C64 M.I.A.(Missing In Action) παιχνίδια της Ultimate(Rare)

Nemo

RetroMuseum GateKeepeR
Joined
9 Ιαν 2006
Μηνύματα
4.694
Αντιδράσεις
1.409
Όσο και γεμάτη να είναι η μεγαλύτερη (όλων των home computers) βιβλιοθήκη των Commodore 64 games του(25.000 +) ,όταν συμπληρώνεται από M.I.A. τίτλους είτε ως νέους είτε ως βελτιωμένες εκδόσεις των ήδη υπαρχόντων , είναι πάντα ευχάριστο και σημαντικό και ίσως λίγο περισσότερο όταν προκειται για τίτλους της Ultimate(Rare).

H σχέση της βρετανικής και Spectrom-o-κεντρικής Ultimate(Rare) με τον αμερικάνο C64 είχε τις μεταπτώσεις της αλλά μετά το 1984 ,που άρχισε η Ultimate να τον συμπεριλαμβάνει ανάμεσα στους υπολογιστές που έκανε ports τους τίτλους της ,μπορεί να μην ήταν καμία σχέση μεγάλου έρωτα ,αφού τα περισσότερα filmation based -ισομετρικά games δεν βρήκαν το δρόμο τους για τον C64 (ενώ π.χ. βγήκαν για το 6502άτο βρετανό BBC - Alien 8 &Knight Lore) και αυτό (Nightshade) που βγήκε ίσως να μην έλαμψε τόσο με την παρουσία του αλλά σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να χαρακτηρίσεις την σχέση τους αδιάφορη , αφού απο το 1985 και μετά και μέχρι η Ultimate(Rare) να αφήσει οριστικά τον μάταιο τούτο κόσμο των Ηome computers για την 8bitη κονσόλα την Nintendo από τα τελευταία της δώδεκα(12) παιχνίδια που ανέπτυξε ως Developer ή εξέδωσε

τα πέντε (5) από αυτά

-Dragonskulle

-Blackwyche

-Outlaws


-Imhotep



-Entombed


όχι απλώς βγήκαν σε C64 ,αλλά ήταν και C64 exclusives/για C64 μόνο.

Με την συνδρομή κάποιων ιδιαίτερα ικανών και αφοσιομένων homebrew developers κατέστη δυνατό ή λίστα με αυτά τα M.I.A. να μικραίνει κάτι που επιτεύθηκε και με την βοήθεια των υπαρχόντων C64 ports προς όφελος του ομο(6502)γάλακτων του 8bitων Atari αλλά και αντίστροφα μέσω των 8bitων Atari (αλλά και του BBC) προς όφελος του C64.

Συγκεκριμμένα είχαμε το τελευταίο μήνα κυκλοφόρησαν μαζεμένα για τον C64 :

[video=youtube;H-u7gHvb470]


Τέλος είναι σε φάση ανάπτυξης το Alien 8 από τον Artur (Artlace)Bujdoso

ο οποίος βασίζεται για την μεταφορά του στην ΒΒC αντίστοιχη έκδοση.
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Ωραιο wrap up Nemo.

Ανυπομονω ποτε θα βρω λιγο χρονo να στησω τον Spectrum, τον 800XL και να δανεστω καμια ψωμιερα απο τον Αντωνη και να τα φορτωσω διπλα διπλα.
 
@Nemo

Νεμο γιου ρουλ !!! :wink:

@Wally

Αυτό ξαναπέστο Πάνο ::) ....

Να έρθω να δανειστώ κι εγώ τίποτα από τον Αντώνη;!;! :biglaugh::tongue:
 
Nemo είπε:
O προγραμματιστής της μεταφοράς του Pentagram με το nickname emu όπως εκμυστηρεύθηκε στο lemon64 forum

- Έχει ήδη ξεκινήσει να δουλεύει στην C64 έκδοση του Gunfright .Θα υπάρξει αντίστοιχα release της Wip version

-Ετοιμάζεται νέα έκδοση η V1.20 του Pentagram με προσθήκες /βελτιώσεις στον ήχο από τον Saul Cross , frame syncing στα 50Ηz ώστε να μην υπάρχουν slowdowns σε Cpu(6502) χρονισμένους 3mhz ή και ταχύτερους .

