Κάνει το Linux για DP productivity?

Rakeesh

RetroDB Feeder
Joined
10 Δεκ 2007
Μηνύματα
4.578
Αντιδράσεις
1.703
Με καποιο φιλο μου μας αρεσει να κοιταζουμε στο youtube βιντεακια με speed drawing απο επαγγελματιες εικονογραφους-concept artists. Φυσικα τα περισσοτερα ειναι με photoshop. Εδω και αρκετο καιρο προσπαθουμε να ψαχτουμε με Gimp αλλα δεν του πηραμε ποτε το κολαι. Για ενα απλο editing ο φιλος μου προτιμουσε να κατεβασει και να σπασει ενα παλιο Photoshop παρα να μπλεξει με τα καινουργια του Gimp.

Τελος παντων, ολα αλλαξαν οταν ειδαμε καποια βιντεο απο επαγγελματιες illustrators φανατικοι του Gimp που εκαναν κατι εντυπωσιακα σχεδια με το προγραμμα. Τοτε καταλαβαμε οτι τουλαχιστον γι' αυτη τη δουλεια δεν μετρανε θρησκευτικές συζητήσεις του ποιό πρόγραμμα είναι "καλύτερο", αλλα το ταλέντο, οι βουρτσες και τα πολυ "βασικα" εργαλεια (blur, nudge κλπ).

Αυτο ομως που δεν καταλαβαμε ειναι εαν ο συγκεκριμενος επαγγελματιας-Gimp fan χρησιμοποιει το gimp σε περιβαλλον εργασιας, οποτε εμπλεκονται εκτυπωσεις, τυπογραφια, χρωματα CMYK κλπ. Επειδη ειχαμε ασχοληθει με αυτο, ειχαμε καταληξει οτι η γραφιστική και το DP ειναι ενα απο τα αδυναμα χαρτιά του Linux. Οσο για το Gimp που δοκιμασαμε απο περιεργεια, δεν σωζει σε CMYK, κατι το οποιο ειναι απαραιτητο για τη συγκεκριμενη δουλεια.

Κατι ειδαμε για export μιας υπαρχουσας RGB εικονας σε CMYK το οποιο ομως δεν ψαξαμε πολυ, αφου δεν ειναι λυση. Ο γραφιστας/illustrator πρεπει να δουλευει πάνω σε CMYK και οχι σε RGB για να το κανει μετα CMYK (αλλοιώνονται τα χρώματα)

Μου φανηκε πολυ κριμα γιατι ενας νεος illustrator θα μπορουσε μια χαρα να δουλεψει επαγγελματικα με το Gimp χωρις να "μαζευει λεφτα" για Windows και καποιο Photoshop. Αν ομως λειπει αυτο το βασικο στοιχειο, τοτε τα Windows/Photoshop ειναι μονοδρομος

Εχει κανενας αναλογη εμπειρια να μου πει αν χανω κατι;;
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Κατά καιρούς, έχει χρειαστεί να κάνω έντυπα για την εταιρία που εργάζομαι, ελλείψη γραφίστα ή μεγάλων κοστολογίων που μας έβγαζαν. Κατά κανόνα, δουλεύω Corel για διανυσματική σχεδίαση.

Από εκεί και πέρα:

α) Είχα κάνει μαζί με το Corel (στη σχολή) Photoshop για ένα εξάμηνο. Από τότε δε με είχε βολέψει....

