Απο την Voodoo στην GeForce [History of 3D cards]

Aardvark

Retromaniax Co-Founder
Joined
26 Σεπ 2006
Μηνύματα
14.904
Αντιδράσεις
3.927
Iστορια για hardware junkies. :D

Δειγμα

Try to imagine where 3D gaming would be today if not for the graphics processing unit, or GPU. Without it, you wouldn't be tredging through the jungles of Crysis in all its visual splendor, nor would you be fending off endless hordes of fast-moving zombies at high resolutions. For that to happen, it takes a highly specialized chip designed for parallel processing to pull off the kinds of games you see today, the same ones that wouldn't be possible on a CPU alone. Going forward, GPU makers will try to extend the reliance on videocards to also include physics processing, video encoding/decoding, and other tasks that where once handled by the CPU.

GPU_Thumbnail.png


[Maximum PC]
 
Μάλλον μέτριο άρθρο με σημαντικές ελλείψεις. Η Νvidia πχ μπήκε το '95 στην αγορά με το NV1 chip που χρησιμοποιήθηκε στις Diamond Edge 3D και όχι με το ΝV3 chip. Σημαντική και η έλλειψη της 3DLabs που έφερε "επανάσταση" στο χώρο του επαγγελματικού 3D acceleration με το Glint chip αλλά ήταν και από τις πρώτες που μπήκαν και στο gaming acceleration (επίσης το '95) με το Gaming Glint που χρησιμοποιήθηκε στις 3D Blaster.

Ρίξτε καλύτερα μια ματιά στο http://www.tga3dx.com/ που περιγράφει την χρυσή εποχή του 3D acceleration από το 1994 ως το 2003.

Αξίζει να σημειωθεί ότι επεξεργαστές για τρισδιάστατα γραφικά υπήρχαν πολλά χρόνια πριν στο PC αλλά χρησιμοποιούνταν αποκλειστικά για επαγγελματικές εφαρμογές.
 
Try to imagine where 3D gaming would be today if not for the graphics processing unit, or GPU
Έχω την απάντηση: αντί να παίζουμε βαρετά και αιμοσταγή FPS επί μονίμου βάσεως, θα είχαμε πολύ καλύτερα 2D ή isometric games.

Αχ, πως θα αναγάλιαζε τότε η ρετρο ψυχούλα μου...καταραμένες GPU!
 
Maddog είπε:
Έχω την απάντηση: αντί να παίζουμε βαρετά και αιμοσταγή FPS επί μονίμου βάσεως, θα είχαμε πολύ καλύτερα 2D ή isometric games.Αχ, πως θα αναγάλιαζε τότε η ρετρο ψυχούλα μου...καταραμένες GPU!
Tα FPS είχαν γίνει ήδη πολύ δημοφιλή πριν το 3D acceleration. Από πολύ παλιά οι game developers προσπαθούσαν να κατακτήσουν την τρίτη διάσταση και φυσικά λόγω του ότι ακολουθήθηκε το παράδειγμα της πρωτοπόρου Silicon Graphics (που είχε hardware 3D acceleration από τις αρχές της δεκαετίας του '80) ήταν νομοτελειακό να φτάσουμε στη σημερινή κατάσταση. Περισσότερο άξιο απορίας είναι πως δεν έγινε νωρίτερα.

Πάντως οι GPU ενώ έφεραν επανάσταση στο gaming και το άλλαξαν ριζικά, δημιούργησαν τα σημερινά προβλήματα του PC gaming. Πριν την εμφάνισή τους αν αγόραζες ένα PC ήταν βέβαιο ότι θα μπορείς να παίξεις όλα τα σύγχρονα παιχνίδια. Τώρα τόσοι κακομοίρηδες αγοράζουν "ανίσχυρα" laptops ή PC με integrated accelerators και βέβαια ανακαλύπτουν ότι δεν μπορούν να παίξουν τίποτα! :(
 
