Επιστροφή του τραμ στα Πατήσια;

krios

RetroNuts!
Joined
21 Ιουν 2008
Μηνύματα
1.801
Αντιδράσεις
433
Για να δούμε λοιπόν...Άκουγα από τους μεγαλύτερους για το τραμ της Πατησίων. Και διάβασα στην εφημερίδα των Πατησίων (τεύχος 49-Απρίλιος 2011) το παρακάτω άρθρο και σκέφτηκα να το μοιραστώ μαζί σας. Επιστροφή στο ρετρό!!!

attachment.php
 
http://www.kathimerini.gr/125387/article/epikairothta/ellada/to-neo-proswpo-triwn-sta8mwn-toy-hsap




 

 

 




ΕΛΛΑΔΑ 28.07.2002Το νέο πρόσωπο τριών σταθμών του ΗΣΑΠ

 


Της Εφης ΧατζηϊωαννίδουΟταν το 1928 βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη οι εργασίες για τη διάνοιξη της σήραγγας Ομόνοιας-Βικτώριας, σε βάθος 6,5 μέτρων, η Αθήνα μπαίνει σε πραγματικό συναγερμό. Ολοι πιστεύουν ότι ο δάγκειος πυρετός που μαστίζει την πόλη οφείλεται στο άνοιγμα των υπονόμων στις παρόδους της 3ης Σεπτεμβρίου. Οταν, όμως, μαθαίνουν ότι παρόμοια επιδημία ταλαιπωρεί ολόκληρη την Ευρώπη, ησυχάζουν. Το έργο συνεχίζεται και με τα πολλά η Αθήνα αποκτά μια υπερσύγχρονη σιδηροδρομική γραμμή που ενώνει το βόρειο με το νότιο άκρο της.


Ετοιμη το 1948


Ολα αυτά συμβαίνουν την εποχή που καταργείται το ατμοκίνητο «θηρίο» και η πρωτεύουσα αποκτά την επέκταση του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου μέχρι την Κηφισιά. Το 1930 η Ομόνοια είναι πλέον έτοιμη. Οχι όμως και η Βικτώρια. Οι αντιξοότητες μιας δύσκολης ιστορικής περιόδου, μετά ο πόλεμος και όλη η εθνική περιπέτεια που τον ακολουθεί καθυστερεί υπερβολικά την κατασκευή του σταθμού, που παραδίδεται στους πολίτες, έπειτα από είκοσι χρόνια, το 1948.


Τότε ονομάζεται σταθμός της πλατείας Κυριακού και τα τεχνικά χαρακτηριστικά του περιγράφονται στις εφημερίδες της εποχής ως εξής: «O σταθμός της πλατείας Κυριακού θα έχει μήκος 100 μέτρων και πλάτος 14. Δύο μεγάλαι και ωραίαι είσοδοι θα φέρουν προς το εσωτερικό του σταθμού, όπου εκτός των απαραιτήτων «περρόν» διά την αναμονή του κοινού, θα υπάρχουν και διαμερίσματα διά την υπηρεσίαν των τραίνων, την πώλησιν εισιτηρίων, κ.λπ.». O σταθμός είναι μία μικρογραφία του αντίστοιχου σταθμού της Βικτώριας στο Λονδίνο.


Διατηρητέο μνημείο


Σήμερα, μισό αιώνα μετά, ο σταθμός ανακαινίζεται. Ολες όμως οι παρεμβάσεις τείνουν στη διατήρηση των μορφολογικών και αρχιτεκτονικών στοιχείων του, αφού στις 15 Ιανουαρίου του 2002 το Κεντρικό Συμβούλιο Νεώτερων Μνημείων έκρινε τον σταθμό «διατηρητέο νεώτερο μνημείο». Ετσι, τίποτε δεν πρόκειται να αλλάξει από τη γεωμετρία του, το υφιστάμενο ορατό στον επιβάτη τμήμα του, τις αποβάθρες, τα υπάρχοντα κλιμακοστάσια (με όλα τα χαρακτηριστικά τους στοιχεία: κιγκλιδώματα, χειρολαβές, επενδύσεις), τις επενδύσεις των τοιχωμάτων και των υποστυλωμάτων με τα υφιστάμενα χαρακτηριστικά πλακάκια πορσελάνης και τα διακοσμητικά τους στοιχεία.


Ωστόσο, ακόμη κι αν το συνολικό ύφος του σταθμού μένει άθικτο, δρομολογούνται επεμβάσεις που θα καλυτερεύσουν τη λειτουργία του. «O σταθμός αντιμετώπιζε μεγάλο πρόβλημα στην κίνηση των επιβατών», λέει στην «K» ο διευθυντής γραμμών και έργων του ΗΣΑΠ, πολιτικός μηχανικός κ. Αθανάσιος Ρίζος, «έτσι αποφασίστηκε η προσθήκη κλιμάκων κινδύνου, όπως επίσης και η επιμήκυνση των αποβαθρών κατά 15 μέτρα. Απαραίτητη, όμως, κρίθηκε και η αντικατάσταση του φωτισμού καθώς και η εγκατάσταση συστήματος αερισμού, με μελλοντική δυνατότητα τοποθέτησης και κλιματισμού.