β) Στη μετέπειτα ζωή μου, ερωτευτήκαμε με το Corel, (τόσο, που πλέον δε μπορώ να με φανταστώ να δουλεύω με άλλο πρόγραμμα π.χ. Illustrator ή και Inkscape, που έχει τρελλές δυνατότητες)

γ) Έχοντας κατά νου ότι ερωτεύτηκα το Corel, φαντάστηκα ότι το ίδιο θα γινόταν και με το Photopaint. Αμ δε!... Όταν θυμάσαι κάτι λίγα από το Photoshop και προσπαθείς να τα εφαρμόσεις στο Photopaint, τ' αποτελέσματα είναι.... τράτζικ! :D

Κοντολογίς, μπορώ να πω ότι αρκετές δουλειές που αφορούν επεξεργασία εικόνας, τις κάνω με το Gimp! Μάλιστα, πρόσφατα χρειάστηκε να δουλέψω πάνω σε μια αφίσα (λόγω κάποιας έκθεσης, δε μπορούσαμε να βρούμε γραφίστα!!!) και μπορώ να πω ότι στάθηκε στο ύψος του! :)

Δε μπορώ να φανταστώ ότι θα δουλέψω με Photoshop (δε γνωρίζω καν σε ποια έκδοση βρίσκεται τώρα!), ενώ το Photopaint, ούτε για υδατογραφήματα δεν το χρησιμοποιώ!

Σαφώς, για ερασιτεχνικές & ημι-επαγγελματικές δουλειές, το συνιστώ με 1.000 (και έχω την εντύπωση ότι υπάρχει plugin που σ' επιτρέψει να δουλέψεις σε CMYK) , δεν ξέρω τι να πω σ' έναν γραφίστα, που ψάχνει την ολοκληρωμένη επαγγελματική λύση σε open source....

Το ότι γίνεται, γίνεται... Απλά όλοι οι χρήστες έχουνε (-με) το θέμα ότι δε θέλουμε να ξανανακαλύπτουμε τον τροχό...

Αν μπορείς να συνδυάσεις Inkscape / Scribus (εναλλακτική του InDesign / Quark Xpress) & Gimp, έχεις εξοικονομήσει (με μια ελάχιστη εκτίμηση) περίπου 1.500 EUR, δεδομένου ότι το CS6 η full έκδοση είναι στα 999 USD!

http://www.adobe.com/products/photoshopextended.html)Επειδή

Επειδή το GIMP το δουλεύω καιρό, αν υπάρχει κάτι που μπορώ να βοηθήσω, με λες! ;)
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Αυτο που εχω να ρωτησω ειναι καθαρα το πρακτικο κομματι. Αυτο που εκανες με Gimp εμεινε Online, ή περασε στο τυπογραφειο; Και αν περασε στο τυπογραφειο, πως ακριβως εγινε; Ετσι... αβίαστα, χωρίς κανένα πρόβλημα;

Δεν ξερω και παρα πολλα απο γραφιστικη, αλλα απο αυτα που εχω μαθει ειναι οτι οταν μιλαμε για έντυπα (περιοδικά, βιβλία, φυλλάδια) πρεπει να δουλευεις σε CMYK και μονο. Αν δουλευεις σε RGB (και μετα κανεις convert/export σε CMYK) απλα δεν πιανει.

Για σενα ποια ηταν η διαδικασια ακριβως;
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Κατ'αρχήν να δηλώσω ότι δεν είμαι γραφίστας, οπότε αν κάποιος θέλει να με διορθώσει, ελεύθερα...

Ξεκινάμε από τα βασικά: το Gimp δεν έχει από μόνο του δυνατότητα επεξεργασίας σε CMYK. Με τη χρήση ενός plugin είναι δυνατή, αλλά πάλι δεν βολεύει και καλύτερα η επεξεργασία να γίνεται σε RGB έτσι κι αλλιώς. Στη συνέχεια και αφού έχει ολοκληρωθεί όλη η επεξεργασία, και η εικόνα έχει γίνει flattened μπορεί να γίνει εξαγωγή σε CMYK TIFF αρχείο που είναι έτοιμο για το τυπογραφείο. Αυτά με το plugin separate+ (ή και με το separate που είναι πιο παλιά έκδοση).

