Z (1969)

ΤΑΚΗΣ

Retro Member
Joined
18 Ιουν 2010
Μηνύματα
141
Αντιδράσεις
75
Μια πολύ καλή ταινία του Κώστα Γαβρά, που αν και έχει ελληνικό θέμα δε μπορούσε λόγω Χούντας να γυρισθεί στην Ελλάδα. Έτσι ένα απο τα καλύτερα πολιτικά θρίλερ με ελληνική υπόθεση , εμελλε να γυρισθεί στην Αλγερία, με γαλλόφωνο καστ.

Το στόρι είναι γνωστό: η δολοφονία του αριστερού βουλευτή Λαμπράκη(Υβ Μοντάν) στη Θεσ/νικη , το 1963 και οι ανακρισεις του Σαρτζετακη (Ζαν Λουι Τρεντινιαν) για τη διελευκανση του παρακρατους που τη διεπραξε.

Όσκαρ καλύτερης ξένης ταινίας το 1970.

Για όποιον δεν την έχει δει, αξίζει!
 
Υπέροχο, μοναδικό και αριστουργημα. Το Οσκαρ πηγε στην Αλγερια. Σοκαριστικοτατο το φινάλε και αξέχαστη η μουσική. Τυχερος ο Σαρτζετάκης που το έμαθαν ολοι με το πρόσωπο του Τρεντινιάν. Στην ταινια δεν διευκρινιζεται που ειναι. Ασθματικοι ρυθμοι, εκπληκτικο μαντάζ. Ο Γαβράς την ειχε κανει προ πολλου για την Γαλλια, πριν την ταινια. Αξεχαστη και η Ειρηνη Παπά στο ρολο της γυναικας του Λαμπράκη.
 
Το απόλυτο αριστούργημα του Γαβρά, βασισμένο στο συγκλονιστικό βιβλίο του Βασιλικού, με τη θρυλική μουσική του Θεοδωράκη και την υπέροχη φιγούρα της Παπά. Τι παράξενο: τέσσερις σπουδαίοι Έλληνες σε μια ταινία γαλλο-αλγερινής συμπαραγωγής.
 
Οι λογοι που δεν γυριστηκε στην Ελλαδα δεν μπορουν να αναλυθουν εδω. Κριμα διοτι θα ειχαμε Οσκαρ ξενης ταινιας. Ξαναγραφω στο θρεντ για να πω οτι αυτη ειναι η πρωτη ταινια που εισαγει το ειδος του ᾽᾽πολιτικου θριλερ᾽᾽ ενα ειδος που ακμασε στα 70ς και μαλιστα στο Χολυγουντ.
 
Ε, δεν χρειάζεται και καμιά ανάλυση σε βάθος για τον λόγο που δεν γυρίστηκε εδώ... η λέξη "δικτατορία" φτάνει. Όχι ότι θα μπορούσε να είχε γυριστεί και προδικτατορικά, δηλαδή.
 
Του χρονου θα ανεβει και στο σανιδι απο το Εθνικο θεατρο.
 
Ε ναι ενταξει για τους λογους που δεν γυριστηκε αλλα ειπαμε να κοψουμε τα πολιτικα και ειπα να δωσω το καλο παραδειγμα! Αν θελετε συνεχιζουμε με pm! Εξαλλου ο Γαβρας ηταν εξοριστος στην Γαλλια και δεν μπορουσε να επιστρεψει.

Παντως ειμαι επιφυλακτικη για την θεατρικη εκδοχη. Θεωρω πως η ταινια ηταν τοσο καλη που δυσκολα θα μπορει να μεταφερθει αν και το ονομα του Εθνικου ειναι εγγυηση.

Ειδα πρωτα την ταινια και μετα αν και το βιβλιο ηταν πολυ καλο αλλα δεν με αγγιξε τοσο οσο η ταινια.

Ιδιαιτερο ενδιαφερον εχει το μονταζ στο οποιο θα αξιζε ενα Οσκαρ επισης και φυσικα η μουσικη του Μικυ Θεοδωρακη.

Ειμαι η μονη που βρηκε το φιναλε αφανταστα καταθλιπτικο?
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Ε όχι και καταθλιπτικό! Εγώ το βρήκα πολύ ξεσηκωτικό. Ως τέλος βέβαια δεν θεωρώ μόνο την λίστα των "απαγορευμένων" με την κήρυξη της δικτατορίας αλλά κυρίως τη σειρά των ανακρίσεων με το εμβατήριο του Θεοδωράκη και τον Τρεντινιάν να απαντά ψυχρά και επαγγελματικά στους εξαγριωμένους στρατιωτικούς που διαμαρτύρονται "nom, prenom, profession" ("όνομα, επώνυμο, επάγγελμα").

