Possession (1981)

iggylebowski

RetroAdept
Joined
10 Mαϊ 2012
Μηνύματα
868
Αντιδράσεις
646
Possession (1981, Andrzej Zulawski)

http://www.imdb.com/title/tt0082933/

Ηθοποιοί: Isabelle Adjani, Sam Neill, Heinz Bennent, Margit Carstensen

Υπόθεση: Με την επιστροφή του από ένα μυστικό, επαγγελματικό ταξίδι, ο Mark μαθαίνει ότι η Anna, η γυναίκα του, δεν είναι ευτυχισμένη μέσα, στον όπως πίστευε ο ίδιος, ειδυλλιακό γάμο τους, και επιθυμεί να χωρίσουν. Τελικά η Anna μετακομίζει σε ένα παρακμιακό διαμέρισμα όπου εμπλέκεται σε μια περιέργη ερωτική σχέση με ένα περίεργο πλάσμα.

Το Possession του Πολωνού σκηνοθέτη Andrzej Zulawski, δεν είναι ακριβώς ταινία τρόμου, όχι τουλάχιστον με την συμβατική έννοια του όρου. Ο Ζulawski είναι ένα από τους πιο ιδαίτερους Ευρωπαίος σκηνοθέτες ικανός να δημιουργήσε το πιο περίεργο, διεστραμένο, σκοτεινό σύμπαν μέσα σε μια κινηματογραφική ταινία, και δυστυχώς αυτή του η ιδιαιτερότητα δεν του επέτρεψε να αποκτήσει τη φήμη και την αναγνωρισιμότητα άλλων Πολωνών σκηνοθετών όπως ο Polanski, o Kieslowski ή ο Wajda, παρά την αδιαμφισβήτη σκηνοθετική του ικανότητα. Οι ταινίες του, και ειδικά οι πρώτες του σκηνοθετικές δουλειές, όπως το The Third Part of the Night (1971), το Diabel (1972), το The Main Thing Is Love (1975), το Public Woman (1984), η συγκεκριμένη και το δυστυχώς ανολοκλήρωτο On the Silver Globe, αποτελούν δείγματα μιας ιδιαίτερης, κινηματογραφικής ευφυΐας που δύσκολα συναντάται σε άλλους Ευρωπαίους σκηνοθέτες. Το Possession είναι μια ταινία που συνδυάζει στοιχεία ψυχολογικού δράματος, ψυχολογικού θρίλερ, τρόμου και πολιτικής ταινίας, βάζοντας με ιδιαίτερα εύστοχο τρόπο στη συνταγή κομμάτια που θα ζήλευαν ο Bergman, o Kubrick και o Polanski. Κατά τον ίδιο, περίπου, τρόπο, με τον οποίο ο Polanski χρησιμοποίησε τη καταπιεσμένη σεξουαλικότητα στο Repulsion και ο Bergman τον διαταραγμένο ψυχισμό στο Hour of the Wolf, o Zulawski δημιουργεί μια ιδιότροπη φιλμική πρόταση που μοιάζει σαν μια κατάβαση στον ψυχολογικό και συναισθηματικό κόσμο, όχι μόνο στους χαρακτήρες της Anna και του Mark, αλλά κι ενός ολόκληρου λαού. Οι αναφορές στην ταινία είναι πολλές, πέρα από την γυναικεία υστερία και την ανδρική εμμονή που απλά αποτελούν την επιφάνεια μιας βαθύτερης προβληματικής, και αγγίζουν θέματα όπως ο καταρρακωμένος ψυχισμός, η σεξουαλικότητα, η θηλυκότητα, τα συναισθηματικά αδιέξοδα, οι προσωπικοί δαίμονες, η αποστοφή, η απέχθεια, η επιθυμία, οι απογοητεύεσεις, οι ανθρώπινες σχέσεις, η λογοκρισία και η διαίρεση ενός έθνους. Η σκηνοθεσία του Zulawski δημιουργεί ένα χαοτικό κλίμα που περιστρέφεται γύρω από το σουρεαλιστικά αφηρημένο, το γκροτέσκο, το τρομακτικό και το υστερικά νευρωτικό, αφήνοντας παράλληλα να φανεί ένα σχόλιο πάνω, στην τότε, πολιτική πραγματικότητα. Το Possession είναι το οδυνηρό πορτραίτο ενός χωρισμού, που σταδιακά αναπτύσεται σε μια καθολική μορφή που αφορά τη διαίρεση ενός έθνους, με τον Zulawski να κινηματογραφεί εντυπωσιακά τα ψυχρά, βερολινέζικα τοπία την περίοδο του ψυχρού πολέμου, με ένα τρόπο που συνδυάζει την κλινική αποστασιοποίηση με την παρακμιακή αισθητική, βάζοντας στο παιχνίδι και αρκετούς θρησκευτικούς συμβολισμούς. Επίσης, η ταινία, περιέχει ορισμένα διαλογικά μέρη που έχουν σχέση με την μοίρα, την τύχη, την πίστη, την θεϊκή οντότητα, το καλό και το κακό, αλλά η αληθινή δύναμη του Possession βρίσκεται στην αίσθηση της αποξένωσης, στην πιο καθολική της μορφή. Υπερτονίζοντας μια σκοτεινή διάσταση του ερωτισμού, της σεξουαλικότητας και της εμμονής, ο Zulawski, κορυφώνει παράλληλα τόσο τα δραματικά στοιχεία της ταινίας, όσο και μια λανθάνουσα αίσθηση τρόμου, παγιώνοντας ένα ασφυκτικό, αποπνικτικό κλίμα απόγνωσης και συναισθηματικού εγκλωβισμού. Η απροσδιόριστα εφιαλτική ατμόσφαιρα του Possession με την πνιγηρή αίσθηση εγκατάλειψης και αποξένωσης των αστικών τοπίων, γινέται αφόρητα δυσοίωνη κι επιχειρεί μια καταμέτωπη επίθεση στις αισθήσεις του κοινού. Η φρενήρης σκηνοθετική προσέγγιση του Zulawski οικοδομεί ένα χαοτικό, αναρχικό σύμπαν όπου κυριαρχεί μια βάιη ακολουθία εικόνων και καταστάσεων, μια καφκική αίσθηση του φόβου, ένα γκροτέσκο ύφος, μια κλινική αρνητικότητα, μια πεσιμιστική αίσθηση ψυχικής κατάρρευσης και μια χαοτική δίνη συναισθημάτων που δεν αφήνει τον θεατή να ηρεμήσει. Η μινιμαλιστικά στυλιζαρισμένη σκηνοθεσία του Zulawski, χρησιμοποιώντας έναν αυστηρό, λακωνικό τόνο στην οπτική του, όπως και η εκπληκτική χρήση της κάμερας, με τις περίεργες κλίσεις και τις σύνθετες κινήσεις, δημιουργούν μια σειρά από συνταρακτικά πλάνα που συνδυάζουν την στατικότητα με την ευκινησία. Πολύ καλές οι ερμηνείες των δυο πρωταγωνιστών, τόσο της Adjani όσο και του Neill, ο οποίος δίνει την ερμηνεία της καριέρας του. Αν και δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ακριβώς θρίλερ, το Possession είναι μια εξαιρετική ταινία που κινείται με ιδιαίτερη άνεση στις παρυφές των ταινιών τρόμου και των ψυχοδραμάτων, και θα ικανοποιήσει τόσο τους λάτρεις του Repulsion όσο κι αυτούς του The Passion of Anna.

