vangel
Banned
- Joined
- 26 Ιαν 2009
- Μηνύματα
- 168
- Αντιδράσεις
- 6
Παρακάτω ένας οδηγός για αλλαγή πυκνωτών που βρήκα στο inet μέσω forum. Συμπτώματα από τους ελλατωματικούς πυκνωτές:
Ξεθωριασμένα χρώματα, γραμμές, η κονσόλα κλείνει μόνη της (συνήθως μόλις βάλουμε το cartridge). Επίσης για πρόβλημα ηχείου αλλαγή του C7 (47μf) και πρόβλημα ακουστικών όλους τους πυκνωτές στο κύκλωμα ήχου.
Τους πυκνωτές και τις τιμές βρίσκουμε στο πινακάκι στο τέλος του thread.
Πριν ξεκινήσουμε βλέπουμε ποιο από τα 2 boards του πίνακα έχουμε. (τσεκάρουμε τα πυκνωτάκια με τις τιμές, αναγράφουν επάνω mf και volts.) Αλλάζουμε πρώτα αυτούς τους 8 στην φωτό και αν συνεχίσουμε να έχουμε πρόβλημα αλλάζουμε και τους υπόλοιπους στο board. (συνολικά 11 με 12 πυκνωτές).
Το σημείο που πρέπει να προσέξουμε: Με ένα μεταλικό μικρό κατσαβιδάκι (ή τσιμπιδάκι για φρύδια) κουνάμε τα πυκνωτάκια με προσοχή μέχρι να ξεκολλήσουν από την πλακέτα και μετά τοποθετούμε το κολλητήρι για να ζεστάνουμε την κόλληση στα τα ποδαράκια και να αφαιρέσουμε τον πυκνωτή. Προτιμότερο θα ήταν με μεγενθυντικό φακό και dc κολλητήρι. Αν δεν θέλετε να κάνετε κολλήσεις, απλά λύστε το και πηγαίνετε την πλακέτα σε ένα κατάστημα ηλεκτρονικών επισκευών (έστω TV) και πείτε στον τεχνικό να σας τα αλλάξει.
Sega Game Gear Repair
A weakness of all Sega manufactured Game Gears is a particular type of electronic component used in various parts of the internal circuitry; the SMD (surface mount) electrolytic capacitor. Many years ago these components were a common cause of camcorder faults. Now, as Game Gears getting to be 15+ years old, they are suffering from the "bad cap's" phenomenon too.
The symptoms of faulty capacitors include:
If one is faulty, the rest won't be far behind. Replaced them all at once!
These capacitors are glued and soldered to the board. To remove one, carefully rock it from side to side with a small pair of pliers until to feel the glue break, then desolder each leg from the PCB. When they're off, take the opportunity to clean up any leaked electrolyte and corrosion. Metho (rubbing alcohol to the Yanks) is good for this.
There are two versions of the Game Gear, the main difference being the main board layout. The later model also combined it's two ASICs (custom chips) into a single IC. Here is a list of all electro capacitors on the main board.
C68 C31 100µ 6.3V
C43 C49 22µ 6.3V
C45 C35 4.7µ 35V
C55 C45 0.47µ 50V
C54 C44 0.47µ 50V
C48 C38 68µ 6.3V
C49 C39 100µ 4V
C1 C1 33µ 6.3V
C4 C3 10µ 6.3V
C14 C14 10µ 6.3V
C48 C48 10µ 6.3V
C11 - 10µ 6.3V
Some things to consider when shopping for replacement capacitors:
Capacitors on the power supply board are generally pretty reliable, not being of the surface mount type.
Ξεθωριασμένα χρώματα, γραμμές, η κονσόλα κλείνει μόνη της (συνήθως μόλις βάλουμε το cartridge). Επίσης για πρόβλημα ηχείου αλλαγή του C7 (47μf) και πρόβλημα ακουστικών όλους τους πυκνωτές στο κύκλωμα ήχου.
Τους πυκνωτές και τις τιμές βρίσκουμε στο πινακάκι στο τέλος του thread.
Πριν ξεκινήσουμε βλέπουμε ποιο από τα 2 boards του πίνακα έχουμε. (τσεκάρουμε τα πυκνωτάκια με τις τιμές, αναγράφουν επάνω mf και volts.) Αλλάζουμε πρώτα αυτούς τους 8 στην φωτό και αν συνεχίσουμε να έχουμε πρόβλημα αλλάζουμε και τους υπόλοιπους στο board. (συνολικά 11 με 12 πυκνωτές).
Το σημείο που πρέπει να προσέξουμε: Με ένα μεταλικό μικρό κατσαβιδάκι (ή τσιμπιδάκι για φρύδια) κουνάμε τα πυκνωτάκια με προσοχή μέχρι να ξεκολλήσουν από την πλακέτα και μετά τοποθετούμε το κολλητήρι για να ζεστάνουμε την κόλληση στα τα ποδαράκια και να αφαιρέσουμε τον πυκνωτή. Προτιμότερο θα ήταν με μεγενθυντικό φακό και dc κολλητήρι. Αν δεν θέλετε να κάνετε κολλήσεις, απλά λύστε το και πηγαίνετε την πλακέτα σε ένα κατάστημα ηλεκτρονικών επισκευών (έστω TV) και πείτε στον τεχνικό να σας τα αλλάξει.
Sega Game Gear Repair
A weakness of all Sega manufactured Game Gears is a particular type of electronic component used in various parts of the internal circuitry; the SMD (surface mount) electrolytic capacitor. Many years ago these components were a common cause of camcorder faults. Now, as Game Gears getting to be 15+ years old, they are suffering from the "bad cap's" phenomenon too.
The symptoms of faulty capacitors include:
- LCD Screen only looks good when viewed at an unnatural angle (anything other than 90 degrees).
- Bright parts of the picture create 'ghost lines' in the dark parts.
- Screen looks washed out, dim, and lacking in contrast.
- Turns itself off (in extreme cases).
- Problems are alleviated when unit has warmed up a bit.

If one is faulty, the rest won't be far behind. Replaced them all at once!
These capacitors are glued and soldered to the board. To remove one, carefully rock it from side to side with a small pair of pliers until to feel the glue break, then desolder each leg from the PCB. When they're off, take the opportunity to clean up any leaked electrolyte and corrosion. Metho (rubbing alcohol to the Yanks) is good for this.
There are two versions of the Game Gear, the main difference being the main board layout. The later model also combined it's two ASICs (custom chips) into a single IC. Here is a list of all electro capacitors on the main board.
C68 C31 100µ 6.3V
C43 C49 22µ 6.3V
C45 C35 4.7µ 35V
C55 C45 0.47µ 50V
C54 C44 0.47µ 50V
C48 C38 68µ 6.3V
C49 C39 100µ 4V
C1 C1 33µ 6.3V
C4 C3 10µ 6.3V
C14 C14 10µ 6.3V
C48 C48 10µ 6.3V
C11 - 10µ 6.3V
Some things to consider when shopping for replacement capacitors:
- Replacements should have the same capacitance (in µF - micro farad) and the same or higher voltage rating.
- Standard RB/Radial (both legs poke out from the bottom) electrolytic capacitors are fine.
- Sub-miniature types are even better.
- If you cannot find the correct value then connect two small caps in parallel. Tolerance is typically +/- 20% so no need to be too precise. E.g. 47µ // 22µ in place of a 68µ value.
Capacitors on the power supply board are generally pretty reliable, not being of the surface mount type.
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή: