Lancia Stratos (1974)

Maddog

Immense Cult RetroFigure
Joined
10 Νοέ 2006
Μηνύματα
4.887
Αντιδράσεις
125
Lancia Stratos. Ένα αυτοκίνητο που σχεδιάστηκε εξ' αρχής με σκοπό να κυριαρχήσει στους αγώνες και επιτέλεσε το καθήκον του με το παραπάνω, αφού πήρε τρία συνεχόμενα Παγκόσμια Πρωταθλήματα Ράλλυ το '74, '75 και '76. Ας τα πάρουμε όμως από την αρχή...

attachment.php


Η Stratos ήταν η πρώτη φορά που ο Bertone συνεργάστηκε με την Lancia, με το ριζοσπαστικό από πολλές απόψεις αυτοκίνητο να παρουσιάζεται πρώτη φορά το 1971 στην Έκθεση του Τορίνο. Ένα σφηνοειδές επιθετικό σχέδιο του περίφημου Marcelo Gandini, με μικρό συνολικό μέγεθος, αμάξωμα από φάιμπεργκλας και ένα ασυνήθιστο ημισεληνοειδές παρμπρίζ που "αγκάλιαζε" τον οδηγό και έδινε εξαιρετική θέαση του δρόμου εμπρός και στα πλάγια. Πολύ καλή ιδέα για ένα πισωκίνητο όχημα που στους αγώνες φυσικά θα πήγαινε "με τις πόρτες". Σε κάθε περίπτωση, ήταν ένα σχέδιο που τραβούσε τα βλέμματα, κάτι που καταφέρνει και με το παραπάνω ακόμα και περισσότερο από σαράντα χρόνια αργότερα.

attachment.php


Η επόμενη σημαντική απόφαση που έπρεπε να ληφθεί ήταν ποιά θα είναι η "καρδιά" του αυτοκινήτου. Τελικά, και αφού το πρωτότυπο δοκιμάστηκε προσωρινά και με άλλους κινητήρες, η Lancia κατέληξε στον κινητήρα της Ferrari Dino, ένα V6 σύνολο 2400 κυβικών. Ο γέρο-Εντζο δεν πολυενθουσιάστηκε με την ιδέα, καθώς θεωρούσε το αυτοκίνητο ανταγωνιστικό με το δικό του. Μετά από κάμποση ίντριγκα και με την παραγωγή της Dino να οδεύει προς το τέλος της, ο Ferrari επιτέλους συμφώνησε. 500 από τους τελευταίους κινητήρες της παραγωγής, με την απόδοση τους των 190 ίππων να είναι ελαφρά μειωμένη σε σχέση με την Dino, παραδόθηκαν στην Lancia για τα περαιτέρω. Δηλαδή την παραγωγή 500 αυτοκινήτων, ποσότητα που απαιτούσαν οι τότε κανονισμοί για να πάρει το αυτοκίνητο την ομολογκασιόν για τους αγώνες. Αν και τα άλογα δεν ακούγονται ιδιαίτερα πολλά, το χαμηλό βάρος που ακόμα και στην έκδοση δρόμου παρέμεινε σε επίπεδα κάτω του τόνου, έδινε πολύ καλές επιδόσεις, με το 0-100 να έρχεται σε χρόνους κοντά στα 6 δευτερόλεπτα και τελική γύρω στα 230 km/h. Και επειδή ο κινητήρας "σήκωνε" πείραγμα, με τις κατάλληλες μετατροπές τα αγωνιστικά έδιναν σχεδόν 300 ίππους (για 800 κιλά βάρος!). Αργότερα λίγα αυτοκίνητα μετατράπηκαν σε κάποιες τούρμπο εκδόσεις ακόμα και με 500+ ίππους, αλλά αυτές αποδείχτηκαν λιγότερο επιτυχημένες και αξιόπιστες από τις ατμοσφαιρικές.

attachment.php


Με το αυτοκίνητο να είναι το πρώτο στα χρονικά που ήταν εξ' αρχής σχεδιασμένο για αγωνιστική χρήση και τα σημαντικά προτερήματα που αυτό συνεπαγόταν, αυτό που ακολούθησε ήταν αναμενόμενο. Η ομολογκασιόν λήφθηκε το φθινόπωρο του 1974 και το αυτοκίνητο έδειξε αμέσως τα δόντια του, νικώντας σε αγώνες όπως το Σαν Ρέμο και η Κορσική. Αυτό, σε συνδυασμό με τους βαθμούς που είχε πάρει η Lancia με την Fulvia νωρίτερα στην σεζόν, ήταν αρκετό για να κατακτήσει το πρωτάθλημα. Και η επιτυχία συνεχίστηκε αδιάλειπτα και τις επόμενες δύο χρονιές, με το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών να καταλήγει και πάλι στην Lancia και την Stratos. Δυστυχώς, παρόλο που το αυτοκίνητο απέδειξε ότι είχε στόφα πρωταθλητή, τα μεγάλα κεφάλια του Gruppo FIAT επέλεξαν να συνεχίσουν την επίσημη προσπάθεια για το 1977 με το Fiat 131 Abarth, προφανώς για λόγους μάρκετινγκ. Ωστόσο, παρά την απουσία επίσημης υποστήριξης, το πολύ καλό αυτοκίνητο συνέχισε σε χέρια ιδιωτικών ομάδων να είναι ανταγωνιστικό και με το παραπάνω, παίρνοντας το Ευρωπαικό Πρωτάθλημα Ράλλυ και το 1977 και το 1978, ενώ η τελευταία νίκη στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ ήρθε το 1981, 5 ολόκληρα χρόνια μετά την "εγκατάλειψη" της μαμάς FIAT. Η συνολική παραγωγή της Stratos δεν ανακοινώθηκε ποτέ επίσημα, με τους περισσότερους να θεωρούν ότι τελικά κατασκευάστηκαν περίπου 490 αυτοκίνητα. Οι εκδόσεις δρόμου είναι γνωστές ως Stradale, ενώ το "HF" που συνοδεύει την Stratos όπως και πολλά ακόμα αγωνιστικά της Lancia σημαίνει "High Fidelity". Κάτι που απέδειξε και στην πράξη...

