Αντικατασταση πυκνωτων σε Sega Saturn

freaktmp

Expert
Joined
20 Απρ 2009
Μηνύματα
9.794
Αντιδράσεις
10.546
Απολαμβάνω, οπως και πολλοί φίλοι εδώ, το περιστασιακό παιχνίδι στο Sega Saturn. Η βασική μου κονσόλα είναι PAL 20pin και εχω αντικαταστήσει το οπτικό μπλοκ με το Rhea ODE. Δυστυχώς τα τελευταία χρόνια είχε παρουσιάσει το εξής ελάττωμα, αφου το αναψω να μην δείχνει εικόνα για ενα χρονικό διάστημα. Απαξ και μεινει αναμενο για κάποια ώρα σε αυτη την κατάσταση, αν πατήσω reset θα αρχίσει να λειτουργεί φυσιολογικά.

Αρχικά ο χρόνος αυτος ηταν μερικά δευτερόλεπτα, αλλα οσο πέρναγε ο καιρός μεγάλωνε, με αποτέλεσμα πλεον να φτάσει στα αρκετά λεπτά. Προσπαθώντας να διαγνώσω το πρόβλημα, εκανα τράμπα το τροφοδοτικό με την backup κονσόλα μου, αλλα δεν αλλαξε κατι. Στο σημειο αυτο θα ειχα μεταφέρει το Rhea στην backup κονσολα, αλλα αυτη εχει 21pin motherboard και δεν ειναι συμβατη. :(

Η αποψη μου ειναι οτι πιθανότατα υπαρχει προβλημα με τους πυκνωτές στο motherboard. Αποφασισα λοιπον να αλλαξω πυκνωτες. Αφαιρεσα το motherboard απο την κονσολα και διαπιστωσα οτι εχω πεσει στην πιο δυσκολη απο ολες τις περιπτώσεις. Υπαρχουν 6-8 παραλλαγές motherboard για saturn και αυτη εδω εχει οχι μονο τους περισσότερους πυκνωτες, αλλα ειναι σχεδον ολοι surface mounted και παρα πολυ κοντα τοποθετημένοι μεταξυ τους.



Ειδικα στην πανω αριστερή γωνια της πλακετας γινεται ενας χαμος απο πυκνωτές, ολοκληρωμένα, τον διακόπτη που ανιχνευει αν εχει ανοιξει το καπακι, φιλτρα ΕΜΙ κλπ. Δύσκολα τα πραγματα αν σκεφτει κανεις οτι δεν εχω ποτε αλλάξει surface mounted πυκνωτες, αλλα ακομα πιο δυσκολο να χαλασω ενα σωρο λεφτα για μια αλλη κονσολα ή ODE συμβατο με την δευτερη μου κονσολα.



Παράγγειλα ενα kit πυκνωτές απο την εταιρια RetroSix και μεχρι να ερθουν ξεκινησα την προεργασία. Απο το wiki της εταιριας Console5 κατέβασα ενα διαγραμμα που εχει τις θεσεις και πολικότητα απο ολους τους πυκνωτες. Επειδη ηταν για την εκδοση NTSC (με εναν πυκνωτη λιγοτερο) εκανα την τροποποίηση, προσθεσα τις τιμές και το τύπωσα.



Έκατσα και επιβεβαίωσα πως ότι ηταν στο χαρτι αντιστοιχεί στην πραγματικότητα.



Έχοντας τεκμηριώσει τους πυκνωτές στο motherboard, ξεκινησα να αφαιρω τους υπάρχοντες. Αρχικα προσπαθησα να το κανω ζεσταίνοντας το ενα ποδαρακι και σηκώνοντας λιγο τον πυκνωτη απο την μια μερια και επαναλαμβάνοντας απο την αλλη. Επειδη αυτο ομως ειναι σχετικα δυσκολο για οσους απο εμας ειναι πλεον σε μια ηλικια και η οραση δεν αυτη που ηταν καποτε, :cool: συν οτι δεν εχω και το πιο σταθερο χερι στον κοσμο, :wacko: τελικα αλλαξα πορεια. Χρησιμοποιησα το κοφτακι και πιεζοντας τον πυκνωτη προς το motherboard, κοβω οσο πιο κοντα στην βαση γινεται. Πλεον μπορω να απλα να σηκωσω και να απομακρυνω οτι εχει απομεινει απο το σωμα του πυκνωτη και την πλαστικη βαση.



Το μονο που μενει ειναι με το κολλητηρι να αφαιρεσω τα ποδαρακια απο την πλακετα και μετα με την βοηθεια wick να καθαρισω τα pads.