Το ότι είναι απαραίτητο όλη η διαδικασία της επεξεργασίας να γίνεται σε CMYK νομίζω ότι είναι λάθος. Αυτό που έχει περισσότερη σημασία είναι α) να έχεις μια καλή οθόνη, β) να έχεις κάνει σωστό calibration στην οθόνη και γ) να ρυθμίσεις το gimp και να χρησιμοποιείς καθόλη τη διάρκεια του editing το κατάλληλο color profile. Αν τα κάνεις αυτά, τότε αυτό που βλέπεις στην οθόνη θα αντιστοιχεί σ'αυτό που θα εκτυπωθεί και η μετατροπή σε CMYK δεν θα μεταβάλει καθόλου την εικόνα σου.

Έτσι κι αλλιώς, η πρώτη ύλη πάνω στην οποία θα δουλέψεις είναι κατά πάσα πιθανότητα RGB. Οπότε είναι πάντα προτιμότερο να κάνεις την όποια επεξεργασία σε RGB και την μετατροπή σε CMYK να την αφήνεις για το τελευταίο βήμα.

Κάποια links για να σε βοηθήσουν:

GIMP Color management for DTP: http://www.brankovukelic.com/post/513356271/gimp-color-management-for-dtp

Separate+: http://cue.yellowmagic.info/softwares/separate-plus/index.html'>http://cue.yellowmagic.info/softwares/separate-plus/index.html

RGB vs CMYK: http://cue.yellowmagic.info/softwares/separate-plus/index.html

Arch Wiki CMYK support in GIMP: https://wiki.archlinux.org/index.php/CMYK_support_in_The_GIMP (πέρα από τις πληροφορίες εγκατάστασης στο Arch, έχει πολλές γενικότερες πληροφορίες που έχουν εφαρμογή σε όλες τις διανομές)
 
Να με συμπαθάς για την καθυστερημένη απάντηση! :)

Rakeesh είπε:
Αυτο που εχω να ρωτησω ειναι καθαρα το πρακτικο κομματι. Αυτο που εκανες με Gimp εμεινε Online, ή περασε στο τυπογραφειο; Και αν περασε στο τυπογραφειο, πως ακριβως εγινε; Ετσι... αβίαστα, χωρίς κανένα πρόβλημα;
Δεν ξερω και παρα πολλα απο γραφιστικη, αλλα απο αυτα που εχω μαθει ειναι οτι οταν μιλαμε για έντυπα (περιοδικά, βιβλία, φυλλάδια) πρεπει να δουλευεις σε CMYK και μονο. Αν δουλευεις σε RGB (και μετα κανεις convert/export σε CMYK) απλα δεν πιανει.

Για σενα ποια ηταν η διαδικασια ακριβως;
Επειδή κι εγώ δεν είμαι γραφίστας, να σε πω τι έκανα:

Δούλευα τις φωτός στο Gimp & τις πετούσα σε Corel. Export το έγγραφο σε .pdf για τυπογραφείο / JPG @ 300dpi με παλέττα CMYK και ήταν σούπερ. Υπήρχαν όμως φορές, που θυμάμαι ότι όταν το έκανα convert σε CMYK, το αποτέλεσμα στην οθόνη ήταν άθλιο, αλλά το δείγμα της εκτύπωσης (και τα δοκίμια) έβγαιναν άψογα! ;)

Γενικά, τείνω κι εγώ να συμφωνήσω με την παρακάτω φράση του gapan:

gapan είπε:
[...]Το ότι είναι απαραίτητο όλη η διαδικασία της επεξεργασίας να γίνεται σε CMYK νομίζω ότι είναι λάθος. Αυτό που έχει περισσότερη σημασία είναι α) να έχεις μια καλή οθόνη, β) να έχεις κάνει σωστό calibration στην οθόνη και γ) να ρυθμίσεις το gimp και να χρησιμοποιείς καθόλη τη διάρκεια του editing το κατάλληλο color profile. Αν τα κάνεις αυτά, τότε αυτό που βλέπεις στην οθόνη θα αντιστοιχεί σ'αυτό που θα εκτυπωθεί και η μετατροπή σε CMYK δεν θα μεταβάλει καθόλου την εικόνα σου.[...]
 
Καλησπερα!

