Εσχάτη προδοσία (1971)

SEBASTIAN

RetroActive
Joined
7 Οκτ 2022
Μηνύματα
405
Αντιδράσεις
980
Σενάριο: Νίκος Φώσκολος
Σκηνοθεσία: Πάνος Γλυκοφρύδης
Παραγωγή: Φίνος Φιλμ

Πρωταγωνιστούν: Κώστας Πρέκας , Τζένη Ρουσσέα , Σπύρος Καλογήρου , Γιώργος Μούτσιος, Γιώργος Τζώρτζης , Ζώρας Τσάπελης , Λάμπρος Κοτσίρης , Γρηγόρης Βαφιάς , Χρήστος Δακτυλίδης , Κώστας Καραγιώργης ,κα

Υπόθεση: Ο λοχαγός Κώστας Βάρσος ο οποίος είναι Έλληνας αξιωματικός της αντικατασκοπείας, επιστρέφει σε ανύποπτη στιγμή στην Αθήνα από την Ινδία, όπου είχε τραυματιστεί σοβαρά σε δολοφονική επίθεση εναντίον του και συγκεκριμένα στην Καλκούτα. Έχουν περάσει δύο ολόκληρα χρόνια μετά τον βαρύτατο τραυματισμό του στην Καλκούτα, όπου είχε πάει με μυστική αποστολή. Παρουσιάζεται στην υπηρεσία του προκαλώντας γενική αναστάτωση γιατί όλοι τον θεωρούσαν νεκρό και μέσω ενός αριθμού που είναι γραμμένος στο μπράτσο του αποκαλύπτεται ο διπλός πρακτορικός ρόλος του καθηγητή Ορέστη Γλαύκου, ο οποίος κατά τραγική ειρωνία είναι κουνιάδος του επικεφαλής της υπηρεσίας στρατηγού Ζάχου. Αποφασίζεται να κρατηθεί κρυφή η επιστροφή του, από όλους ακόμα και από τη σύζυγό του και την κόρη του, με σκοπό μέσω των εξονυχιστικών ερευνών της υπηρεσίας να ξηλωθεί το κατασκοπευτικό δίκτυο του Γλαύκου και να ερευνηθούν με προσοχή οι καταγγελίες του. Μόνο που τα αποτελέσματα αργούν και ο Βάρσος δεν αντέχει άλλο στην απομόνωση και μακριά από την οικογένεια του. Εκεί που φτάνει σε παροξυσμό είναι όταν τραυματίζεται σοβαρά η κόρη του και όταν μαθαίνει ότι η γυναίκα του πρόκειται να παντρευτεί τον τον Ρένο Δαμιανό, ένα στενό συνεργάτη του καθηγητή Γλαύκου. Στο τέλος ξετυλίγεται το κουβάρι του δικτύου αντικατασκοπείας με αλλεπάλληλες εκπλήξεις.

Σχόλια: Είναι ίσως από τις λίγες κατασκοποευτικές ταινίες που έχουν γυριστεί και αυτό από μόνο του κάνει την ταινία ενδιαφέρουσα για να την παρακολουθήσει κανείς. Το σενάριο ενδιαφέρον, η πλοκή αγωνιώδης, οι υπερβολές στο φιλμ εναλλάσονται σε ρυθμό πολυβόλου και είναι φυσικό αφού ο σεναριογράφος της ταινίας είναι ο μετρ του είδους Φώσκολος. Η σκηνοθεσία είναι αξιοπρόσεκτη από τον πολύ καλό Πάνο Γλυκοφρύδη που ανταποκρίθηκε με επιτυχία αν και κατά την γνώμη μου μέσα του θα δυσφορούσε λίγο με τις σεναριακές υπερβολές του Φώσκολου. Ο Χατζηνάσιος για μια ακόμα φορά έθελξε με την μουσική της ταινίας και ειδικά η μουσική των τίτλων έναρξης όπως εναλάσσεται στην αρχή με την μουσική σύνθεση που παραπέμπει σε μυστήριο και κατασκοπεία και στην συνέχεια η μουσική σύνθεση διαπνέεται από ρομαντισμό, όλο αυτό το μουσικό χαλί προδιαθέτει τον κινηματογραφικό θεατή στο έπακρο να δει με ενδιαφέρον την ταινία.
Οι ηθοποιοί πολύ καλοί, ο Πρέκας πιστεύω ανταποκρίθηκε επαρκώς στον πρωταγωνιστικό του ρόλο, όλοι οι ηθοποιοί πιστεύω ενσάρκωσαν τους ρόλους τους με αξιοσημείωτη επιτυχία και αυτό καταγράφεται στα συν του Γλυκοφρύδη. Ειδικά οι δευτεραγωνιστές της ταινίας όπως ο Κοτσίρης και ο Τσάπελης με την καταλυτική και πληθωρική παρουσία τους επισκίασαν σε αρκετές στιγμές τους μεγαλύτερους χρονικά ρόλους του έργου. Κλασικά στον ρόλο του κακού ο Μούτσιος μια φιγούρα που πιστεύω κινηματογραφικά στους γνώριμους για την ψυχοσύνθεση του ρόλους άφησε έντονο το στίγμα του.