Το χαρακτηριστικό παρμπρίζ και το logo της Stratos στις πόρτες.

attachment.php



Λεπτομέρεια της πίσω κολώνας και της "τάπας" της βενζίνης. Δεσπόζει το σήμα του Bertone.


attachment.php


Πίσω κάλυμμα (που αφαιρείται μονοκόμματο). Από κάτω κατοικοεδρεύει ο κινητήρας.

attachment.php



"Άκα Έφε/HF", συγκινήσεις υψηλής πιστότητας. Και η διπλή εξάτμιση για να τραγουδά ο V6.


attachment.php


Βασικά τεχνικά χαρακτηριστικά:

Μήκος: 3,71m

Πλάτος: 1,75m

Ύψος: 1,11m

Βάρος: 980 kg

Κινητήρας: 2418cc, V6 ατμοσφαιρικός με τριπλά καρμπιρατέρ Weber και ηλεκτρονική ανάφλεξη Marelli

Ισχύς: 190hp/7000rpm

Ροπή: 22,9kgm/4000rpm

Το αυτοκίνητο της φωτογράφησης είναι κατασκευής του 1976 και αρκετά "περπατημένο" με 42660 χιλιόμετρα στο οδόμετρο. Σήμερα ανήκει στην συλλογή Tomini. Όλες οι φωτογραφίες είναι δικές μου, ενώ αρκετές από τις πληροφορίες που διαβάσατε πάρθηκαν από εδώ και εδώ.
 
Βασιλη....respect.... :bow: ....Εξαιρετικο αφιερωμα!!!! :thumbup:

Κουκλαρα και αυτη....:dribble:

Και με τα χρωματα της Alitalia....απλα.....Θεα!!!!!!!!! :worship:
 
Εξαιρετικη παρουσιαση! :thumbup:

Thank you!!
 
Εξαιρετικη παρουσιαση και φωτογραφιες για να γλειφομαστε!

Συζηταγα τις προαλες με τον αδερφο μου την εξαφανιση της Lancia ως φιρμα.

Νομιζω οτι αν ξανα-εβγαζε την κλασικη τετραγωνισμενη πολυ-νικη Delta με τα "πολεμικα χρωματα" στο εμποριο, θα πουλαγε με τη σεσουλα.

Γιατι οχι και μια Stratos...
 
Ωραίο θέμα γιατρέ! Οι φώτο είναι από έκθεση στο Ντουμπάι να υποθέσω. Ωραίος ο Στράτος και εμένα ειδικά μου αρέσει και το παρακάτω.

Lancia-Stratos-HF-Group-4-'.jpg

Το είδαμε και στα Sega Rally.

Sega-Rally-2.JPG
 
Μην ξεχναμε και τον Wheeljack απο τα Transformers G1... ;)

attachment.php


attachment.php


πηγη
 
Γιατρε απολαμβανω οσο λιγα αυτα τα αφηερωματα που κανεις γιατι τα ιταλικα αμαξια ειναι η καψουρα μου και απο τοτε που γενηθηκα μεχρι τωρα με αυτα ασχολουμαι.Οσο για την Lancia και για την εξαφανιση της ως φιρμα μονο ως ανεκδοτο μπορω να το εκλαβω γιατι ολα τα μοντελα που κυκλοφορουν σημερα ειναι ολα τα λεφτα και κυριως τα Lancia Ypsilon και Lancia Delta που συνανταμε συχνα στους δρομους και ειδικα την Delta που την εχει φιλος μου ειναι αμαξαρα.Πανεμορφη και η καμπριολε Flavia επισης και ολα τα λεφτα αλλα για πιο κυριλε καταστασης η Lancia Thema αλλα και το Lancia Voyager.
 
Μιλαω για τωρα και οχι για την εξαφανιση της φιρμας το 2017 οπως λεει το αρθρο.Μια χαρα κυκλοφορουνε τα μοντελα που ανεφερα αυτη την στιγμη το τι θα γιννει του χρονου η του παραχρονου η σε 3 χρονια απο τωρα ειναι αλλο θεμα.Αυτη την στιγμη η Lancia υπαρχει και παραυπαρχει και τα μοντελα που υπαρχουν στην πλειοψηφια τους ειναι αμαξαρες.
 
