Διαφορές ms-DOS και windows παιχνιδιών / προγραμμάτων

Getta Robo

RetroNuts!
Joined
27 Οκτ 2007
Μηνύματα
2.280
Αντιδράσεις
400
Αρχες και ως περιπου μεση του 90, πολλοι τιτλοι και καποια προγραμματα κυκλοφορουσαν σε δυο εκδοσεις. Για ms-dos και για windows 3x/95.

Λογω του οτι δεν ειχα τοτε υπολογιστη, οποτε δεν εμβαθυνα και δεν ειμαι σιγουρος για τις πραγματικες διαφορες αυτων των δυο εκδοσεων.

Η διαφορα εκ πρωτης εικονας, ειναι το μεγεθος και η μορφη τους. Το dos 99% χρησιμοποιουσε τις 5.25/3.14 δισκετες, ενω τα windows γρηγορα ενσωματοσαν το cd rom ως περιφερειακο. Αρα, απο ενα σημειο και επειτα, το μεγεθος των τιτλων ηταν πολλαπλασιο απο αυτων των δισκετων. Παιχνιδια οπου κυκλοφορησαν και στα δυο λειτουργικα, οι windows εκδοσεις τους ειχαν περισσοτερη/καλυτερη μουσικη και βιντεακια μεταξυ αλλων, σε σχεση με τις dos εκδοσεις οπου ηταν μαλλον "λιτοτερες".

Οι ερωτησεις μου λοιπον, ειναι οι εξεις.

Η κυρια διαφορα ενος τιτλου οπου κυκλοφορουσε και για τα δυο λειτουργικα, πρακτικα ηταν σε μορφη ειτε δισκετας, ειτε σε cd; Τα windows ανεκαθεν υποστηριζαν το dos, οποτε δεν βλεπω καποια λογικη να εβγαινε καποιο παιχνιδι και στις δυο μορφες και να μην ειχε cd για τα windows.

Υπηρξε καποια εκδοση παιχνιδιου, οπου να ηταν περισσοτερο προσεγμενη η εκδοση ms-dos απο οτι αυτη για windows;

Τελος, θυμαται κανεις ποτε σταματησαν τα παιχνιδια να κυκλοφορουν και στις δυο μορφες, και οι εταιριες να αφοσιωθηκαν αποκλειστηκα σε windows;

Ψαχνω και για καποια λιστα με τους τιτλους οπου να κυκλοφορησαν και για ms-dos, οσο και για windows, αλλα δεν βρισκω κατι. Θυμαμαι παντως πως το (φοβεροτρομερο!) Bloodnet υπηρξε και για τα δυο λειτουργικα συστηματα.
 
Αυτό που θυμάμαι είναι ότι τα περισσότερα παιχνίδια της Sierra την περίοδο 95-96 (Larry 7, Phantasmagoria, Gabriel Knight 3...) έτρεχαν και σε DOS και σε Windows (εννοώ natively).

Επίσης σε παλιότερες εποχές κάποια πακέτα της Microsoft όπως το Excel έτρεχαν σε DOS αλλά στην ουσία περιλάμβαναν μια ελαφριά έκδοση του βασικού πυρήνα των Windows...

Επίσης αυτό που λες με τις δισκέτες και τα CD δεν σχετίζεται με το λειτουργικό... Δηλαδή πολλά παιχνίδια κυκλοφορούσαν σε 2 εκδόσεις (σε δισκέτες και σε CD). Συνήθως η έκδοση CD (ειδικά στα adventure) περιλάμβανε μεταξύ άλλων και απομαγνητοφώνηση των διαλόγων του παιχνιδιού. Αλλά αν το παιχνίδι ήταν γραμμένο για DOS εξακολουθούσε να τρέχει σε DOS και στη CD και στη floppy version.

Τα παιχνίδια για DOS ουσιαστικά σταμάτησαν με τις πρώτες εκδόσεις του DirectX.
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Hamtaro είπε:
Αυτό που θυμάμαι είναι ότι τα περισσότερα παιχνίδια της Sierra την περίοδο 95-96 (Larry 7, Phantasmagoria, Gabriel Knight 3...) έτρεχαν και σε DOS και σε Windows (ενοώ natively).Επίσης σε παλιότερες εποχές κάποια πακέτα της Microsoft όπως το Excel έτρεχαν σε DOS αλλά στην ουσία περιλάμβαναν μια ελαφριά έκδοση του βασικού πυρήνα των Windows...
Απο οσο γνωριζω, ολοι οι windows τιτλοι τρεχανε (και τρεχουνε) μεσω του dos, εκεινης της ευρυτερης περιοδου τουλαχιστον. Ψαχνω πληροφοριες για τιτλους οπου κυκλοφορησαν παραλληλα την ιδια εποχη, με κουτια οπου ανεγραφαν αν ειναι για dos η για windows, ως παραδειγμα δες εδω για το bloodnet

