Τούρκικες φιλμικές θηριωδίες

exetlaios

Retro PaTRi@RcH
Joined
17 Mαϊ 2006
Μηνύματα
4.460
Αντιδράσεις
1.034
Κατά τις δεκαετίες 1970 και 1980 στην Τουρκία γυρίστηκαν πολλές “rip-off” ταινίες. Με τον όρο “rip-off” περιγράφονται ταινίες που αντιγράφουν, και προσπαθούν να εκμεταλλευτούν την επιτυχία, μεγάλων επιτυχιών του Hollywood. Κατά κανόνα, τα rip-offʼs είναι κακέκτυπα των πρωτότυπων, με μηδαμινή αξία παραγωγής. Το φαινόμενο των rip-offʼs δεν αποτέλεσε αποκλειστικό προνόμιο των «γειτόνων» μας. Χώρες όπως οι Φιλιππίνες ή η Ινδονησία, διακρίθηκαν σε αυτόν τον τομέα. Όμως, η παραγωγή rip-offʼs στην Τουρκία, ξεπέρασε κάθε προηγούμενο, λαμβάνοντας στοιχεία «εθνικής παράκρουσης». Οι εν λόγω προσπάθειες, ενώ φιλοδοξούσαν να αποτελέσουν το «αντίπαλο δέος» στις δυτικές υπερπαραγωγές, κατέληξαν να γίνουν περιζήτητες στους κύκλους των οπαδών των «τόσο κακές, ώστε να είναι διασκεδαστικές» ταινιών.

Η κύρια γενεσιουργός αιτία αυτών των ταινιών, ήταν μια μεταπολεμική νομοθεσία, που επέβαλε βαρύτατους φόρους στις εισαγόμενες ταινίες, καθιστώντας συχνά το κινηματογραφικό εισιτήριο, ένα «απλησίαστο αγαθό» διασκέδασης. Και ενώ οι (παραδοσιακά εύποροι) κάτοικοι της δυτικής ακτής, μπορούσαν αν απολαύσουν αυτήν την πολυτέλεια, δεν ίσχυε το ίδιο για τον (πολύ-φτωχότερο) πληθυσμό της ασιατικής ενδοχώρας. Έτσι, η ύπαρξη ενός κοινού που διψούσε για «δυτικό κινηματογράφο» με «ανατολίτικη φορολογία» έδωσε ώθηση στη δημιουργία μιας ολόκληρης βιομηχανίας αντιγραφών. Με την έννοια των «πνευματικών δικαιωμάτων» να χαίρει ίσης εκτίμησης, όπως η «ελευθερία έκφρασης», ή η «ανεξιθρησκεία», οι ανατολίτες παραγωγοί δε δίσταζαν να αντιγράψουν (ακόμα και καρέ-καρέ) κάθε νέα εισπρακτική επιτυχία που προερχόταν από την Αμερική. Ενίοτε δε, συνέθεταν την τελική rip-off ταινία, χρησιμοποιώντας ανάμεικτες σκηνές από το πρωτότυπο, μαζί με σκηνές εγχώριας παραγωγής.

Ίσως το ενδεικτικότερο παράδειγμα τέτοιων ταινιών, είναι «Ο άνθρωπος που έσωσε τον κόσμο» γυρισμένο το 1982. Στους κινηματογραφικούς κύκλους, είναι περισσότερο γνωστό ως «Τούρκικος Πόλεμος των Άστρων». Δεν είναι λίγοι αυτοί που υποστηρίζουν ότι πρόκειται για την χειρότερη ταινία όλων των εποχών. Αν και αυτός ο χαρακτηρισμός είναι μάλλον αναληθής, εντούτοις δεν είναι και εντελώς αστήρικτος.

