Peeping Tom (1960)

  • Έναρξη μίζας Έναρξη μίζας iggylebowski
  • Ημερομηνία έναρξης Ημερομηνία έναρξης

iggylebowski

RetroAdept
Joined
10 Mαϊ 2012
Μηνύματα
868
Αντιδράσεις
657
Peeping Tom (1960, Michael Powell)

http://www.imdb.com/title/tt0054167/

Υπόθεση: Ένας νεαρός που εργάζεται σε κινηματογραφικά στούντιο και στις ελεύθερες ώρες του προμηθεύει μαγαζιά που εμπορεύονται πορνογραφικό υλικό με φωτογραφίες ημίγυμνων pin-up, στην πραγματικότητα είναι ένας serial killer που δολοφονεί γυναίκες ενώ παράλληλα αποτυπώνει σε φιλμ τις εκφράσεις φόβου των θυμάτων του.

Το Peeping Tom αποτελεί μια ταινία σταθμό στο χώρο του τρόμου, αφού μέχρι εκείνη την στιγμή το κινηματογραφικό κοινό δεν είχε συνηθίσει σε σκοτεινές ιστορίες τρόμου που έδιναν έμφαση στις αιματηρές δολοφονίες. Ο Powell μέχρι να σκηνοθετήσει το Peeping Tom ήταν ένας καθόλα αξιοσέβαστος σκηνοθέτης που έχαιρε μεγάλης εκτίμησης από κοινό και κριτικούς, έχοντας στο ενεργητικό του αρκετές αξιομνημόνευτες ταινίες όπως τα Red Shoes, The Life and Death of Colomel Blimp και Black Narcissus (και τα τρία σε συνεργασία με τον Pressburger). Με το Peeping Tom το κοινό έμεινε αποσβολωμένο από το σκοτεινό θέμα της ταινίας και την απέρριψε, αποτυγχάνωντας τελικά εισπρακτικά, ενώ και η κριτικοί δεν δίστασαν να την θάψουν. Βέβαια υπήρχαν παλιότερα θρίλερ που είχαν να κάνουν με κατα συρροή δολοφόνους με κάποια ψυχολογικά προβλήματα, αλλά ποτέ δεν παρουσιάστηκε στην μεγάλη οθόνη ένα τόσο ενοχλητικό θέμα. Κυκλοφορώντας την ίδια χρονική περίοδο με το Psycho του Hitchcock, το Peeping Tom καταδικάστηκε στην εποχή της, ,κατέστρεψε κυριολεκτικά την μέχρι τότε λαμπρή καριέρα του σκηνοθέτη, για να φτάσει σήμερα να θεωρείται μια από τις σημαντικότερες και επιδραστικότερες ταινίες τρόμου. Ίσως οι ταινίες με serial killers να μην ήταν οι ίδιες αν έλλειπε το Peeping Tom. Η αρχική σεκάνς της ταινίας όπου η κάμερα του σκηνοθέτη ταυτίζεται με την κάμερα του δολοφόνου είναι εκπληκτική και ο Powell χρησιμοποιεί αρκετές φορές το τρικ αυτό, τόσο για να δώσει έμφαση στα φοβισμένα πρόσωπα των θυμάτων, που άλλωστε αυτό είναι που επιθυμεί να καταγράψει και ο δολοφόνος, όσο και να κάνει το κοινό υποκειμενικό θεατή των καταστάσεων. Η κάμερα του Powell στις σκηνές των φόνων, χρησιμοποιεί μια ηδονοβλεπτική προσέγγιση, όπως άλλωστε φαίνεται και από τον τίτλο της ταινίας, κάνοντας αυτόν που βλέπει το Peeping Tom να εισέρχεται στις σκηνές ως μέρος της ιστορίας, ως απρόθυμος συνεργός, και τελικά να μετατραπεί, όχι μόνο σε αυτόπτη μάρτυρα, αλλά και συμμέτοχο των φόνων. Επιπλέον ο σκηνοθέτης εμμένει στην καταπιεσμένη σεξουαλικότητα και σε φροϋδικές καταστάσεις που αποτελούν το κίνητρο της δολοφονικής μανίας του πρωταγωνιστή της ταινίας. Δεν θέλει να μας παρουσιάσει τον δολοφόνο ως κάποιο ανθρωπόμορφο τέρας που συμπυκνώνει πάνω του το απόλυτο κακό. Ο δολοφόνος στο Peeping Tom είναι ένας κατά τα άλλα συμπαθής και συνεσταλμένος άνθρωπος της διπλανής πόρτας, τόσο φυσιολογικός όσο κάθε άνθρωπος δίπλας μας που κρύβει μέσα του κάποια προσωπικά μυστικά. Ο δολοφόνος δεν είναι κάποιο απρόσωπο, μονοδιάστατο τέρας που η θανάτωσή του θα κάνει το κόσμο απόλυτα ασφαλή, αλλά είναι μια τραγικά καταπιεσμένη φιγούρα που οδηγείται στην αυτοκαταστροφή εξαιτίας των εμμονών του, όντας και ο ίδιος θύμα. Ο στόχος του Powell είναι αρκετά εμφανής καθώς φαίνεται ότι θέλει να κάνει μια κινηματογραφική μελέτη πάνω στη σεξουαλικής φύσεως βία αλλά και πάνω στην ηδονοβλεπτική τάση του κινηματογραφικού κοινού. Η θαυμάσια φωτογραφία και η χρήση έντονων και φωτεινών χρωμάτων, ειδικά του κόκκινου και του γαλάζιου, έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την φρίκη που προκαλεί ο δολοφόνος , ενώ το βρώμικο αστικό σκηνικό και η ανατριχιαστική, παρακμιακή ατμόσφαιρα ολοκληρώνουν το όμορφο εικαστικό μέρος της ταινίας. Επίσης εντυπωσιακή είναι η χρήση του ήχου και του jazzy soundtrack που δίνει μια pulp αισθητική στο τελικό αποτέλεσμα. Πέρα από μια απλή ταινία τρόμου, το Peeping Tom, είναι ένα ψυχολογικό δοκίμιο και μια άσκηση πάνω στην ηδονοβλεψία που ερευνά τη φύση της υποκειμενικής αντίληψης.

