Rakeesh είπε:
Επεφταν που λετε στην αντιληψη μου τιτλοι παιχνιδιων, ειτε απο διαφημισεις ειτε απο reviews περιοδικων τα οποια μου εκαναν εντυπωση για ενα λογο: ειχαν στον τιτλο το ονομα καποιου δημιουργου τους! Η εντυπωση μου ηταν για καποιο λογο αρνητικη. Γιατι δηλαδη ενα παιχνιδι οπως το Civilization πρεπει να λεγεται Sid Myers' Civilization σαν να λεει "Ομηρου Ιλιάδα"? Ποιος ειναι ο κυριος Σιντ; Γιατι υποτιθεται πρεπει να τον ξερουμε, και τι ειδους 'εγγύηση' είναι το ονομα του σε εναν τίτλο; Oλο αυτο μου φαινοταν ψωνίστικο και βλαχοαμερικανιά
Τα περισσότερα παιχνίδια με τέτοιους τίτλους ήταν επι το πλείστον αγωνιστικά ή αθλητικά, και εννοειται οτι τα ονόματα δεν μου ελεγαν τιποτα γιατι δεν ειχα καμια σχεση με το θεμα. Παμε λοιπον
- Colin McRae Rally
- Ivan Stewart's Off-Road Racing
- Lee Trevino's Fighting Golf
- Greg Norman's Golf Power
- Dino Dini's Soccer
- Bill Laimbeer's Combat Basketball
- Magic Johnson's Basketball
Προφανως καποια απο τα παραπανω ονοματα δεν ειναι των designers αλλα καποιων αστερων του αθλητισμου που μαλλον δανεισαν το ονομα τους (και καποια απο τη δοξα του) ως franchise για την επιτυχια του παιχνιδιου. Φανταζομαι ομως οτι θα υπηρχε και καποια πιο ουσιωδης σχεση, ισως πχ ο Ivan Stewart να βοηθησε στο σχεδιασμο του ομωνυμου παιχνιδιου με κάποιες ιδέες ή και καποιο consulting
Ενα αλλο που θα κατετασσα στην κατηγορία είναι το "Frederik Pohl's Gateway". Adventure βασισμενο στο βιβλιο Gateway του Frederick Pohl, ο οποιος και συνεγραψε και τον προλογο του manual.
Σε πιο προσφατα παιχνιδια, δημιουργοι που επιθυμουν να κατακτησουν, ισως αλαζονικα, την αθανασια του ονοματος τους στους τιτλους ειναι οι Tom Clancy και American McGee. Και λεω "αλαζονικα" γιατι αν ειναι ετσι, θα επρεπε να μιλαμε για "Ron Gilbert's Monkey Island" κλπ κλπ
Θυμαστε και αλλους τετοιους τιτλους; Ξερει κανενας τι παιζει πισω απο αυτα τα ονοματα και αν εχουν αμεση σχεση με τα παιχνιδια;
Σε μερικά σημεία του post σου, απαντάς ο ίδιος.
Οντως, πολλές φορές αναφέρεται στον τίτλο το όνομα κάποιου διάσημου που "προμοτάρει" το παιχνίδι -με το αζημίωτο ασφαλώς- , ο οποίος δεν είναι ο προγραμματιστής (π.χ. John Madden's Football) και ο οποίος ορισμένες φορές έχει συμβάλλει στο να δοθεί ένας μεγαλύτερος ρεαλισμός σε κάποιους τομείς, ή έχει προσφέρει επιπλέον πληροφορίες λόγω εμπειρίας, κλπ.
Τέτοιους τίτλους έχουμε δεί πάαααααρα πολλούς, απο τα Frank Bruno's Boxing, Nigel Mansell's GP, Barry McGuigan's Boxing, Daley Thompson's Decathlon και Steve Davies Snooker που ξετινάζαμε μικροί, μέχρι σχετικά λιγότερο γνωστούς τίτλους, όπως το Timothy Leary's Mind Mirror. (για να μην πάμε τώρα σε τίποτα 16-bit με Panza Kick Boxing, Jimmy White's Whirlwind Snooker, και δεν τελειώσουμε ποτέ...)
Είναι πιστεύω ανώφελο να προσπαθήσουμε να απαριθμήσουμε τόσα και τόσα παιχνίδια.
Προσωπικά πάντως δεν το θεωρώ "αλαζονεία" ούτε "βλαχοαμερικανιά" να συνδέονται (έστω και πιό άμεσα) τα ονόματα ορισμένων designers (αμερικανών ή μη) με έναν τίτλο.
Ο Sid Meier, μετά απο αρκετούς επιτυχημένους τίτλους στο ενεργητικό του, θεώρησε ότι μπορούσε να συνοδεύει έναν τίτλο παιχνιδιού με το όνομά του ως μία άλφα "εγγύηση" (ώστε να έχουν και μία "ώθηση" οι πωλήσεις
- άρα δεν είναι κατ' ανάγκη αλαζονεία).
Tώρα για το αν και κατά πόσο αποτελεί όντως "εγγύηση" ή όχι το όνομα ενός δημιουργού, εξαρτάται (μεταξύ άλλων) απο το πόσο "σταθερός" είναι στο να παράγει "επιτυχημένα" (κατά την κρίση της πλειοψηφίας των gamers) παιχνίδια. (και ναί, στην συγκεκριμένη περίπτωση, πιστεύω ότι τον Sid
πρέπει να τον ξέρει ο gamer που σέβεται τον εαυτό του
)
Μάλιστα, θεωρώ πως όσο πιό εμφανές είναι το όνομα (ή τα ονόματα) των κεντρικών δημιουργών/designers, τόσο το καλύτερο !! (βέβαια στις μέρες μας αυτό δύσκολα βρίσκει εφαρμογή στα μηδενικής πρωτοτυπίας mainstream εμπορικά παιχνίδια που κατακλύζουν την αγορά -π.χ. FPS- που επιπλέον έχουν και πολυπληθή teams προγραμματιστών).