Από τα πρώτα κιόλας λεπτά, ο θεατής μπαίνει στο πνεύμα του τι θα ακολουθήσει. Ο τούρκος πιλότος ενός διαστημικού καταδιωκτικού, βρίσκεται μπλεγμένος σε μια αερομαχία. Αντιγραφή μιας κλασσικής σκηνής από τον αυθεντικό «Πόλεμο των Άστρων», η οποία (στο πρωτότυπο) είχε κοστίσει μια μικρή περιουσία προκειμένου να γυριστεί. Όμως στην Τουρκία, τα πράγματα ήταν ασφαλώς πιο απλά. Παίρνεις τον πρωταγωνιστή και του φοράς ένα κράνος μοτοσυκλετιστή. Πάνω στο κράνος, κολλάς ακουστικά από walkman (τα μεγάλα, με τα «σφουγγαράκια»). Έτοιμος ο «πιλότος διαστημικού καταδιωκτικού» ! Ακριβώς από πίσω, προβάλεις εικόνες από την αυθεντική ταινία του 1979, με διαστημόπλοια να αλληλοεπιτίθενται. Έτοιμη και η «σκηνή δράσης» ! Ενίοτε, για να δοθεί και λίγο περισσότερη δράση, ο πρωταγωνιστής αναφωνεί «κατεβαίνω για επίθεση!» και απλώς … σκύβει το κεφάλι του μπροστά στην κάμερα, προσπαθώντας να μας πείσει ότι βλέπουμε ένα διαστημόπλοιο να εκτελεί βύθιση. Και σκεφτείτε ότι αυτές είναι από τις πιο «καλογυρισμένες» σκηνές του έργου.

Ο ανυποψίαστος θεατής, θα αντιμετωπίσει ένα πραγματικό πολιτισμικό σοκ, ερχόμενος σε επαφή με την εν λόγω ταινία. Τι να πρωτοαναφέρει κάποιος ; Τον Τούρκο Chewbacca που θυμίζει χαλί-μπάνιου-με-πόδια ; Τα ρομπότ που θυμίζουν αναποδογυρισμένους κάδους σκουπιδιών ; Τον Τούρκο Darth Vader, με τη στολή που θυμίζει σκουριασμένο ψύκτη στο Ι.Κ.Α. Κερατσινίου ; Τις σπηλιές με τοιχώματα από πεπιεσμένο-χαρτόνι ; Ή τις «διαστημικές μούμιες» που είναι μπανταρισμένες (μάλλον) με χαρτί υγείας ;

Σε ένα δε, κρεσέντο φιλμικού pastiche, στην ταινία εμφανίζονται φουτουριστικά διαστημόπλοια και ατίθασα άλογα της στέπας, ακτινοπίστολα και μαγικά σπαθιά, διαστημικοί σταθμοί και υποχθόνιες σπηλιές, μεταλλαγμένες ταραντούλες και ασημένιοι νίντζα, αλτρουιστές αστρομαχητές και διαπλανητικές χανούμισσες. Οτιδήποτε μπορεί να χωρέσει σε 90ʼ φιλμ, ενσωματώνεται αδιακρίτως στην πλοκή.

Όσο για τη μουσική, αυτή είναι κλεμμένη από τον Πόλεμο των Άστρων, τον Σούπερμαν, το Γκαλάκτικα, τον Ιντιάνα Τζόουνς και 2-3 ακόμα ταινίες. Ακόμα και «στοκ» σκηνές από ντοκυμαντέρ της NASA, χρησιμοποιούνται ώστε να συμπληρωθούν τα απαραίτητα καρέ.

Η ιδιαιτερότητα αυτής της ταινίας (όπως και σχεδόν όλων των τουρκικών rip-offs) είναι ότι δε γυρίστηκε ως «απόπειρα διακωμώδησης» του αυθεντικού έργου. Αντιθέτως, οι συντελεστές στόχευαν σε μια «σοβαρή ταινία».

