Η τηλεόραση στον (παλιό) ελληνικό κινηματογράφο.

prisma

RetroMasteR
Joined
5 Ιαν 2010
Μηνύματα
1.408
Αντιδράσεις
659
Οι νεότερες γενιές έχουμε γνωρίσει τον παλιό καλό ελληνικό κινηματογράφο μέσα από τη μικρή οθόνη.

Η τηλεόραση στη χώρα μας κάνει τα πρώτα της, επίσημα, βήματα το 1966. Εκείνη την εποχή ο ελληνικός κινηματογράφος βρίσκεται σε περίοδο ακμής. Η παραγωγή ταινιών είναι μεγάλη και το σινεμά είναι μια από τις βασικές πηγές ψυχαγωγίας του κόσμου.

Στις 23 Φεβρουαρίου του ʼ66 ξεκινάει το πρόγραμμα του Ε.Ι.Ρ. (Ελληνικού Ιδρύματος Ραδιοφωνίας), ενώ λίγες μέρες αργότερα ξεκινάει και το πρόγραμμα της Τ.Ε.Δ. (Τηλεόρασις Ενόπλων Δυνάμεων, μετέπειτα ΥΕΝΕΔ).

Παρόλα αυτά, το πρώτο διάστημα το πρόγραμμα ήταν μικρής διάρκειας, ενώ και οι τηλεοπτικοί δέκτες ήταν λίγοι.

Για παράδειγμα περίπου 2 χρόνια μετά το ξεκίνημα της τηλεόρασης στη χώρα μας, τον Μάρτιο του 1968, η διάρκεια του προγράμματος εξακολουθεί να είναι περίπου 2 ώρες και από τα δύο κανάλια. Το Ε.Ι.Ρ έκανε έναρξη στις 19:00 ενώ η Τ.Ε.Δ. στις 21:00!

Έτσι με το τηλεοπτικό πρόγραμμα να είναι ακόμα φτωχό, το νέο μέσο δεν αποτελεί άμεση απειλή για τον κινηματογράφο.

Το ελληνικό σινεμά πάντως υποδέχεται την τηλεόραση. Πριν η μικρή οθόνη φιλοξενήσει ελληνικές ταινίες, μερικές ελληνικές ταινίες φιλοξενούν τη μικρή οθόνη στα πρώτα της χρόνια.

Μια χαρακτηριστική τέτοια περίπτωση είναι η ταινία «Μοντέρνα σταχτοπούτα». Η παραγωγή είναι του 1965, πριν δηλαδή την εμφάνιση της τηλεόρασης στη χώρα μας. Η υπόθεση εκτυλίσσεται κατά ένα μέρος στη Ρώμη. Εκεί βλέπουμε τον επιχειρηματία Αλέξη Βαρνέζη (Δημήτρης Παπαμιχαήλ), μετά από μια επαγγελματική συμφωνία, να δίνει συνέντευξη στην Ιταλική τηλεόραση (RAI). Tην ίδια ώρα βλέπουμε τη γραμματέα του Κατερίνα (Αλίκη Βουγιουκλάκη), να παρακολουθεί τη συνέντευξη από τηλεοπτικό δέκτη στο δωμάτιο του ξενοδοχείου.

Προβολή συνημμένου 60699Αλ. Βουγιουκλάκη & Άρης Μαλιαγρός μπροστά στη τηλεόραση





Στη ταινία «Η γυναίκα μου τρελλάθηκε» του 1966, η Μαίρη Αρώνη, σύζυγος του Λ. Κωνσταντάρα, σε μια επίδειξη… καταναλωτικής μανίας, αγοράζει ό,τι βρει μπροστά της, μαζί και μια καινούργια τηλεόραση, μάρκας Graetz (γερμανικής προέλευσης). Το 1967 στη ταινία «Μιας πεντάρας νιάτα», βλέπουμε τον Ανδρέα Μπάρκουλη, ως επιχειρηματία, να διαθέτει τηλεόραση στο γραφείο του, σε μια εποχή που μάλλον δε θα είχε να δει τίποτα στα ωράρια εργασίας!

