στο χάος της κυκλοφορίας"). Ο Ζαρκάδης είναι έξοχος εδώ, όπως και όλοι οι δευτεραγωνιστές.
 
Λοιπόν ξέρεις τι μ' αρέσει περισσότερο στις παρουσιάσεις σου aretara; Το ότι δεν διαλέγεις μόνο τις ταινίες που θεωρείς υπέροχες αλλά κι αυτές που έχουν ψεγάδια. Έτσι το κείμενό σου φεύγει από τον σκόπελο του διθυράμβου και προσφέρει άφθονο υλικό για σκέψη και κουβέντα :)

Την συγκεκριμένη ταινία δεν την έχω δει. Για να είμαι ειλικρινής νομίζω ότι οι ελληνικές ταινίες που γυρίστηκαν τη δεκαετία του 80΄και έχω δει μετριούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού ... Είμαι απ' αυτούς που τους απωθούσε η απεικόνιση μιας γκρίζας πραγματικότητας.
 
Θα περίμενα ένα καλύτερο σκηνοθετικό αποτέλεσμα όταν καταπιάνεσαι με τέτοιου είδους ζήτημα που σου αφήνει πολλά περιθώρια ελιγμών. Δεν βρήκα ιδιαίτερες στιγμές γέλιου. Κάπως ενδιαφέρουσα η απόπειρα να σκηνοθετηθεί με σουρεαλισμό ο δαίδαλος και το... σκοτάδι της ελληνικής γραφειοκρατίας. Ο Ζαρκάδης πολύ γλυκός ηθοποιός και εξαιρετικά ήρεμος μέσα σ' αυτήν την σχιζοφρένεια. Λογικά θα έπρεπε να είχε πάθει υστερία.

Παρατηρώντας ελληνικές ταινίες που γυρίστηκαν αρχές του '80 με αντίστοιχες που είχαν γυριστεί αρχές του '70, διαπιστώνω ένα χάος. Ενώ πέρασαν μόλις δέκα χρόνια και γυρίστηκαν στον ίδιο τόπο, θαρρείς ότι γυρίστηκαν με τριάντα χρόνια απόσταση σε διαφορετικές χώρες...
 
Χαρακτηριστικές στιγμές του έργου στο video που ακολουθεί.

 
Την θεωρούσα πάντα υπερεκτιμιμένη , χωρίς να είναι κακή. Σε αντίθεση με την "Κόκκινα μαργαρίτα" που την θεωρώ την καλύτερη ταινία του Βαφέα. Όσο για την "μαυρίλα" , πιστεύω ότι η υπερβολή είναι χαρακτηριστικό γνώρισμα της φυλής μας, άρα και των σκηνοθετών. Στα 60ς που η κοινωνία καιγόταν, τους βλέπαμε όλους χαρούμενους και να πηγαίνουν στα μπουζούκια, να μην θυμηθώ τα "πολεμικά κατασκευάσματα" επί χούντας. Άλλο το σκοτεινό ή το ρεαλιστικό και άλλο το μίζερο και σε αυτά είχαμε πολλά παραδείγματα στα 80ς . Πάντως το "Ρεπό" με είχε κουράσει λίγο
 
καλά από υπερβολή ο ελληνικός κινηματογράφος άλλο τίποτα. Από την χαλαρότητα των 60ς περάσαμε στην μαυρίλα της μεταπολίτευσης, με αργές ( έως δυσκοίλιες) ταινίες όπου διάφοροι κουλτουριάρηδες τύποι, μιζέριαζαν φιλοσοφούσαν και περίμεναν τον...σοσιαλισμό για να τους σώσει! Για να μην πιάσω τις ανταρτοταινίες του Θόδωρου και ξεφύγω. Μετά με την έλευση των 80ς ( και του σοσιαλιστικού κόμματος) λες και δεν υπήρχαν άλλα προβλήματα, οι πρωταγωνιστές απλά πήγαιναν σε ντίσκο, καβάλαγαν μηχανές και ξόδευαν λεφτά σε μπουζούκια...
 
RIO είπε:
καλά από υπερβολή ο ελληνικός κινηματογράφος άλλο τίποτα. Από την χαλαρότητα των 60ς περάσαμε στην μαυρίλα της μεταπολίτευσης, με αργές ( έως δυσκοίλιες) ταινίες όπου διάφοροι κουλτουριάρηδες τύποι, μιζέριαζαν φιλοσοφούσαν και περίμεναν τον...σοσιαλισμό για να τους σώσει! Για να μην πιάσω τις ανταρτοταινίες του Θόδωρου και ξεφύγω. Μετά με την έλευση των 80ς ( και του σοσιαλιστικού κόμματος) λες και δεν υπήρχαν άλλα προβλήματα, οι πρωταγωνιστές απλά πήγαιναν σε ντίσκο, καβάλαγαν μηχανές και ξόδευαν λεφτά σε μπουζούκια...
Δεν χρειαζεται να προσθεσω κατι σε αυτα που ειπες Rio!
 
