ARETARA
RetroNuts!
- Joined
- 1 Σεπ 2010
- Μηνύματα
- 2.203
- Αντιδράσεις
- 2.588
Ξαφνικός Έρωτας (1984)
Retrodb:http://www.retrodb.gr/wiki/index.php...84%CE%B1%CF%82
Μια ενδιαφέρουσα ταινία του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου εξετάζω στο παρόν αφιέρωμα. Είναι ο "Ξαφνικός Έρωτας" σε σενάριο και σκηνοθεσία του Γιώργου Τσεμπερόπουλου. Το σενάριο είναι βασισμένο στο μυθιστόρημα Talgo του Βασίλη Αλεξάκη.
Η υπόθεση - το καστ. Η Ελένη (Μπέτυ Λιβανού) περνάει στην Αθήνα μια συμβατική οικογενειακή ζωή δίπλα στον δεύτερο άντρα της, τον Κώστα (Νικήτας Τσακίρογλου). Παράλληλα εργάζεται σε μια σχολή χορού. Τα ήρεμα νερά του βίου της θα ταραχθούν όταν γνωρίζεται με τον Γρηγόρη (Αντώνης Θεοδωρακόπουλος), έναν εμπειρογνώμονα του ΟΟΣΑ που ζει στη Γαλλία και περιστασιακά βρέθηκε στην Ελλάδα. Η χημεία που θα αναπτυχθεί μεταξύ τους θα είναι καταλυτική. Ο Γρηγόρης φεύγει ξανά στην Γαλλία και μετά από λίγο προσκαλεί την Ελένη στη Λισαβώνα όπου θα βρίσκεται για ένα συνέδριο. Οι ζωές τους φαίνονται να "γεμίζουν" τελικά. Ωστόσο όλα τα εφήμερα έχουν κι ένα τέλος. Οι δύο εραστές ξαναχωρίζουν και τραβάει ο καθένας τον δρόμο του. Το ταξίδι τελείωσε όπως ξαφνικά άρχισε...
Σχόλια-σκέψεις για την ταινία. Ο σκηνοθέτης-σεναριογράφος Γιώργος Τσεμπερόπουλος θέτει με απλό και κατανοητό τρόπο ζητήματα που απασχολούν την καθημερινότητα του μέσου ανθρώπου. Η συμβατικότητα των ζωών μέσα και έξω από την οικογένεια. Η ρουτίνα και η τελμάτωση των σχέσεων. Η φυγή από την καθημερινότητα ως όνειρο ζωής. Ο μεγάλος έρωτας. Η απόφαση. Το ταξίδι. Και ο γυρισμός για να έχει νόημα το ταξίδι...
Οι ερμηνείες των πρωταγωνιστών λιτές, χωρίς φτιασίδια και περιτά στοιχεία. Θα έλεγε κάποιος ότι το σενάριο ακολουθεί απολύτως προβλεπόμενη συνέχεια χωρίς ωστόσο αυτό να είναι απαραίτητα μειονέκτημα. Ωστόσο είναι περίπου επίπεδο και άνευρο και με ελάχιστες δυνατές στιγμές. Δυο από αυτές ήταν ο χορός της Ελένης και η συνάντηση στο σιδηροδρομικό σταθμό της Λισαβώνας.
Η παρουσία της Ελένης είναι αυτή που κυριαρχεί στην ταινία και είναι η ζωή της αυτή που περνάει μέσα από τον φακό στον θεατή. Η Μπέτυ Λιβανού ανταποκρίνεται με επιτυχία και πειστικότητα στο ρόλο της. Ο Αντώνης Θεοδωρακόπουλος, ένας αθόρυβος ηθοποιός με αριστοκρατικό "αέρα" όμως, αρέσει χωρίς να εντυπωσιάζει. Οι υπόλοιποι ρόλοι σχεδόν εξαφανίζονται χωρίς να εξαιρείται ακόμη και ο σύζυγος Νικήτας Τσακίρογλου που δεν αξιοποιείται από το έργο.
Η μουσική δημιουργία του Σταμάτη Σπανουδάκη χαρακτηριστική και αναγνωρίσιμη ακόμη και στις μέρες μας. Θυμάμαι τότε που είχε πρωτοπαιχτεί η ταινία είχε ακουστεί κατά κόρον. Πολύ καλή και η ερμηνεία της Ελένης Βιτάλη στο αντίστοιχο τραγούδι.
Μικρά-μικρά. Ένα φάουλ της ταινίας που οπωσδήποτε πρέπει να σημειωθεί είναι ότι αναφέρει ως την "πρώτη κινηματογραφική εμφάνιση" του Αντώνη Θεοδωρακόπουλου. Ο ηθοποιός είχε παίξει 9 χρόνια πριν στην σπονδυλωτή ταινία του Τάκη Κανελλόπουλου "Το χρονικό μιας Κυριακής". Δεν γνωρίζω για ποιο λόγο έγινε αυτό, το σημειώνω πάντως.
Στιγμές της ταινίας.
1. Μετά το νυχτερινό γεύμα στους δρόμους της Λισαβώνας.