Προσωπικά λοιπόν δεν μου κακοφαινόταν όταν ένας δημιουργός συνόδευε το δημιούργημά του με το όνομά του, διότι έτσι κι αλλιώς ανέκαθεν έψαχνα να δω ποιός "κρύβεται" πίσω απο κάποιο παιχνίδι που μου άρεσε.
Π.χ. κοιτώντας ένα παιχνίδι με το όνομα "Parallax" ή "Wizball" στο commodore club της περιοχής, δεν σταμάταγα στην Ocean (όσο και αν ορισμένα περιοδικά της εποχής έγραφαν "μπράβο στην Ocean" - αν και στην ουσία αυτό που αναλάμβανε ήταν το distribution), αλλά παρατηρούσα ότι πίσω απο αυτά υπήρχε μία ομάδα ονόματι Sensible Software.
Oταν λοιπόν η ομάδα αυτή πάτησε στις επιτυχίες της, και άρχισε να βαφτίζει κάποιους τίτλους "Sensible Soccer" ή "Sensible Golf", είχε κατά τη γνώμη μου
κάθε δικαίωμα να το κάνει. Δεν σημαίνει απαραίτητα ότι είχαν πάρει τα μυαλά τους αέρα !!
Δεν είναι χρήσιμο να ξέρουμε κοιτάζοντας το ταχύτατο Lotus, ότι η πολύ γρήγορη ρουτίνα κίνησης είναι βελτίωση απο το παλιό καλό Trailblazer ? Για ποιό λόγο να μην πρόβαλλαν τα ονόματά τους οι Southern & Morris - αν το ήθελαν ?
Είναι τόσο άσχημο που το Frontier συνοδεύεται απο τις λέξεις "David Braben presents", στο κουτί; Δεν έχει δικαίωμα στο κουτί του X-Wing να αναγράφεται "by Lawrence Holland", όταν ο άνθρωπος έχει δουλέψει σε Secret Weapons of the Luftwaffe, Τheir Finest Hour, Battlehawks 1942, κλπ ? Να συνεχίσω να δίνω ονόματα όπως Bob Dinnerman, Glyn Williams, κλπ ? Τον Geoff Crammond ίσως; Toν Mike Singleton ? Toν Archer MacLean ? Aραγε πρέπει να ξινίσουμε τα μούτρα μας αν π.χ. το Powermonger λεγόταν "Peter Molyneux's Powermonger" ? Mήπως τον Richard "Lord British" Garriott πρέπει να τον βλέπουμε με μισό μάτι για την... "έπαρση" που τον διακρίνει;
Δεν συνεχίζω, το πιάσατε το υποννοούμενο νομίζω.
Κλείνω, αναφέροντας ένα πραγματικό περιστατικό (ρετρο-ανάμνηση) :
Kατηφορίζω τη Στουρνάρη. Mπαίνοντας στο "Σύμπαν" για να τσεκάρω τυχόν καινούρια games, πέφτει το μάτι μου πάνω σε ένα αρκετά εντυπωσιακό κουτί με την εικόνα ενός F-14, ονόματι US Navy Fighters. Ως λάτρης των flight-sims, λέω μέσα μου "ώπα, εδώ είμαστε". Πιάνω το κουτί, το γυρίζω στην πίσω μεριά και αρχίζω να κοιτάζω τις φωτογραφίες - οι οποίες ήταν εντυπωσιακότατες.
Ομως ως γνωστόν το βασικό συστατικό που κάνει ένα sim εξαιρετικό, είναι κατά κύριο λόγο ο χειρισμός, αλλά πως να δείς "τι παίζεται" χωρίς να έχεις βρει demo, ή έστω έχοντας διαβάσει κάποια παρουσίαση ? "Καλά, το αφήνω προς το παρόν και θα επανέλθω όταν διαβάσω κανα review" σκέφτομαι, και ετοιμάζομαι να ακουμπήσω το κουτί στο ράφι.
Ξαφνικά όμως, τα μάτια μου φεύγουν απο τις εικόνες, και πέφτουν στην περιγραφή: Το παιχνίδι το έχουν δουλέψει οι δημιουργοί του Chuck Yeager's Air Combat (βλέπε Brent Iverson) - ένα παλιότερο και ιδιαίτερα αγαπημένο flight sim με πραγματικά φανταστικό χειρισμό !!
Αποφασίζω να ρισκάρω, και να προχωρήσω σε αγορά. Μετά απο μία γρήγορη δοκιμή, το παιχνίδι όντως παίζει φανταστικά !! Ενα μήνα αργότερα, το PC Master δίνει ιδιαίτερα υψηλή βαθμολογία στο συγκεκριμένο sim.
Ολα τα παραπάνω βέβαια δεν σημαίνουν ότι οι δημιουργοί επιτυχημένων παιχνιδιών δεν έχουν και αυτό που ονομάζουμε "κακές στιγμές". Σίγουρα δεν βλάπτει όμως να βλέπουμε (όσο γίνεται) και κανένα ονοματάκι να "παρελαύνει" (ακόμα και δίπλα σε τίτλους παιχνιδιών), διότι έτσι ξέρουμε καλύτερα με τι έχουμε να κάνουμε - πάντα κατά την προσωπική μου άποψη.
Ας μην το βλέπουμε δηλαδή απαραίτητα σαν "αλαζονεία", αλλά σαν
πληροφορία.