Οργή (1962)

SEBASTIAN

RetroActive
Joined
7 Οκτ 2022
Μηνύματα
456
Αντιδράσεις
1.240
Σενάριο: Νίκος Φώσκολος
Σκηνοθεσία
: Βασίλης Γεωργιάδης
Παραγωγή
: Αφοί Ρουσσόπουλοι-Γ. Λαζαρίδης-Δ. Σαρρής-Κ. Ψαρράς Ε.Π.Ε.

Πρωταγωνιστούν
: Άννα Φόνσου , Νίκος Κούρκουλος, Βιβέτα Τσιούνη , Γιώργος Πάντζας, Βαγγέλης Σειληνός , Χριστόφορος Νέζερ , Τζαβαλάς Καρούσος, Ίλυα Λιβυκού, Λυκούργος Καλλέργης , Μίρκα Καλατζοπούλου , Αθηνά Μιχαηλίδου , Γκίκας Μπινιάρης , Γιάννης Μαλούχος , κα

Υπόθεση: Η Λιλή, μια κοπέλα από πλούσια οικογένεια, είναι μέλος μιας παρέας νέων, που αντιδρούν πολύ έντονα και πολλές φορές με βιαιότητα στο κατεστημένο. Η ίδια νιώθει καταπιεσμένη στην οικογένεια της και αυτό είναι η αιτία που μέσα της υπάρχει έντονο μίσος και αισθήματα ζήλειας για την ετεροθαλή αδερφή της που είναι κόρη του πατριού της από τον πρώτο του γάμο, νιώθοντας η ίδια υποδεέστερη σε σχέση με την αδερφή της που σε αντίθεση με αυτήν εγκωμιάζεται συνεχώς για τα προτερήματα της. Το μίσος την κάνει να χαίρεται μέσα της που η ετεροθαλής αδερφή της μένει ανάπηρη από ένα δυστύχημα. Αλλά δεν θα σταθεί μόνο σε αυτό αλλά θα προσπαθήσει να ξελογιάσει ακόμα και τον ίδιο της τον άντρα. Όμως η ενέργεια αυτή έχει ολέθρια αποτελέσματα για την ίδια και θα το πληρώσει πολύ ακριβά από την μοίρα.

Σχόλια: Κλασική κινηματογραφική παραγωγή των αρχών της δεκαετίας του ’60, που αποτέλεσε κατά κάποιο τρόπο μια προσπάθεια από πλευράς του Φώσκολου να απαντήσει με δική του σεναριακή πινελιά στις ταινίες της εποχής ¨Κατήφορο και Νόμο 4000» που φέρουν τη σφραγίδα του Δαλιανίδη, που κατά βάση είχαν ίδιο περιεχόμενο και παρεμφερές στόρι. Άλλωστε γυρίστηκαν περίπου την ίδια εποχή στις αρχές της δεκαετίας του ’60, όπου ήταν πολύ πιασάρικο το θέμα που αποτυπωνόταν στην ταινία και επικεντρωνόταν στο πλαίσιο κοινωνικής καταγγελίας στα ομολογουμένως πολύ έντονα κακώς κείμενα της εποχής όπως οικογενειακά προβλήματα, χάσμα και έντονες προστριβές μεταξύ γονέων και παιδιών, προβλήματα των νέων που η μη επίλυση τους τους οδηγεί σε έκνομες πολλές φορές ενέργειες με πολύ δυσάρεστα αποτελέσματα. Μόνο που η καταγγελία που περνιέται κινηματογραφικά μέσα από τις ταινίες στο κοινό ανταποκρίνεται στην υπερσυντηρητική και διαμορφωμένη με ηθικοπλαστικά στοιχεία κοινωνία της εποχής που σύμφωνα με τα δεδομένα της εποχής που ζούμε μοιάζει τουλάχιστον παρωχημένη. Η ταινία από τους τίτλους έναρξης έχει εξασφαλισμένη επιτυχία με την πληθωρική παρουσία του μέγιστου Νίκου Κούρκουλου που πριν ένα έτος στον θρυλικό ¨Κατήφορο¨ έδωσε ισχυρότατα διαπιστευτήρια του ταλέντου του και τα κατέθεσε με την ίδια επιτυχία και στην ¨Οργή¨. Απλά σε σχέση με τον αλανιάρη εκμαυλιστή της Λάσκαρη και όχι μόνο, μέσα σε ένα έτος μεταμορφώθηκε σε υπόδειγμα οικογενειάρχη μέχρι που του ρίχτηκε η Φόνσου και του βγήκε ο ρόλος της προηγούμενης χρονιάς.
Δίπλα του επάξια στάθηκαν σημαντικοί ηθοποιοί της εποχής όπως η ωραιοτάτη και αισθησιακή Φόνσου που αναφέρθηκα, που έριξε το μπετόν αρμέ Σινικό τείχος του πιστού οικογενειάρχη και συζύγου Κούρκουλου με τα ομολογουμένως ερωτεύσιμα θέλγητρα της. Επίσης το εκτός πλατώ εκείνη την εποχή ζεύγος Σειληνού και Τσιούνη που αν και σε αυτήν την ταινία δεν ήταν ζευγάρι, στο εν λόγω φιλμ ο καθένας στον ρόλο του τα πήγε περίφημα και με την παρουσία τους διαμόρφωσαν στην ταινία τις απαραίτητες υποκριτικές και δραματικές στιγμές που απαιτείτο.
Θα μου επιτραπεί μια μικρή επισήμανση στους Χριστόφορο Νέζερ και Τζαβαλιά Καρούσο. Ηθοποιοί μια κάποιας ηίκίας όπως απαιτείτο για τις ανάγκες των συγκεκριμένων ρόλων της ταινίας, που ενσάρκωσαν με εντυπωσιακή ομολογουμένως επιτυχία. Άλλωστε πρόκειται για δυο σημαντικότατους ηθοποιούς πο αν και δεν συγκαταλέγονταν στους πρωτοκλασάτους της εποχής, ήταν δυο παρουσίες που έγραφαν στο κινηματογραφικό πανί και ενέπνεαν ένα σεβασμό και μια αποδοχή που δεν συναντάμε εύκολα ακόμα και σε πρωταγωνιστές των επόμενων δεκαετιών και πόσο μάλλον στις μέρες μας. Τέλος την απαραίτητη κωνική πινελιά (όσο χρειαζόταν για αποφόρτιση) στο πολύ δραματικό φιλμ έδωσαν οι πολύ καλοί Πάντζας και Μαλούχος.