να προσθεσω οτι στην ταινια ηταν να πρωταγωνιστησει ο κωστας βουτσας.τεραστιο ρισκο του βαφεα να βαλει τον πετρο ζαρκαδη ,ενα πολυ καλο ηθοποιο που ομως δεν ειχε παιξει ποτε τον πρωτο ρολο σε ταινια (και δεν ξαναπαιξε).τα καταφερε περιφημα πιστευω.ηταν πολλοι που του ελεγαν να μην κρατησει το ζαρκαδη στον πρωτο ρολο και να βαλει εστω τον πιατα,προς τιμη του βαφεα δεν τους ακουσε και παρα το "ξυλικι" εμεινε σταθερος στην αποφαση του
 
Το έπαιξε προχθές η ΕΡΤ3, το πέτυχα στην μέση. Πολύ ενδιαφέρουσα...

Παρατήρησε κανένας άλλος οτι ο υπάλληλος με το μουστάκι στο ταχυδρομείο είναι ο Χάρης Πασβαντίδης; Πάλαι ποτέ καταπράσινη και καρακαλτ φυσιογνωμία του Καναλιού 29;
 
ΟΚ! Θα το δω μεσα στο ΣουΚου!

Μου αρεσε ο Ερωτας του Οδυσσεα αρα θα ειναι και αυτο του γουστου μου.
 
Ωραια ταινια με τεραστια προοπτικη για εξερευση ρετρο τοπωνυμιων!!

Οντως ο Ζαρκαδης τα πηγε καλα. Η σοβαροτητα του, εκανε το κοντραστ με τις γελοιες πτυχες της καθημερινης ζωης που αντιμετωπιζε και μου εβγαζε συγκρατημενο γελιο.

Ειχε τα κλασικα ξεκουδουνα του Βαφεα (πχ ο γυφτος με την μαιμου και το νετφι στην Υγειονομικη Υπηρεσια).

Ο ρολος που υποδυεται ο Χατζησαββας μου αρεσε πολυ και γελασα με την καρδια μου.

Δεν πολυκαταλαβα το τελος. Ποια ηταν η κοπελα στην τουαλετα? Γιατι η γυναικα του ηταν συνεχως χωρια καθ ολη τη διαρκεια της εκδηλωσης?

Ο "Λουλος" παντως κλεβει την παρασταση


Ως πιο ρετρο σκηνη θεωρω το Ζαρκαδη με τη μπαλκονοπορτα στον ωμο. Τι πιο τυπικο για τους πατεραδες των 80s που οι κανακαρηδες συνεχιζαν το ποδοσφαιρο και το μπασκετ απο την αλανα στο σπιτι και πεφταν τα τζαμια σαν κουνουπια...εμεις αλλαζαμε τζαμια μια φορα το μηνα....
 
Ήταν η εποχή που ο Βαφέας προβληματίστηκε πολύ (και προφητικά, θα τολμούσα να πω) πάνω στις νέες συνθήκες που έρχονταν, και στην ανάγκη για εξεύρεση τρόπου επιβίωσης. Με ξεκίνημα από την "Ανατολική περιφέρεια", που αν και σπονδυλωτή, αργή και μονότονη, τη θεωρώ λίγο καλύτερη ταινία από το "Ρεπό".
 
Wally είπε:
Οντως ο Ζαρκαδης τα πηγε καλα. Η σοβαροτητα του, εκανε το κοντραστ με τις γελοιες πτυχες της καθημερινης ζωης που αντιμετωπιζε και μου εβγαζε συγκρατημενο γελιο.

ακριβως και γαυτο ο βαφεας επεμενε μεχρι τελους να ειναι αυτος πρωταγωνιστης στην ταινια,δικαιως οπως αποδεικτηκε

μην ξεχναμε οτι στον κινηματογραφο ο πρωταγωνιστης ειναι σημαντικο στοιχειο για τα εισητηρια

μια ταινια με τον πεπτρο ζαρκαδη πολλοι θα αναρωτιοταν "ποιος ειναι αυτος" γιατι δυστυχως ειναι καλος ηθοποιος αλλα οχι ευρυτερα γνωστος
 
Τωρα στην ΕΡΤ2. Παμε Λουλο!!!
 
Πίσω
Μπλουζα