ms-dos εκδοση:

http://www.mocagh.org/loadpage.php?getgame=bloodnet

windows εκδοση:

http://www.retrogames.co.uk/more/on/details/033476
 
Χμμ, δεν είχα ασχοληθεί με το *Bloodnet αλλά νομίζω ότι η δεύτερη φωτό είναι απλά η cd έκδοση του παιχνιδιού. Δε νομίζω να υπήρξε ποτέ κανένα παιχνίδι που να κυκλοφόρησε σε άλλη συσκευασία για Windows αποκλειστικά και άλλη για DOS. Αν υπήρχε θα με ενδιέφερε και εμένα να μάθω...
 
Hamtaro είπε:
Δε νομίζω να υπήρξε ποτέ κανένα παιχνίδι που να κυκλοφόρησε σε άλλη συσκευασία για Windows αποκλειστικά και άλλη για DOS.
Πιθανοτατα τα παιχνιδια διαφημιζοντουσαν ως ibm/dos εκδοση για τις δισκετες, και για windows με το cd. Σε καθε περιπτωση, κυκλοφορουσαν δυο διαφορετικες εκδοσεις την ιδια χρονικη περιοδο.

Ακομα ενα παραδειγμα ειναι το Doom 2.

doom_2_us_35.jpg
doom_2_us_35.jpg

Εκδοση με δισκετες και το ibm συμβολο

doom_2_us_cd.jpg
doom_2_us_cd.jpg

Εκδοση με cd και ευδιακριτο το σημα των windows.

Αν και γενικα και αοριστα, θυμαμαι καποιες αναφορες για προβληματα αναπαραγωγης dos παιχνιδιων στα τοτε windows, αυτο υποθετω θα ειχε να κανει λογω του υλικου και οχι λογω του λογισμικου/λειτουργικου.

Ψαχνω να βρω το κατα ποσο "ριγμενες" ηταν οι dos εκδοσεις, πχ διαφορετικη μηχανη γραφικων ωστε να ειναι συμβατη με το απαρχαιομενο για τα δεδομενα dos ας πουμε.
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Στο DOS οι προγραμματιστές είχαν άμεση πρόσβαση στο hardware εύκολα, κάτι που δεν ίσχυε όταν βγήκαν τα Windows 95. Η Microsoft για να τους πείσει να αρχίσουν να βγάζουν παιχνίδια για τα Windows (βασικά μία ομάδα μέσα στη MS) έφτιαξε το Games SDK που αργότερα μετανομάστηκε σε Direct X.

Άλλωστε η MS είχε βλέψεις και ήθελε στο μεταξύ να κάνει τα Windows CE το de-facto OS για τις παιχνιδομηχανές (κάτι που τελικά δεν της βγήκε, ούτε καν στο Dreamcast, αφού τελικά ελάχιστοι τίτλοι του κατέληξαν να χρησιμοποιούν τα Windows CE και το Direct X), αρά βοηθούσε και σε αυτό.

Τελικά ότι δε πέτυχαν τα Windows CE με Direct X, το έκανε η MS με τη δική της παιχνιδομηχανή, το XBOX, όπου και το "X" στο όνομά της δε είναι καθόλου σύμπτωση ;)
 
Νομίζω πραγματικές διαφορές DOS/Windows ήταν πως δεν ασχολούσαν πια με memory models, conventional (640kb), EMS/XMS και τέτοια. Τα 95 έμπαιναν σε 32bit protected memory mode απευθείας (το οποίο μπορεί να ήταν πρόβλημα αν ήθελες να τρέξεις κάποια DOS games/demos μέσα από τα windows). Ούτε soundcard IRQ/DMA values, VESA modes (univbe scitech display doctor, lol), κλπ. Και φυσικά σύντομα ήρθε και το DirectX για να αντικαταστήσει τιν κούραση. CD Rom games έπαιζες και στο DOS.

@Hamtaro, μου αρέσει το avatar σου, μου φέρνει αναμνήσεις από τα windows 3.11. Είχαν και αυτά κάτι γλυκά 16χρωμα tiled backgrounds :)
 
Εχω παρατηρησει ελαχιστες διαφορες σε DOS vs Windows versions. Προσωπικα δεν εχω δει ποτε ενα παιχνιδι να κυκλοφορει ταυτοχρονα για DOS και για Windows σε διαφορετική έκδοση. Την εποχη που αρχισαν να βγαινουν παιχνιδια για Windows, πολυ απλα προσεφεραν εναλλακτικο installation στην αρχη, με εγκατασταση διαφορετικων αρχειων.

Η μονη σημαντικη διαφορα που παρατηρησα ηταν στο Command and Conquer. Υπηρχε διπλη επιλογη για εγκατασταση, στην αρχη ειχα κανει εγκατασταση DOS και μετα για περιεργεια εκανα επανεγκατασταση για Windows. Απο εκει τα γραφικα ηταν διαφορετικα, πιο υψηλη αναλυση και το interface ηταν διαφορετικό οπτικά.

Αλλα παιχνιδια που προσεφεραν διπλη εγκατασταση ηταν καποια παιχνιδια της Sierra που επανακυκλοφορησαν σε CD, οπως το Gabriel Knight, Larry 6 και 7. Δεν τα εχω παιξει και στις 2 πλατφορμες, αν και εχω την εντυπωση οτι η εγκατασταση σε Windows ειχε πιο υψηλη αναλυση.
 
Getta Robo είπε:
Ακομα ενα παραδειγμα ειναι το Doom 2.
Ναι! Το θυμάμαι το doom 2 για Windows. Είχε λανσαριστεί ως doom95 και ήταν port του doom 2 για να διαφημίσει η microsoft το directx.

Ήταν όμως ειδική περίπτωση. Και νομίζω δεν κυκλοφόρησε ποτέ αυτόνομα (Doom95 is a port of Doom to Win9x operating systems included in some releases of the Doom games. Στη φωτογραφία σου, πάνω δεξιά γράφει For DOS and Windows 95).

Η ιστορία του είναι πολύ ενδιαφέρουσα:

In late 1995, Doom was estimated to be installed on more computers worldwide than Microsoft's new operating system Windows 95, despite million-dollar advertising campaigns for the latter. The game's popularity prompted Bill Gates to briefly consider buying id Software, and led Microsoft to develop a Windows 95 port of Doom to promote the operating system as a gaming platform. One related presentation to promote Windows 95 had Bill Gates digitally superimposed into the game.
The team at Microsoft who ported Doom to Windows was started by Gabe Newell, who later co-founded Valve Software and developed Half-Life, and headed by Alex St. John, the creator of the DirectX specification.
http://doom.wikia.com/wiki/Doom95

Και το διάσημο βίντεο με τον Bill Gates μέσα στο Doom:

http://www.youtube.com/watch?v=Gun4erVV8CM
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Βρηκα λοιπον δυο ακομα παραδειγματα που αγνοουσα την υπαρξη τους ως αντιστοιχα παραδειγματα.

Το πρωτο ειναι το γνωστο και εξαιρετεο System Shock, οπου κυκλοφορησε σε δισκετες, και με ανανεωμενη μηχανη γραφικων αλλα και μηχανισμους, σε μορφη cd.

Το μοναδικο στη περιπτωση του ειναι, πως και οι δυο εκδοσεις προοριζονταν "αποκλειστικα" για το dos!

Περισσοτερες πληροφοριες εδω:

http://tcrf.net/System_Shock/Version_Differences

Και φωτογραφιες εδω

3956198944_e862b682bd_z.jpg


Πρωτη εκδοση με δισκετες

system-shock-21.jpg


Δευτερη εκδοση με cd

Για προβληματα αναπαραγωγης παιχνιδιων dos, μεσα απο τα windows 95 θυμαμαι γραμματα στον τοτε τυπο. Θα προσπαθησω να δω αν μπορω να βρω κατι απο τα τευχη που εχω, ωστοσο θυμαμαι οτι δεν μπορουσα να παιξω εγω και φιλοι μου παλαιοτερα παιχνιδια dos σε δισκετες στον υπολογιστη που ειχα τα windows. Πιθανοτατα λογω καποιας ασυμβατοτητας, ισως ομως να εφταιγε και η εκδοση του dos.
 