Ελένη: - Πως σου φάνηκαν οι Πορτογάλοι στο συνέδριο;
Γρηγόρης: - Μια χαρά είναι. Θα μπουν κι αυτοί στην Κοινότητα σαν κι εμάς, σαν τους φτωχούς συγγενείς. Χαχαχα!!!
Ελένη: - Γιατί γελάς;
Γρηγόρης: - Ξέρεις τι θυμήθηκα;
Ελένη: - Τι;
Γρηγόρης: - Σήμερα μου λέει κάποιος: "Ξέρεις γιατί διστάζουν να μας βάλουν στην ΕΟΚ εμάς τους μεσογειακούς;"
Ελένη: - Γιατί;
Γρηγόρης: - "Για να μην τους κλέβουμε τα σταχτοδοχεία".
2. Λίγο πριν το τέλος.
Ελένη: - Παράτα τη δουλειά σου μια φορά. Αυτό δεν το λέω για μένα, για μας, το λέω για σένα.
Γρηγόρης: - Σκέφτηκες ποτέ να αφήσεις τον Κώστα;
Ελένη: - Με τον Κώστα είναι σαν να 'χουμε χωρίσει από πολύ καιρό τώρα. Δεν είμαστε οι μόνοι που είμαστε μαζί ενώ στην ουσία είμαστε χώρια...
Γρηγόρης: - Τα θέλουμε όλα δικά μας φαίνεται...
Ελένη: - Έτσι φαίνεται...
(Ο διάλογος συνεχίζεται αλλά επειδή θα φάω λογοκρισία, λογοκρίνομαι by myself...)
Φωτογραφίες.
1. Στην ταράτσα μιας τυπικής Αθηναϊκής πολυκατοικίας. Η Ελένη με το γιο της από τον πρώτο της γάμο (με το Βασίλη). Διακρίνουμε και τις τότε διατάξεις απαγωγών καυσαερίων από τους καυστήρες των πολυκατοικιών. Πόσα χρόνια έχω να τις δω...
2. Σκηνή κάπου κοντά στην Ομόνοια. Η Ελένη ηχογραφεί σε δημοσιογραφικό κασετοφωνάκι την απάντηση στον Γρηγόρη...
3. Σε γλέντι. Σε πρώτο πλάνο διακρίνονται οι Νίκος Πιλάβιος (παραμυθάς) και Αντώνης Θεοδωρακόπουλος, δεξιά Μπέτυ Λιβανού και Νικήτας Τσακίρογλου.
4. Ελένη και Γρηγόρης παρακολουθούν (Πορτογαλικές) ταυρομαχίες.
5. Όμορφο πλάνο από την Πορτογαλική ακτή.
Retrodb:http://www.retrodb.gr/wiki/index.php...84%CE%B1%CF%82
Μια ενδιαφέρουσα ταινία του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου εξετάζω στο παρόν αφιέρωμα. Είναι ο "Ξαφνικός Έρωτας" σε σενάριο και σκηνοθεσία του Γιώργου Τσεμπερόπουλου. Το σενάριο είναι βασισμένο στο μυθιστόρημα Talgo του Βασίλη Αλεξάκη.
Η υπόθεση - το καστ. Η Ελένη (Μπέτυ Λιβανού) περνάει στην Αθήνα μια συμβατική οικογενειακή ζωή δίπλα στον δεύτερο άντρα της, τον Κώστα (Νικήτας Τσακίρογλου). Παράλληλα εργάζεται σε μια σχολή χορού. Τα ήρεμα νερά του βίου της θα ταραχθούν όταν γνωρίζεται με τον Γρηγόρη (Αντώνης Θεοδωρακόπουλος), έναν εμπειρογνώμονα του ΟΟΣΑ που ζει στη Γαλλία και περιστασιακά βρέθηκε στην Ελλάδα. Η χημεία που θα αναπτυχθεί μεταξύ τους θα είναι καταλυτική. Ο Γρηγόρης φεύγει ξανά στην Γαλλία και μετά από λίγο προσκαλεί την Ελένη στη Λισαβώνα όπου θα βρίσκεται για ένα συνέδριο. Οι ζωές τους φαίνονται να "γεμίζουν" τελικά. Ωστόσο όλα τα εφήμερα έχουν κι ένα τέλος. Οι δύο εραστές ξαναχωρίζουν και τραβάει ο καθένας τον δρόμο του. Το ταξίδι τελείωσε όπως ξαφνικά άρχισε...
Σχόλια-σκέψεις για την ταινία. Ο σκηνοθέτης-σεναριογράφος Γιώργος Τσεμπερόπουλος θέτει με απλό και κατανοητό τρόπο ζητήματα που απασχολούν την καθημερινότητα του μέσου ανθρώπου. Η συμβατικότητα των ζωών μέσα και έξω από την οικογένεια. Η ρουτίνα και η τελμάτωση των σχέσεων. Η φυγή από την καθημερινότητα ως όνειρο ζωής. Ο μεγάλος έρωτας. Η απόφαση. Το ταξίδι. Και ο γυρισμός για να έχει νόημα το ταξίδι...
