SEBASTIAN
RetroActive
- Joined
- 7 Οκτ 2022
- Μηνύματα
- 449
- Αντιδράσεις
- 1.207
Σενάριο: Γιάννης Δαλιανίδης
Σκηνοθεσία: Γιάννης Δαλιανίδης
Παραγωγή: Φίνος Φιλμ.
Πρωταγωνιστούν: Ζωή Λάσκαρη, Φαίδων Γεωργίτσης, Κώστας Βουτσάς, Μάρθα Καραγιάννη, Μαίρη Χρονοπούλου , Γιάννης Βογιατζής , Χρήστος Δοξαράς Νίκος Φέρμας, Γιώργος Τσιτσόπουλος, Άρης Μαλλιαγρός , Νανά Σκιαδά , Αλέκα Μαβίλη, Μαίρη Μεταξά , Γιώργος Βρασιβανόπουλος , Σάκης Παπανικολάου , Γκόλφω Μπίνη, Νίκος Παπαναστασίου , Ανδρέας Τσάκωνας κα..
Υπόθεση: Ο Κώστας, πλανόδιος μικροπωλητής τουριστικών ειδών, γνωρίζει τον ελληνοαμερικάνο επιχειρηματία Τζίμ και τον βοηθά να ανοίξουν μια μπουάτ ειδικά για τουρίστες. Στην συνέχεια. του συστήνει τον αδελφό της αρραβωνιαστικιάς του, τον Φώτη Τσίπουρα, που είναι μπουζουκτσής και εργάζεται στο κουτούκι του Αποστόλη πλαισιωμένος από τον φίλο του Μεμά και τις τραγουδίστριες του μαγαζιού Σοφία και Μαρκησία, οι οποίες είναι ερωτευμένες μαζί του και ερίζουν για τη καρδιά του. Λίγο αργότερα, παραδίπλα ανοίγει και μια άλλη μπουάτ με μοντέρνο ρεπερτόριο. Επικεφαλής της ορχήστρας είναι η Μαίρη κοπέλα σε άλλο κοινωνικό στάτους από τον Φώτη. Ο οποίος μόλις την βλέπει την ερωτεύεται τρελά. Εκείνη διστάζει να ανταποκριθεί λόγω των μεγάλν κοινωνικών διαφορών μεταξύ τους και με τον τρόπο της προσπαθεί να τον αλλάξει σύμφωνα με τα πρότυπα της και να τον κάνει πιο κομψό και μοντέρνο. Η μεταξύ τους σύγκρουση είναι πλέον αναπόφευκτη, αν και στο τέλος ο έρωτας θα θριαμβεύσει και θα γερυφώσει τις διαφορές.
Σχόλια: Κλασική κωμωδία της δεκαετίας του ’60, που συμμετείχαν όλοι οι συνήθεις ύποπτοι αστέρες της εποχής που τους θαυμάσαμε και τους αγαπήσαμε σε πάρα πολλές ταινίες που φέρουν την υπογραφή του δημιουργού Γιάννη Δαλιανίδη. Η συγκεκριμένη ταινία-μιούζικαλ διαφέρει από τις προηγούμενες του είδους που γύρισε ο Δαλιανίδης, γιατί απεικονίζει πολύ παραστατικά την σύγκρουση δυο ολότελα διαφορετικών κόσμων, και κυρίως δυο διαφορετικών ειδών μουσικής διασκέδασης της μοντέρνας μουσικής από την μια μεριά και της παραδοσιακής ελληνικής μουσικής από την άλλη. Η αντίθεση και η επακόλουθη σύγκρουση εκδηλώνεται μέσα από κωμικές καταστάσεις, αναθεωρήσεις ολόκληρων κοσμοθεωριών αν όχι αλλοτρίωση προσωπικοτήτων (βλέπε Γεωργίτσης) και όλα αυτά στον βωμό του έρωτα που γκρεμίζει ολόκληρα τείχη παγιωμένων αντιλήψεων και κοινωνικών ανισοτήτων. Επική η όλη μεταμόρφωση του Γεωργίτση που για να προσεγγίσει και να κερδίσει την καρδιά της Λάσκαρη ξεκινάει από αυτό που για τον ίδιο φάνταζε εξωπραγματικό μέχρι πριν λίγο καιρό να ξυρίσει το σήμα κατατεθέν της λαϊκής macho μαγκιάς του το μουστάκι του, ερχόμενος σε σύγκρουση με τον κύκλο του και εισπράττοντας στην αρχή την χλεύη ακόμα και του αντικείμενου του πόθου του που ήταν η αιτία της ριζικής μεταμόρφωσης του. Κατά τα λοιπά, η ταινία μέσα από τις κωμικοτραγικές καταστάσεις που διαδραματίζονται γύρω από το πρωταγωνιστικό εκκολαπτόμενο ζευγάρι, βλέπεται ευχάριστα, κάτι το οποίο ενισχύεται από τα όμορφα πλάνα της παραδοσιακής Αθήνας (νυχτερινά μαγαζιά στο Κέντρο, Πλάκα, Ακρόπολη) καθώς και την μουσική πανδαισία από το άκουσμα της βελούδινης φωνής του μεγάλου μας ερμηνευτή Πουλόπουλου.