[video=youtube;xxVdtYAs8-w]

 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Αυτη την ταινια με την προτεινε ενας φιλος καποτε και πραγματικα για μενα ειναι απο της χειροτερες ταινιες που εχω δει και μετανιωνω την ωρα και την στιγμη που εκανα αυτο το λαθος.Οπως ειπες δεν ειναι ακριβως ταινια τρομου αν και για μενα μονο τρομο σε προκαλουν οι αθλιοι διαλογοι και ερμηνιες που εχει.Ωσο για το σεναριο εχει κατι κενα πιο μεγαλα απο την τρυπα του οζοντος.Εχουμε το ζευγαρι που χωριζει και στην ουσια δεν ξερουμε τιποτα γιαυτους.Και το τελος της ταινιας ειναι πολυ μπερδεμενο.Μπορει να γουσταρω της φτηνιαρικες μεχρι αηδιας ταινιες τρομου με πολυ αιμα και gore σκηνες αλλα δεν ειμαι προκατηλημενος με κατι κουλτουρα να φυγουμε ταινιες τρομου και καλα και εχω δει εκατονταδες αλλα πραγματικα αυτο το πραμα δεν το ξαναβλεπω και η τελευταια ταινια που υπηρχε στην γη να ηταν.
 
Και γω δεν είχα καταφέρει να την φτάσω ως το τέλος. Ίσως φταίει που νόμιζα, πως πρόκειται για καθαρή ταινία τρόμου. Μάλλον, πρέπει να της δώσω μια δεύτερη ευκαιρία...
 
