Consider All Risks (1960)

iggylebowski

RetroAdept
Joined
10 Mαϊ 2012
Μηνύματα
868
Αντιδράσεις
647
Consider All Risks (aka The Big Risk) (1960, Claude Sautet)

http://www.imdb.com/title/tt0052698/

Ηθοποιοί: Lino Ventura, Jean Paul Belmondo, Sandra Milo, Marcel Dalio, Michel Ardan, Simone France, Michele Meritz, Stan Krol

Υπόθεση: O Abel Davis, είναι ένας εγκληματίας που έχει διαφύγει στην Ιταλία. Καθώς όμως, ο κλοιός της αστυνομίας κλείνει γύρω του, ο Davis κανονίζει να διαφύγει στη Γαλλία μαζί με τη γυναίκα του και τα παιδιά του. Η ανάγκη για χρήματα τον οδηγεί να διαπράξει μια ληστεία, μαζί με ένα φίλο του, που τελικά καταλήγει σε λουτρό αίματος. Φτάνοντας πλέον στη Νίκαια ζητά βοήθεια από τους παλιούς του συντρόφους στο Παρίσι. Στη θέση του όμως στέλνουν έναν άγνωστο, τον Eric Stark, για να τον συνοδεύσει στο Παρίσι, δίνοντάς του πλέον το μήνυμα ότι είναι μόνος.

Το Consider All Risks, είναι ένα ξεχασμένο film-noir, που προσωπικά θεωρώ ως την καλύτερη γαλλική αστυνομική ταινία της δεκαετίας του '60, που δεν σκηνοθέτησε ο Melville. Βασικό θέματα αποτελούν η τιμή, η αφοσίωση, η φιλία, η προδοσία, ο φθόνος και το ηθικό χρέος, με τον Sautet να καταφέρνει στυλιστικά να συνδυάσει το σκοτεινό κινηματογραφικό περιβάλλον των film-noir με τον Ιταλικό νεο-ρεαλισμό. Στο πρώτο μισάωρο της ταινίας, ο Sautet, ακολουθεί μια νωχελική, μινιμαλιστική προσέγγιση δίνοντας τη δυνατότητα στον θεατή να γνωρίσει τους χαρακτήρες και τα κίνητρά τους. Η κάμερα του Sautet ακολουθεί με χαλαρό τρόπο τα οικογενειακά προβλήματα και τις φοβίες ενός εγκληματία, κατάφερνοντας να σκιαγραφήσει πολύ καλά το ψυχολογικό του πορτραίτο και να εξηγήσει τις μετέπειτά πράξεις του. Η κινηματογράφηση του Sautet με την έντονη ρεαλιστική προσέγγιση, δίνει ένα κλινικό ύφος στην ταινία, κάνοντας πολλές φορές την παρουσίαση το γεγονότων να αποκτούν μια ντοκιμαντερίστικη αμεσότητα. Το συνολικό ύφος του Consider All Risks, δεν ξεφεύγει από αυτό τον τρόπο παρουσίασης, γεγονός που προσφέρει στην ταινία ένα τραχύ και σκοτεινό ύφος, που δημιουγεί μια στεγνή, ψυχρή ατμόσφαιρα κι έναν πεσιμιστικό τόνο. Ο Sautet, αντίθετα με άλλους σκηνοθέτες film-noir, είναι απλός, απέριττος και άμεσος, εμμένοντας σε μια μινιμαλιστική σκηνοθετική γραμμή που δεν εντυπωσιάζει, τόσο πολύ, οπτικά αλλά καταφέρνει δημιουργήσει ένα πιο σκληρό κλίμα απελπισίας, εγκλωβισμού και αδυναμίας εύρεσης λύσης, καθώς ο βασικός χαρακτήρας του Lino Ventura παγιδεύεται σε ένα αδιέξοδο, προϊόν των επιλογών του, της στάσης του απέναντι στη ζωή και της προδοσίας των παλιών του συντρόφων. Παίζοντας με τις αντιλήψεις και τις προσδοκίες του θεατή, ο Sautet, καταφέρνει επίσης να ντύσει με ένα ομιχλώδες μυστήριο τον ρόλo του Belmondo, έναν χαρακτήρα που είναι υπερβολικά καλός για να είναι αληθινός, δημιουργώντας έτσι ένα υψηλό επίπεδο αγωνίας και προσμονής για κάτι άσχημο το οποίο φαίνεται ότι θα συμβεί, αλλά βρίσκεται διαρκώς πριν την τελική του έκρηξη. Ο ρυθμός της ταινίας, αν και μοιάζει αργός, στην πραγματικότητα είναι εξαιρετικά δομημένος και σφιχτοδεμένος, με λίγες χιουμοριστικές στιγμές να αποφορτίζουν το έντονο κλίμα. Η ένταση κλιμακώνεται πολύ όμορφα, με την αγωνία για την έκβαση της προσπάθειας του βασικού χαρακτήρα να διαφύγει να φτάνει σε υψηλά επίπεδα. Η σκληρή αφήγηση και απαραίτητοι κώδικες της noir φιλμογραφίας κάνουν φυσικά την εμφάνισή τους, με τον Sautet όμως, να επιλέγει να δώσει μια πιο γήινη διάσταση στους χαρακτήρες του, αποφεύγοντας την σχεδόν μεταφυσική προσέγγιση που ακολούθησαν άλλοι συνάδελφοί του. Πανέμορφη, ρεαλιστική κινηματογράφηση, εξαιρετική ασπρόμαυρη φωτογραφία, εντυπωσιακή χρήση των αστικών τοπίων, τραχιά, σκοτεινή ατμόσφαιρα ακόμη και στις λήψεις που αφορούν σκηνές κατά τη διάρκεια της μέρας λειτουργούν συμπληρωματικά στον τρόπο προσέγγισης της ιστορίας από τον Sautet, o οποίος καταφέρνει να δημιουργήσει μια λανθάνουσα συμπάθεια για τους χαρακτήρες του με την ψυχρή, σχεδόν χωρίς καμιά συναισθηματική κορύφωση, παρουσίαση των γεγονότων. Εκπληκτικός και ο τρόπος με τον οποίο ο Sautet καταφέρνει να παντρέψει δυο φαινομενικά αντίθετα κινηματογραφικά είδη, το οικογενειακό δράμα και το σκοτεινό, αστυνομικό θρίλερ. Κυριολεκτικά, ένα ξεχασμένο αριστούργημα.

http://www.youtube.com/watch?v=p8DQr0R_GU0
 
Πίσω
Μπλουζα