Μετά από 6 χρόνια σαν γραφίστας εντύπου έχω να πώ ότι όλα είναι σχετικά...

Καλό είναι να δουλέυεις σε CMYK γιατί το convert από RGΒ σε CMYK αργότερα θα σου δώσει αποτελέσματα που δεν θα έχουν υπολογιστεί. Υπάρχει αλλαγή πληροφορίας ειδικά στα έντονα χρώματα (vivian) επειδή το CMYK δεν μπορεί να τα αναπαράγει (για να μην κάνω λόγο για Pantone).

Αλλα και το CMYK είναι σχετικο, και εξηγώ... Εφόσον η δουλεία γίνεται σε CMYK τότε προορίζετε για εκτύπωση. Aλλά δεν υπάρχει ένα standard πρότυπο CMYK. Το Cyan, η Magenta, το Kίτρινο αλλά και Μάυρο έχουν διαφορετικές αποχρώσεις από εταιρεία σε εταιρεία, με αποτέλεσμα η έντυπη μορφη του ίδιου αρχείου να διαφέρει από εκτυπωση σε εκτύπωση. Γι'αυτό καλο είναι να χρησιμοποιείς χρωματικά δείγματα (του CMYK) της εταιρίας χρωμάτων που θα γινει η εκτύπωση, ώστε κάθε φορά να Καλιμπράρεις το Monitor σου με τα αντίστοιχα πρότυπα.

Όσο για το Gimp η προσωπική μου άποψη είναι ότι... είναι το καλύτερο για Home Users στην επεξεργασία Bitmap, είναι πολυ πιο ελαφρή από το Photoshop, αλλά δεν σου δίνει τις επιλογές-δυνατότητες και την υποστήριξη του Photoshop. Με αποτέλεσμα να προκαλεί ανασφάλεια στον επαγγελματία. Δηλαδή πολλές φορές έχω καταβάσει για το Photoshop χρωματικά δείγματα εταιρειών, κάτι που στο Gimp δεν υπάρχει...

Sorry εαν σας μπέρδεψα... :)
 
Άντε βρε παλικάρι μου και ψάχναμε ένα γραφίστα να μας δώσει τα φώτα του! :D

Και μια και σε βρήκαμε, ερωτήσεις:

takis_drm είπε:
[...] Aλλά δεν υπάρχει ένα standard πρότυπο CMYK. Το Cyan, η Magenta, το Kίτρινο αλλά και Μάυρο έχουν διαφορετικές αποχρώσεις από εταιρεία σε εταιρεία, με αποτέλεσμα η έντυπη μορφη του ίδιου αρχείου να διαφέρει από εκτυπωση σε εκτύπωση. Γι'αυτό καλο είναι να χρησιμοποιείς χρωματικά δείγματα (του CMYK) της εταιρίας χρωμάτων που θα γινει η εκτύπωση, ώστε κάθε φορά να Καλιμπράρεις το Monitor σου με τα αντίστοιχα πρότυπα.[...]
Όταν λες να καλιμπράρουμε το monitor με τ' αντίστοιχα πρότυπα, τι εννοείς? Δηλαδή, η διαδικασία ξέρω πώς γίνεται, απλά δε γνωρίζω ποιες είναι αυτές οι εταιρίες που έχουν διαφορετικές αποχρώσεις σε CMYK. Φαντάζομαι (γιατί νομίζω ότι το έχω δει) η μια είναι η Adobe.

Υπάρχουν κι άλλες?