 


Στο «Γόη» οι Χρόνης Εξαρχάκος και Κώστας Βουτσάς έχουν νοικιάσει σπίτι στη Φιλοθέη με σκοπό να εντυπωσιάσουν τη Νόρα Βαλσάμη, για την οποία ενδιαφέρεται ο Βουτσάς. Στις πολυτέλειες του σπιτιού περιλαμβάνεται και μια τηλεόραση, η οποία και κεντρίζει το ενδιαφέρον της Βαλσάμη.

Έτσι ακολουθεί ο παρακάτω διάλογος…

Βαλσάμη: “Πόσα κανάλια έχει?”


Βουτσάς:
“Πολλά, πάρα πολλά. Μάλιστα χτές τα μέτραγα και….. πάντως έχει πολλά κανάλια, πιο πολλά και από της Βενετίας”.

Προβολή συνημμένου 60696

Tην ίδια χρονιά (1968) σε άλλη μια ταινία η τηλεόραση κάνει αισθητή τη παρουσία της. Είναι «Η λεωφόρος του μίσους». Η Μαίρη Χρονοπούλου παρακολουθεί στη τηλεόραση τη Νόνικα Γαληνέα, η οποία υποδύεται τη τραγουδίστρια Σάσα Βενέτη. Εκείνη τη στιγμή εμφανίζεται ο Νίκος Γαλανός (μαζί με τον Κ. Καζάκο). Η διάσημη τραγουδίστρια είναι μητέρα του, οι σχέσεις τους όμως δεν είναι καλές. Η προσοχή των πρωταγωνιστών στρέφεται στο μουσικό πρόγραμμα της μικρής οθόνης. Η ψυχολογική ένταση όμως που δημιουργείται στον Γαλανό βλέποντας την είναι τέτοια που καταλήγει να κάνει τη καινούργια τηλεόραση κομμάτια!!!!

Προβολή συνημμένου 60697Προβολή συνημμένου 60698Η Μαίρη Χρονοπούλου παρακολουθεί τη Νόνικα Γαληνέα στη τηλεόραση!







Όσο περνάει ο καιρός η τηλεόραση θα γίνεται όλο και μεγαλύτερη απειλή για τον κινηματογράφο. Το πρόγραμμα διευρύνεται χρονικά ενώ με την άφιξη της δεκαετίας του ʼ70, εκτός από ξένες σειρές (π.χ. «Λάσσυ»), ανάλαφρα μουσικά προγράμματα και επικαιρότητα θα αρχίσουν να κάνουν την εμφάνισή τους και οι ελληνικές σειρές. Μερικές θα έχουν τόσο μεγάλη επιτυχία, που θα καθηλώνουν τους τηλεθεατές. Ακόμα και όσοι δεν έχουν δική τους συσκευή θα φροντίζουν να βρίσκονται σε μέρος που διαθέτει μια, ώστε να μη χάνουν την αγαπημένη τους σειρά.

Άλλωστε ήδη από τότε οι διαφημίσεις τηλεοράσεων υπόσχονταν τον κινηματογράφο στο σπίτι.

Διαβάζουμε σε διαφημιστική καταχώρηση για συσκευή της Grundig, τον Απρίλιο του 1970.

«Όταν η GRUNDIG λέει “ηλεκτρονικός μηχανισμός και κινηματογραφική οθόνη”, σέβεται απόλυτα την αλήθεια». Και παρακάτω…. «Με επίπεδη “κινηματογραφική” οθόνη 24 ιντσών». Και καταλήγει… «Η πιο σύγχρονη, πιο ολοκληρωμένη συσκευή τηλεοράσεως, σε μια τιμή απίστευτα χαμηλή για την ποιότητά της. Μόνον 14.500 δρχ.»
 
Μπραβο για το θεμα,με εχει απασχολησει σαν ιδεα πολλες φορες,μιας και στις ελληνικες ταινιες βλεπουμε την τηλεοραση καθως και τις αντιδρασεις των τηλεθεατων στα πρωτα τους βηματα.


Σιγουρα θα ελεγα την Μοντερνα Σταχτοπουτα καθως και το Επτα Χρονια γαμου με την Κοντου σε ρολο τηλεπαρουσιαστριας.
 
