Μουσική Επένδυση κι Ελληνικές Ταινίες

katerinak

Expert
Joined
26 Ιουλ 2010
Μηνύματα
19.182
Αντιδράσεις
2.943
Στον ελληνικο κινηματογραφο οι περισσοτερες ταινιες συνοδευονται απ την υπογραφη καποιου μεγαλου μουσικοσυνθετη μας.Ποσες και ποσες ταινιες δεν εχουν στολισει με τα αριστουργηματα τους οι : Γιωργος Χατζηνασιος,Μιμης Πλεσσας, Κωτσας Καπνισης,Γιαννης Σπανος,Μικης Θεοδωρακης,Νικος Μαμαγκακης,Σταυρος Ξαρχακος,Μανος Χατζιδακις,Γιαννης Μαρκοπουλος,Μανος Λοϊζος; (η σειρα που τους εγραψα ειναι τυχαια,πιστευω να μην ξεχασα κανεναν)

Αναρωτιεμαι αν χωρις τη μουσικη επενδυση (ειτε αυτη ειναι σε μορφη ορχηστρικων ειτε σε μορφη τραγουδιων)θα ειχαν την ιδια απηχηση απ το κοινο

Ποσο μεγαλο ρολο μπορει να παιξει μια μουσικη επενδυση στην επιτυχια μιας ταινιας;

Εσεις τι πιστευετε;Εχετε ταυτισει τραγουδια ή ορχηστρικα με συγκεκριμενες ταινιες;

ΥΓ: προσθετω και τη συμβολη που ειχαν οι μεγαλοι μας λαϊκοι μουσικοσυνθετες (Τσιτσανης,Ζαμπετας κλπ)στο να εμπλουτισουν με τη μουσικη και τα τραγουδια τους τις ελληνικες ταινιες
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Υπάρχουν και οι μεγάλοι λαϊκοί μουσικοσυνθέτες που έχουν "ντύσει" μουσικά πολλές Ελληνικές ταινίες.
 
Παντα με μαγευε το μουσικο θεμα απο την Ιστορια μιας ζωης. Εκανε φοβερη δουλεια ο Πλεσσας εκει. Η μουσικη ακουγεται σαν να συμπασχει, σαν να κλαιει μαζι με την ηρωιδα.

Δεν μπορω να μην αναφερθω και στον μεγαλο Κωστα Καπνιση. Δουλειες του που ξεχωριζω ειναι Το παρελθον μιας γυναικας, Οταν η πολις πεθαινει (με εξαισια μουσικη τιτλων που εναλασσεται απο δυναμικη σε λυπημενη κι απο εκει σε συναισθηματικη) και φυσικα η ονειρεμενη μουσικη απο την Τελευταια πτηση.

Σπανος και Χατζηνασιος, αλλα δυο τεραστια κεφαλαια στη μουσικη επενδυση ταινιων. Αναρωτιεμαι τι θα ηταν οι Ομορφες μερες, Εκεινο το καλοκαιρι, η Αναζητησις, οι Αμαρτωλοι, η Ψυχη και σαρκα, το Αγκιστρι, χωρις αυτους. Ολες αυτες οι ταινιες χαρακτηριστικαν απο τη μουσικη τους και δε θα σημαιναν αυτο που σημαινουν, χωρις τους δυο μεγαλους μας συνθετες.
 
Και εγώ πιστεύω οτι έπαιζε ρόλο η μουσική επένδυση... Από τους βασικούς συντελεστές που κοιτώ. Στις ελληνικές ταινίες ρουφάω στη κυριολεξία τους τίτλους έναρξης για να δω ποιοι είναι όλοι οι συντελεστές ( εκτός από ηθοποιούς, ποιος έγραψε τη μουσική, ποιος τραγουδάει, ποιος είναι ο χορογράφος κτλ ) ενώ στις ξένες δεν το κάνω αυτό.
 
miki-mik7 είπε:
Υπάρχουν και οι μεγάλοι λαϊκοί μουσικοσυνθέτες που έχουν "ντύσει" μουσικά πολλές Ελληνικές ταινίες.
τους προσθεσα στο θρεντ,ευχαριστω για την υπενθυμιση :)

εσυ τι πιστευεις;επαιξε ρολο η μουσικη επενδυση στις ταινιες;
 
katerinak είπε:
τους προσθεσα στο θρεντ,ευχαριστω για την υπενθυμιση :) εσυ τι πιστευεις;επαιξε ρολο η μουσικη επενδυση στις ταινιες;
Σίγουρα η μουσική επένδυση έπαιξε και παίζει βασικό ρόλο στις ταινίες.