Η κυρια διαφορα ενος τιτλου οπου κυκλοφορουσε και για τα δυο λειτουργικα, πρακτικα ηταν σε μορφη ειτε δισκετας, ειτε σε cd; Τα windows ανεκαθεν υποστηριζαν το dos, οποτε δεν βλεπω καποια λογικη να εβγαινε καποιο παιχνιδι και στις δυο μορφες και να μην ειχε cd για τα windows.

Υπάρχει λογική εάν σκεφτείς τα δεδομένα εκείνης της περιόδου. Όπως αναφέρθηκε, τα Windows δεν υποστήριζαν άψογα τα DOS που παρεμπιπτόντως ήταν το κυρίαρχο λειτουργικό ~εξού και οι άπειρες DOS soft κυκλοφορίες~. Όπως το ίδιο συμβαίνει και σήμερα όταν τα σύγχρονα Windows πρέπει να εξομοιώσουν αρχεία παλιότερων εκδόσεων.

Παράλληλες εκδόσεις δεν υπήρχαν πολλές από όσο γνωρίζω. Επιβεβαιωμένα είναι τα ->

Day of the Tentacle

dott_mac_cd.jpg

Mortal Kombat 1

PC DOS FLOPPY DISKETTE MORTAL KOMBAT 1.jpg

και η λίστα μπορεί να μεγαλώσει ανάλογα με την έρευνα.

Oι λόγοι δεν είναι ξεκάθαροι, ωστόσο υποψιάζομαι ότι οφείλεται στο γεγονός πως πολλοί κάτοχοι PCs δεν είχαν κάνει τη μετάβαση DOS -> Win 3.1 .

Υπηρξε καποια εκδοση παιχνιδιου, οπου να ηταν περισσοτερο προσεγμενη η εκδοση ms-dos απο οτι αυτη για windows;
Αυτό απαιτεί πολύ εξειδικευμένη έρευνα. Παρότι υπάρχουν χιλιάδες παιχνίδια Online, έρευνες σε επίπεδο software δεν έχουν πραγματοποιηθεί ή τουλάχιστον δεν είναι προσβάσιμη/ες στους περισσοτέρους.

Γνωρίζω όμως τα εξής :

Το Loom απ'την Lucas Arts που εκδόθηκε αρχικά σε EGA - δισκέτα (16 χρώματα), ακολούθησε η VGA (256 χρώματα) και τελικά η VGA έκδοση έγινε port σε CD με ανανεωμένο ήχο... είχε πολλούς κομμένους διαλόγους που αλλοίωναν τη συνολική/πραγματική εμπειρία.

Οπότε έχουμε μία περίπτωση παιχνιδιού δισκέτας, DOS που σαν σύνολο επισκίαζε την αντίστοιχη CD που έτρεχε σε Windows.

Aκόμη, έχει ακουστεί από κάποιους Carmageddon fans ότι η DOS έκδοσή του είναι κάπως πιο ομαλή σε γραφικά. Αλλά είναι μία αντικρουόμενη άποψη, όχι κοινώς αποδεκτή πόσο μάλλον εάν αναλογιστεί κανείς πως η Windows edition υποστήριζε και την περίφημη 3dfx τεχνολογία.

Τελος, θυμαται κανεις ποτε σταματησαν τα παιχνιδια να κυκλοφορουν και στις δυο μορφες, και οι εταιριες να αφοσιωθηκαν αποκλειστηκα σε windows;
Άλλη μία πολύ εξειδικευμένη ερώτηση που πολύ δύσκολα θα πάρει μία σωστή απάντηση. Για να απαντήσει κάποιος και να είναι σωστός στην τοποθέτησή του θα πρέπει να λάβει υπόψιν του πολλά δεδομένα πχ πότε άρχισε να ανεβαίνει η διανομή Windows στα PC, πότε άρχισε να σιγοσβήνει το DOS κ.ά

Αυτό που απαιτεί όμως κατά κύρια βάση είναι μελέτη πάνω στο ίδιο το software... εξαιρετικά δύσκολο.

Εκτιμώ κοντά στο 1994-95 βασιζόμενος σε dos sets που έχω. Αλλά αυτό είναι μία υπερβολικά γενική τοποθέτηση για το συγκεκριμένο ζήτημα.

Τέλος, κάτι λίγο άσχετο & σχετικό ταυτόχρονα με το θέμα... αξίζει να δει κανείς το

σε floppy...για να καταλάβει τι ώθηση έδωσε ο "οπτικός δίσκος" στο gaming :) .2nlfmzs.jpg

$(KGrHqJ,!r!E-ZUiTK-hBPpe7tvLww~~60_35.JPG
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Πίσω
Μπλουζα