Σωστή η παρατήρηση για τα "7 χρόνια γάμου". Όποιος θυμηθεί και άλλες ταινίες.....

DSCN1067.jpg

Η GRUNDIG υποσχόταν στους Έλληνες καταναλωτές "κινηματογραφική" οθόνη στις τηλεοράσεις της, ήδη από το 1970 ! (προσωπικό αρχείο).

Η αντίστροφη μέτρηση για τον κινηματογράφο είχε αρχίσει!
 
Ειναι αλλη μια με τον Βουτσα με την κλασσικη πεθερα του να βλεπει στην τηλεοραση με δεος μια σειρα με τον Αλεξανδρακη,πρεπει να ειναι αυτην με τον γαμπρο του με το ζιβαγκο που του πινει το ουισκι.


Αλλα ας αφησω να ξετυλιξετε το θεμα οι ειδικοι.....
 
Μερικές άλλες ταινίες

α) "το ανθρωπάκι". Ο Βουτσάς προς το τέλος της ταινίας βλέπει ένα καομπόίκο. "όλο σκοτωμούς δείχνει" του λέει η μητέρα του Μαίρη Μεταξά.

β) "20 γυναίκες κι εγώ" . Η Σμάρω Στεφανίδου παρακολουθεί μαζί με τις κόρες της τον Άγνωστο πόλεμο

γ) "Ένας βέγγος για όλες τις δουλείες". Ο Θανάσης Βέγγος φέρνει δώρο στην γιαγιά της Αιμιλίας Υψηλάντη μια τηλεόραση.

δ) "ο φαλακρός μαθητής". Ο Θανάσης Βέγγος βλέπει ποδοσφαιρικό ματσ με την οικογένεια του

ε) "ο άνθρωπος που γύρισε από την ζέστη". Η υπηρέτρια Μήτση Κωνσταντάρα βλέπει το αφεντικό της Λάμπρο Κωνσταντάρα να δίνει συνέντευξη στην εκπομπη "διασκεδάζετε μαζί μας". Επίσης η Καίτη Πάνου παρακολουθεί τον γιο της να παίζει βιολί.

στ) "ο Αντιφασίστας". ο Κώστας Βουτσάς δίνει συνέντευξη στην εκπομπή του Τέρενς Κουίκ "τι έκανες στον πόλεμο"

ζ) "Ραντεβού στον αέρα". Στην αρχή της ταινίας ο Νίκος Παπαναστασίου και ο Ανδρέας Ντούζος παρακολουθούν τα καλλειστεία από την τηλεόραση. Στο τέλος της ταινία η Λία Κούρτη ( Μάρθα Καραγιαννη) κάνει ένα πρόγραμμα για τον πειραματικό σταθμό τηλεοράσεως.

η) "ο σπαγγοραμένος". Ο Λάμπρος Κωνσταντάρας περιμένει να του κάνει δώρο μαι τηλεόραση η εξ Αμερικής εξαδλερφη της γυναίκας του γιατί την θεωρεί οικονομική αφού γλυτώνει το εισητήριο του κινηματογράφου και σβήνει τα φώτα του σαλονιού για να παρακολουθήσει το αγαπημένο του πρόγραμμα άρα εξοικονομείται ρεύμα.

θ) "η χαρτορίχτρα". Ο Σταύρος Παράβας συμετέχει σε μια γιορτή του στρατού που μεταδίδεται από το κανάλι το ενόπλων.Την εκπομπή την βλέπει η αγαπημένη του Νατάσα Αποστόλου και τον συγχωρεί.

ι) "από που πάνε στην χαβούζα" . Ο Θανάσης Βέγγος τιμωρεί την τηλεόραση με εικοσαήμερο αυστηρά απομόνωση γιατί δεν μετέδωσε τις δικές του δηλώσεις αλλά του υπουργού Ντράβαλου.

κ) "Θανάση σφίξε κι άλλο το ζωνάρι" . Ο Θανάσης Βέγγος τοποθετεί την τηλεόραση στην τουαλέτα για να ακούσει τις δηλώσεις του υπουργού οικονομικών.