Ασφαλώς όμως, κάθε τούρκικη ταινία που σέβεται τον εαυτό της, θα ήταν ελλιπής χωρίς μια γενναία δόση προπαγάνδας. Έτσι, δεν είναι τυχαίο ότι οι αστρομαχητές που καλούνται να σώσουν τον πλανήτη από τους εξωγήινους, είναι τούρκοι, ενώ ένας μύστης σε έναν μακρυνό πλανήτη, δε θα χάσει την ευκαιρία να πλέξει το εγκώμιο του Κορανίου και του Ισλάμ.

attachment.php


Στο ίδιο περίπου πνεύμα, κινήθηκε και το «Τούρκικο Star-Trek». Γυρισμένο το 1973 υπό τον διακριτικό τίτλο «Όμηρος, ο τουρίστας του διαστήματος». Παρά τον τίτλο, η ταινία είναι 100% αντιγραφή της γνωστής σειράς επιστημονικής φαντασίας. Η πλοκή θέλει τον Όμηρο να επιβιβάζεται στο Star Trek και να συμμετέχει σε διαστημικές περιπέτειες. Κάποιος θα μπορούσε να ισχυριστεί ότι και μόνο η θέα του «Τούρκου Spock» επαρκεί για να εξασφαλίσει cult-status στη συγκεκριμένη ταινία. Διαρκώς, κοιτάζει επίμονα στην κάμερα, σηκώνοντας χαρακτηριστικά το φρύδι του, σε μια απέλπιδα προσπάθεια να μοιάσει στον Leonard Nimoy. Από πλευράς γελοιότητας, ακολουθεί (με μικρή διαφορά) η σκηνή όπου το πλήρωμα «τηλεμεταφέρεται» σε έναν πλανήτη. Ποτέ ένα ειδικό-εφέ, δεν υπήρξε φθηνότερο και πιο κακογυρισμένο. Ίσως το μόνο χειρότερο στην ταινία, είναι ο χαρακτήρας του «Ομήρου» : ένας τραγικός μουσάτος τύπος, με ένα άθλιο τσαλαπατημένο καπέλο. Επίσης, πιστοί στο δόγμα του «αχταρμά», οι παραγωγοί φρόντισαν να εμφανίσουν και τον ... Γκοτζίλα στην αφίσα της ταινίας ! Το ότι δεν εμφανίζεται στο τελικό προιόν, ήταν μάλλον μια «ασήμαντη λεπτομέρεια».

attachment.php


Άλλη μια «κλασσική» ταινία του είδους, είναι ο «Τούρκος Spiderman» (γυρισμένος το 1973 με τον διακριτικό τίτλο «Τρεις σπουδαίοι άντρες»). Εδώ, οι γείτονες μεγαλουργούν. Κατά το σενάριο, ο Captain America, με τη βοήθεια του El Santo (πρωτοπαλαιστή, και λαϊκού ήρωα από το Μεξικό) αντιμετωπίζει τον Spiderman. Και εδώ εισέρχεται μια απίθανη σεναριακή πρωτοτυπία. Ο τούρκος Spiderman, όχι μόνο δεν ανήκει στο στρατόπεδο των «καλών», αλλά δεν έχει καν κάποια «υπερφυσική» δυνατότητα. Πρόκειται για ένα κοινό ρεμάλι (παρά τη φανταχτερή στολή του) , μαφιόζο και πλαστογράφο που αρέσκεται στο να σουγιαδιάζει μπαμπέσικα τους αντιπάλους του. Και όταν επιθυμεί έναν πιο φαντασμαγορικό θάνατο για όσους τον αντιστρατεύονται, φροντίζει να τους καταστήσει βορά σε ορδές ποντικιών. Το τελικό αποτέλεσμα της ταινίας ; Άλλος ένα γνωστός χαρακτήρας, «βιάζεται» κινηματογραφικά, από τους «ευφάνταστους» παραγωγούς.

