The Pawnbroker (1964)

iggylebowski

RetroAdept
Joined
10 Mαϊ 2012
Μηνύματα
868
Αντιδράσεις
647
The Pawnbroker (1964, Sidney Lumet)

http://www.imdb.com/title/tt0059575/

Ηθοποιοί: Rod Steiger, Geraldine Fitzgerald, Brock Peters, Jaime Sanchez, Thelma Oliver, Marketa Kimbrell

Υπόθεση: Σε μια φτωχή γειτονιά της Νέας Υόρκης, ο ενεχυροδανειστής Sol Nazerman είναι ένας Εβραίος επιζώς από το στρατόπεδο συγκέντρωσης του Άουσβιτς. Έχοντας χάσει την οικογένειά του, ο Nazerman είναι ένας συναισθηματικά κενός άνθρωπος, χωρίς καμία πίστη προς τον θεό ή προς τον ίδιο τον άνθρωπο. Το μοναδικό του ενδιαφέρον είναι το χρήμα, ενώ παράλληλα τον στοιχειώνουν μνήμες από την περίοδο που βρισκόταν στο στρατόπεδο συγκέντρωσης. Βοηθός του στο ενεχυροδανειστήριο είναι ένας ισπανόφωνος νεαρός που θέλει να μάθει πως διευθύνεται μια επιχείρηση. Η σχέση του με έναν τοπικό γκάνγκστερ και οι βασανιστικές μνήμες της γυναίκας του θα οδηγήσουν τον Nazerman σε νευρικό κλωνισμό, με τελικό αποτέλεσμα μια νέα τραγωδία.

Το Pawnbroker είναι βασισμένο στο ομότιτλο βιβλίο του αμερικάνου συγγραφέα Edward Lewis Wallant και είναι σκηνοθετημένη από τον Sidney Lumet, έναν ταλαλαντούχο σκηνοθέτη που παρά το γεγονός ότι δεν είχε συμπληρώσει ακόμη τα 40 του χρόνια, είχε δώσει μέχρι τότε μερικές εξαιρετικές ταινίες, όπως τα 12 Angry Men (1957), The Fugitive Kind (1959) και Long Day's Journey Into Night (1962). Με βάση λοιπόν το βιβλίο του Wallant, ένα έργο που παρουσίαζει τους ανθρώπινους, κοινωνικούς δεσμούς ως το μέσο για την αντιμετώπιση των προσωπικών δεινών, ο Lumet στήνει ένα πραγματικό αριστούργημα που εντυπωσιάζει τόσο αισθητικά όσο και θεματικά. Με βασικό πρωταγωνιστή έναν άνθρωπο που εξαιτίας της προσωπικής του τραγωδίας έχει οδηγηθεί σε μια, σχεδόν, μισάνθρωπη αντιμετώπιση της ζωής, ο Lumet δημιουργεί ένα εξαιρετικό δράμα πάνω στην ανθρώπινη οδύνη, που είναι συγκινησιακά φορτισμένο και πολλές φορές αφόρητα σκληρό. Η εξαιρετική ασπρόμαυρη φωτογραφία της ταινίας, δημιουργεί μια υπνωτική, στοιχειωμένη ατμόσφαιρα κι έναν έντονα πεσιμιστικό τόνο, που μαζί με την φτώχεια του περιβάλλοντος δράσης δημιουργούν ένα κινηματογραφικό πλαίσιο που η λύτρωση είναι δύσκολη, η οποία όταν πια έρχεται απαιτεί σημαντικές θυσίες. Το γενικότερο καταθλιπτικό κλίμα της ταινίας, ενισχύεται από τις μνήμες που έχει ο Nazerman από το Άουσβιτς, που ο Lumet τις παρουσιάζει με τη μορφή ανατριχιαστικών flash-back, και δένει τέλεια με την δράση της ιστορίας, μια συναισθηματικά βαρειά, αργόσυρτη εξέλιξη, που κλιμακώνεται δραματικά χωρίς την παρουσία συναισθηματικών λύσεων. Ο βασικός χαρακτήρας της ταινίας, δεν γίνεται ποτέ συμπαθής αλλά παράλληλα γεμίζει τον θεατή με ισχυρά αισθήματα οίκτου, αφού η στάση του είναι αποτέλεσμα μια προσωπικής τραγωδίας την οποία ποτέ δεν κατάφερε να ξεπεράσει, με αποτέλεσμα να εγκλωβιστεί σε μια αδιάφορη και συναισθηματικά ανάπηρη περσόνα. Η τελική συνειδητοποίηση της λάθος αντιμετώπισης της ζωής από τον Nazerman, είναι επώδυνη και τραυματική, καθώς βιώνει μια νέα τραγωδία, σε ένα φινάλε που είναι ταυτόχρονα τραγικό, μελαγχολικό αλλά και συναισθηματικά παγωμένο. Επιπλέον ο Lumet, αντιμετωπίζει στην ταινία του θέματα όπως ο ρατσισμός, η πορνεία, η φτώχεια και η κοινωνική διαστρωμάτωση, με αποτέλεσμα να δημιουργεί ένα κινηματογραφικό σύμπαν που αντικατοπτρίζει τέλεια την συναισθηματική αδράνεια του βασικού χαρακτήρα, ενώ ταυτόχρονα απεικονίζει τέλεια το αίσθημα εγκλωβισμού και απόγνωσης που διαπνέει το story. Με εντυπωσιακή κινηματογράφηση, το Pawnbroker, οπτικά είναι ένα κινηματογραφικό ποίημα που συμπληρώνεται από το εξαιρετικό sounstrack του Quincy Jones και τις εξαιρετικές ερμηνείες όλου του καστ. Πάνω από όλους τους άλλους ηθοποιού όμως, βρίσκεται η εκπληκτική παρουσία του Rod Steiger, σε μια τεράστια, κυριολεκτικά, ερμηνεία.

 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Πίσω
Μπλουζα