Ιδού (από το 3.06 κι ύστερα)

 
Το "Ζ" έχει κερδίσει και Όσκαρ μοντάζ (Φρανσουάζ Μπονό). Σημειωτέον ότι φέτος θα βγει και μια ινδική κινηματογραφική μεταφορά του βιβλίου του Βασιλικού, προσαρμοσμένη στην κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα της Ινδίας.
 
atanasio είπε:
Το "Ζ" έχει κερδίσει και Όσκαρ μοντάζ (Φρανσουάζ Μπονό). Σημειωτέον ότι φέτος θα βγει και μια ινδική κινηματογραφική μεταφορά του βιβλίου του Βασιλικού, προσαρμοσμένη στην κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα της Ινδίας.
υπάρχουν καθόλου πληροφορίες για αυτό; Δυστυχώς δεν βρήκα τίποτα.
 
Με αφορμή το θάνατο του Βασιλικού, την έψαξα στο φόρουμ. Δεν ξέρω γιατί είναι στην κατηγορία Ιστορικές/εποχής αφού πρόκειται για πολιτικό-δικαστικό θρίλερ του σκηνοθέτη Κώστα Γαβρά.
Η ταινία είναι βασισμένη στην ομώνυμη νουβέλα του Βασίλη Βασιλικού, που αναφέρεται στη δολοφονία του βουλευτή της ΕΔΑ Γρηγόρη Λαμπράκη. Αν θυμάμαι καλά το όνομα του Λαμπράκη δεν αναφέρεται καθόλου στην ταινία και ούτε η Ελλάδα ως τόπος των γεγονότων. Φυσικά είναι ξεκάθαρο οτι πρόκειται για αυτήν την υπόθεση αφού σε πολλά σημεία της ταινίας η ιστορία αποδίδεται αυτούσια. Πέρα από την πλοκή, τα ονόματα των συμμετεχόντων και τους Έλληνες συντελεστές, ενδιαφέρον έχουν και οι μικρές λεπτομέρειες που μαρτυρούν Ελλάδα, όπως οι μπύρες Fix και Άλφα που εμφανίζονται στα τραπέζια αλλά και μια φωτογραφία της Αλίκης Βουγιουκλάκη σε ένα καφενείο.
Οι δύο πρωταγωνιστές Μοντάν και Τρεντινιάν στους ρόλους του Λαμπράκη και Σαρτζετάκη αντίστοιχα είναι συγκλονιστικοί. Το πέρασμα της Ειρήνης Παππά από την ταινία εξίσου εντυπωσιακό αν και μάλλον περισσότερο συμβολικό.

Η υπόθεση:
Ένας βουλευτής καταφθάνει σε μια πόλη για να κάνει μια ομιλία με θέμα τον αφοπλισμό και την ατομική βόμβα. Οι συνεργάτες του τον προειδοποιούν για το ενδεχόμενο να δεχτεί επίθεση από ακροδεξιούς εξτρεμιστές και απευθύνονται στην τοπική εισαγγελία.
Ο εισαγγελέας βεβαιώνει για την ύπαρξη αστυνομικής δύναμης στην περιοχή και τελικά η συγκέντρωση πραγματοποιείται με πλήθος κόσμου να την παρακολουθούν και ένα έξαλλο πλήθος εξτρεμιστών να βρίσκονται επίσης στο χώρο ως αντισυγκέντρωση διαμαρτυρίας.
Μετά τα τέλος της ομιλίας ο βουλευτής δέχεται τελικά δολοφονική επίθεση από δύο άτομα, έναν οδηγό κι έναν επιβάτη ενός τρικύκλου που εισβάλει στο πλήθος. Όλα συμβαίνουν σε δευτερόλεπτα και υπό το βλέμμα της αστυνομίας που δεν αντιδρά στην επίθεση. Στο τρίκυκλο τελικά καταφέρνει να πηδήξει ένας νεαρός που βρισκόταν στη συγκέντρωση και να χτυπηθεί με το δράστη. Λίγο νωρίτερα ένας άλλος βουλευτής δέχεται επίσης επίθεση και καταλήγει στο νοσοκομείο.
Όλα δείχνουν πως η υπόθεση θα συγκαλυφθεί και θα παρουσιαστεί ως τροχαίο ατύχημα όταν κάνει την εμφάνιση του ένας έντιμος ανακριτής, ένας μαχητικός δημοσιογράφος και μια σειρά γεγονότων, πληροφοριών και μαρτύρων αρχίζουν να δένουν την υπόθεση που αγγίζει όλο και πιο υψηλά κλιμάκια....

Η ταινία γνώρισε διεθνή αναγνώριση, βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ των Καννών και κέρδισε το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας για λογαριασμό της Αλγερίας όπου και γυρίστηκε. Αν και έχει μεγάλη διάρκεια (127 λεπτά) χάρη στο εξαιρετικό μοντάζ (που επίσης απέσπασε Όσκαρ), την πολύ καλή σκηνοθεσία και τις εξαίρετες ερμηνείες κρατάει ζωντανό το ενδιαφέρον, ακόμα και για το ελληνικό κοινό που στην πλειοψηφία του γνωρίζει την εξέλιξη της υπόθεσης. Το δε φινάλε, κι όταν όλα δείχνουν οτι οι ένοχοι θα τιμωρηθούν είναι μια γροθιά στο στομάχι.