Οι ερμηνείες των πρωταγωνιστών λιτές, χωρίς φτιασίδια και περιτά στοιχεία. Θα έλεγε κάποιος ότι το σενάριο ακολουθεί απολύτως προβλεπόμενη συνέχεια χωρίς ωστόσο αυτό να είναι απαραίτητα μειονέκτημα. Ωστόσο είναι περίπου επίπεδο και άνευρο και με ελάχιστες δυνατές στιγμές. Δυο από αυτές ήταν ο χορός της Ελένης και η συνάντηση στο σιδηροδρομικό σταθμό της Λισαβώνας.
Η παρουσία της Ελένης είναι αυτή που κυριαρχεί στην ταινία και είναι η ζωή της αυτή που περνάει μέσα από τον φακό στον θεατή. Η Μπέτυ Λιβανού ανταποκρίνεται με επιτυχία και πειστικότητα στο ρόλο της. Ο Αντώνης Θεοδωρακόπουλος, ένας αθόρυβος ηθοποιός με αριστοκρατικό "αέρα" όμως, αρέσει χωρίς να εντυπωσιάζει. Οι υπόλοιποι ρόλοι σχεδόν εξαφανίζονται χωρίς να εξαιρείται ακόμη και ο σύζυγος Νικήτας Τσακίρογλου που δεν αξιοποιείται από το έργο.
Η μουσική δημιουργία του Σταμάτη Σπανουδάκη χαρακτηριστική και αναγνωρίσιμη ακόμη και στις μέρες μας. Θυμάμαι τότε που είχε πρωτοπαιχτεί η ταινία είχε ακουστεί κατά κόρον. Πολύ καλή και η ερμηνεία της Ελένης Βιτάλη στο αντίστοιχο τραγούδι.
Μικρά-μικρά. Ένα φάουλ της ταινίας που οπωσδήποτε πρέπει να σημειωθεί είναι ότι αναφέρει ως την "πρώτη κινηματογραφική εμφάνιση" του Αντώνη Θεοδωρακόπουλου. Ο ηθοποιός είχε παίξει 9 χρόνια πριν στην σπονδυλωτή ταινία του Τάκη Κανελλόπουλου "Το χρονικό μιας Κυριακής". Δεν γνωρίζω για ποιο λόγο έγινε αυτό, το σημειώνω πάντως.
Στιγμές της ταινίας.
1. Μετά το νυχτερινό γεύμα στους δρόμους της Λισαβώνας.
Ελένη: - Πως σου φάνηκαν οι Πορτογάλοι στο συνέδριο;
Γρηγόρης: - Μια χαρά είναι. Θα μπουν κι αυτοί στην Κοινότητα σαν κι εμάς, σαν τους φτωχούς συγγενείς. Χαχαχα!!!
Ελένη: - Γιατί γελάς;
Γρηγόρης: - Ξέρεις τι θυμήθηκα;
Ελένη: - Τι;
Γρηγόρης: - Σήμερα μου λέει κάποιος: "Ξέρεις γιατί διστάζουν να μας βάλουν στην ΕΟΚ εμάς τους μεσογειακούς;"
Ελένη: - Γιατί;
Γρηγόρης: - "Για να μην τους κλέβουμε τα σταχτοδοχεία".
2. Λίγο πριν το τέλος.
Ελένη: - Παράτα τη δουλειά σου μια φορά. Αυτό δεν το λέω για μένα, για μας, το λέω για σένα.
Γρηγόρης: - Σκέφτηκες ποτέ να αφήσεις τον Κώστα;
Ελένη: - Με τον Κώστα είναι σαν να 'χουμε χωρίσει από πολύ καιρό τώρα. Δεν είμαστε οι μόνοι που είμαστε μαζί ενώ στην ουσία είμαστε χώρια...
Γρηγόρης: - Τα θέλουμε όλα δικά μας φαίνεται...
Ελένη: - Έτσι φαίνεται...
(Ο διάλογος συνεχίζεται αλλά επειδή θα φάω λογοκρισία, λογοκρίνομαι by myself...)
Φωτογραφίες.
1. Στην ταράτσα μιας τυπικής Αθηναϊκής πολυκατοικίας. Η Ελένη με το γιο της από τον πρώτο της γάμο (με το Βασίλη). Διακρίνουμε και τις τότε διατάξεις απαγωγών καυσαερίων από τους καυστήρες των πολυκατοικιών. Πόσα χρόνια έχω να τις δω...
2. Σκηνή κάπου κοντά στην Ομόνοια. Η Ελένη ηχογραφεί σε δημοσιογραφικό κασετοφωνάκι την απάντηση στον Γρηγόρη...
3. Σε γλέντι. Σε πρώτο πλάνο διακρίνονται οι Νίκος Πιλάβιος (παραμυθάς) και Αντώνης Θεοδωρακόπουλος, δεξιά Μπέτυ Λιβανού και Νικήτας Τσακίρογλου.
4. Ελένη και Γρηγόρης παρακολουθούν (Πορτογαλικές) ταυρομαχίες.
5. Όμορφο πλάνο από την Πορτογαλική ακτή.
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή: