Sam Coupe !!!

Panos_Gr

Retro Member
Joined
29 Αύγ 2006
Μηνύματα
159
Αντιδράσεις
5
Ποιός θυμάται τον sam coupe? Έναν 8μπιτος με 16μπιτες δυνατότητες? Παράχθηκε με την προοπτική να φέρει το computing σε φθηνή τιμή, εκεί που τα 16μπιτα ήταν πανάκριβα αλλα και να κάνει τους Spectrumάκηδες να μεταβούν σε ένα μηχάνημα με την συμβατότητα αλλα και την λογική του Spectrum. Έτρεχε στα 6ΜΗΖ (Ζ80), έφερε 256 ΚΒ μνήμης με δυνατότητα αναβάθμισης στα 512 είχε 6κάναλο στερεο ήχο, ενσωματομένη basic και μπορουσε να φτάσει μέχρι και την ανάλυση των 512Χ192 πίξελς συν το drive των 3.5 ιντσών, την συμβατότητα με τα αταρι joysticks και την ύπαρξη MIDI που μέχρι τότε μονοπωλούσε ο ATARI ST!!! H παραγωγή των Lemmings & Prince of Persia δεν έκανε όμως τις εταιρείς software νατον δούν με καλό μάτι.
 
To kalitero 8bito

Paraligo na ton agoraza alla den irthe stin ellada

Twra ton psachnw alla pouthena..spaniws se kana ebay alla ton kavatzwnoun amesws

Den exei katapliktiko Manic Miner??
 
Ακόμα θυμάμαι τον Θοδωρή (Δεβελέγκα) αυτόν τον φανατικό Spuctrum user & programmer να μου λεει πόσο φοβερό μηχάνημα ήταν και τι ζοφερό μέλλον το περίμενε με τις δυνατότητες που είχε. Θυμάμαι μάλιστα όταν έιχα πάρει και το αγγλικό περιοδικό my Sinclair (με δώρο κασσέτα) ένα φοβερό review του ψευδοτρισδιάστατου Escape From The Planet Of The Robot Monsters. Όντως και το Manic MIner ήταν πολύ καλο. Να και ένα site απο α΄τομα που τους διακτέχει μεράκι για το εν λόγω μηχάνημα.

http://www.samcoupe.com/index.htm
 
Έχω πορωθεί με τον Sam Coupe και ψάχνω συχνά στο ebay, δυστυχώς πάντα τον ανεβάζουν 300 τουλάχιστον.

Πραγματικά φοβερό μηχάνημα, αν και βγήκε λίγο αργά. Βέβαια όσο πιο αργά τόσο πιο πολύ τον προσέχουν, είναι πιο καλοσχεδιασμένο 8bit σε κάποια πράγματα. Αυτά που μου κίνησαν την περιέργια είναι πως έχει ωραία graphic modes (256*192 με 16 colors π.χ., μέγεθος pixel σαν mode 1 του amstrad αλλά πολύ πιο ωραία χρώματα και από πιο ωραία παλέτα 128 χρωμάτων), επίσης linear videoram για ευκολία στον προγραμματισμό, έπειτα έχει 3.5" disk drive για εύκολο transfer από PC.

Ψιλοπειραματίζομαι σε emulator προς το παρών και έναν sam coupe z80 cross assembler, τον Jam Assembler. Ο Sam Coupe είχε πολύ μνήμη για 8bit, αυτό που ανακαλύπτω όμως είναι πως μπορεί να κάνει map την videoram σε όποιο 16-32k block γουστάρεις σε όλο το εύρος των 512k. Αυτό σημαίνει 16 ή 32 vram pages αναλόγως με το mode που είσαι (τα καλά modes θέλουν 24k ram). Και το άλλο που δοκίμασα, μπορείς να κάνεις swap το video page όποτε θες κατά το retrace, π.χ. σε κάθε γραμμή. Είναι ένας διαφορετικός τρόπος για να πετύχεις κάποια εφφέ fullscreen και 50fps. Γράφεις μια screen σε διαφορετικά stretches σε κάθε videopage και επιλέγεις κάνεις swap σε κάθε γραμμή μεταξύ αυτών των videopages για να πετύχεις π.χ. ένα μικρο fullscreen distortion. Βέβαια δεν μπορείς και να επιλέξεις πια γραμμή να δείξει, π.χ. στη γραμμή 10 της οθόνης να δίχνει την 50, αλλά μόνο του λες δείξε τη γραμμή 10 που θα έδιχνες αλλά από όποιο από τα 16 videopages σου πω εγώ. Πιστεύω το χρησιμοποιούν αυτό το τρικ πολύ σε κάποια demos, αν και γεμίζει την μνήμη. Ααα, έχουμε και line interrupts που βοηθάνε άψογα. Όχι πια cycle timing όπως στον Amstrad. Απλά πες του να σκάσει interrupt στην γραμμή 10, κάνε ότι είναι να κάνεις και πες του να ξανασκάσει στη γραμμή 12 π.χ, κοκ.