Παραλειπόμενα-επικές στιγμές του φιλμ. :
1) Αρκούσε ένα συγκρότημα, ένα τραγούδι αλλά κυρίως η σαγηνευτική εμφάνιση της Λάσκαρη για να γκρεμίσει τα τείχη της καθεστηκυίας τάξης πραγμάτων στην γραφική γειτονιά της Πλάκας και να γίνει η απαρχή πρωτόγνωρων καταστάσεων και ανατροπών σε φιλίες, οικογένειες, μουσικά σχήματα και ερωτευμένα διαμορφωμένα ή εκκολαπτόμενα ζευγάρια. Το τσουνάμι Μαίρη (κατά κόσμον Ζωή) σάρωσε τα πάντα στο πέρασμά της.
2) Πρέπει να είναι το πιο διάσημο ξύρισμα μύστακος όχι μόνο στον ελληνικό κινηματογράφο αλλά και στον παγκόσμιο. Η όλη ιεροτελεστία ξυρίσματος του Γεωργίτση που έλαβε χώρα στο γραφικό κουρείο της Πλάκας, από το χέρι του καλούλη μπαρμπέρη άφησε εποχή και διαχρονικό αποτύπωμα. Ειδικά όταν έγινε υπό το ειρωνικό και απαξιωτικό βλέμμα (πάνω από τις κλειστές κουρτίνες του μπαρμπεράδικου) της πολύ βαριάς και ασήκωτης μαγκιάς τριανδρίας των φίλων του Τσίπουρα που παρακολουθούσαν με κομμένη την ανάσα το βέβηλο ανοσιούργημα για την βάναυση ιεροσυλία για την περήφανη και με λόγο τιμής γειτονιάς τους, να κόψει το μουστάκι του ο μέντορας της λαϊκής μαγκιάς και αρσενικής υπεροψίας Φώτης Τσίπουρας.
3) Όλα τα λεφτά το ξεκαρδιστικό και γεμάτο χλεύη και ειρωνεία γέλιο της Λάσκαρη όταν είδε τον πολιορκητή της καρδιάς της άνευ μύστακος να την συναντά στην μπουάτ που δούλευε. Το χαστούκι που ακολούθησε ήταν το φυσικό επακόλουθο της προσβολής που ένιωσε ο Γεωργίτσης γιατί εκείνη την χρονική στιγμή ξύπνησε μέσα του η macho αρσενικίλα του. Φυσικά το εντελώς σουρεάλ σκηνικό συνεχίστηκε με τα δάκρυα του Γεωργίτση μην αντέχοντας την ταπεινωτική απόρριψη και το επακόλουθο κυνηγητό της Λάσκαρη προς αυτόν γιατί ως γνωστόν οι γυναίκες γουστάρουν τους άντρες να είναι αρσενικά και να ξεχειλίζει η βαρβατίλα. Εντελώς άκυρη η συγκεκριμένη σκηνή της ταινίας από την αρχή μέχρι το τέλος. Όσοι άντρες και γυναίκες ταυτίζονται έστω στο ελάχιστο με το ζεύγος στην εν λόγω σκηνή, συγνώμη αλλά είμαι οριζοντίως, καθέτως και πλαγίως αντίθετος.
4) Η μουσική σύνθεση του Πλέσσα που έντυσε μουσικά την σκηνή της βόλτας του ζευγαριού με το αμάξι της Λάσκαρη είναι κατά την γνώμη μου μια μουσική πανδαισία που όσοι την ακούμε νιώθουμε την μελωδία να αγγίζει τα αυτιά μας τόσο ηδονικά αλλά και τόσο νοσταλγικά γιατί ως γνωστόν η ίδια μουσική έντυσε και τους τίτλους του θρυλικού σήριαλ Λούνα Πάρκ που τόσες γλυκές και αγνές αναμνήσεις ξυπνάει σε όλους εμάς τους ρετρομανιακούς του πολύ όμορφου φόρουμ που ανήκουμε. Η βόλτα των ερωτευμένων. Respect στον μεγάλο μας συνθέτη Μίμη Πλέσσα.
