Δόνα Ροζίτα (1985)

johnalepou

Human RetroDatabase
Joined
28 Αύγ 2006
Μηνύματα
3.359
Αντιδράσεις
522
Δόνα Ροζίτα (1985)


Retrodb:
http://retrodb.gr/wiki/index.php/%CE%94%CF%8C%CE%BD%CE%B1_%CE%A1%CE%BF%CE%B6%CE%AF%CF%84%CE%B1

ΔΟΝΑ ΡΟΖΙΤΑ

(ή "Η ΓΛΩΣΣΑ ΤΩΝ ΛΟΥΛΟΥΔΙΩΝ")

του ΦΕΔΕΡΙΚΟ ΓΚΑΡΘΙΑ ΛΟΡΚΑ

ΑΠΟ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΑΣ (ΕΡΤ)

getphoto.php


Η Ροζίτα, μια νέα ορφανή κοπέλα ζει στη Γρανάδα με τους θείους της και την παραμάνα της. Ο θείος της καλλιεργεί στο θερμοκήπιό του σπάνια λουλούδια. Το πιο αγαπημένο του και το πιο σπάνιο, είναι το τριαντάφυλλο «Rosa mutabile» που σημαίνει «μεταβαλλόμενο τριαντάφυλλο». Το τριαντάφυλλο αυτό, το πρωί είναι κόκκινο, το απόγευμα γίνεται άσπρο και το βράδυ φυλλορροεί.

 


Η Ροζίτα, ερωτευμένη και αρραβωνιασμένη με τον ξάδελφό της, αναγκάζεται να τον αποχωριστεί όταν αυτός φεύγει για την Αμερική, δίνοντας της την υπόσχεση ότι θα ξαναγυρίσει και θα την πάρει μαζί του.


 


Το έργο χρησιμοποιεί μια γλώσσα συμβολική. Οι ηρωίδες του έργου έχουν ονόματα λουλουδιών: Ροζίτα, και Μανόλιες. Όπως τα ρόδα του θερμοκηπίου ανθίζουν και μαραίνονται, έτσι κι αυτές γερνούν ερωτικά στερημένες, εγκλωβισμένες στους αυστηρούς νόμους της μικρής κοινωνίας τους. Το «Rosa mutabile» που μέσα σε μια μόνο μέρα ανθίζει και φυλλορροεί είναι μια λυρική αλληγορία για την εφήμερη νιότη της ηρωίδας. Όπως το τριαντάφυλλο έτσι και η Δόνια Ροζίτα, μετά την ανθοφορία, έχουν κοινή μοίρα τον μαρασμό.


 


Τα χρόνια περνούν, η Ροζίτα ετοιμάζει τα προικιά της, περιμένει τον αρραβωνιαστικό που δεν έρχεται, και διώχνει όλους τους επίδοξους συζύγους που επισκέπτονται το σπίτι του θείου της.


 


Η Ροζίτα και οι ανύπαντρες φίλες της, επικοινωνούν μεταξύ τους με ένα συμβολικό τρόπο. Ο κώδικας τους είναι η γλώσσα των λουλουδιών και μέσα από αυτόν αναζητούν μια διέξοδο για την ερωτική τους στέρηση.


 


Ένα γράμμα που φτάνει τη μέρα της γιορτής της Ροζίτα, ανακοινώνει την πρόθεση του ξενιτεμένου αρραβωνιαστικού να γίνει ο γάμος με πληρεξούσιο. Επειδή ο ίδιος δεν μπορεί για την ώρα να έρθει, ένα άλλο πρόσωπο θα τον αντιπροσωπεύσει στην τελετή του γάμου. Ο γάμος όμως δεν πρόκειται να γίνει ούτε με αυτόν τον τρόπο.





ΣΠΥΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ

ΕΛΕΝΗ ΖΑΦΕΙΡΙΟΥ

ΕΛΕΝΗ ΧΑΤΖΗΑΡΓΥΡΗ

ΝΟΡΑ ΒΑΛΣΑΜΗ

ΘΑΝΟΣ ΚΑΛΗΩΡΑΣ

Σκηνοθεσία: Ερρίκος Ανδρέου

--Η συμβολική γλώσσα της Δόνα Ροζίτα--

Το ρόδο δε γύρευε ούτε γνώσεις ούτε σκοτάδι:

σύνορο σάρκας κι ονείρου έψαχνε για κάτι άλλο.

Φ.Γ. Λόρκα

Ο Λόρκα έχει αντλήσει τα υλικά της συμβολικής του γλώσσας από τον φυσικό κύκλο της βλάστησης, που ακολουθεί τον κυκλικό αρχετυπικό χρόνο της άνθισης και του μαρασμού, τόσο στην αγροτική Ανδαλουσία, όσο και στο προστατευμένο εσωτερικό των θερμοκηπίων της Γρανάδας. Είναι ο βαθύς παλμός της ζωής που συνδέεται με την αρχή και το τέλος. Κι έτσι, την κορυφαία ώρα του μαρασμού, κι ενώ το θερμοκήπιο κείτεται στα πρόθυρα της φθοράς έτοιμο να εγκαταλειφθεί στη μοίρα του, η Ροζίτα ανακαλεί την αρχή: τη φωνή του κηπουρού-θείου νʼ αναζητά τους σπόρους του, τη μέρα που η ίδια άνθιζε φουντωμένη από έρωτα σαν το πιο σπάνιο ρόδο.

Σʼ αυτή τη λυρική αλληγορία του μαρασμού, ο συμβολισμός του ρόδου εμπεριέχει το μόνο μήνυμα ανανέωσης κι αισιοδοξίας. Είναι το ρόδο ως ιδανικό έμβλημα του έρωτα αλλά και σύμβολο της ακατάλυτης παρθενίας, πολυσήμαντο σύμβολο ομορφιάς, πληρότητας και μυστικής γνώσης. Το βρίσκουμε στους μυστικούς, στους αλχημιστές, στα παραμύθια, και επανέρχεται αδιάκοπα στην ποίηση του Λόρκα […]

Το rosa mutabilis, το μοναδικό μεταβαλλόμενο τριαντάφυλλο, αντικατοπτρίζει μυθικά τη Ροζίτα, που ταυτίζεται με τη μοίρα του. Στο τέλος της δεύτερης πράξης, κι αφού έχει διαβαστεί το γράμμα με την απατηλή υπόσχεση του δια πληρεξουσίου γάμου, ο ρομαντικός θείος κόβει και της προσφέρει το λατρεμένο ρόδο του με μια κίνηση που θυμίζει παραμύθι. Είναι ο ονειροπόλος θείος με τον «υδάτινο» ψυχισμό, ο ίδιος που μαθαίνει στη Ροζίτα το τραγούδι του εξαιρετικού ρόδου και της εμπνέει ίσως, με την αφοσίωσή του στην καλλιέργεια των λουλουδιών του, τη δική της λατρεία στον ιδανικό Αγαπημένο.


Και όποιος δεν πήρε την Ραδιοτηλεόραση να την πάρει αμέσως!!!
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Από τα καλύτερα "Θέατρα της Δευτέρας" που έχω δει εγώ (δεν τα έχω δει όλα, γι' αυτό το λέω :) )
 
Πίσω
Μπλουζα