Σαράντα Καράτια - 1968

lass

RetroDB Feeder
Joined
7 Μάρ 2012
Μηνύματα
513
Αντιδράσεις
125
Σαράντα Καράτια

των Πιερ Μπαριγιέ και Ζαν-Πιερ Γκρεντύ

51805.jpg




ΘΕΑΤΡΟ "ΚΕΝΤΡΙΚΟΝ"

 

ΠΕΡΙΟΔΟΣ: 1968-1969 (στη Θεσσαλονίκη από 01/08/1969 έως 17/08/1969, ξανά στην Αθήνα 27/09/1969 θέατρο "Βρετάννια")

 

Θίασος Έλλης Λαμπέτη

 

Μετάφραση: Κώστας Σταματίου

Σκηνικά: Διονύσης Φωτόπουλος

Ηθοποιοί (αλφαβητικά):

Τζόλυ Γαρμπή

Κώστας Καρράς

Βέρα Κρούσκα

Έλλη Λαμπέτη

Γιώργος Μοσχίδης

Γιώργος Μούτσιος

Υπόθεση


Μια γοητευτική σαραντάρα, από το Παρίσι, η Λίζα βρίσκεται για διακοπές στην Ελλάδα. Σε κάποιο ερημικό και μαγευτικό ακρογιάλι, όπου έχει πάει για μπάνιο, διαπιστώνει ότι η μηχανή του αυτοκινήτου της έχει πάθει βλάβη και είναι αδύνατο να επιστρέψει στο ξενοδοχείο της - στην πόλη. Ενώ είναι απελπισμένη, φτάνει στο ακρογιάλι -με τη μοτοσυκλέτα του- ένας γοητευτικός και πολύ ζωηρός νεαρός, ο Γκυγιώμ Σαρμονιέ. Από σύμπτωση είναι κι αυτός απ' το Παρίσι. Γνωρίζονται, κάνουν μαζί μπάνιο, ξεχνιούνται. Έχει πια βραδιάσει, η ακρογιαλιά είναι παντέρημη και η κυρία των ΣΑΡΑΝΤΑ ΚΑΡΑΤΙΩΝ υποκύπτει στην αδυναμία της στιγμής. Την άλλη μέρα φεύγει από την Ελλάδα, δίνοντας ψεύτικο όνομα στον νεαρό Γκυγιώμ Σαρμονιέ. Στο Παρίσι την περιμένει η νεάζουσα μαμά της Μονέτ, η τηνέϊτζερ κόρη της Αννίκ και η δουλειά της. Δυο φορές ζωντοχήρα, έξυπνη και σοβαρή, η Λίζα διευθύνει -με επιτυχία- ένα μεσιτικό γραφείο. Η ζωή της κυλάει ήρεμα, ανάμεσα στο σπίτι και το γραφείο. Ο μοναδικός άντρας που βλέπει, πότε - πότε, είναι ο πρώτος της σύζυγος Ερβέ. Αλλά η ζωή παίζει, συχνά, περίεργα παιχνίδια: Νά 'σου μια βραδιά και εμφανίζεται στο σπίτι της ο νεαρός Γκυγιώμ Σαρμονιέ, φίλος της κόρης της Αννίκ, για να την συνοδεύσει σ' ένα κλαμπ. Μένει άναυδος καθώς αντικρίζει τη Λίζα... Η ταραχή και η συγκίνηση -και των δύο- δημιουργούν πολλές κωμικές καταστάσεις. Ο νεαρός Γκυγιώμ, παρά τα 25 χρόνια του, είναι αρκετά σοβαρός και πολύ πλούσιος. Έχει ερωτευτεί τη γοητευτική σαραντάρα και θέλει να την παντρευτεί. Το δίλημμα είναι μεγάλο γι' αυτήν. Γιατί ναι μεν ο γάμος ενός σαραντάρη με μια εικοσιπεντάρα θεωρείται, κατά κάποιο τρόπο, επιτυχημένος και κανέναν δεν σοκάρει. Ο γάμος όμως σαραντάρας με εικοσιπεντάρη θεωρείται -εκ προοίμιου- αποτυχημένος και φαιδρός. Αλλά «ο έρως χρόνια δεν κοιτά» και, με τη βοήθεια των συγγραφέων, τη λύση δίνει η ίδια η Λίζα.

