Ο Υπάλληλος [1980]

johnalepou

Human RetroDatabase
Joined
28 Αύγ 2006
Μηνύματα
3.362
Αντιδράσεις
530
Ο ΥΠΑΛΛΗΛΟΣ

του Μιχαήλ Χουρμούζη

ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ

Πρεμιέρα : Μάρτιος 1980

Κωμωδία σε 5 πράξεις - ΑΘΗΝΑ 1836

30 (1).jpg

Ο Κωνσταντινοπολίτης αγωνιστής της επανάστασης, πολιτικός και συγγραφέας, έγραψε 6 κωμωδίες ηθών που καταγράφουν την παθολογία της εποχής της Βαυαροκρατίας στην Ελλάδα. Ο Χουρμούζης με εκπληκτική οξυδέρκεια απαριθμεί τα αδιέξοδα του νεοσύστατου ελληνικού κράτους και προφητικά σχεδόν αποκαλύπτει τα χρόνια έλκη της πολιτικής μας ζωής. Στα έργα του παρωδούνται ο νεοπλουτισμός, η ξενομανία, ο τυχοδιωκτισμός, η μανία του τζόγου, οι πελατειακές σχέσεις των κομμάτων με τους ψηφοφόρους τους, το πάθος για εξουσία.

Στον "Υπάλληλο" κεντρικός ήρωας είναι ένας υπουργικός σύμβουλος που, θρονιασμένος στην "καρέκλα του, κινεί τα νήματα της ρουσφετολογίας και του χρηματισμού. Το έργο είναι μια ανατομία του δειλού, τεμπέλη, αδηφάγου υπαλλήλου, που ξέρει να είναι κόλακας με όσους χρειάζεται για την κοινωνική του άνοδο, αυθάδης και χυδαίος με όλους τους άλλους (χαρακτηριστική η σκηνή με τον ανάπηρο αγωνιστή).

Διανομή

(Με σειρά εμφάνισης)

Ολυμπιάδης

ΝΙΚΟΣ ΤΖΟΓΙΑΣ

Δημοσθένης

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΣΟΥΤΣΗΣ

Μήτρος

ΝΙΚΟΣ ΦΙΛΙΠΠΟΠΟΥΛΟΣ

Θωμάς

ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΥΡΟΓΕΝΗΣ

Ζαχαράκης

ΚΩΣΤΑΣ ΚΟΚΚΑΚΗΣ

Αθανάσιος

ΝΙΚΟΣ ΜΠΙΡΜΠΙΛΗΣ

Παρνασσιάδης

ΚΩΣΤΑΣ ΤΥΜΒΙΟΣ

Κρομμυδόπουλος

ΓΙΩΡΓΟΣ ΒΟΥΤΣΙΝΟΣ

Κρονίδης

ΝΙΚΗΤΑΣ ΤΣΑΚΙΡΟΓΛΟΥ

Μενεκράτης

ΘΑΝΟΣ ΑΡΩΝΗΣ

Οκνηριάδης

ΜΠΑΜΠΗΣ ΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ

Κλεοπάτρα

ΝΟΡΑ ΒΑΛΣΑΜΗ

Ξενοφών

ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΣΤΑΝΑΣ

Σοφίτσα

ΝΕΦΕΛΗ ΟΡΦΑΝΟΥ

Ευφροσύνη

ΠΟΠΗ ΠΑΠΑΔΑΚΗ

Στεφανάκης

ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΑΝΑΚΗΣ

Βελισάριος

ΙΑΚΩΒΟΣ ΨΑΡΡΑΣ

Σωτήρης

ΜΙΧΑΛΗΣ ΜΑΡΑΓΚΑΚΗΣ

Τηλέμαχος

ΤΑΚΗΣ ΒΟΥΛΑΛΑΣ

Γιαννούλας

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ

Μαυροφρύδης

ΘΟΔΩΡΟΣ ΣΥΡΙΩΤΗΣ

Αλέξανδρος

ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΥ

Ανανίας

ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ

Πελοπίδας

ΣΤΑΥΡΟΣ ΡΩΜΑΝΟΣ

Μηνάς

ΚΩΣΤΑΣ ΚΟΝΤΟΓΙΑΝΝΗΣ

Ταρσίτσα

ΤΖΟΛΛΥ ΓΑΡΜΠΗ

Παυλάκης

ΘΟΔΩΡΟΣ ΜΟΡΙΔΗΣ, ΚΩΣΤΑΣ ΚΟΚΚΑΚΗΣ

Πηνελόπη

ΛΟΫΣΚΑ ΑΒΑΓΙΑΝΟΥ

Ασπασία

ΜΑΡΙΝΑ ΠΕΦΑΝΗ

Καλυψώ

ΒΑΛΕΝΤΙΝΗ ΜΟΥΤΑΦΗ

Αλέκος

ΒΑΝΑ ΜΠΛΑΖΟΥΔΑΚΗ

Χορογραφία

ΝΤΟΡΑ ΤΣΑΤΣΟΥ-ΣΥΜΕΩΝΙΔΗ

Σκηνικά

ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΣ

Μουσικός

ΠΕΤΡΟΣ ΤΣΙΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Μουσική Διδασκαλία

ΛΟΥΚΙΑΝΟΣ ΚΗΛΑΗΔΟΝΗΣ

Κοστούμια

ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΣ

Σκηνοθεσία

ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΑΚΑΣ

Εκατόν πενήντα χρόνια ήταν θαμμένος ο Χουρμούζης για το θέατρο μας. Το γεγονός αυτό δεν ήταν τυχαίο. Δεν οφειλόταν στην αφελή τεχνική του - παρ' όλ' αυτά αυθεντική - αλλά στο γεγονός ότι οι κωμωδίες του ήταν δυναμίτης για το βαυαρικό και ξενοκρατικό κατεστημένο.