Δεν μπορώ να πω ότι είναι από τις αγαπημένες μου. Νομίζω ότι ο δημιουργός βάζει πολλούς στόχους με αποτέλεσμα ο θεατής (ειδικά ο πιο επιφανειακός, όπως εγώ :) ) να χάσει το μπούσουλα σε κάποιο σημείο. Αξίζει πάντως (κατά τη γνώμη μου πάντα) να της δοθεί μια ευκαιρία.
 
Αυτή είναι η μοναδική ταινία τρόμου στην οποία τα art στοιχεία δεν με ενόχλησαν σχεδόν καθόλου, γιατί ο τρόπος που παρουσιάζονταν ήταν υπέροχος και η ταινία είχε πολύ ενδιαφέρον έτσι κι αλλιώς. Πολύ βαριά και δύσκολη ταινία για να την πιάσει κανείς, και σίγουρα για λίγους, αλλά ταυτόχρονα πολύ καλή. Δεν νομίζω να την έβλεπα δεύτερη φορά, αλλά έστω για μία φορά αξίζει. Τα μηνύματά της είναι πολύ βαθιά, ειδικά αυτά που αναφέρονται στις οικογενειακές σχέσεις. Οι ερμηνείες είναι επίσης πολύ καλές, και ιδιαίτερα αυτή της Adjani που πραγματικά τη θαύμασα σ'αυτό το ρόλο.
 
Συμφωνώ μαζί σου perlastar, ειδικά όσον αφορά την ερμηνεία της Ιζαμπέλ Ατζανί.

Τα παιδιά μάλλον περίμεναν να δουν μια ταινία τρόμου κατά το πρότυπο του "Εξορκιστή".

Η έννοια της δαιμονικής κατοχής (possession) εδώ είναι μεταφορική.

Στην πραγματικότητα η ταινία είναι ένα (ασυνήθιστο και ελαφρώς διεστραμμένο) κοινωνικό δράμα με στοιχεία τρόμου.

Ένα αρρωστημένο "Κράμερ εναντίον Κράμερ"...

ΥΓ: Ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος Αντρέι Ζουλάφσκι εκείνη την εποχή έπαιρνε (δύσκολο και επώδυνο) διαζύγιο από τη γυναίκα του...
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Ενδιαφέρον αυτό που λες για τον σκηνοθέτη Αισυμνήτη, δεν το ήξερα. Έτσι εξηγείται καλύτερα ο βαθύς προβληματισμός της ταινίας για τις οικογενειακές σχέσεις. Έχεις δίκιο και για την δαιμονική κατοχή, η ταινία είναι στην ουσία γεμάτη συμβολισμούς. Εγώ απ'ότι είχα καταλάβει, δείχνει που μπορεί να οδηγήσει η αποξένωση και η έλλειψη εμπιστοσύνης στα ζευγάρια, και τον αντίκτυπο που αυτό έχει στα παιδιά. Η πρωταγωνίστρια είχε ήδη προδώσει τον άντρα της πηγαίνοντας με τον κάθε τυχόντα, κι αυτό είχε ως τραγικό αποτέλεσμα να παγιδευτεί σε μία σχέση με ένα δαιμονικό πλάσμα. Τραγικό επίσης το τέλος, όπου στην ουσία το ζευγάρι είναι οι ίδιοι εμφανισιακά, αλλά όχι στην πραγματικότητα, όποιος την έχει δει καταλαβαίνει. Και πολύ ωραίο το κείμενο της Adjani, εκεί που μιλάει για τις "δύο αδερφές", την πίστη και την τύχη, που η μία αντιστέκεται στην άλλη. Η Adjani είχε χάσει την πίστη στην οικογένειά της, γι'αυτό την είχε κυριεύσει η τύχη, κι έκανε ό,τι να'ναι μακριά από την οικογενειακή εστία. Έτσι τουλάχιστον το κατάλαβα εγώ, η ταινία έχει χώρο για πολλές ερμηνείες.
 
Για την ερμηνεία της στην ταινία αυτή, η Ιζαμπέλ Ατζανί κέρδισε όχι μόνο το βραβείο Σεζάρ (το γαλλικό Όσκαρ), αλλά και το βραβείο του Φεστιβάλ των Καννών.

Εκτός από βραβεία, κέρδισε ως μπόνους και μια σύντομη νοσηλεία σε ψυχιατρικό ίδρυμα...

Το τίμημα του να «μπαίνεις» τόσο βαθιά σ' έναν απαιτητικό ρόλο...