Την εποχή που προβλήθηκε προκάλεσε αίσθηση και κρίθηκε αναμενόμενα από τη Χούντα των Συνταγματαρχών ως ταινία που δυσφημεί τη χώρα στο εξωτερικό και μη αναμενόμενα από μερίδα αριστερών κριτικών που θεώρησαν οτι παραλήφθηκε εντελώς η δυναμική της αντιπολίτευσης που σύσσωμη ζητούσε την εξιχνίαση και παραδειγματική τιμωρία των δραστών και την παραίτηση της Κυβέρνησης, αλλά κυρίως της λαϊκής κινητοποίησης που εκδηλώθηκε σε τεράστια κλίμακα, ενώ αναδείχθηκε ως κύριος παράγοντας της εξέλιξης ο ανακριτής Σαρτζετάκης.
Είναι γνωστό οτι ο Σαρτζετάκης, δικαστικός τότε και Πρόεδρος της Δημοκρατίας στα μέσα του '80 συνελήφθη και βασανίστηκε από τη Χούντα αλλά δεν κατάφερα να εξακριβώσω αν όταν προβλήθηκε η ταινία ήταν φυλακισμένος. Θα συμφωνήσω πάντως με κάποιον φίλο παραπάνω που λέει πως ήταν τυχερός που τον έμαθαν όλοι με το πρόσωπο του Τρεντινιάν που ήταν και κούκλος και στιλάτος.
Δύο από τους διαμορφωτές της ελληνικής ιστορίας, ο Κωνσταντίνος Καραμανλής κι ο Ανδρέας Παπανδρέου έχουν επίσης τοποθετηθεί για την υπόθεση. Ο μεν Καραμανλής υποστήριξε οτι ο Λαμπράκης ήταν αμελητέο μέγεθος και δεν είχε καμία ανάμειξη αφού η υπόθεση τον έβλαψε (έχασε τις εκλογές τότε και πήγε στο Παρίσι) κι οτι μόνο ένας ηλίθιος θα αποφάσιζε τη δεδομένη στιγμή να δολοφονήσει το Λαμπράκη. Ο δε Παπανδρέου ισχυρίστηκε οτι με βάση όσα γνώριζε απ τον πατέρα του η Φρειδερίκη ήταν αυτή που διέταξε την οργάνωση της δολοφονικής επίθεσης με σκοπό πάντως να τον στραπατσάρει κι όχι να τον σκοτώσει. Όπως και να έχει η υπόθεση δημιούργησε ντόμινο εξελίξεων και τα υπόλοιπα είναι ιστορία.

Θα ήταν παράλειψη να μην αναφερθώ στην υπέροχη μουσική του Μίκη Θεοδωράκη που έντυσε την ταινία. Είπε σχετικά ο συνθέτης το 2002:
«Η συμμετοχή μου στη ταινία Κώστα Γαβρά "Ζ" είχε μια ιδιομορφία, γιατί του ότι τον καιρό εκείνο ήμουν εξόριστος στη Ζατούνα, Το σενάριο δεν μπόρεσε να φτάσει ποτέ στα χέρια μου παρά τις προσπάθειες του Γαβρά. Επομένως η επιλογή της μουσικής πρέπει να έγινε από τον Κώστα Γαβρά και τον Γάλλο υπεύθυνο για τη μουσική της ταινίας.Νομίζω πως βασικό κριτήριο στην επιλογή τους θα έπαιξε το γεγονός ότι τα έργα μου "Ένας Όμηρος" και "Mauthausen" από τα οποία άντλησαν τα κύρια θέματα της ταινίας ήσαν πολύ συγγενικά προς την ιστορία του "Z". Άλλωστε το «Γελαστό παιδί» (κύριο μουσικό θέμα της ταινίας), ο ελληνικός λαός το είχε απολύτως συνδέσει με τον Γρηγόρη Λαμπράκη μετά τον θάνατο του. Νομίζω ότι η επιλογή ήταν σωστή, όπως επίσης και η ενορχήστρωση υπήρξε πολύ καλή. Δεν μπορώ εκ των υστέρων να φανταστώ ότι θα έγραφα καλύτερη μουσική... Πάντως κι αυτό κάνεις δεν μπορεί να το ξέρει.»

*edit
Ο ρόλος του δημοσιογράφου στην ταινία πιθανότατα είναι ο Γιώργος Ρωμαίος δημοσιογράφος του Βήματος τότε κι αργότερα βουλευτής του ΠΑΣΟΚ. Δημοσιογραφική έρευνα που προσέφερε στην αποκάλυψη της υπόθεσης είχε κάνει τότε και ο Γιάννης Βούλτεψης (πατέρας της σημερινής βουλευτίνας της ΝΔ Σοφίας Βούλτεψη), εικάζω όμως πως πρόκειται για τον Ρωμαίο γιατί αναφέρεται στην ταινία πως ο δημοσιογράφος συνεργάζεται με αστική εφημερίδα της Αθήνας ενώ ο Βούλτεψης δούλευε τότε στην Αυγή.
 
Τελευταία επεξεργασία:
Πίσω
Μπλουζα