3D gaming απλά δεν θα υπήρχε. Μου αρέσουν και τα διαμάντια παιχνίδια του παρελθόντος, πολλά παιχνίδια έχουν διαχρονική αξία, και τα τεχνικά τους χαρακτηριστικά απλά είναι ασήμαντα μπροστά στη αξία του παιχνιδιού. Αλλωστε τα ηλεκτρονικά παιχνίδια κατ'εμε είναι μια σύνχρονη έκφραση τέχνης... Αλλά όμως δεν με χαλανε καθόλου και οι υπέρ-ρεαλιστικές ζούγκλες του Crysis, η κινηματογραφική ατμόσφαιρα, τα εφφέ που "ζείς" και που μέχρι πρίν λίγα χρόνια τα έβλεπες μονάχα στο σινεμά. Και αυτά καλά είναι, αν και δεν νομίζω οτι θα έχουν τη ίδια διαχρονική αξία που έχουν άλλα παλίοτερα παιχνίδια.

Οσο για κάρτες γραφικών... απο τη Cirrus Logic 5434 με 1ΜΒ μνήμης που ήταν η πρώτη που είχα.. μέχρι Geforce GTX285 με 1GB μνήμης που έχω τώρα, 3 κάρτες μπορώ να ξεχωρίσω ( και που είχα στη κατοχή μου ). Η Voodoo 2 είναι η πρώτη. Θρυλική κάρτα πραγματικά, το "αντικείμενο του πόθου" για πολλούς χρήστες PC εκείνης της εποχής, και κυριολοεκτικά "τέρας" επιδόσεων αφού παρά τα ελλατώματα της ( μέγιστη ανάλυση 640χ480, σε SLI 800x600 ) έπρεπε να έρθει η εποχή της Geforce για να φτάσει να είναι παροχημένη. Το 2005 σε μια τελευταία επίδειξη της αξίας αυτής της κάρτας, κάποιοι modders κατάφεραν να κάνουν το Doom 3 να τρέξει σε σύστημα με voodoo 2 ( κυκλοφορούν πολλά screenshots στο internet ) - απόδειξη οτι το καλο hardware μπορεί να δώσει πάρα πολλά, ακόμη και μετά το τέλος της "ζωής" του.

Αλλή μια κάρτα που ξεχωρίζω είναι η 6600GT. Η κάρτα αυτή για εμένα είχε τη καλύτερη αναλογία τιμής/απόδοσης που μπορώ να ξεχωρίσω σε κάρτα. Χωρίς ποτέ της να είναι ιδιαίτερα ακριβή, οι επιδόσεις της ήταν υπερ-αρκετές για πολλά παιχνίδια και PC μέσης κατηγορίας για πολύ καιρό. Ακόμη και τώρα πάνω απο 4 χρόνια απο τη κυκλοφορία της, υπάρχει και συνεχίζει να λειτουργεί σε πολλά PC ( έτσι αναφέρει το survey της Valve τουλάχιστων ).

Τέλος η τελευταία κάρτα που ξεχωρίζω, είναι η προηγούμενη απο αυτή που έχω τώρα, η 8800GTX. Θρυλική κάρτα επίσης... Τη εποχή που βγήκε δεν υπήρχε τίποτα που να πλησιάζει κάν τις επιδόσεις της ( η προηγούμενη top 7950, δεν έφτανε ούτε στο μισό ). Ο πυρήνας της γνωστός και ως G80 αποτελούσε άκρως κρυφό project της nVidia για χρόνια, και επέφερε τη μεγαλύτερη επανάσταση στις GPU απο εποχής Voodoo 1. ( Unified architecture κλπ ).. Το αποτέλεσμα ηταν Αστρονομικές επιδόσεις, με τίμημα τη τεράστεια κατανάλωση ρεύματος.. Παρόλο που η κάρτα κυκλοφόρησε τέλη του 2006 ( κοντά 3 χρόνια πρίν ) ακόμη δεν υπάρχει ακόμη τίποτα που να μη μπορεί να το τρέξει... Και δε φαίνεται και στο ορίζοντα να είναι κοντά η εποχή που θα είναι τελείως άχρηστη.