λ) "ποιος θανάσης". Ο Θανάσης Βέγγος πουλάει τηλεοράσεις στο κατάστημα ηλεκτρικών ειδών που διαθέτει
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Mπαπ με ενα ποστ το ισοπεδωσες το θρεντ,κατα 99% το "20 γυναίκες κι εγώ" ελεγα και εγω παραπανω και βεβαια την ταινια υμνο για την Ελληνικη τηλεοραση και οχι μονο αν και δεν ανηκει στον παλιο ελληνικο κινηματογραφο του τιτλου,"Λουφα και Παραλλαγη".
 
Να προσθέσω και εγώ μία που οι ηθοποιοί όμως δεν παρακολουθούν το πρόγραμμα.

Στην ταινία "Ο γαμπρός μου ο προικοθήρας", εμφανίζονται οι τηλεοράσεις Ουράνια!!!

Στο κέντρο που χορεύουν οι πρωταγωνιστές υπάρχουν συσκευές και οι σχετικές πινακίδες για την διαφήμιση!!!

Πρόκειται για εμφανέστατη διαφήμιση σε άσχετο μέρος και άσχετο με την υπόθεση της ταινίας.
 
Ωραίος ο φίλος tzias57. Βέβαια, από ένα σημείο και μετά η τηλεόραση μπήκε τόσο πολύ στη καθημερινότητα μας που ήταν σχεδόν δεδομένο να παρουσιάζεται στο κινηματογράφο. Κάτι σαν το τηλέφωνο δηλαδή. Τα πρώτα χρόνια, όμως, δεν ίσχυε κάτι τέτοιο και ήταν ακόμα κάτι το "εξωτικό". Άλλωστε και οι κεραίες πάνω στις ταράτσες στα τέλη των '60s ήταν ακόμα λίγες.

Screenshot από τη ταινία "Ποιός Θανάσης" (1968)

Poios Thanassis.jpg

Η νέα ηλεκτρική συσκευή-έπιπλο, με το καθιερωμένο τα πρώτα χρόνια ξύλινο φινίρισμα, που σύντομα θα έμπαινε σε κάθε σπίτι.

Η πιο πάνω σκηνή, λειτουργεί και σαν διαφήμιση του νέου μέσου. Η μεγάλη οθόνη διαφημίζει τη μικρή. Αργότερα η πρώτη θα είναι ο μεγάλος χαμένος, στην έτσι και αλλιώς άνιση μάχη.
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Και στο Ραντεβου στην Κερκυρα (1959) βλεπουμε τηλεοραση που πιανει ιταλικο καναλι.

Πολυ φυσικο βεβαια, αφου ελληνικα δεν υπηρχαν ακομα.
 
bambinella 100 είπε:
Και στο Ραντεβου στην Κερκυρα (1959) βλεπουμε τηλεοραση που πιανει ιταλικο καναλι.Πολυ φυσικο βεβαια, αφου ελληνικα δεν υπηρχαν ακομα.
Σωστά, ούτε που το θυμόμουν....Ήταν άλλωστε πολλά χρόνια πριν την έναρξη της tv ατην Ελλάδα. Μπράβο για τη μνήμη σου.
 
Και ακομα στο Μια τρελη σαρανταρα (1969) βλεπουμε τη Ρενα Βλαχοπουλου να παρακολουθει τηλεοπτικα τον ερωτα της, Ανδρεα Μπαρκουλη, να παιζει βιολι και να τραγουδα "Χαμενες ωρες".

Ειναι μαλιστα και βιαστικη επειδη η τηλεοραση αργει να ανοιξει!
 
Πολυ καλο αφιερωμα prisma και πολυ καλες και οι πληροφοριες του tzias57 και της bambinella..Αραγε το Ραντεβου στην Κερκυρα να ειναι η παλιοτερη Ελλ.ταινια που φαινεται μια τηλεοραση?
 