Η ίδια είχε δηλώσει ότι χρειάστηκε αρκετά χρόνια για να ξεπεράσει την τραυματική εμπειρία της ερμηνείας της στην συγκεκριμένη ταινία και ότι είναι κάτι που δεν θα ξανάκανε ποτέ...
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Την είδα -ξανά-πριν μια 10ετία και μου φάνηκε πολύ υστερική ταινία. Οκ είχε ασθητική, αλλά οι συμβολισμοί της ήταν πλέον παρωχημένοι. Τελικά ο Ζουλάφσκι έκανε ιδιαίτερες ταινίες που όμως δεν ολοκληρωνόντουσαν ποτέ. Εξαιρείται το -πρωτόλειο- Τρίτο μέρος της νύχτας και βέβαια πάνω απ όλα το ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑ «Σημασία έχει ν' αγαπάς»
 
Αυτη την ταινια με την προτεινε ενας φιλος καποτε και πραγματικα για μενα ειναι απο της χειροτερες ταινιες που εχω δει και μετανιωνω την ωρα και την στιγμη που εκανα αυτο το λαθος.Οπως ειπες δεν ειναι ακριβως ταινια τρομου αν και για μενα μονο τρομο σε προκαλουν οι αθλιοι διαλογοι και ερμηνιες που εχει.Ωσο για το σεναριο εχει κατι κενα πιο μεγαλα απο την τρυπα του οζοντος.Εχουμε το ζευγαρι που χωριζει και στην ουσια δεν ξερουμε τιποτα γιαυτους.Και το τελος της ταινιας ειναι πολυ μπερδεμενο.Μπορει να γουσταρω της φτηνιαρικες μεχρι αηδιας ταινιες τρομου με πολυ αιμα και gore σκηνες αλλα δεν ειμαι προκατηλημενος με κατι κουλτουρα να φυγουμε ταινιες τρομου και καλα και εχω δει εκατονταδες αλλα πραγματικα αυτο το πραμα δεν το ξαναβλεπω και η τελευταια ταινια που υπηρχε στην γη να ητανμ
Όλοι οι κριτικοί σινεμά πάντα την βάζουν στα τοπ (για αυτούς βέβαια) θρίλερ όλων των εποχών βγάζοντας απ' έξω κορυφαία έργα τρόμου .Ακόμη και ένα zmovie τρόμου πιο τίμιο είναι απ' αυτό το πράγμα που οι κριτικοί το θεωρούν θρίλερ.Αν έχουν τον Θεό τους σε τεύχος "σινεμά" είχε αφήσει απ' έξω τον "πρίγκηπα του σκότους" και την "νύχτα με τις μάσκες" και είχε αυτό και κάτι άλλα ως κορυφαία.
 
Γιαυτο φωναζω τοσα χρονια πως ο μοναδικος κριτης ειναι τα ματακια μας και σε ταινιες και σε videogames και σε δισκους κλπ.Μακρια και αγαπημενοι απο κατι τετοιους τυπους που εχουν θαψει ταινιαρες,παιχνιδαρες και εχουν απογειωσει και θεοποιηση κατι σαβουρες του κερατα οπως αυτη του θεματος.
 
Γιαυτο φωναζω τοσα χρονια πως ο μοναδικος κριτης ειναι τα ματακια μας και σε ταινιες και σε videogames και σε δισκους κλπ.Μακρια και αγαπημενοι απο κατι τετοιους τυπους που εχουν θαψει ταινιαρες,παιχνιδαρες και εχουν απογειωσει και θεοποιηση κατι σαβουρες του κερατα οπως αυτη του θεματος.
Και γω από παλιά δεν εμπιστευομουν κριτικούς κινηματογράφου,μουσικής , παιχνιδιών κτλ ....ότι άρεσε σε μένα το έβρισκα καλό
 
Την ταινία την ανακάλυψα μέσα απο το μουσικό θέμα ,όταν έψαχνα παλιά soundtracks.
Την είδα πριν έναν χρόνο, και μπορώ να πω ότι μου άρεσε πολύ.. Και η σκηνοθεσία - φωτογραφία είναι πολύ καλή,
και η υπόθεση, με την φαινομενικά απλή σύγκρουση ενός ζευγαριού..
Συμφωνώ με αυτά που αναφέρθηκαν γενικά για τις κριτικές. Αν και εγώ, για την συγκεκριμένη ,δεν διάβασα καμία πριν την δώ.

Possesion ost - 3
 
Τελευταία επεξεργασία:
την πρωτοειδα μολις πριν λιγο καιρο! αν την ηξερα παλια οταν ημουν γκοθας παιζει να ηταν απτις αγαπημενες μου...
 
Είναι το θρίλερ (ο θεός του horror να το κάνει θρίλερ) που θα δεις σε κάθε λίστα εντύπων όπως το Σινεμά ή ιστοσελίδων σαν το taste of cinema, μαζί με ταινίες όπως Spoorloos,Blair Witch Project, Repulsion,The Wicker Man κ.α.
 
Πίσω
Μπλουζα