Αυτά :)
 
Spartan_X είπε:
Αλλή μια κάρτα που ξεχωρίζω είναι η 6600GT. Η κάρτα αυτή για εμένα είχε τη καλύτερη αναλογία τιμής/απόδοσης που μπορώ να ξεχωρίσω σε κάρτα. Χωρίς ποτέ της να είναι ιδιαίτερα ακριβή, οι επιδόσεις της ήταν υπερ-αρκετές για πολλά παιχνίδια και PC μέσης κατηγορίας για πολύ καιρό. Ακόμη και τώρα πάνω απο 4 χρόνια απο τη κυκλοφορία της, υπάρχει και συνεχίζει να λειτουργεί σε πολλά PC ( έτσι αναφέρει το survey της Valve τουλάχιστων ).
Που να έβλεπες και την 6800 Ultra που ήταν και η πρώτη της σειράς 6 αν δεν με απατά η μνήμη μου. Η GeForce 6 σειρά στην ουσία έφερε το σύγχρονη εποχή του gaming (το next gen που λέμε). Shader Model 3, video decoding, SLI, PCI Express.

Και για τους επαγγελματίες ήταν η χαρά του παιδιού αφού με μια φτηνιάρικη 6800 και με bios mod είχε επαγγελματική Quadro που στοίχιζε πολύ περισσότερο! Πάνε αυτές οι καλές εποχές... :cry:
 
Spartan_X είπε:
Η Voodoo 2 είναι η πρώτη. Θρυλική κάρτα πραγματικά, το "αντικείμενο του πόθου" για πολλούς χρήστες PC εκείνης της εποχής, και κυριολοεκτικά "τέρας" επιδόσεων αφού παρά τα ελλατώματα της ( μέγιστη ανάλυση 640χ480, σε SLI 800x600 ) έπρεπε να έρθει η εποχή της Geforce για να φτάσει να είναι παροχημένη.
Mια μικρή διόρθωση. Η μέγιστη ανάλυση της Voodoo2 ήταν 800x600 και ανέβαινε σε 1024x768 σε SLI υλοποίηση...
 
Stormwatch είπε:
Mια μικρή διόρθωση. Η μέγιστη ανάλυση της Voodoo2 ήταν 800x600 και ανέβαινε σε 1024x768 σε SLI υλοποίηση...
Σωστά. Συγνώμη, ξεχνάω και εγώ πλέων, γέρος άνθρωπος :)

Leon είπε:
Που να έβλεπες και την 6800 Ultra που ήταν και η πρώτη της σειράς 6 αν δεν με απατά η μνήμη μου. Η GeForce 6 σειρά στην ουσία έφερε το σύγχρονη εποχή του gaming (το next gen που λέμε). Shader Model 3, video decoding, SLI, PCI Express.
Και για τους επαγγελματίες ήταν η χαρά του παιδιού αφού με μια φτηνιάρικη 6800 και με bios mod είχε επαγγελματική Quadro που στοίχιζε πολύ περισσότερο! Πάνε αυτές οι καλές εποχές... :cry:
Η 6800GT ήταν η πρώτη της σειράς 6 νομίζω. Πάντως ναί, η Ultra ήταν θήριο... και όντως, Τα mod δίναν και πέρναν σε αυτές τις κάρτες! Ακόμη και τη 6800LE μπορούσες να τη κάνεις να τη αναγνωρίζει το σύστημα ως 6800GT με mod ( αν και ήθελε νομίζω κολλητήρι το συγκεκριμένο mod, και ούτε θα είχες τις πραγματικές επιδόσεις της GT αφού η LE είχε SDRAM και η GT DDR ).
 
Μέτριο άρθρο υπολείπεται πολλά όπως είπε και ο Leon.Εγώ οι κάρτες που ξεχωρίζω είναι η Voodoo 2 που απλά ήταν τέρας όταν βγήκε,η GeForce 2 MX που ήταν αρκετά φθηνή και ήταν αρκετά αξιοπρεπής στις επιδόσεις της,η 7600 GS που με λίγο κόπο την έκανα GT και πραγματικά απόλαυσα gaming για κανα 2 χρονάκια και τέλος η 4850 που έχω τώρα που την πήρα με το που πρωτοβγήκε (3-4η μέρα νομίζω) και πραγματικά για τα λεφτά της κάνει παπάδες.
 
Εγώ παίδες ξεχωρίζω τη Voodoo 2 φυσικά (που έχω ξαναποκτήσει),την 4600 Deluxe -που έχω ακόμη- και την 7600GT,όπου σε AGP ειδικά έδινε αέρα ζωής σε αρκετά μηχανήματα !
 