Το Ραντεβου στην Κερκυρα γυριστηκε το 1959, οποτε λογικα μαλλον ειναι η παλαιοτερη, angel_grig.
 
angel_grig είπε:
Πολυ καλο αφιερωμα prisma και πολυ καλες και οι πληροφοριες του tzias57 και της bambinella..Αραγε το Ραντεβου στην Κερκυρα να ειναι η παλιοτερη Ελλ.ταινια που φαινεται μια τηλεοραση?
Σ'ευχαριστώ. Η "Τρελλή σαραντάρα" όντως είναι άλλη μια χαρακτηριστική περίπτωση τηλεοπτικής παρουσίας. Και ένα screenshot από το "Ραντεβού στη Κέρκυρα". Στην εκπομπή που παίζει ακούγεται καθαρά η Ιταλική γλώσσα. Λογικό άλλωστε αφού ελληνική τηλεόραση δεν υπάρχει εκείνη τη εποχή. Η συσκευή βρίσκεται στο ξενοδοχείο που διαμένουν οι πρωταγωνιστές, βρίσκεται δηλαδή στην υπηρεσία του...τουρισμού.

Ranteboy sth Kerkyra.jpg
 
Αναφερω ακομη μια ταινια : "Θαναση παρε τ' οπλο σου" το σχολιο που ακολουθει ειναι του Rinus Cesar απ το κουιζ του :

"Στην ταινία "Θανάση πάρε το όπλο σου" βλέπουμε τον Αντώνη Παπαδόπουλο, που έχει παντρευτεί την αδελφή του Βέγγου, να επιστρέφει στο απλό, φτωχικό σπίτι [το οποίο ο Θανάσης έχει κτίσει με τα χεράκια του πέτρα - πέτρα], να ανοίγει μια παλιά ασπρόμαυρη τηλεόραση και ... να κάααθεται μπροστά στην οθόνη !!! Η τηλεόραση δείχνει, σε θαμπή εικόνα, το παλιό ρολόι της ΕΡΤ [που κάααποτε βλέπαμε πριν αρχίσει το πρόγραμμα] " !!!
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Στην ταινια "η αρχοντισσα της κουζινας" η Δεσποινα Στυλιανοπουλου εμφανιζεται στην τηλεοραση (φαινεται η μαρκα Ferguson) λογω του διαγωνισμου που κερδισε και παρουσιαζει μια διαφημιστικη εκπομπη που προσφερουν τα μαγειρικα λιπη "τιπ τοπ"

2.JPG

3.JPG
 
Στην ταινία "Ερωτιάρης του γλυκού νερού" η Αμαλία (Νόρα Κατσέλη) συμμετέχει στο τηλεπαιχνίδι "30 δευτερόλεπτα" από το σπίτι της, καθώς βρίσκεται σε αναπηρική καρέκλα. Παρ όλα αυτά δεν εμφανίζεται ο παρουσιαστής από κάποια τηλεόραση αλλά μόνο ακούγεται από κάποιον πομπό. Όταν χάνει το έπαθλο, καθώς δεν απάντησε στη τελευταία ερώτηση, η Πόπη (Αννα Μαντζουράνη) χρησιμοποιεί τη τηλεοπτική κάμερα για να καταγράψει και να ξεσκεπάσει το σχέδιο που έστησαν στον Μανωλιό, ο Θωμοπουλος (Σταυρος Ξενίδης) και ο γραμματέας του (Θωμάς Κωνσταντινίδης). Μάλιστα προβάλει στη τηλεόραση το σχετικό ντοκουμέντο
 
Αναφορά στην τηλεόραση υπάρχει και στην "Ωραία των Αθηνών", όταν ο Σταυρίδης είπε στον ξενοδόχο "... μήπως έχει το τηλέφωνο τηλεόραση"; Ταινία του '54 αν δεν κάνω λάθος, που πολλοί εδώ στην Ελλάδα δε θα γνώριζαν καν τι ήταν η τηλεόραση.
 
Τηλεόραση μπορεί να διακρίνει κανείς και στην ταινία "Μια Ιταλίδα απ'την Κυψέλη" στη σκηνή που η Κοντού ζήτησε να της φέρουν κιθάρα.
 
Επίσης, τηλεόραση υπήρχε και στο σαλόνι του βιομηχάνου (Σταυρίδη) στην ταινία : "Η παιχνιδιάρα" (1967).
 
Πίσω
Μπλουζα