5) Επική σκηνή που κυριολεκτικά τα σπάει στο πάρτι της οικογένειας της Λάσκαρη με καλεσμένη την υψηλή κοινωνία και αριστοκρατία από τον κύκλο της οικογένειας. Ο πολύ έκπληκτος και ολίγον αφ΄υψηλού τρόπος που οι και καλά αριστοκράτες κοιτούν τα μέλη συνοδείας του Τσίπουρα, πάει περίπατο λίγα λεπτά αργότερα όταν μπροστά στα εδέσματα του μπουφέ έπεσαν όλοι σαν τα κοράκια και μάλιστα απόλαυσαν την μάσα χρησιμοποιώντας πατροπαράδοτους τρόπους τρώγοντας με τα χέρια, ξεχνώντας σαβουαρ βιβρ και άλλες λεπτομέρειες. Το αποτέλεσμα ήταν οι μέχρι πριν λίγα λεπτά πλουσιότατοι σε εδέσματα μπουφέδες να αδειάσουν όλοι εν ριπή οφθαλμού από την λαιμαργία των λιμασμένων κατοίκων των βορείων προαστίων της…Γκάνας!
6) Τέλος καλό όλα καλά. Ο λαικός Φώτης Τσίπουρας παντρεύτηκε την κοσμική αριστοκράτισσα Μαίρη , έγινε διάσημος οργανοπαίκτης μπουζουκιού, πρωτοσέλιδο στις πιο μεγάλές εφημερίδες και από την ταπεινή γειτονιά της Πλάκας και άσημος μπουζουκτσής που τον ήξερε μόνο η γειτονιά του άντε και η λαική ερωμένη του Μαρκησία, τώρα τον έμαθε όλη η Ελλάδα. Ωραίο το παραμύθι και δικαίωμα έχουμε όλοι να το ονειρευτούμε ότι θα ζήσουμε κάτι ανάλογο σε όποιο πλαίσιο επιθυμεί ο καθένας. Δυστυχώς δεν θα το πετύχουμε όλοι μας, γιατί η νομοτέλεια δεν εξαιρεί και είναι αμείλικτη για όλους μας και η μοίρα του καθενός μας είναι αυστηρά προδιαγεγραμμένη.
Σκηνοθεσία: Γιάννης Δαλιανίδης
Παραγωγή: Φίνος Φιλμ.
Πρωταγωνιστούν: Ζωή Λάσκαρη, Φαίδων Γεωργίτσης, Κώστας Βουτσάς, Μάρθα Καραγιάννη, Μαίρη Χρονοπούλου , Γιάννης Βογιατζής , Χρήστος Δοξαράς Νίκος Φέρμας, Γιώργος Τσιτσόπουλος, Άρης Μαλλιαγρός , Νανά Σκιαδά , Αλέκα Μαβίλη, Μαίρη Μεταξά , Γιώργος Βρασιβανόπουλος , Σάκης Παπανικολάου , Γκόλφω Μπίνη, Νίκος Παπαναστασίου , Ανδρέας Τσάκωνας κα..
Υπόθεση: Ο Κώστας, πλανόδιος μικροπωλητής τουριστικών ειδών, γνωρίζει τον ελληνοαμερικάνο επιχειρηματία Τζίμ και τον βοηθά να ανοίξουν μια μπουάτ ειδικά για τουρίστες. Στην συνέχεια. του συστήνει τον αδελφό της αρραβωνιαστικιάς του, τον Φώτη Τσίπουρα, που είναι μπουζουκτσής και εργάζεται στο κουτούκι του Αποστόλη πλαισιωμένος από τον φίλο του Μεμά και τις τραγουδίστριες του μαγαζιού Σοφία και Μαρκησία, οι οποίες είναι ερωτευμένες μαζί του και ερίζουν για τη καρδιά του. Λίγο αργότερα, παραδίπλα ανοίγει και μια άλλη μπουάτ με μοντέρνο ρεπερτόριο. Επικεφαλής της ορχήστρας είναι η Μαίρη κοπέλα σε άλλο κοινωνικό στάτους από τον Φώτη. Ο οποίος μόλις την βλέπει την ερωτεύεται τρελά. Εκείνη διστάζει να ανταποκριθεί λόγω των μεγάλν κοινωνικών διαφορών μεταξύ τους και με τον τρόπο της προσπαθεί να τον αλλάξει σύμφωνα με τα πρότυπα της και να τον κάνει πιο κομψό και μοντέρνο. Η μεταξύ τους σύγκρουση είναι πλέον αναπόφευκτη, αν και στο τέλος ο έρωτας θα θριαμβεύσει και θα γερυφώσει τις διαφορές.