Η μουσική "βοηθά" στην εξέλιξη της υποθέσεως, προσδίδει ένταση, δημιουργεί ατμόσφαιρα.

Είτε πρόκειται για μουσική που δημιουργήθηκε για μια συγκεκριμένη ταινία, είτε για μουσική που την "δανείσθηκαν" από ξένες παραγωγές.

Ακόμα θυμάμαι μερικές δραματικές ταινίες Β' διαλογής, όπου σε μερικές σκηνές νομίζεις ότι θα εμφανισθεί ο ...Μπεν Χουρ αντί του Ερρίκου Μπριόλα. :)
 
Η εμπορική εποχή του ελληνικού σινεμά θα έλεγα ότι βρήκε κάπως απροετοίμαστους τους εγχώριους συνθέτες. Αυτό φαίνεται εύκολα, αφού στις κωμικές, ιδίως, ταινίες, ο σκηνοθέτης αρκούνταν στο να κάνει ένα "πέρασμα" από ένα λαϊκό κέντρο για να βάλει στην ταινία τη λαϊκή επιτυχία της εποχής. Δε γραφόταν, δηλαδή, soundtrack για την ταινία, αλλά ντυνόταν με ό,τι υπήρχε "της μόδας".

Σκεφτείτε, π.χ. τις ταινίες του Βέγγου, όπου υπεισέρχονται συγκεκριμένα θέματα, παρμένα κατά κύριο λόγο από τον Spike Jones. Κάπως έτσι καλύπτονταν "μέσες-άκρες" οι κομμωδίες.

Στα μελό, τα πράγματα φαίνονταν να ξεφεύγουν, αλλά δεν ήταν και ακριβώς έτσι. Υπήρχαν έτοιμες "στημένες" ορχήστρες (Μουραμπά, Μωράκη, Κανελλίδη, Κλάββα κλπ.) με βιολιά και τα συμπαρομαρτούντα, που μπορούσαν εύκολα να κάνουν "αυτοσχεδιαστικές" ή ευκολο-σύνθετες επενδύσεις πάνω σε περπατημένες γραμμές.

Η μουσική για μένα, αρχίζει να υποστηρίζει την ταινία μετά το 1970. Μέχριο τότε, το ΤΡΑΓΟΥΔΙ υποστήριζε την ταινία. Δηλαδή θεωρούνταν προτιμότερο να υπάρξει ένα τραγούδι που να περάσει από την ταινία στα χείλη του κόσμου, παρά ένα μουσικό θέμα. Ίσως γιατί ο κόσμος δεν ήταν ακόμα δεκτικός στη "σκέτη" μουσική. Ακόμα και τα ορχηστρικά θέματα των μιούζικαλ του Δαλιανίδη, όπου ο Πλέσσας πραγματικά "έδωσε ρέστα", ελάχιστα πέρασαν σε σχέση με τα αντίστοιχα τραγούδια. Ένα-δύο εντυπωσιακά έχω να θυμηθώ, π.χ. τη "Βόλτα των ερωτευμένων", μετέπειτα μουσική τίτλων στο "Λούνα-Παρκ", τους τίτλους από τις "Θαλασσιές τις Χάντρες" και ίσως ένα-δυο άλλα, το "Πρωϊνό στο Ναύπλιο" και η "Επιχείρησις Απόλλων" του Μαρκόπουλου, την "Ακρογιαλιά" του Σπανού και τα "Κόκκινα Φανάρια" του Ξαρχάκου.

Ασφαλώς όμως, ποτέ το πρώτο δεν γνώρισε την επιτυχία του "Καμαρούλα μια σταλιά", του "Crazy girl" ή του "Βρέχει πάλι απόψε", ποτέ το δεύτερο δεν έγινε το "Ποιός δρόμος είναι ανοιχός" ή το "Πέρα από τη Θάλασσα", ποτέ το τρίτο δεν έγινε το "Σαν με κρατάς" και ποτέ το τέταρτο δεν έγινε το "Δεν έχει αρχή", το "Ούτε ένα ευχαριστώ" ή το "Ένα πρωϊνό"...