Επίσης το mode 2 πολλοί λένε ότι είναι ενδιαφέρον. Είναι σαν Spectrum, 1bit per pixel, απλώς έχει και attributes μεγέθους 8*1. Οπότε έχεις 2 color graphics, αλλά σε κάθε κουτάκι 8*1 ξαναθέτεις τα 2 χρώματα αυτά από την παλέτα. Το πλεονέκτημα είναι πως η vram είναι μεγέθους 6k + 6k για τα color attributes, πιο εύκολο να την κινήσεις και χωρίς να είναι μονόχρωμη. Ένα παιχνίδι που κάνει καλή χρήση του mode είναι το Sphera. Αν έβλεπα τέτοιο πράγμα στον amstrad θα έμενα.

[video=youtube;5t-vgBIHyfU]

Για μένα και τα mode 3,4 είναι ενδιαφέροντα και όμορφα. Μπορεί τα 24k να είναι δύσκολο να τα κινήσεις, αλλά είναι ωραία modes για bitmap effects, π.χ. rotozoomer ή texture mapping. Πιο εύκολα, 128 byte είναι στο X width, οπότε μέσα σε ένα line μπορείς να κάνεις INC L και όχι INC HL (στον amstrad πρέπει να μικρύνω την οθόνη σε 64 bytes από 80 για να το πετύχω αυτό). Επίσης προσθέτοντας 128 στην vram address πας ακριβώς από κάτω στην επόμενη γραμμή. Κάνοντας INC τον H (δηλαδή +256) πηδάς ανα δύο γραμμές. Αν π.χ. θες να κάνεις bitmap effects που να πηδάνε γραμμή ανα γραμμή, σαν scanlines (πράγμα που το συνηθίζω για να φαίνεται μεγαλύτερο το εφέ στην οθόνη και να προλαβαίνεις. Με κάποια απλά tweakings θα μπορούσαμε να κάνουμε ωραία εφφέ, ας μην είναι πάντα fullscreen (έτσι και αλλιώς δεν είναι τα 24k σε αυτήν την περίπτωση που μετράνε, όσο το ότι ο αλγόριθμος έτσι και αλλιώς θα είναι αργός για πάρα πολλά pixels). Επίσης άλλο, πες ότι θες να γράψεις ένα byte για ένα pixel. Τότε εδώ θα γράφεις το byte και θα έχεις 2 pixels μεγέθους Mode 1 amstrad. Σαν Mode 0 amstrad. Στον Amstrad αν το έκανα αυτό θα ήταν πολύ παχύ το pixel, 4*1 mode 1 amstrad size. Εδώ είναι σαν να γράφω mode 0 με ένα byte write, οπότε δεν έχω την κούραση και τον επιπλέον κώδικα/χαμένα cycles να πρέπει να ενώνω 2 pixels σε 1 byte εκτός και αν θέλω να έχω λεπτομέρια 1 pixel. Αλλά το 2 pixel = 1 byte εδώ δίχνει καλύτερο από ότι στον amstrad, δεν είναι πια πολύ wide, ότι πρέπει για bitmap based effects. Πιστεύω πολλά μπορούν να γίνουν με τον Sam Coupe, ωραία εφφεδάκια με πολύ ωραία παλέτα σε mode 4, highres 4 colors σε mode 3 (512*192, wow, ίσως καμιά wireframe line με antialiasing) και επίσης εκμετάλευση των 16 videopages και το mode 2. Το ψιλοσκέφτομαι να κάνω σιγά σιγά demo και ίσως του χρόνου να αγοράσω και το μηχάνημα (να τα στάξω).

Δεν ξέρω ακόμα τι άλλες δυνατότητες έχει το μηχάνημα. Δεν ξέρω για τον ήχο τι παίζει (ακούγεται λίγο amstrad αλλά έχει 6 channels). Ξέρω πως δεν έχει hardware sprites ή hardware scrolling, αλλά εχει τις full videopages σε όλο το εύρος των 512k και τα line interrupt και τα πολλά χρώματα και ωραία modes. Anyway, θα σταματήσω εδώ γιατί πολύ το έχω αναλύσει :)
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Παντα απολαμβανω τα posts του Optimus...ποσο μαλλον σε τετοια "ανεξερευνητα μονοπατια"
 
αυτό ανήκει στα λίγα μηχανήματα που ανήκουν ακόμα στο "μύθο" της εποχής περισσότερο λόγω σπανιότητας και λιγότερο λόγω δυνατοτήτων αφού το μηχάνημα δεν βοηθήθηκε όσο έπρεπε ενώ το κατάπιε και ο 16μπιτος ανταγωνισμός
 
Wally είπε:
Παντα απολαμβανω τα posts του Optimus...ποσο μαλλον σε τετοια "ανεξερευνητα μονοπατια"

Παρομοιως..ελπιζω να γραφει πιο συχνα...
 
Ενα αρθρο απο τo Your Sinclair (Αυγουστος 1990) που σχολιαζει τη χρεωκοπια της Miles Gordon Technologies
 
Πίσω
Μπλουζα