Κατασκευάζεται ακόμη ένας υπόγειος διάδρομος 20 μέτρων προς τη μεριά της οδού Χέυδεν, με την προσθήκη κυλιόμενης σκάλας ανόδου, για να εξυπηρετείται καλύτερα το κοινό. Το δάπεδο θα στρωθεί με πλακάκια πορσελάνης και θα καταλήγει στην ειδική λωρίδα πλακιδίων για την απώθηση των επιβατών από την άκρη της αποβάθρας, ενώ θα υπάρχει ειδικός διάδρομος για την κίνηση ατόμων με προβλήματα όρασης. Στις εισόδους του σταθμού θα τοποθετηθούν ανελκυστήρες».


Το έργο μελετάται από την εταιρεία ΒΕΤΑΠΛΑΝ. Θα δημοπρατηθεί σε τρεις μήνες από σήμερα και ο προϋπολογισμός του φτάνει τα 3 εκατομμύρια ευρώ. Οι εργασίες αποπεράτωσης θα διαρκέσουν περίπου ένα χρόνο.




 

 




Έντυπη

Αν και πέρασα από το Victoria Station του Λονδίνου, δε θυμάμαι κάτι που να μπορεί να μου φέρει στο νου τον σταθμό Βικτώρια. Βέβαια μπορεί να μοιάζει και σε άλλους σταθμούς:


 




Before and after the renovation, the station's name is shown in big white labels that were made in Germany by Emaillierwerk Gottfried Dichanz. The concept of the station is very similar to the stations in Berlin, the stairs in this concept go directly to the street.
 


http://en.wikipedia.org/wiki/Victoria_metro_station

 

 


 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Μα ο σταθμός του ηλεκτρικού ονομάστηκε έτσι από την πλατεία Βικτωρίας κάτω από την οποία βρίσκεται. Η οποία φαίνεται ότι λεγόταν πλατεία Κυριακού όταν πρωτοφτιάχτηκε. Θα ήταν παράλογο οι σχεδιαστές του σταθμού της πλατείας Κυριακού να αντιγράφανε, έστω σε μικρογραφία, το Victoria Station του Λονδίνου, προβλέποντας ότι μελλοντικά η πλατεία θα άλλαζε όνομα και θα έπαιρνε το όνομα της Βικτώριας! Οπότε η κα. Χατζηιωαννίδου αντιγράφει άκριτα κάποιον αστικό μύθο που προϋπήρχε ή κάποιος τη δούλεψε επωφελούμενος από την ομοιότητα των ονομασιών.
 
Και βέβαια η Πλατεία Κυριακού ονομάστηκε (ανεπίσημα έστω) Βικτωρίας για κάποιον περίεργο λόγο, κάπου είχα διαβάσει σχετικά αλλά δεν το βρίσκω αυτή τη στιγμή. Πάντως όχι προς τιμή της original Queen Victoria που είχε πεθάνει στην αρχή - αρχή του 20ου αιώνα;

Βικτωρία Αλεξανδρινή (1819-1901): Βασίλισσα της Μεγάλης Βρετανίας. Ήταν κόρη του Εδουάρδου, Δούκα του Κέντ και της πριγκίπισσας Λουΐζας Βικτωρίας. Ανέβηκε στο θρόνο σε ηλικία 18 χρονών και έμεινε σ' αυτόν επί 64 χρόνια. Παντρεύτηκε το γερμανό πρίγκιπα Αλβέρτο του Σάξ-Κόμπουργκ-Γκότα το 1840και απέκτησε πολλά παιδιά. Ήταν ικανή βασίλισσα και θεωρήθηκε σύμβολο της ακμής και της ισχύος της Βρετανικής Αυτοκρατορίας. Η βασιλεία της σημάδεψε μία ολόκληρη εποχή και νοοτροπία για τη Μεγάλη Βρετανία (Βικτωριανή εποχή). Στις μέρες της έγινε η ένωση των Επτανήσων (που ήταν υπό Βρετανική προστασία) με την Ελλάδα (1864). Στο θρόνο τη διαδέχθηκε ο γιος της Εδουάρδος, πρίγκηπας της Ουαλίας, ως Εδουάρδος Ζ'. Η πλατεία αυτή λεγόταν άλλοτε πλατεία «Κυριακού» από το Δήμαρχο Αθηναίων Παναγή Κυριάκο (1870-1879), που είχε εκεί κοντά το σπίτι του. Οι εργασίες διαμορφώσεώς της άρχισαν το 1872. Η ονομασία Πλατεία Βικτωρίας δόθηκε προς τιμήν της βασίλισσας της Αγγλίας, οι πολιτικοί όμως αντίπαλοι του Παν. Κυριάκου, τότε δημάρχου, έλεγαν ότι δόθηκε προς τιμήν της … κόρης του Βικτωρίας.
http://www.istorikathemata.com/2012/01/blog-post_25.html
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Πίσω
Μπλουζα