The Cremator (1969)

iggylebowski

RetroAdept
Joined
10 Mαϊ 2012
Μηνύματα
868
Αντιδράσεις
647
The Cremator (1969, Juraj Herz)

http://www.imdb.com/title/tt0063633/

Υπόθεση: Ένας άντρας στην, κατεχόμενη από τους Γερμανούς, Τσεχοσλοβακία διεθύνει ένα κρεματόριο για την αποτέφρωση νεκρών σωμάτων. Σύμφωνα με τα πιστεύω του, πιστεύει ότι κάνει χάρη στους ανθρώπους, προσφέροντας εξαγνισμό κι απελευθέρωση στις μυαρές ψυχές τους, παραφράζοντας διάφορα βιβλία που διαβάζει κι αφορούν τη θιβετιανή θρησκέια. Σταδιακά θα αρχίσει να πιστεύει στις αρχές του ναζιστικού κόμματος και να γίνεται συνεργος των Γερμανών κατακτητών, ειδικά από τη στιγμή που θα πιστέψει ότι μέσα του κυλάει γερμανικό αίμα. Όμως η γυναίκα του, επομένως και τα παιδιά του, έχουν Εβραίου προγονους. Η μοναδική λύση είναι τόσο τα παιδιά του όσο και γυναίκα του να "εξαγνιστούν"

Το Cremator του Juraj Herz, που είναι ένα από τα σημαντικότερα δείγματα του λεγόμενου τσεχοσλοβάκικου νέου κύματος, είναι δύσκολο να κατηγοριοποιηθεί, αφού είναι παράλληλα ψυχόδραμα, μαύρη κωμωδία, ψυχολογικό θρίλερ και horror comedy. Βέβαια τα κωμικά στοιχεία της ταινίας είναι τόσο βαριά και σκοτεινά, που σε καμιά περίπτωση δεν προκαλούν γέλια παρά μόνο απελπισία κι απόγνωση. Με εκπληκτική ασπρόμαυρη φωτογραφία κι εμφανείς επιρροές από τον γερμανικό εξπρεσιονισμό, το Cremator πραγματοποιεί μια κατάβαση στις σκοτεινές πτυχές ενός διαταραγμένου ψυχισμού, και παρακολουθεί τη σταδιακή του πτώση στην απόλυτη παράνοια. Ο Herz διατηρεί μια νωχελική κινηματογραφική γραμμή που στερείται κορυφώσεων, γεγονός που δίνει μια ανατριχιαστική, κλινική ηρεμία στον τρόπο με τον οποίο εξελίσσονται τα γεγονότα. Εμμένοντας τόσο στον απόλυτο τρόμο της ψυχολογίας, των απόψεων και της φύσης του κεντρικού χαρακτήρα όσο και στους σκληρους δραματικούς τόνους, ενώ παράλληλα δίνει μια τραγική διάσταση στον πυρήνα της ιστορίας, ο Herz δημιουργεί ένα απεγνωσμένο αίσθημα φόβου, ανασφάλειας και τρέλας. Το χιούμορ στην ταινία, αν και υπάρχει σε ισχυρές δόσεις, διατηρεί μια αφόρητα μακάβρια αίσθηση που σε καμιά περίπτωση δεν αφήνει τους σατιρικούς τόνους να πάρουν καθαρτική ή λυτρωτική διάσταση, επιβαρύνοντας τη βαριά ατμόσφαιρα αντί να προσφέρουν κωμική ανακούφιση. Λειτουργώντας ως ένα σουρεαλιστικός διαλογισμός πάνω στην πολιτική διαστροφή και την ιδεολογική δυσκαμψία, ο Herz υφαίνει μια καφκική αίσθηση του τρόμου, κάνοντας την ταινία να μοιάζει με έναν κλειστοφοβικό εφιάλτη. Η στυλιζαρισμένη σκηνοθεσία προσφέρει στο Cremator μια υπνωτική, παραισθησιακή ατμόσφαιρα που ενισχύεται από την εκπληκτική δουλειά που κάνει με την κάμερα ο Herz. H ταινία εξισορροπεί τέλεια ανάμεσα στο δράμα και τον τρόμο, με την παρανοϊκή αίσθηση να ακολουθεί έναν εντεινόμενο ρυθμό που δημιουργεί μια συγκινησιακά φορτισμένη, λανθάνουσα απειλητική διάθεση. Ο σπερματικός τρόμος είναι πίσω από κάθε χορογραφημένη κίνηση της κάμερας, σουρεαλιστικό σκηνικό ή ονειρικό πλάνο, με τις εικόνες να αποκτούν μια σκοτεινή δραματική ένταση που φορτίζει συγκινησιακά και προκαλεί συναισθήματα αποστροφής και απόγνωσης, χωρίς, το πεσιμιστικό ύφος του Cremator, να αφήνει χώρο για οποιαδήποτε λυτρωτική διέξοδο. Εικαστικά, ο Herz κάνει εντυπωσιακή δουλειά, περιβάλλοντας την πλοκή με μια εφιαλτική αίσθηση κι έναν αόριστο γοτθικό τόνο, αφήνοντας παράλληλα τα δραματικά στοιχεία να εξελιχθούν χωρίς να εμποδίζονται από το στυλιστικό μέρος της ταινίας. Εκπληκτική η ερμηνεία του Rudolf Hrusinsky στον πρωταγωνιστικό ρόλο.

 
Πίσω
Μπλουζα