Πώς ξέρουμε σε ποια εταιρία χρωμάτων θα γίνει η εκτύπωση?

takis_drm είπε:
[...] Sorry εαν σας μπέρδεψα... :)
Κανένα μπέρδεμα! Ευχαριστούμε για τα tips! ;)
 
Sorry για την καθυστερηση αλλα λόγο εξεταστηκης είμαι στο τρεξιμο. Θα πώ τον πονο μου να μου φυγει και μετα μπενω στο θεμα... ΟΧΙ ΑΛΛΕΣ ΔΟΜΕΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ!!! Αυτό ήταν... :p

Λοιπόν, για να μην μπω σε λεπτομέριες για εταιριες που παράγουν χρώματα, διότι υπάρχουν αρκετες. Κάποιες βγάζουν πάστες για proof, άλλες για offsets, άλλες για κοινούς εκτυπωτές, κάποιες για όλες τις εκτυπωτικές μηχανες κ.τ.λ. Συνεπώς άπειρα χρωματολόγια. Και επειδη δεν συνεργάζεσαι πάντα με τον ίδιο τυπογράφο ή δεν χρησιμοποιείς τον ίδιο εκτυπωτή, υπάρχει ένας τρόπος να δημιουργήσεις έντυπο που να είναι κοντά στην ηλεκτρονική μορφή. Ή πιο σωστά να καλιμπράρεις την οθόνη πιο κοντά στο έντυπο.

Ζητάς από τον εκάστοτε τυπογράφο να σου δώσει δείγματα της ετραχρωμίας που χρησιμοποιεί (του CMYK), δηλαδη να τυπώσει 4 τετραγωνάκια πάνω σε χαρτί, όπου το κάθε ένα να έχει ατόφιο ένα χρώμα τετραχρωμίας. Έτσι θα υπάρχουν, ένα τετραγωνο με 100% Cyan, ένα τετράγωνο με 100% Magenta κ.τ.λ.

Συνεπώς δεν χρειάζεσαι χρωματολόγια (εκτός εάν είναι Pantone). Και το σωστότερο θα ήταν να σου δώσει τα δείγματα σε χαρτί ίδο με αυτό που πρόκειται να γινει η εκτύπωση. Επείδη δημιουργείται αλλοίωση της αίσθησης του χρώματος, από την επιφάνεια και το ποσοστό απορρόφησης του χαρτιού. Δες την διαφορά μεταξύ απλού και φωτογραφικού χαρτιου ακόμα και σε home printer... To ίδιο μπορούμε να κάνουμε και στο σπίτι μας με τον εκτυπωτη μας.

Τώρα έχουμε τα δείγματα στα χέρια μας και μπορούμε να καλιμπράρουμε την οθόνη.

Εγώ δημιουργώ profiles καλιμπραρίσματος στο photoshop και τα αποθηκεύω, δηλαδή φτιάχνω ένα profile "Τυπογράφος Μπάμπης" ένα άλλο "Εκδοτική τάδε Α.Ε." ή "Printer HP 690" κ.τ.λ. Και αναλόγος που θέλω να στείλω την δουλειά για τύπωμα φορτώνω και δουλέυω με το ανάλογο profile. (Όλα τα Καλιμπραρίσματα πρέπει να γίνουν σε CMYK mode.)

Είναι μια εφαρμογή που εμφανίζει την διαφορά μεταξύ των "επαγγελματικών" προγραμμάτων από των "οικιακών". Και για να επιστρέψω στο προηγούμενο θέμα... καλό το GIMP για open source, αλλά δεν βοηθεία έναν επαγγελματία σε αυτές τις λεπτομέρειες που του κάνουν την ζωή πιο έυκολη και του προσφέρουν αποτέλεσμα με μεγαλύτερη ασφάλεια.

Έγραψα πολλά και σας κούρασα, αλλά βρήκα την ευκαιρία για να κάνω break στο διάβασμα. Τώρα πάλι τα κεφάλια κάτω... ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΙ ΣΑΣ ΕΡΧΟΜΑΙ!!!