- Είναι σχεδόν έτοιμη V1.20 έκδοση του Pentagram και για τους Commodore Plus4 !!!!!
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Nemo είπε:
-Ετοιμάζεται νέα έκδοση η V1.20 του Pentagram με προσθήκες /βελτιώσεις στον ήχο από τον Saul Cross , frame syncing στα 50Ηz ώστε να μην υπάρχουν slowdowns σε Cpu(6502) χρονισμένους 3mhz ή και ταχύτερους .

- Είναι σχεδόν έτοιμη V1.20 έκδοση του Pentagram και για τους Commodore Plus4 !!!!!




Pentagram C64 1.20 Version changes:

New and much improved SID music by Saul Cross.

Atmospheric background sound track by Saul (thunder, wind, animal sounds etc). If you don’t like atmospheric sounds you can switch them off on the “extras” page. You can also mute all the music/sound for a slight in game speed increase.

Frame Sync and updated Frame Skipping taken from Atari final release version for Turbo Chameleon 64 compatibility. (Run on Turbo Chameleon 64 at 3mhz or greater to play game frame synced at 50/60hz with no slowdown!)

Much cleaner and slightly faster full update screen routine.

A number of small improvements to some of the other C64 specific routines.

Additional .CRT version included for cartridge user fans (thanks to SAM’s script).
D/load >>>>Pentagram C64 1.20 Version & Pentagram C64 Plus/4 1.20 Version

....................

Και πάμε στα λίγο πιο "φρέσκα κουλούρια"

Nemo είπε:
O προγραμματιστής της μεταφοράς του Pentagram με το nickname emu όπως εκμυστηρεύθηκε στο lemon64 forum

- Έχει ήδη ξεκινήσει να δουλεύει στην C64 έκδοση του Gunfright .
155046.png



Mariuszw has done another excellent Z80 to 6502 conversion for the Atari 800 which this is based on.

Again this is all CPU grunt (the only hardware sprite is used on the title screen and no hardware scrolling is used) but the speed is still very good. The C64 version is around the speed of the Amstrad & MSX versions and the C128 version is around the speed of the Spectrum version. The Plus4 versions speed sits between the C64 & C128 versions.

Saulc has supplied some great SID music & sfx which really add to the game.

To keep the C64 versions gameplay and speed the same as the C128 version I have increased the scroll speed of the C64 version slightly.

This can be adjusted in the main game menu by pressing ‘S’ (red border flash) for the slower/standard scroll speed and ‘F’ (green border flash) for the faster scroll speed

I’ve tested it on as much hardware as I can and it should work okay on PAL & NTSC machines and it fully supports SuperCPU & TC64 (by using frame syncing to slow the game down to a manageable speed). Mariuszw has also kept all the 6502 code accelerator safe, no illegal ops used.

The second fire button of the C64GS joystick is also supported for view change (not Plus4 version). The front end will automatically turn this feature off if a problem is detected, as not all modern hardware supports the extra joystick lines. The Space Bar can also be used in joystick mode to change the view or the ‘Z’ key in keyboard mode.

A number of cheats have been added in the front end (press ‘E’). Please note that selecting a game start level greater than 8 will screw up the bonus game but the game will remain playable.

The C128 VDC version runs well but is just a modification of the C128 Vic-II version really. Trying to find a configuration that worked on all the various VDC versions wasn’t easy so I just used the standard configuration with double pixel mode and the 8502 CPU set to 2Mhz (no tricks have been used) so it doesn’t run as fast as it could have. I went for compatibility over performance. It still runs at about the same speed as the C128 Vic-II version anyway.

I’ve included the source code in the build folder. Please note that some of my “outside of game” code is a bit hacky as I just wanted to get the game converted as quickly as possible. I will look to improve it in any future versions.
Το Gunfright πλέον στους C64, C128 (Vic-II & VDC) , Plus4 (TED & SID sound) χάρη στους Emu (Code) Saul Cross(Music) (και τον Mariuszw ασφαλώς).

Download link >>> Gunfright C64, C128 (Vic-II & VDC) , Plus4 (TED & SID sound).