Trailer:

 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Το θεωρώ λίγο υπερτιμημένο.

Αλλά σε κάθε περίπτωση αναγνωρίζω ότι είναι πρωτοπορειακό και καλογυρισμένο.

Η δε φωτογραφία, είναι άριστη.
 
Οι παρουσιάσεις σου είναι πολύ καλές ουτε στο imdb.com δεν βρίσκεις τέτοιες ίσως εκεί θέλουν να είναι ουδέτεροι αλλά εσύ το πάς παραπέρα και εμβαθύνεις πολύ στο νόημα της ταινίας και στα μηνύματα που θέλει να περάσει ο σεναριογράφος και ο σκηνοθέτης της κάθε ταινίας μπράβο και πάλι μπράβο :thumb:
 
Kαλογυρισμένο, αλλά σε αντίθεση με άλλες 60ς ταινίες, αυτή δείχνει πια τα χρονάκια της...
 
RIO είπε:
Kαλογυρισμένο, αλλά σε αντίθεση με άλλες 60ς ταινίες, αυτή δείχνει πια τα χρονάκια της...
Δεν έχεις άδικο. Μπορεί να φταίει το γεγονός πως το όλο περιβάλλον της ταινίας, τα χρώματα, τα σκηνικά αποτυπώνουν μια συγκεκριμένη εποχή. Αντίθετα, ας πούμε, με το Psycho που παρότι είναι της ίδιας χρονιάς το γενικότερο ύφος της ταινίας δεν προσδιορίζεται χρονικά.
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
RIO είπε:
Kαλογυρισμένο, αλλά σε αντίθεση με άλλες 60ς ταινίες, αυτή δείχνει πια τα χρονάκια της...
Δεν έχεις καθόλου άδικο. Μπορεί να φταίει το γεγονός ότι η ταινία αποτυπώνει μια συγκεκριμένη εποχή, αντίθετα με άλλες παλιές ταινίες που οι εικόνες τους δεν προσδιορίζονται χρονικά

misha είπε:
Οι παρουσιάσεις σου είναι πολύ καλές ουτε στο imdb.com δεν βρίσκεις τέτοιες ίσως εκεί θέλουν να είναι ουδέτεροι αλλά εσύ το πάς παραπέρα και εμβαθύνεις πολύ στο νόημα της ταινίας και στα μηνύματα που θέλει να περάσει ο σεναριογράφος και ο σκηνοθέτης της κάθε ταινίας μπράβο και πάλι μπράβο :thumb:
Ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια, αλλά πίστεψέ με, υπερτιμάς αυτά που γράφω
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
... και 'γω νομίζω ότι έχει γεράσει, και προσωπικά με χαλάνε και τα χρώματα. Η υπόθεση είναι πολύ καλή και η ταινία καλοδουλεμένη (νομίζω εγώ χωρίς να έχω ιδιαίτερες τεχνικές γνώσεις επί του θέματος) όμως η παρακολούθησή της με κούρασε. Την αιτία νομίζω ότι εντοπίζω στα χρώματα, χωρίς να αποκλείω ότι αυτό γίνεται σκόπιμα από το σκηνοθέτη για να αισθανθεί άβολα ο θεατής... Εν κατακλείδι θα την πρότεινα σε κάποιον που του αρέσει να βλέπει κλασικές ταινίες τρόμου αλλά χωρίς να υποτιμώ τη συμβολή της στη διαμόρφωση των ταινιών με σίριαλ κίλερς δεν θα την χαρακτήριζα all time clasic
 
Προσωπικά, θεωρώ το Peeping Tom, πέρα από επιδραστικό, ένα all time classic θρίλερ. Αλλά δεν μπορώ να πω ότι δεν φαίνεται γερασμένο. Από την άλλη όμως και το Haunting έχει γεράσει άσχημα, πέρα από το γεγονός ότι πάντα το θεωρούσα υπερτιμημένο, αλλά παραμένει μια από τις πιο κλασικές ταινίες τρόμου.
 
To οτι εχει γερασει δεν με ενοχλει,απλως οταν το εβλεπα αυτο που με κουρασε ηταν που δεν εδειξε καθολου gore (ενω θα επρεπε λογω της θεματολογιας του) Αλλα παρο'λα αυτα την θεωρω και εγω κλασικη καθως μαρεσει πολυ και το διαλογικο κομματι της προς το τελος αναμεσα στους ηρωες!!

Φοβερο ποστερ

372423589_6a46b1bf87_o.jpg


372423589_6a46b1bf87_o.jpg
 
Συμφωνώ γενικά με όσα λέει ο Iggy γι'αυτήν την ταινία. Από τις πολύ καλές των 60's για μένα στο είδος της, και μου άρεσε πολύ ακριβώς το γεγονός ότι ο δολοφόνος δεν παρουσιάζεται ως τέρας, αλλά είναι ταυτόχρονα ένας άμοιρος, συμπαθητικός άνθρωπος. Αυτό είναι πολύ πιο κοντά στην πραγματικότητα, καθώς οι άνθρωποι κανονικά είναι πολύπλευροι.
 
Πίσω
Μπλουζα