Teorema (1968)

iggylebowski

RetroAdept
Joined
10 Mαϊ 2012
Μηνύματα
868
Αντιδράσεις
646
Teorema (1968, Pier Paolo Pasolini)

http://www.imdb.com/title/tt0063678/

Ηθοποιοί: Silvana Mangano, Massimo Girotti, Terence Stamp, Laura Betti, Andres Jose Cruz Soublette, Anne Wiazemsky

Υπόθεση: Ένας μυστηριώδης νέος εμφανίζεται και εισέρχεται στη ζωή μιας κλασικής αστικής οικογένειας. Σταδιακά θα αποπλανήσει σεξουαλικά όλα τα μέλη της οικογένειας, από την θρησκόληπτη υπηρέτρια και τον νοθρό γιο, από την καταπιεσμένη σεξουαλικά μητέρα και την εσωστρεφή κόρη, μέχρι τελικά τον ίδιο τον πατέρα. Όταν όμως κάποια στιγμή φύγει από τη ζωή τους, έτσι ξαφνικά όπως εμφανίστηκε, τα πράγματα θα είναι τελείως διαφορετικά, καθώς τα μέλη της οικογένειας απελευθερωμένα από τις συμβατικότητες της τάξης τους θα αντιμετωπίσουν τα κρυμμένα απωθημένα τους.

Ευθεία επίθεση στην ιταλική οικογένεια από τον Pasolini, που με το Teorema κανιβαλίζει την μεγαλοαστική τάξη, έχοντας τον ίδιο σκοπό αλλά χρησιμοποιώντας τόσο διαφορετικό τρόπο από τον Bunuel. Ο Pasolini επίτιθεται στα κρυμμένα μυστικά, στα απωθημένα, τις συμβατικότητες, τις φοβίες, τον καθωσπρεπισμό και τον επιφανειακό πουριτανισμό της ιταλικής αστικής οικογένειας χρησιμοποιώντας ως καταλύτη ένα μυστηριώδη, ανώνυμο νεαρό που ποτέ δεν αποκαλύπτονται τα κίνητρα και προθέσεις του. Το κοινό δεν μαθαίνει ποιος πραγματικά είναι ο χαρακτήρας του Terence Stamp και η αποκρυπτογράφηση του χαρακτήρα αφήνεται στον κάθε θεατή ξεχωριστά. Είναι ο διάβολος που εμφανίστηκε για να παρασύρει τα μέλη της οικογένειας σε ανομολόγητες πράξεις, έχοντας ως αποτέλεσμα τη χαλάρωση των ηθικών αναστολών και των οικογενειακών δεσμών που θα οδηγήσει τον καθένα ξεχωριστά στη πτώση; Είναι κάποιος άγγελος ή κάποιος μεσσιανικός χαρακτήρας που προσφέρει πνευματική απελευθέρωση μέσω της σεξουαλικότητας και θα οδηγήσει στην τελική μεταμόρφωση; Η μήπως τελικά είναι ένα αρχαϊκό διονυσιακό πνεύμα που έχει ως σκόπό την πλήρη αποδέσμευση της οικογένειας από τυπικότητες βγάζοντας στην επιφάνεια τις καταπιεσμένες, μύχιες επιθυμίες του καθένα; Η απόφαση βαραίνει τον θεατή, και ο Pasolinin το μόνο που κάνει είναι να παρουσιάσει την ιστορία και να σαρκάσει χρησιμοποιώντας ορισμένες φορές προκλητικές εικόνες και το ιδιοσυγκρασιακό του χιούμορ. Οι μινιμαλιστικοί διάλογοι στη ταινία (λέγεται ότι ακούγονται μόλις 126 λέξεις) ενισχύουν την δύναμη της σκηνοθετικής προσέγγισης, αφού ο Pasolini επιλέγει να αφήσει την αφήγηση και την εξέλιξη της ταινίας μέσα στις ίδιες τις εικόνες και τα πλάνα. Οι θρησκευτικοί συμβολισμοί στην ταινία είναι αρκετοί και ο Pasolini παίζει με την αμφισημία του επισκέπτη και την καθολικότητα των μελών της οικογένειας για να κάνει μια μελέτη πάνω στην αποτυχία της μπουρζουαζίας και στον αχαλίνωτο υλισμό. Η ανατομία αυτής της αποτυχίας έρχεται μέσα από μεγάλα, στατικά πλάνα, σύμβολα, ωχρά φυσικά χρώματα και μια ποιητική, υπνωτική ατμόσφαιρα. Οι Ternece Stamp ταιριάζει απόλυτα στον χαρακτήρα του επισκέπτη, συνδυάζοντας τόσο την αγγελική αθωότητα με τη διαβολική διαστροφή στην παρουσία του στην οθόνη. Πολύ καλός ο Massimo Girotti στον ρόλο του βασανισμένου πατέρα και η πάντα γοητευτική Silvana Mangano στον ρόλο της καταπιεσμένης μητέρας. Για όσους δεν έχουν ιδιαίτερη επαφή με το σινεμά του Pasolini ίσως η ταινία τους φανεί κουραστική, καθώς το Teorema δεν είναι η καταλληλότερη ταινία για να ξεκινήσεις, όπως είναι οι παλιότερες νεορεαλιστικές ταινίες του αλλά και η Trilogy of Life. Για θεατές όμως που θέλουν να δοκιμάσουν κάτι διαφορετικό, το Teorema είναι μια καλή αρχή πριν το ακόμη πιο δύσκολο Porcile και φυσικά την καταμέτωπη επίθεση του Salo.

Trailer:

[video=youtube;cPdGv3-ogko]

 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Πίσω
Μπλουζα