Επικές στιγμές του φιλμ:
1)
Ένας άνθρωπος μπορεί να επιβιώνει αβοήθητος σε ένα ερημονήσι στις απομακρυσμένες Ινδίες για δυο χρόνια όπως ο κατάσκοπος Πρέκας εν προκειμένου όντας σοβαρά τραυματίας χωρίς νερό, διατροφή και ιατροφαρμακευτική περίθαλψη με δυο σφαίρες που έμειναν στο σώμα του. Ποιος Ροβισώνας Κρούσος? Κωνσταντίνος Πρέκας κύριοι.

2) Όταν μετά από δύο!!! ολοκληρα πέρασε επιτέλους πλοίο και τον περισυνέλεξε ήρθε στην Ελλάδα τον περιέθαλψαν αλλά του απαγόρεψαν να δει την σύζυγο του και το παιδί του και να παριστάνει τον νεκρό για απροσδιόριστο χρονικό διάστημα για να μην χαλάσει το σχέδιο εξακρίβωσης του δικτύου.

3) Είχε τα στοιχεία του δήθεν κατασκόπου στο χέρι του γραμμένα με νούμερα που αντιστοιχούσαν σε σελίδα του τηλεφωνικού καταλόγου, για να αποκάλυπτε το όνομα του Έλληνα προδότη κατασκόπου ακόμα και αν τον έβρισκαν νεκρό. Προφανώς είχαν έκτη αίσθηση μαντείας οι αξιωματικοί της υπηρεσίας του να καταλάβουν τι σημαίνουν οι αριθμοί!!! Χώρια που μετά από δύο ολόκληρα χρόνια το μελάνι δεν έσβησε καθόλου!!! Τι διάολο δεν έκανε καθόλου μπάνιο ο Βάρσος?

4) Ο κατάσκοπος απαγορεύεται δια ροπάλου να σώσει την βαρύτατα τραυματισμένη κόρη του γιατί έκανε το ολέθριο σφάλμα να βγει από την απομόνωση που τον είχαν για να παριστάνει το νεκρό, ένα αδίκημα που μπορεί να είναι ισάξιο και σαν εσχάτη προδοσία!!! Ναι το εκστόμισε ο στρατηγός στον λοχαγό του που πήγε την κόρη του στο νοσοκομείο για να την σώσει!

5) Ενώ κούτσαινε πολύ έντονα λόγω του βαρύτατου τραύματος του και μετά την επέμβαση που του έγινε ο λοχαγός Βάρσος ως εκ του θαύματος με το πήγε σπίτι μετατράπηκε σε Μπολτ και κατέβαινε τα σκαλιά δυο δυο έχοντας στην αγκαλιά του ή μάλλον στο κεφάλι του την μικρή του κόρη!

6) Και φυσικά στις κατασκοπευτικές ταινίες ο γάμος διαλύεται στο παρά ένα, γιατί τότε εδέησε να σπάσει ο Καραγιώργης και ο κακός ο Μούτσιος (ε, ποιος άλλος!!!) δεν φτάνει που του χαλάσαν την τελετή τον μπουζουριάσαν κιόλας! Ούτε ψύλλος στον κόρφο του!
Συνεπώς στην ελληνική κατασκοπευτική υπηρεσία αντέχεις ολομόναχος σε ένα έρημο νησί δυο χρόνια τραυματίας σοβαρά, έρχεσαι στην Ελλάδα παριστάνεις τον νεκρό, σου απαγορεύουν να δεις την γυναίκα σου και το παιδί σου έστω και κρυφά, διαβάζουν στον καρπό του χεριού σου το όνομα του κατασκόπου-προδότη (σαίνια ο Καλογήρου και οι συν αυτώ), εκεί που κουτσαίνεις γίνεσαι στο άψε σβήσε σπρίντερ! και ξαναβλέπεις την γυναίκα σου όλως τυχαίως την ημέρα του δεύτερου γάμου της ενώ εσύ είσαι ζωντανός! Έλεος ρε παιδιά!!!! Αλλά τώρα που είδα ποιος έγραψε το σενάριο κατάλαβα. Νίκος Φώσκολος! Εντάξει τζάμπα το κείμενο που έγραψα!
 
Πίσω
Μπλουζα