Η stradale κατασκευάστηκε σε 502 κομμάτια (για λόγους ομολογκαρίσματος της Gruppo 4),το τελευταίο των οποίων άφησε τη γραμμή παραγωγής του Bertone στο Gruliasco το Σεπτέμβρη του 1974.Μπορεί σήμερα οι τιμές για μια stradale να ξεκινάνε από 100.000 ευρώ,παρόλα αυτά η Lancia τα βρήκε πολύ σκούρα στο να διαθέσει αυτά τα 500 κομμάτια, τα περισσότερα εκ των οποίων κυριολεκτικά ξεφορτώθηκε, εξαναγκάζοντας τους αντιπροσώπους της να αγοράσουν υποχρεωτικά από ένα (σε τιμή που ήταν σχεδόν τριπλάσια από μια Beta) και να το εκθέσουν στην αντιπροσωπία τους.Αυτοί με τη σειρά τους αναγκάστηκαν να το πωλούν με τρομερή έκπτωση της αρχικής τιμής του, ενώ κάποιοι ιδιοκτήτες, που ενθουσιάτηκαν από τις προδιαγραφές του αλλά απογοητεύτηκαν από τους περιορισμούς στη χρήση του,άρχισαν να το μεταπωλούν πάραυτα σε τιμή μισή σχεδόν από την αρχική του.Αιτία για όλα αυτά η επιλογή της Lancia να προκρίνει την άνεση έναντι της απόλυτης συμπεριφοράς,αντικαθιστώντας τις εννώσεις uniball της ανάρτησης στο σασί, με silentblock,των οποίων η γόμα ήταν πολύ μαλακή.Έτσι οι γωνίες κάμπερ των τροχών σε περίπτωση πίεσης άλλαζαν από τις ενδεδειγμένες τιμές τους.Περαιτέρω σε αντίθεση με την αγωνιστική έκδοση,η Lancia επέλεξε να προσφέρει τη stradale με τροχούς ίδιας διαμέτρου με ελαστικά ιδίων διαστάσεων μπρος-πίσω(7,5x14).Κατά αυτό τον τρόπο η Stratos που ήδη ήταν ένα αυτοκίνητο κάτι παραπάνω από απαιτητικό,μπορούσε να οδηγηθεί γρήγορα από έναν οδηγό, που δεν ήταν και πιλότος,μόνο σε ομαλό τερέν και πάντα με γλύκα στους χειρισμούς.Επιπλέον οι θερμοκρασίες στο εσωτερικό,λογω της τοποθέτησης των μπροστινών ψυγείων, του πανοραμικού παρ μπριζ και της έλλειψης θερμοαπορροφητικών υλικών γύρω από την καμπίνα,θύμιζαν φούρνο.

Τα εύσημα για αυτό το αυτοκίνητο θρύλο των rallye,που σημειωτέον ήταν το πρώτο και το μόνο που γεννήθηκε από λευκό χαρτί για να συμμετάσχει στα rallye και μετά ακολούθησε αναγκαστικά η πολιτική του έκδοση,πρώτα πρώτα στη Fiat.Η οποία μαζί με το team του Cesare Fiorio έγραψαν τις ενδοξότερες αγωνιστικές σελίδες της Lancia.

Και αμέσως μετά στον αρχισεδιαστή του οίκου Bertone,Μarcello Gandini,που κρύβεται πίσω από το σχεδιασμό της (ναι αυτόν της Miura).

Oδηγοί που μπόρεσαν να δαμάσουν το θηρίο, ο πολύς Sandro Munari,Marku Allen,Mauro Pregliasco και μεταξύ άλλων οι Γάλλοι Darniche,Αndruet και Loubet (o Darniche μάλιστα κέρδισε την Κορσική το 79 με ιδιωτική συμμετοχή).

Στη φωτο το πρωτότυπο της Stratos στο σαλόνι του Τορίνο του 1970.Πλήρως λειτουργικό, φορούσε τον V4 1600άρη κινητήρα της Fulvia Coupe HF.Γεννήθηκε από τη συνεργασία Nuccio Bertone,Cesare Fiorio,Sandro Munari.

Και για να μην ξεχνιόμαστε φίλοι συνalfisti και να αποδίδουμε τα του Καίσαρος το Καίσαρι,ας υποκλιθούμε στο μεγαλείο της Lancia.Tέτοια κτήνη και με τέτοιο παλμαρέ νικών και τίτλων (stratos,beta turbo montecarlo, 037,S4,integrale) η μεταπολεμική Alfa Romeo(ανεξάρτητη ή μη) με εξαίρεση την 33/2 δεν ευτύχησε να βγάλει.

Τα αστεία κανσερβοκούτια του WRC ας χαίρονται τους τίτλους τους.
lol.gif
lol.gif
lol.gif
lol.gif
Γιατί ως γνωστόν όταν λείπει η γάτα χορεύουν τα ποντίκια.
 
Πίσω
Μπλουζα