Ένας καθρέφτης της μετεπαναστατικης Ελλάδας, όπως ξένοι, Φαναριωτες και Έλληνες πολιτικάντηδες , μετατρέψανε το όνειρο της ανεξαρτησίας του '21 σε ντοβλέτι τους. Αμείλικτος διωγμός των αγωνιστών και εγκαθίδρυση ενός ξενοκίνητου κράτους ήταν τα κύρια χαρακτηριστικά του.

Ο Χουρμουζης , αγωνιστής παλιός, δεν είχε όπλο άλλο για να παλέψει παρά τις κωμωδίες του, που ήταν μαστίγιο της δημόσιας ζωής και του ξενικού μιμητισμού. Με τον «Υπάλληλο» ο Χουρμούζης έπιασε τη διάρθρωση του ελληνικού κράτους . Ξένοι και απόλεμοι έγιναν οι υπάλληλοι της κρατικής πυραμίδας που μόνο για τα συμφέροντα τους νοιάζονταν. Κάθε δημόσια θεση ήταν αντικείμενο συναλλαγής και, όταν την έπαιρνες, πηγή χρηματισμού. Το μπαξίσι ήταν το λάδι που κινούσε τα γρανάζια του κρατικού μηχανισμού. Έτσι εγκαταστάθηκαν οι νέοι αυτοί τυραννισκοι που αλλοίωναν την εθνική και κοινωνική ζωή του τόπου, υιοθετώντας και μιμούμενοι το κάθε ξενικό.

Στο «Υπάλληλο» η σάτιρα του Χουρμούζη δεν αφήνει κανέναν ήσυχο. Το βασιλιά, τους ξένους, τα τσιράκια τους, ακόμα εισχωρεί και στην ιδιωτική ζωή. Μια σάτιρα ανελέητη σ' έναν καμβά σπαρταριστής κωμωδίας.

Ο σκηνοθέτης (Κώστας Μπάκας) έστησε την παράσταση σε ύφος λαϊκής κωμωδίας με συγκρατημένο το στυλιζάρισμα και με ένα ελαφρό γκροτέσκο. Τα προσόντα αυτά διακρίνονταν και στη χορευτική κίνηση. Σεβάστηκε το πνεύμα του έργου και οι σκηνές σε καθαρές θεατρικές φόρμες. Βοήθησε στη διαμόρφωση τύπων, και σ' αυτό συνετέλεσε και η εμπνευσμένη δουλειά του σκηνογράφου που φιλοτέχνησε εκφραστικά κοστούμια. Η διανθιση του έργου με μια θεατρικά «αφελή» μουσική ταίριαξε στην κωμωδία. Χαρακτηριστικό της δουλειάς του σκηνοθέτη ήταν η λοκάντα, η συγκεντρωση στο σπίτι του Παυλάκη, με κορυφαίο σημείο το παιχνίδι του «δημόσιου κατήγορου», ένα καταπληκτικό εύρημα του συγγραφέα με άριστη θεατρική τεχνική.

Ήταν μια παράσταση συνόλου όπου σε πολλούς ηθοποιούς δόθηκε η ευχέρεια να διαμορφώσουν ωραίους τύπους: παράδειγμα ο κ. Ν.Τζογιας και ο Ιακ Ψαρρας. Εξαίρετος ο Νικήτας Τσακιρογλου ως δημόσιος κατήγορος. Όλοι οι ηθοποιοί συνετέλεσαν σ' ένα θαυμάσιο θεατρικό σύνολο και σε μια λαμπρή παράσταση.

ΣΤΑΘΗΣ ΔΡΟΜΑΖΟΣ, Καθημερινή
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
15.jpg

13.jpg

9.jpg

4 (4).jpg
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
johnalepou είπε:
Ο ΥΠΑΛΛΗΛΟΣ
Ο Κωνσταντινοπολίτης αγωνιστής της επανάστασης, πολιτικός και συγγραφέας, έγραψε 6 κωμωδίες ηθών που καταγράφουν την παθολογία της εποχής της Βαυαροκρατίας στην Ελλάδα. Ο Χουρμούζης με εκπληκτική οξυδέρκεια απαριθμεί τα αδιέξοδα του νεοσύστατου ελληνικού κράτους και προφητικά σχεδόν αποκαλύπτει τα χρόνια έλκη της πολιτικής μας ζωής. Στα έργα του παρωδούνται ο νεοπλουτισμός, η ξενομανία, ο τυχοδιωκτισμός, η μανία του τζόγου, οι πελατειακές σχέσεις των κομμάτων με τους ψηφοφόρους τους, το πάθος για εξουσία.
Πιο επίκαιρο, παρά ποτέ θα έλεγα.

Για το Μεγάλο Χουρμούζη έχω μόνο να συμπληρώσω ότι διώχθηκε τελικά από την Ελλάδα λόγω των "προχωρημένων και φιλελεύθερων" ιδεών και φρονημάτων του και πέθανε στην Κωνσταντινούπολη.

Αυτό είναι το έργο που ο υπάλληλος εφευρίσκει δική του ημερολογιακή μέτρηση (Δευτέρα με Δευτέρα οκτώ ημέρες, και Δευτέρα οκτώ, κ.λπ.) για να ζητήσει αύξηση.

Τρομερή διανομή, πραγματικά!!!!!
 
Πίσω
Μπλουζα