attachment.php


Άλλος ένας γνωστός υπερ-ήρωας που υπέφερε στα χέρια τούρκων παραγωγών, ήταν Σούπερμαν. Η ταινία «Ο Σούπερμαν επιστρέφει» (1979) κάνει τις βιντεοταινίες με τον Πάνο Σουπιάδη να μοιάζουν με υπερπαραγωγές. Το φιλμ ξεκινάει, θέλοντας να αφηγηθεί στον θεατή, την ιστορία του πλανήτη Κρύπτο (γενέτειρα του υπερ-ήρωα). Εκεί που οι ανόητοι Γιάνκηδες θα ξόδευαν μια περιουσία, οι Τούρκοι βρήκαν την εύκολη λύση. Ένα δωμάτιο βαμμένο μαύρο, αναπαριστά το «αέναο σύμπαν». Η κάμερα ταξιδεύει αργά, ανάμεσα σε κρεμασμένα χριστουγεννιάτικα αστεράκια (οι κλωστές είναι περισσότερο από ορατές) και τελικά καταλήγει σε μια μεγάλη Χριστουγεννιάτικη μπάλα : είναι (όπως μας πληροφορεί ο αφηγητής) … ο πλανήτης Κρύπτο ! Ότι και να πούμε για τη συγκεκριμένη ταινία (χρησιμοποιούμε τον όρο, με τη χαλαρή έννοια του) είναι λίγο. Παραβλέποντας το γεγονός ότι ο «ηθοποιός» που υποδύεται τον κυβερνήτη του Κρύπτο, είναι φαφούτης (του λείπουν αρκετά δόντια, δυστυχώς μπροστινά), αξίζει να σταθούμε στα «ειδικά εφέ». Το πέταγμα του Σούπερμαν, αναπαρίσταται ως εξής : Ο πρωταγωνιστής, δεμένος με ένα τεράστιο καλώδιο, κρέμεται ατσούμπαλα. Πίσω του, προβάλλονται (σε κακής ποιότητας φιλμ) πλάνα της Κωνσταντινούπολης (προφανώς κλεμμένα από το υπουργείο τουρισμού). Σε κάποια πιο μακρυνά πλάνα, αντί για τον ηθοποιό, βλέπουμε μια (πασιφανώς ψεύτικη) κούκλα, στο ίδιο μοτίβο.

attachment.php


Ούτε και ο γνωστός ΕΞΟΡΚΙΣΤΗΣ ξέφυγε από τη μανία «οικειοποίησης» της τουρκικής σινε-βιομηχανίας. Ο «Τούρκικος Εξορκιστής» γυρίστηκε το 1974, υπό τον πρωτότυπο τίτλο “Seytan” (Σατανάς). Η πλοκή θέλει τη 12χρονη Γκιούλ να κυριεύεται από τον «έξω-από-εδώ». Στη συγκεκριμένη ταινία, οι συντελεστές βρέθηκαν προ μεγάλου διλλήματος. Από τη μια, δε μπορούσαν να αφήσουν ανεκμετάλλευτη εμπορικά την ευκαιρία. Από την άλλη, δεν τους πήγαινε καρδιά να έχουν χριστιανούς ιερείς ως ήρωες. Η συμβιβαστική λύση, δεν άργησε να βρεθεί. Οι δύο πρωταγωνιστές συστήνονται ως «δόκτωρ της ψυχολογίας» (ο ένας) και (αορίστως) «μελετητής δαιμονικών φαινομένων» (ο δεύτερος). Οι προσπάθειες της παραγωγής, να μιμηθούν το κλίμα της αυθεντικής ταινίας, καταλήγουν σε έναν φιλμικό κόλαφο. Για τη σκηνή που το δαιμονισμένο κορίτσι χτυπιέται πάνω στο κρεβάτι του, επιστρατεύεται ένα … τραμπολίνο (σκεπασμένο με ένα σεντόνι, ώστε να μοιάζει με κρεβάτι) ! Όσο για την (διαβόητη, στο πρωτότυπο) σκηνή, όπου το κεφάλι του κοριτσιού περιστρέφεται 360 μοίρες, κάποιος πρέπει να δει την αντιγραφή της, για να την πιστέψει.