Νομίζω ότι ο πρώτος που αντιμετώπισε, μετά το 1970, σοβαρά το θέμα της μουσικής υπόκρουσης (για να μην το λέμε συνέχεια soundtrack) ήταν ο Γιώργος Χατζηνάσιος. Είναι τόσο ποικίλλα και εντυπωσιακά τα θέματά του στις ταινίες, από τo "Ένα γελαστό απόγευμα" και το "Αγκίστρι" έως τη "Γλυκιά Συμμορία" και την "Πρωϊνή περίπολο", έδειξε το δρόμο τι τι θα πει συνθέτης προσανατολισμένος στο μουσικό θέμα.

Αποτέλεσμα αυτού του γεγονότος ήταν να προκύψουν στη συνέχεια αρκετοί κινηματογραφικοί συνθέτες : Σπανουδάκης, Κραουνάκης, Καραϊνδρου, Παπαδημητρίου, Καλατζόπουλος, ενώ ο πάντα μεγάλος Μίκης, με σημαντική δουλειά σε κινηματογραφικά θέματα, είχε προλάβει να αφήσει σημαντικά διαπιστευτήρια από τη δεκαετία του 60 και μετά, γενικά δεν πολυασχολήθηκε.
 
Στην "Υπολοχαγό Νατάσσα¨την ώρα που βγαίνουν από την εκκλησία και ο Καλογήρου με τους άλλους Έλληνες πυροβολούν τις καμπάνες , η μουσική και το όλο σκηνικό με ανατριχιάζει πάντα! Ο Κώστας Καπνίσης κέντησε σ' αυτή τη ταινία , όπως και σε πολλές άλλες βέβαια...
 
Θα διαφοροποιηθώ λίγο ως πρός το χρονικό πλαίσιο και στυλ ταινιών που αναφέρατε (τα οποία βεβαίως είναι κλασικές μουσικές αξίες...διαμάντια) Απλά επειδή το θυμήθηκα πρίν λίγο και δεν ξέρω και αν υπάρχει πιο ταιριαστό topic για να ενταχθεί εκεί (αν υπάρχει συγχωρέστε μου την ακούσια αυθαιρεσία και τοποθετείστε το όπου θεωρείται προσφορότερο), θα ήθελα να αναφέρω ένα πραγματικά αγαπημένο τραγούδι-κόσμημα στον χώρο των τραγουδιών για ταινίες, το οποίο ειλικρινά ΚΑΘΕ φορά που τ'ακούω νιώθω έντονα συναισθήματα συγκίνησης,σχεδόν ανατριχιάζω...Το "έλα λίγο" από τον "Ξαφνικό έρωτα" του Τσεμπερόπουλου με την θεική φωνή της Ελένης Βιτάλη..Νομίζω πως παρότι ήταν μια εξαιρετικά ατμοσφαιρική ταινία που εμένα προσωπικά μου άρεσε, το σήμα-κατατεθέν της ήταν εν τέλει το τραγούδι της..Ύμνος στον αληθινό έρωτα..

Για όσους (κυρίως νεότερους) δεν το γνωρίζουν είναι αυτό:

 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Παιδιά, ψάχνω εδώ και χρόνια να βρω κάποια εκπληκτικά τζαζ κομμάτια που ακούγονται σε ελληνικές κωμωδίες, που δεν πρέπει να ανήκουν σε Έλληνες συνθέτες. Έχει κανείς υπόψη του τίποτε;
 
Αν και δεν είμαι ο πλέον αρμόδιος, μου κάνει εντύπωση ότι δεν αναφέρθηκε ο Γεράσιμος Λαβράνος. Συνθέτης και μουσικός με μεγάλη διαδρομή και εμπλοκή στον κινηματογράφο. Έφερε και πρώτος στα μέρη μας τα go-go girls. Eίναι καιρός να αναγνωριστεί το όνομα του κάποτε πέρα από τους "στενούς" κύκλους. Μερικώς απαντώ και στην maniana με αυτό το ποστ. (Αν θέλεις όμως γίνε περισσότερο συγκεκριμένη και θα βρούμε άκρη περαιτέρω).