:)
 
takis_drm είπε:
Sorry για την καθυστερηση αλλα λόγο εξεταστηκης είμαι στο τρεξιμο. Θα πώ τον πονο μου να μου φυγει και μετα μπενω στο θεμα... ΟΧΙ ΑΛΛΕΣ ΔΟΜΕΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ!!! Αυτό ήταν... :p
Λοιπόν, για να μην μπω σε λεπτομέριες για εταιριες που παράγουν χρώματα, διότι υπάρχουν αρκετες. Κάποιες βγάζουν πάστες για proof, άλλες για offsets, άλλες για κοινούς εκτυπωτές, κάποιες για όλες τις εκτυπωτικές μηχανες κ.τ.λ. Συνεπώς άπειρα χρωματολόγια. Και επειδη δεν συνεργάζεσαι πάντα με τον ίδιο τυπογράφο ή δεν χρησιμοποιείς τον ίδιο εκτυπωτή, υπάρχει ένας τρόπος να δημιουργήσεις έντυπο που να είναι κοντά στην ηλεκτρονική μορφή. Ή πιο σωστά να καλιμπράρεις την οθόνη πιο κοντά στο έντυπο.

Ζητάς από τον εκάστοτε τυπογράφο να σου δώσει δείγματα της ετραχρωμίας που χρησιμοποιεί (του CMYK), δηλαδη να τυπώσει 4 τετραγωνάκια πάνω σε χαρτί, όπου το κάθε ένα να έχει ατόφιο ένα χρώμα τετραχρωμίας. Έτσι θα υπάρχουν, ένα τετραγωνο με 100% Cyan, ένα τετράγωνο με 100% Magenta κ.τ.λ.

Συνεπώς δεν χρειάζεσαι χρωματολόγια (εκτός εάν είναι Pantone). Και το σωστότερο θα ήταν να σου δώσει τα δείγματα σε χαρτί ίδο με αυτό που πρόκειται να γινει η εκτύπωση. Επείδη δημιουργείται αλλοίωση της αίσθησης του χρώματος, από την επιφάνεια και το ποσοστό απορρόφησης του χαρτιού. Δες την διαφορά μεταξύ απλού και φωτογραφικού χαρτιου ακόμα και σε home printer... To ίδιο μπορούμε να κάνουμε και στο σπίτι μας με τον εκτυπωτη μας.

Τώρα έχουμε τα δείγματα στα χέρια μας και μπορούμε να καλιμπράρουμε την οθόνη.

Εγώ δημιουργώ profiles καλιμπραρίσματος στο photoshop και τα αποθηκεύω, δηλαδή φτιάχνω ένα profile "Τυπογράφος Μπάμπης" ένα άλλο "Εκδοτική τάδε Α.Ε." ή "Printer HP 690" κ.τ.λ. Και αναλόγος που θέλω να στείλω την δουλειά για τύπωμα φορτώνω και δουλέυω με το ανάλογο profile. (Όλα τα Καλιμπραρίσματα πρέπει να γίνουν σε CMYK mode.)

Είναι μια εφαρμογή που εμφανίζει την διαφορά μεταξύ των "επαγγελματικών" προγραμμάτων από των "οικιακών". Και για να επιστρέψω στο προηγούμενο θέμα... καλό το GIMP για open source, αλλά δεν βοηθεία έναν επαγγελματία σε αυτές τις λεπτομέρειες που του κάνουν την ζωή πιο έυκολη και του προσφέρουν αποτέλεσμα με μεγαλύτερη ασφάλεια.

Έγραψα πολλά και σας κούρασα, αλλά βρήκα την ευκαιρία για να κάνω break στο διάβασμα. Τώρα πάλι τα κεφάλια κάτω... ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΙ ΣΑΣ ΕΡΧΟΜΑΙ!!!

:)
α) Ευχαριστούμε πολύ για τις πληροφορίες! Εμένα τουλάχιστον, με βοήθησαν αρκετά! :)

β) ΠΛΗ 10 ή ΠΛΗ 11? :D
 
Ξέρω τι εννοείς με τα ΠΛΗ 10/11, αλλά εγώ είμαι ΤΕΙτζής :p (ΤΕΙ Πληροφορικής Αθήνα). Δεν ξέρω οι ύλες τους σε ποιά μαθήματα αντιστοιχούν σ' εμάς. Παντός ότι και να είναι αυτός ο Knuth είναι για πολλές σφαλιάρες!!! :)
 
Πίσω
Μπλουζα