attachment.php


Μια ακόμα διαβόητη διασκευή, είναι το “Badi” (1983) περισσότερο γνωστό ως «Turkish E.T.». Ναι, ο συμπαθέστατος εξωγήινος, διασύρεται ανεπανόρθωτα σε αυτό το κινηματογραφικό ανοσιούργημα. Για την πλοκή δε χρειάζεται να αναφερθούν πολλά, καθώς είναι σχεδόν πιστή αντιγραφή του πρωτότυπου. Εντούτοις, ο τούρκος Ε.Τ. είναι κάτι το εξωφρενικό. Βλέποντάς τον, κάποιος που δε γνωρίζει ποιόν ήρωα προσπάθησαν να μιμηθούν, δε μπορεί παρά να απορήσει : Τι είναι άραγε αυτό το καφέ πράγμα που περιφέρεται στην οθόνη ; Ένα χαλασμένο πιροσκί, από καντίνα σε συνοικιακό κινηματογράφο ; Ένα μισοφαγωμένο ντόνατ ; Ή μήπως μια απλή έκκριση του πεπτικού συστήματος ; Ειλικρινά, μόνο ο εκάστοτε θεατής μπορεί να απαντήσει σε αυτό το (ρητορικό) ερώτημα. Προσωπικά, βλέποντας των «τούρκικο Ε.Τ.» έφτασα στο σημείο να αναπολώ τον «παλιό, καλό –και ποιοτικό- τούρκικο κινηματογράφο», της εποχής του “Turkish Star Wars” και “Turkish Star Trek” !

attachment.php


Επίσης «διακεκριμένη» ταινία, είναι ο «Τούρκος Ράμπο» του 1986. Ο πρωταγωνιστής τα βάζει με μια ομάδα από Κούρδους «τρομοκράτες» με ορμητήριο τα αφιλόξενα βουνά της Τουρκίας. Διόλου δε θα πρέπει να ξενίσει τον θεατή, το γεγονός ότι οι Κούρδοι παρουσιάζονται σαν αδίστακτοι και αιμοδιψείς (αλλά και ελαφρώς «ανίκανοι») πολεμιστές. Άλλη μια ταινία που αποτέλεσε πρώτης τάξεως ευκαιρία για προπαγάνδα.

attachment.php


Η λίστα με τις φθηνές τούρκικες αντιγραφές, είναι ατελείωτη : Τούρκος Ρόκυ, Τούρκος Φρανκενστάιν Τζούνιορ, Τούρκος Μάγος του Οζ, Τούρκος Μπάτμαν, Τουρκάλα Χιονάτη, Τούρκικα «Σαγόνια του Καρχαρία», Τούρκος Mad Max, κ.α. Με κάθε μια ταινία ξεχωριστά, να διεκδικεί τη δική της θέση στο «πάνθεον» των «κακών ταινιών».
 
Χαχαχα! Τόσο ανάγκη είχαν να δείξουν τα έργα τους στον κόσμο; Μου θύμισε ένα "ανέκδοτο" που κυκλοφορούσε μια εποχή πως ο Ιππότης της Ασφάλτου φωνάζει τον ΚΙΤΤ. Gel Burda!! :rofl:
 
Ο Εχεταλαίος αργεί να " χτυπήσει " , αλλά όταν το κάνει δεν χαρίζεται... ;) :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Ο Σούπερμαν φέρνει λίγο από Τέλη Σταλόνε...
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Είχα δει παλαιότερα όσο (άντεξα δηλαδή) το τουρκικό star wars. Μου έπεσαν τα φρύδια..

Εδώ η τούρκικη εκδοχή του batman με ένα αισχρότατο led zeppelin rip off.

 
Αφιέρωμα από τα λίγα!!!

Προσκυνώ! :worship:

Δεν έχω σχόλια για τις ταινίες... :sealed:
 
Φοβερη η συνοπτικη παρουσιαση του Δοκτωρα Exetlaios.