Σχόλια: Κλασική κωμωδία της δεκαετίας του ’60, που συμμετείχαν όλοι οι συνήθεις ύποπτοι αστέρες της εποχής που τους θαυμάσαμε και τους αγαπήσαμε σε πάρα πολλές ταινίες που φέρουν την υπογραφή του δημιουργού Γιάννη Δαλιανίδη. Η συγκεκριμένη ταινία-μιούζικαλ διαφέρει από τις προηγούμενες του είδους που γύρισε ο Δαλιανίδης, γιατί απεικονίζει πολύ παραστατικά την σύγκρουση δυο ολότελα διαφορετικών κόσμων, και κυρίως δυο διαφορετικών ειδών μουσικής διασκέδασης της μοντέρνας μουσικής από την μια μεριά και της παραδοσιακής ελληνικής μουσικής από την άλλη. Η αντίθεση και η επακόλουθη σύγκρουση εκδηλώνεται μέσα από κωμικές καταστάσεις, αναθεωρήσεις ολόκληρων κοσμοθεωριών αν όχι αλλοτρίωση προσωπικοτήτων (βλέπε Γεωργίτσης) και όλα αυτά στον βωμό του έρωτα που γκρεμίζει ολόκληρα τείχη παγιωμένων αντιλήψεων και κοινωνικών ανισοτήτων. Επική η όλη μεταμόρφωση του Γεωργίτση που για να προσεγγίσει και να κερδίσει την καρδιά της Λάσκαρη ξεκινάει από αυτό που για τον ίδιο φάνταζε εξωπραγματικό μέχρι πριν λίγο καιρό να ξυρίσει το σήμα κατατεθέν της λαϊκής macho μαγκιάς του το μουστάκι του, ερχόμενος σε σύγκρουση με τον κύκλο του και εισπράττοντας στην αρχή την χλεύη ακόμα και του αντικείμενου του πόθου του που ήταν η αιτία της ριζικής μεταμόρφωσης του. Κατά τα λοιπά, η ταινία μέσα από τις κωμικοτραγικές καταστάσεις που διαδραματίζονται γύρω από το πρωταγωνιστικό εκκολαπτόμενο ζευγάρι, βλέπεται ευχάριστα, κάτι το οποίο ενισχύεται από τα όμορφα πλάνα της παραδοσιακής Αθήνας (νυχτερινά μαγαζιά στο Κέντρο, Πλάκα, Ακρόπολη) καθώς και την μουσική πανδαισία από το άκουσμα της βελούδινης φωνής του μεγάλου μας ερμηνευτή Πουλόπουλου.
Παραλειπόμενα-επικές στιγμές του φιλμ. :
1) Αρκούσε ένα συγκρότημα, ένα τραγούδι αλλά κυρίως η σαγηνευτική εμφάνιση της Λάσκαρη για να γκρεμίσει τα τείχη της καθεστηκυίας τάξης πραγμάτων στην γραφική γειτονιά της Πλάκας και να γίνει η απαρχή πρωτόγνωρων καταστάσεων και ανατροπών σε φιλίες, οικογένειες, μουσικά σχήματα και ερωτευμένα διαμορφωμένα ή εκκολαπτόμενα ζευγάρια. Το τσουνάμι Μαίρη (κατά κόσμον Ζωή) σάρωσε τα πάντα στο πέρασμά της.
2) Πρέπει να είναι το πιο διάσημο ξύρισμα μύστακος όχι μόνο στον ελληνικό κινηματογράφο αλλά και στον παγκόσμιο. Η όλη ιεροτελεστία ξυρίσματος του Γεωργίτση που έλαβε χώρα στο γραφικό κουρείο της Πλάκας, από το χέρι του καλούλη μπαρμπέρη άφησε εποχή και διαχρονικό αποτύπωμα. Ειδικά όταν έγινε υπό το ειρωνικό και απαξιωτικό βλέμμα (πάνω από τις κλειστές κουρτίνες του μπαρμπεράδικου) της πολύ βαριάς και ασήκωτης μαγκιάς τριανδρίας των φίλων του Τσίπουρα που παρακολουθούσαν με κομμένη την ανάσα το βέβηλο ανοσιούργημα για την βάναυση ιεροσυλία για την περήφανη και με λόγο τιμής γειτονιάς τους, να κόψει το μουστάκι του ο μέντορας της λαϊκής μαγκιάς και αρσενικής υπεροψίας Φώτης Τσίπουρας.