Εκτός από τις κάρτες της 3DFX θα ξεχωρίσω την 8800 GTS 320. Μια κάρτα που πήρα πρόσφατα με ανταλλαγή ενός μηχανήματος από γνωστό, γιατί ήθελα κάρτα στο server μου να μπορεί να σηκώσει και κανένα παιχνιδάκι.

Τι κανένα παιχνιδάκι, εδώ σηκώνει άνετα όλα τα νέα παιχνίδια και μάλιστα σε αναλύσεις που δεν φαντάζεται κανείς. Και από την άλλη πας σε sites που κάνουν τεστ για κάρτες γραφικών και έχεις την εντύπωση ότι δεν κινείται τίποτε.

Από τη σειρά της ΑΤΙ θα ξεχωρίσω τη 4870, αν και δεν έχει την "αίγλη" των nVidia καρτών. Σε πολύ νέες κυκλοφορίες την 4770.

Ειδικά την 4770 την έστησα προχτές σε Crossfire σε σύστημα i7. Οι επιδόσεις δύο τέτοιων καρτών με κόστος 190 ευρώ απλά δεν αγγίζονται από τίποτε. Οι τιμές έχουν πάει τόσο χαμηλά που δεν ξέρουμε πόσο θα φτάσουν πιο κάτω και οι επιδόσεις έχουν πάει στα ύψη.

Τώρα περιμένω την σειρά 300 της nVidia......... H οποία θα αλλάξει τελικά, την 8800 του server μου (server, gaming rig τι σημασία έχει πια, τα όρια χάθηκαν για τα καλά...... )
 
Πάντως εκτός από τις Voodoo, που είχαν κάτι το "ξεχωριστό" (κάτι που η 3DFX ιδρύθηκε από πρώην στελέχη της SGI, κάτι που οι Voodoo έφεραν arcade quality 3D graphics στο PC, κάτι που οι Voodoo ήταν αποκλειστικά για gaming 3D, τους έδινε ένα ιδιαίτερο άρωμα) καμία κάρτα γραφικών δεν με "συγκίνησε", ούτε καν με εντυπωσίασε.

Ένα ψυχρό, άχρωμο και άοσμο πράμα. Μπορεί οι επιδόσεις συνεχώς να ανεβαίνουν, αλλά το hardware γίνεται απλώς γρηγορότερο (και με κάποιες αλλαγές βέβαια και στην αρχιτεκτονική) αλλά δεν προσφέρουν αυτό το "je ne sais quoi", κάτι ξεχωριστό, κάτι διαφορετικό. Ποτέ δεν αισθάνθηκα το ίδιο "δέος" σε σχέση πχ με τον SID του C64, το chipset, και την ιδιοφυή του σύλληψη, της Amiga ή όταν είδα Siligon Graphics workstation εν δράσει και έριξα και μια ματιά στα ενδότερα.

Είναι σαν να λείπει το "μεράκι" και η "μαγεία" και όλα γίνονται "by the numbers".
 
Leon είπε:
Είναι σαν να λείπει το "μεράκι" και η "μαγεία" και όλα γίνονται "by the numbers".
Όχι σαν...έτσι είναι πιστεύω πλέον !

ΜΑΚΑΡΙ να ξαναδούμε μια νέα περίπτωση 3DFX,αλλά δε το βλέπω....
 
Βέβαια μάλλον είμαστε κάπως νοσταλγικοί με τους χαμένους της ιστορίας, ενώ είμαστε σκληρότεροι με αυτούς που κέρδισαν (γιατί έκαναν σωστές κινήσεις) και σήμερα είναι κολοσσοί. Και η Nvidia ξεκίνησε ως μικρή εταιρία, από βετεράνους των computer graphics που είχαν όραμα. Απλά σε αντίθεση με τη 3DFX έκαναν σωστές κινήσεις, έβγαλαν και καλύτερο hardware αργότερα, και σήμερα είναι η νο1 εταιρία στο χώρο, ενώ market leaders προηγούμενων εποχών εξαφανίστηκαν.
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Πίσω
Μπλουζα