Πληροφορίες




  • "Περισσότεροι από 100.000 είδαν τα 40 ΚΑΡΑΤΙΑ, στο θέατρο ΚΕΝΤΡΙΚΟΝ", όπως έγραψε περιοδικό της εποχής. Η Έλλη Λαμπέτη μαγνήτισε τους θεατές - που την χειροκροτούσαν όρθιοι για πολλή ώρα. Κατάφερε να μεταφέρει τη συγκίνησή της και στους άλλους δύσκολους θεατές.
     
  • Η παράσταση επρόκειτο να μεταφερθεί στη Θεσσαλονίκη -στις 20/5/1969- και να παιχτεί εκεί. Λίγες μέρες πριν, η Λαμπέτη -ξαφνικά- εισήχθη στον ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟ, με βαριάς μορφής γαστρορραγία κι έτσι αναβλήθηκε η μετάβαση στη Θεσσαλονίκη. Όταν αποκαταστάθηκε η υγεία της, πραγματοποίησε την περιοδεία στη Θεσσαλονίκη. Στη Θεσσαλονίκη (01-17/08) υπήρχε παράσταση κάθε βράδυ με το θέατρο γεμάτο.
  • Στα "Σαράντα καράτια" έκανε την πρώτη της εμφάνιση η (γνωστή πια) Βέρα Κρούσκα.

«
Όταν λοιπόν την παρουσίασα την Κρούσκα στην πρόβα, τα χάσανε όλοι, γιατί πράγματι είχε γίνει αγνώριστη. Είχε τρομερό σουξέ. Έπαιζε καλά και ο ρόλος της πήγαινε τέλεια
».
 
(απόσπασμα συνέντευξης της Έλλης Λαμπέτη από το βιβλίο της Φρίντας Μπιούμπι "Η τελευταία παράσταση", σ. 118)
Φωτογραφίες

51806.jpg51807.jpg51808.jpg51809.jpg




Πηγές


Πληροφορίες: www.eiet2.gr

Έλλη Λαμπέτη: Η τελευταία παράσταση", Φρίντα Μπιούμπι (Εκδόσεις: ΕΞΑΝΤΑΣ)
Έλλη Λαμπέτη, Λεύκωμα (Εκδόσεις Ίτανος)
Φωτογραφίες: www.theatremuseum.gr
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Κοίτα να δεις που θα με κάνεις και θεατρόφιλη! :D

Τι να πω - μπράβο! Οι πληροφορίες και ο τρόπος που τις παρουσιάζεις είναι εξαιρετικός! :thumbup:
 
Ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια.

Οι πληροφορίες είναι σκόρπιες εδώ κι εκεί στο ίντερνετ άρα δεν είναι κάτι καινούριο.

Απλά σκέφτηκα ότι θα ήταν καλύτερα (πρωτίστως για κάποιον που ψάχνει υλικό περί θεάτρου)

το ήδη υπάρχον υλικό να είναι κάπου μαζεμένο. Εκτός του ότι βοηθάει κι εμένα

(επανάληψη μήτηρ πάσης μαθήσεως που λένε) μπορεί να αποδειχθεί ενδιαφέρον και για ανθρώπους

που δεν είχαν ασχοληθεί πιο εντατικά με το θέατρο.
 
Πιστεύω ότι η ταινία έδωσε ιδέες στους σημερινούς σεναριογράφους (πχ ίδιος τίτλος σε 3 επεισόδια από τις 3 χάριτες),επίσης θυμίζει και Ντόλτσε Βίτα,ίσως και για αυτοτελή επεισόδια που προβάλλονται κατά καιρούς!
 
Ενδεικτικά ένα επεισόδιο από το Κωνσταντίνου και Ελένης έχει τον τίτλο "Τα τριάντα....βάλε καράτια". (http://retrodb.gr/wiki/index.php/%CE%9A%CF%89%CE%BD%CF%83%CF%84%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%AF%CE%BD%CE%BF%CF%85_%CE%BA%CE%B1%CE%B9_%CE%95%CE%BB%CE%AD%CE%BD%CE%B7%CF%82)

Άλλωστε ξέχασα να αναφέρω την εξής πληροφορία:

Δέκα χρόνια αργότερα, τη χειμερινή περίοδο 1987/1988, η αείμνηστη Αλίκη Βουγιουκλάκη -με το θίασό της- ανέβασε το έργο στο θέατρό της (ΑΛΙΚΗ, οδός Αμερικής), σε μετάφραση Παύλου Μάτεση. Τίτλος αυτήν τη φορά ΛΙΓΟ ΠΙΟ ΝΩΡΙΣ - ΛΙΓΟ ΠΙΟ ΑΡΓΑ. Η παράσταση (την είδα στις 15-1-1988) ήταν θαυμάσια. Μεγάλη εμπορική επιτυχία. Ουρές στα ταμεία. Στο ρόλο της Λίζας η Αλίκη Βουγιουκλάκη και του νεαρού Γκυγιώμ Σαρμονιέ ο Κώστας Σπυρόπουλος, στην πρώτη θεατρική του εμφάνιση σαν επαγγελματίας ηθοποιός. Στους άλλους ρόλους η Καίτη Λαμπροπούλου, η Ελένη Κούρκουλα, η Νεφέλη Ορφανού, η Βάνα Παρθενιάδου ο Δημήτρης Μαλαβέτας (βρέθηκε νεκρός στο σπίτι του, την 1-4-1988, λίγο πριν το τέλος της χειμερινής περιόδου), ο Μπάμπης Κατσούλης, ο Κοσμάς Ζαχάρωφ και ο Νίκος Δαφνής.

(πηγή: http://www.eiet2.gr)
 
Είχε γίνει τόσο μεγάλη επιτυχία τότε που το θυμάμαι ακόμη κι εγώ, ας ήμουν μόνο 11-12 χρονών και ας ζούσα σε μια μικρή επαρχιακή πόλη χωρίς τηλεοράσεις και τέτοια (αλλά από πολύ θεατρόφιλη οικογένεια). Και είχε πλάκα γιατί αμέσως μετά ανέβασε τη Φράνκυ, οπότε από σαραντάρα έγινε 13 χρονών :) (φυσικά μία Λαμπέτη μπορούσε να το κάνει αυτό και να πείσει).

Το έργο αυτό γυρίστηκε και ταινία, το 1973. Μετριότατη, αφού εκτός των άλλων είχε υποστεί δύο διασκευές. Πρώτα διασκευάστηκε για να γίνει "αμερικάνικο" θεατρικό έργο, και μετά αυτό ξαναδιασκευάστηκε και μάλιστα άγρια για το Χόλλυγουντ. Το μόνο που άξιζε ήταν η ερμηνεία του βασικού ρόλου από τη Λιβ Ούλμαν, παρόλο που ξένισε όλους εμάς που την ξέραμε από τις ταινίες του Μπέργκμαν.
 
*Η αλήθεια είναι ότι η Λιβ Ούλμαν μάλλον δεν έκανε για έναν τόσο ανάλαφρο ρόλο όπως ο ρόλος της Λίζα (Έλλη Λαμπέτη)

αν και ήταν πολύ αγαπητή στις ταινίες του Μπέργκμαν.

Εγώ δεν έχω δει την ταινία αλλά και πάλι δεν μπορώ να φανταστώ την Ούλμαν σε τέτοιο ρόλο.
 
H Audrey Hepburn αρνήθηκε τον ρόλο στην ταινία λέγοντας ότι ήταν πολύ μεγάλη για αυτόν.

Η Elizabeth Taylor ηταν η επικρατέστερη αμέσως μετά, όμως άλλαξε ο σκηνοθέτης...
 
Έχω δει την ταινία και δε μου άρεσε καθόλου. Στο θέατρο είχα παρακολουθήσει το καλοκαίρι την παράσταση με τη Βουγιουκλάκη. Τότε το ρόλο της κόρης της τον είχε η Ελένη Ράντου. Δε θυμάμαι ποιος αντικατέστησε το Μαλαβέτα; Ο Ζαχάρωφ;
 
Δε θυμάμαι ποιος αντικατέστησε το Μαλαβέτα; Ο Ζαχάρωφ;
Πιθανότατα.

(Από την παράσταση της Αλίκης Βουγιουκλάκη)

26669_135371416475375_125984904080693_393101_5449582_n.jpg
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Πίσω
Μπλουζα