Τα Τουρκικα scifi ηταν απο τις πρωτες καλτιλες που αναζητησα.


Παντως οσο αφορα τα Τουρκικα του 70, παντα ειχα περιεργεια πως σε μια Μουσουλμανικη χωρα αφηνουν πλανα με γυμνοστηθες κλπ κλπ
 
Καταπληκτική παρουσίαση! :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Ήξερα αόριστα πως υπήρχαν κάποιες αντιγραφές με τον Τούρκο Σπάιντερμαν, Σούπερμαν κλπ. αλλά δεν είχα μπει ποτέ στον κόπο (γιατί άλλωστε ;) να τα ψάξω.

Πραγματικά δεν φανταζόμουν πως αυτού του είδους οι αντιγραφές ήταν τελικά μια ολόκληρη "επιστήμη" που ταυτόχρονα λειτουργούσε και σαν όργανο προπαγάνδας.
 
Μιλαμε για ποιοτητα.... :cool:

Εχουν κανει και ταινιες με χαρακτηρες οπως Καπταιν Μαρκ και Ζαγκορ! :eek:
 
Εχω δει ολα αυτα τα διαμαντια οπως και πολλα ακομα και γενικοτερα εχω ψαξει το θεμα παρα πολυ που θα μπορουσα ανετα να γεμισω κανα δυο σελιδες αν κατσω να γραψω.Επειδη τα πολλα λογια ειναι φτωχια ομως θα πω μονο πως πολλες απο αυτες της ταινιες δεν ειναι και τοσο ασχημες και πρεπει να της δει καποιος για να το καταλαβει αυτο.

Πολυ καλη παρουσιαση exetlaios:thumbup:
 
Exetlaios is back :clap: Επιτέλους, μη μας αφήνεις ορφανούς! Πολύ ωραίο αφιέρωμα, έχω δει αρκετές τέτοιες σκηνές τούρκικων αριστουργημάτων απλά για να γελάσω, ολόκληρη ταινία δεν έχω δει κι ούτε θα δω ποτέ νομίζω. Τώρα μου λύθηκε η απορία του γιατί δεν άφησαν ταινία για ταινία που να μην καταστρέψουν, άρα ήταν το θέμα των φόρων. Γιατί μέχρι τώρα νόμιζα ότι τα έκαναν όλα από υπερβολικό εθνικισμό και ήθελαν τις δικές τους εκδοχές, έστω και σκανδαλώδεις. Για την προπαγάνδα ήξερα, εδώ έκαναν προπαγάνδα και στα παιδιά μέσω του Μικυ Μαους. Αυτή είναι η αγαπημένη μου σκηνή από τούρκικη ταινία, από την Kareteci Kiz (1974):

[video=youtube;9iC45-tMR34]https://www.youtube.com/watch?v=9iC45-tMR34
 
Να είσαι καλά Exetelaios. Γέλασα βραδυάτικα.
 
erdo5.jpg

Συγχωρεστε μου τον συνειρμο αλλα διαβαζοντας το αρθρο του Exetlaioυ

- λογω προσφατης επικαιροτητας μου ηρθαν φλασια

η εικονα σχολιο(δεξια) και η εικονα που προκαλεσε το σχολιο(αριστερα).
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Καταπληκτικό αφιέρωμα!... Και "Οδηγός" για όσους θέλουν να ξεκινήσουν. Εγώ θα σταθώ εδώ:

exetlaios είπε:
attachment.php
Ένα χαλασμένο πιροσκί, από καντίνα σε συνοικιακό κινηματογράφο ;
 
Καταπληκτικό αφιέρωμα!... Και "Οδηγός" για όσους θέλουν να ξεκινήσουν.

Εγώ θα σταθώ εδώ:

exetlaios είπε:
Ένα χαλασμένο πιροσκί, από καντίνα σε συνοικιακό κινηματογράφο ;

attachment.php
 
Πίσω
Μπλουζα