Προέλευση >>> http://csdb.dk/release/?id=155046

 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Ευχαριστούμε για την ενημέρωση περί Gunfright Nemo!

Να πω -και- εδώ, ότι πρόκειται για μια mega-release, με ό,τι Commodore 8bit μασίνι κυκλοφόρησε, να βρίσκεται στη λίστα -άντε εκτός VIC20, έλεος!

Flawless όλες οι εκδόσεις, με του Plus/4 να αποτελεί μία ευχάριστη έκπληξη, καθώς είναι γρηγορότερη από του C64 και υποστηρίζει μέχρι και SID chip που κυκλοφόρησε σε add-on! Η έκδοση του Commodore 128, επίσης αποτελεί έκπληξη, καθώς υποστηρίζει και τα δύο chip γραφικών που διαθέτει το μηχάνημα, το κλασσικό VIC-II, αλλά και το «υψηλής ανάλυσης» VDC, που υπολείπεται σε sprites και hardware scrolling, αλλά δεν χρειάζονται έτσι κι αλλιώς στην Filmation-II engine... Να αναφέρω επίσης ότι μέσω emulation, δεν κατάφερα να τρέξω σωστά την VDC έκδοση, καθώς και ο VICE και ο MAME, εμφανίζουν artifacts και σκουπίδια, κατά την κίνηση στην οθόνη...
 
Nemo είπε:


Pentagram 1.30 for C64 & Plus4 and new C128 VDC version.
Code .... Emu

Music .... Saul Cross of RGCD

Graphics .... STE'86

I’ve made some improvements to the CBM code of Pentagram and also made native C128 Vic-II and VDC versions. (Both 16k & 64k VDC supported).

The C64 and Plus4 versions now run slightly faster. Both versions are getting very close to the speed of the Spectrum version.

The native C128 Vic-II version is now slightly faster than the Spectrum version and the C128 VDC version is the fastest of them all by some distance!

Changes include:

5% Speed increase and less memory used by improving all the main CBM routines. (The Sprite Blit to Screen routine is 30% faster.)

Excellent new title screen by STE.

SuperCpu compatibility for all versions. Many thanks to Redrumloa for the SuperCpu testing.

Option on Extras page to fix frame rate at 3 different speeds for accelerator users. (So you can slow the game down a bit to make it easier to play with SuperCpu & TC64.)

Moved fire onto Space Bar and pickup onto M key in keyboard mode. (Pickup is still on the Space Bar in joystick mode.)

Special Novaload C64 tape version, made to look similar to the original C64 Ultimate tape games.

Thunder/Wind sfx removed (sorry!) to keep the music and sfx player separate to save some cpu time.

Please note that if you play the C128 VDC version with WinVice then please turn off “Video cache” in the Video settings/VDC render box, as you might get video corruption if you don’t.
D/load >>> Pentagram 1.30 για C64 Plus4 & C128 VDC version

Προέλευση : https://csdb.dk/release/?id=157418
 
Αυτό που μου έκανε εντύπωση στις εκδόσεις της ultimate για σπέκτρουμ ήταν ότι πάντα ή σχεδόν πάντα εκμεταλλευόταν ότι είχε να δώσει το μηχάνημα και τα παιχνίδια έτρεχαν σφαίρα. Γενικά ο σπέκτρουμ είχε τους καλύτερους προγραμματιστές που φαίνεται ξέρανε απ'έξω και ανακατωτά τον υπολογιστή (καλά δεν ήταν και περίπλοκος όπως πχ η Amiga). Άλλα παραδείγματα τα παιχνίδια του Raffaele Gecco, το target renegade, η μεταφορά των Chase HQ, R-type, Operation Wolf κ.α. Πραγματικά τα δίνανε όλα, βγαίνανε από το γήπεδο με τη φανέλα ματωμένη :animlaugh:
 
Shinobi είπε:
Αυτό που μου έκανε εντύπωση στις εκδόσεις της ultimate για σπέκτρουμ ήταν ότι πάντα ή σχεδόν πάντα εκμεταλλευόταν ότι είχε να δώσει το μηχάνημα και τα παιχνίδια έτρεχαν σφαίρα.


Ναι μεν αυτό περί optimisation μπορεί να ισχύει για τις Spectrum-o-εκδόσεις

,αλλά όχι απαραίτητα για τα ports .

Back in 1985, TelecomSoft struck a deal with Ultimate to develop, publish and distribute Commodore 64 conversions of three Ultimate Spectrum games. TelecomSoft had an established publication and distribution set up in the US, which probably helped persuade the Stampers to work with BT.

Three Commodore 64 versions were chosen for the deal – Sabre Wulf (converted by Greg Duddle of Mr Micro Ltd), Night Shade (converted by Shahid Ahmad of P.S.I.) and Underwurlde (converted by Softstone).

Unfortunately, none of the conversions were received with much enthusiasm in the Commodore 64 market because they were essentially direct conversions from the Spectrum and hadn’t been improved or enhanced in any way.

 


This approach was at the request of Ultimate, who didn’t want their games changed in any way during the conversion process.
Προέλευση : >>> http://birdsanctuary.co.uk/ultimate-play-game/

Υ.Γ.

Αν το καλοσκευτείς βέβαια μέσα από ένα ακόμα καπρίτσιο της ειμαρμένης , επειδή ακριβώς τα νέα ports σε C64,128,Plus/4 αλλά και σε Atari 8bits είτε προέρχονται μέσα από τις z80 το 6502 conversions του Mariusz "Mariusz" Wojcieszek

(είτε από παλαιότερα -και άρα ήδη εγκεκριμμένα -non enchanced ports ***)

30+ χρόνια μετά

συνεχίζουν άτυπα και τα καινούρια ports να πληρούν τις προδιαγραφές που έθεσαν οι Stampers παραπάνω

ή να είναι πάρα πολύ κοντά σε αυτές ***)
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Χαχαχα. Μολις ξεπηξω σημερα θα του ριξω ενα βλεφαρο!!
 
Για όσους αναρρωτιούνται τι να περιμένουμε στο για τα 2 εναπομείναντα C64 M.I.A Filmation παιχνίδια Knight Lore & Alien 8 ?

Knight Lore is still in play...
The plan is for Mariusz to do the Z80 to 6502 Knight Lore conversion and then I'll apply the Pentagram optimizations to the Knight Lore code and make it ready for the CBM machines. This will mean a full/fast conversion of Knight Lore after all these years!

I can't give a time scale yet as Mariusz is busy on other Atari projects but there is a lot of determination to get it done.

As for Alien 8, again I'm very keen to get this one done as it will be the last of the official Filmation games not available on the CBM machines. It's not on the to-do list at the moment however.
 
Για όσους αναρρωτιούνται τι να περιμένουμε στο για τα 2 εναπομείναντα C64 M.I.A Filmation παιχνίδια Knight Lore & Alien 8 ?

Knight Lore is still in play...

The plan is for Mariusz to do the Z80 to 6502 Knight Lore conversion and then I'll apply the Pentagram optimizations to the Knight Lore code and make it ready for the CBM machines. This will mean a full/fast conversion of Knight Lore after all these years!

I can't give a time scale yet as Mariusz is busy on other Atari projects but there is a lot of determination to get it done.

As for Alien 8, again I'm very keen to get this one done as it will be the last of the official Filmation games not available on the CBM machines. It's not on the to-do list at the moment however.
cBcTO38.jpg


I’ve been working on a full Z80 to 6502 conversion of Knight Lore for the last couple of months and I now have a version that more or less works. Many thanks to Mariuszw for his Recomplier and lots of help. 

There are still a number bugs to fix and some routines to re-write where self-modifying code has been used on the Z80 side but you can move Sabreman around, the day to night transformation works fine, all the menus work and it doesn’t crash! 

Once the bugs are fixed I’ll then look to add the Pentagram optimisations. 

Still a lot of work to do so it will be a good few months before it’s completed

.....

The code is very similar to Pentagram so it should be up to the same standard and IMO it's a better game too.
 
 
KL021.jpg


Most of the game side stuff is done now, (although I keep dipping into the code to make small improvements!) so I'm currently working on the Front End (where you select the cheats/game settings and read the docs etc). I always leave this bit to towards the end of a project because I find it by far the most tedious part! Anyway it's progressing well. Once that is done I'll then start some serious game testing ...
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Πίσω
Μπλουζα