Ενδιαφέροντα για αρχή τα παρακάτω και μπράβο τους για τις αναφορές:

http://www.musicheaven.gr/html/modules.php?name=News&file=article&sid=3783

http://diskoryxeion.blogspot.gr/2009/10/blog-post_23.html

Να και εδώ με την ορχήστρα του (τρομπέτα)

[video=youtube;-dJgodM38Z4]http://www.youtube.com/watch?v=-dJgodM38Z4
 
chris73 καλα εκανες και ανεφερες το μουσικοσυνθετη Γερασιμο Λαβρανο,δεν τον γνωριζα.. #)
 
chris73 είπε:
(Αν θέλεις όμως γίνε περισσότερο συγκεκριμένη και θα βρούμε άκρη περαιτέρω).
Δεν μπορώ τώρα να θυμηθώ μια συγκεκριμένη ταινία. Αυτό που με ενδιαφέρει τώρα είναι ένα ωραίο τζαζ κομμάτι που ακούγεται σε κωμωδίες (συνήθως δεύτερης κατηγορίας) και στο οποίο κυριαρχούν τα πνευστά και το ξυλόφωνο· συνοδεύει έντονες σε κίνηση σκηνές (τρέξιμο, κυνηγητό κ.ά.). Αν τυχόν την ξανακούσω σε κάποια ταινία, θα την αναφέρω εδώ.
 
Παιδιά εγώ ψάχνω δύο πασίγνωστες μουσικές επενδύσεις απο ταινίες του Κωνσταντάρα, σχεδόν σε όλες του τις ταινίες ακούγονται το ένα ή το άλλο, ενίοτε και τα δύο. Το πρώτο το έχουμε ακούσει αρκετές φορές σε εισαγωγή των ταινιών του και απ' οτι έχω διαβάσει σε άλλο θέμα πρέπει να είναι απο κώστα καπνίση, το δεύτερο το ακούμε κυρίως οταν αλλάζει η σκηνή. Ενα παράδειγμα που ακούμε και τα δυο είναι απο την ταινία "καπετάν φάντης μπαστούνης" το πρώτο στην εισαγωγή ( απο μάλλον κώστα καπνίση ) και το δεύτερο μόλις σαλπάρουν για πόρο, στο 29:00 της ταινίας. [edit] Αφαίρεση url με ολόκληρη ταινία λόγω παραβίασης πνευματικών δικαιωμάτων [edit] Τα κομμάτια αυτά με έχουν στοιχιώσει απο μικρό και πιστεύω πως αποτελουν ( τουλάχιστον το δευτερο ) πολύ αντιπροσωπευτικές μουσικές επενδύσεις ταινιών εποχής, θυμίζωντας αρκετά μουσικές απο ταινίες ευρωπαικού κινηματογράφου εποχής ( Γαλλικό - Ιταλικό ) στύλ bossa nova. Ξερει κανένας αν έχουν κυκλοφορήσει ποτέ σε δισκογραφία ή κάποιον τίτλο απο αυτά τα δύο ?
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Το σπουδαιότερο μουσικό θέμα νομίζω είναι από τα ''Χαμένα Όνειρα'' το μυθικό πια ''Βαλς των Χαμένων Ονείρων'' του Χατζιδάκι

Πολύ αγαπημένα μου είναι και τα θέματα της ''Μανταλένας'' καθώς και το ''Πόσο Σ'αγαπώ'' του Λοΐζου από την ''Αλίκη Δικτάτωρ''

Στον αντίποδα να αναφέρω πως η υπερβολική μουσική υπόκρουση μπορεί να φέρει αντίθετα αποτελέσματα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα κατά τη γνώμη μου είναι η ''Μαντώ Μαυρογένους'' της Καρέζη που σχεδόν συνεχώς ακούγεται μουσική και ενοχλητικές κορώνες χορωδίας...
 
Παιδια,διαβαστε καλυτερα το θρεντ :flower:

Θα ηθελα να υπαρχουν κι αλλες απαντησεις σχετικες με τα ερωτηματα που εθεσα στην αρχη,κυριως το 2ο:

1.Ποσο μεγαλο ρολο μπορει να παιξει μια μουσικη επενδυση στην επιτυχια μιας ταινιας;

2.Εσεις τι πιστευετε;Εχετε ταυτισει τραγουδια ή ορχηστρικα με συγκεκριμενες ταινιες;
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Πίσω
Μπλουζα