3) Όλα τα λεφτά το ξεκαρδιστικό και γεμάτο χλεύη και ειρωνεία γέλιο της Λάσκαρη όταν είδε τον πολιορκητή της καρδιάς της άνευ μύστακος να την συναντά στην μπουάτ που δούλευε. Το χαστούκι που ακολούθησε ήταν το φυσικό επακόλουθο της προσβολής που ένιωσε ο Γεωργίτσης γιατί εκείνη την χρονική στιγμή ξύπνησε μέσα του η macho αρσενικίλα του. Φυσικά το εντελώς σουρεάλ σκηνικό συνεχίστηκε με τα δάκρυα του Γεωργίτση μην αντέχοντας την ταπεινωτική απόρριψη και το επακόλουθο κυνηγητό της Λάσκαρη προς αυτόν γιατί ως γνωστόν οι γυναίκες γουστάρουν τους άντρες να είναι αρσενικά και να ξεχειλίζει η βαρβατίλα. Εντελώς άκυρη η συγκεκριμένη σκηνή της ταινίας από την αρχή μέχρι το τέλος. Όσοι άντρες και γυναίκες ταυτίζονται έστω στο ελάχιστο με το ζεύγος στην εν λόγω σκηνή, συγνώμη αλλά είμαι οριζοντίως, καθέτως και πλαγίως αντίθετος.
4) Η μουσική σύνθεση του Πλέσσα που έντυσε μουσικά την σκηνή της βόλτας του ζευγαριού με το αμάξι της Λάσκαρη είναι κατά την γνώμη μου μια μουσική πανδαισία που όσοι την ακούμε νιώθουμε την μελωδία να αγγίζει τα αυτιά μας τόσο ηδονικά αλλά και τόσο νοσταλγικά γιατί ως γνωστόν η ίδια μουσική έντυσε και τους τίτλους του θρυλικού σήριαλ Λούνα Πάρκ που τόσες γλυκές και αγνές αναμνήσεις ξυπνάει σε όλους εμάς τους ρετρομανιακούς του πολύ όμορφου φόρουμ που ανήκουμε. Η βόλτα των ερωτευμένων. Respect στον μεγάλο μας συνθέτη Μίμη Πλέσσα.
5) Επική σκηνή που κυριολεκτικά τα σπάει στο πάρτι της οικογένειας της Λάσκαρη με καλεσμένη την υψηλή κοινωνία και αριστοκρατία από τον κύκλο της οικογένειας. Ο πολύ έκπληκτος και ολίγον αφ΄υψηλού τρόπος που οι και καλά αριστοκράτες κοιτούν τα μέλη συνοδείας του Τσίπουρα, πάει περίπατο λίγα λεπτά αργότερα όταν μπροστά στα εδέσματα του μπουφέ έπεσαν όλοι σαν τα κοράκια και μάλιστα απόλαυσαν την μάσα χρησιμοποιώντας πατροπαράδοτους τρόπους τρώγοντας με τα χέρια, ξεχνώντας σαβουαρ βιβρ και άλλες λεπτομέρειες. Το αποτέλεσμα ήταν οι μέχρι πριν λίγα λεπτά πλουσιότατοι σε εδέσματα μπουφέδες να αδειάσουν όλοι εν ριπή οφθαλμού από την λαιμαργία των λιμασμένων κατοίκων των βορείων προαστίων της…Γκάνας!
6) Τέλος καλό όλα καλά. Ο λαικός Φώτης Τσίπουρας παντρεύτηκε την κοσμική αριστοκράτισσα Μαίρη , έγινε διάσημος οργανοπαίκτης μπουζουκιού, πρωτοσέλιδο στις πιο μεγάλές εφημερίδες και από την ταπεινή γειτονιά της Πλάκας και άσημος μπουζουκτσής που τον ήξερε μόνο η γειτονιά του άντε και η λαική ερωμένη του Μαρκησία, τώρα τον έμαθε όλη η Ελλάδα. Ωραίο το παραμύθι και δικαίωμα έχουμε όλοι να το ονειρευτούμε ότι θα ζήσουμε κάτι ανάλογο σε όποιο πλαίσιο επιθυμεί ο καθένας. Δυστυχώς δεν θα το πετύχουμε όλοι μας, γιατί η νομοτέλεια δεν εξαιρεί και είναι αμείλικτη για όλους μας και η μοίρα του καθενός μας είναι αυστηρά προδιαγεγραμμένη.