Παραλειπόμενα του φιλμ. :

1) Ο Νίκος Κούρκουλος στις αρχές της δεκαετίας του ’60, σε ταινίες όπως στην εν λόγω, και τον "Κατήφορο¨ ένα χρόνο πριν, λανσάριζε τον ρόλο του νεαρού ορμητικού εραστή ή πιστού αλλά νεαρού γεμάτου ερωτική ζωτικότητά και ορμές συζύγου που πέφτει στα δίκτυα της απιστίας μην μπορώντας να ελέγξει τον ερωτισμό του. Καμμιά σχέση με τους μετέπειτα ρόλους του αδέκαστου κυνηγού της κακής κοινωνίας μέσα από εισαγγελικούς και όχι μόνο ρόλους συντρίβοντας το κακό και τους διαμορφωτές του όπου τους βρει, βάζοντας πάνω από όλα την συνείδηση του και αρνούμενος το ξεπούλημα των ιδανικών του. Φώσκολος γαρ που πήρε από τον σημαντικότατο ηθοποιό μας το μέγιστο των υποκριτικών του ικανοτήτων, Πρώτο δείγμα μεταξύ τους συνεργασίας η «Οργή»

2) Ίσως η καλύτερη ταινία της Φόνσου σε ρόλο που της ταίριαζε γάντι εμφανισιακά, ερωτικά και υποκριτικά. Αισθησιακή, δροσερή, πανέμορφη στο peak της ερωτικής της εικόνας, κατάφερε να ρίξει έστω και προς στιγμήν το ακαταμάχητο και δύσβατο οχυρό που λεγόταν Κούρκουλος. Η σκηνή που άλλαζε στο παράθυρο του δωματίου της και άφησε την φαντασία την δικιά μας και του….Κούρκουλου να οργιάσει, απλά τα σπάει.

3) Ο πολύ σκληρός, χωρίς συναισθήματα, άξεστος και ειδικά με το γυναικείο φύλο Σειληνός, μόνο και μόνο για αυτά του τα χαρακτηριστικά στην ταινία εννοείται, κατάφερε ¨επάξια¨ να κερδίσει τον τίτλο του πιο αντιπαθητικού ρόλου στο φιλμ. Η στιγμή όμως που σπάει σε λυγμούς στην σκηνή με την μητέρα του δείχνει σε όλους μας πως ο κάθε άνθρωπος όσο σκληρός και αγροίκος μπορεί να φαίνεται, απεναντίας μπορεί να κρύβει ευαισθησίες και ευάλωτα στοιχεία που προσπαθεί να κρύψει προβάλλοντας σθεναρά ένα σκληρό προσωπείο από αυτοάμυνα με αποτέλεσμα η απομυθοποίηση του να είναι περίτρανη και η απογύμνωση του σκληρού χαρακτήρα του τεράστια.

4) Εντυπωσιακή στον ρόλο της και η Βιβέτα Τσιούνη. Αυτή η γυναίκα είχε κάτι το αριστοκρατικό στο παίξιμο της και μια γοητεία που δεν πέρναγε απαρατήρητη κινούμενη σε εντελώς αντίθετη κατεύθυνση από της Φόνσου π.χ. Ενώ η Άννα έβγαζε μια αισθησιακή γοητεία που συνέγειρε τον ερωτισμό του άντρα σε κλάσματα δευτερολέπτου, η Βιβέτα αντίθετα σου έβγαζε μια πρωτοκλασάτη γοητεία που αποτελεί πρόκληση για τον άντρα να την κατακτήσει με φυσικό επιστέγασμα να έχει σύντροφο στο πλευρό του μια σικάτη φυσιογνωμία και ομορφιά που ξεπερνάει τα στάνταρντς της εξωτερικής εμφάνισης. Και που στην τελική είναι και η πιο αντιπροσωπευτική εικόνα της απαστράπτουσας και ολοκληρωτικά σαγηνευτικής γυναίκας.
 
Πίσω
Μπλουζα