Αφου καθαρισω τα pads εχουν μεινει σε διαφορα σημεια του motherboard υπολλειματα flux. Μονιμος προβληματισμός μου οταν κανω κολλησεις/αποκολλησεις κλπ ειναι πως θα καθαρισω αυτα τα υπολλειματα. Μεχρι τωρα προσπαθουσα με ισοπροπανολη, μπατονετες, οδοντόβουρτσα, χαρτι κλπ χωρις ιδιαίτερη επιτυχία. Αποφασισα να δοκιμασω κανα δυο διαφορετικά προϊόντα καθαρισμου flux, τα ITW Flux-Off και Due-Ci F-02. Το πρωτο ηταν το πιο αποτελεσματικο, αφου με εναν ψεκασμο και ενα απλο καθαρισμα με μπατονετα εφυγε το 95% των υπολειμμάτων. Με ενα δευτερο περασμα εγινε το motherboard λαμπικο. Το F-02 θελει ελαχιστα περισσοτερο καθαρισμα, αλλα οχι τρελη διαφορα. Ενα μεγαλο αρνητικό του Flux-Off ειναι η αποπνικτική χημική μυρωδιά του. :sick: Σε καμια περιπτωση δεν πρεπει κανεις να το χρησιμοποιεί σε μη αεριζόμενους χώρους, και ειδικα οχι οπως εκανα εγω στο σαλόνι μου! Μου πηρε μια μερα να ξεμυρισει ο χωρος και με εκοψε και το κρυο επειδη ειχα συνέχεια ανοιχτά τα παραθυρα. :nervous:



Πριν το καθάρισμα.



Μετα. Μου πηρε λιγοτερο απο ενα λεπτο να πετυχω αυτο το αποτελεσμα, κατι που στο παρελθον δεν καταφερνα ουτε με μιση ωρα τριψιμο σαν παλαβος. :headbangdude:



Με την μεθοδο του κοψιματος, η αφαιρεση των πυκνωτών διάρκεσε μονο μερικα λεπτα και ηταν πανευκολη, ακομα και σε δυσκολα σημεια. Φυσικα καταφερα να την κανω την πατατα, αφου οταν αφαιρούσα τα ποδαρακια με το κολλητήρι, καποια στιγμη ακουμπησα καμποσα απο τα φιλτρα EMI. :bash:



Στην συνέχεια, καταφτάνουν οι πυκνωτές και πολλαπλασιάζονται τα προβλήματα!
 
Τελευταία επεξεργασία:
To κόψιμο με το κοφτάκι δεν προτείνεται σε πολύ παλιά pcb που οι χαλκοί των pads είναι πολύ εύθραστοι. Πάντως, σε νεότερα pcb (όπως του Saturn) οι πιθανότητες να πάει κάτι στραβά είναι μηδαμινές με αυτόν τον τρόπο.

Αφού ασχολείσαι συχνά με επισκεύες, προτείνω να πάρεις ένα διπλό κολλητήρι κινέζικο με λεπτές μύτες που ζεσταίνονται ταυτόχρονα. Το να βγάλεις έναν smd πυκνωτή γίνεται πολύ εύκολη δουλεία, γρήγορη και ασφαλές και δεν είναι ακριβό εργαλείο.
 
Τελευταία επεξεργασία:
σε πολύ παλιά pcb που οι χαλκοί των pads είναι πολύ εύθραστο
Ή σε αυτα που εχουν πάθει ζημιά απο διαρροή ηλεκτρολύτη απο τους χαλασμένους πυκνωτές κλπ

Είχα ελέγξει για τέτοια θέματα πριν ξεκινήσω την διαδικασία, αλλά δεν βρήκα κάτι.

Αφού ασχολείσαι συχνά με επισκεύες
Δεν ασχολούμαι εγω με τις επισκευές, οι επισκευές ασχολούνται μαζί μου! :biglaugh::icon_lol::anim_roll:

Εγώ ο ταλαίπωρος το μονο που ηθελα ηταν να παιξω μερικα παιχνιδάκια με το lightgun. :banghead::bash::bananafuck:
 
Πω πω τρέμω στην ιδέα ότι μια ωραία πρωία θα πάω να ανάψω κάποια από τις κονσόλες μου και θα μας έχει χαιρετίσει κάποιο ηλεκτρονικό εξάρτημα... Ευχαριστούμε για το θέμα πάντως...
 
Χρησιμοποιησα το κοφτακι
ωχ ωχ .. οχι! όπως λέει το @telonio παραπάνω, υπάρχουν πολύ λεπτές μύτες αν έχετε κολλητήρια που αλλάζουν μύτη και -η καλύτερη λύση- hot air gun (αυτοί οι κλώνοι 858D -που θέλουν ενα φιξάρισμα για την -πολλές φορές ανύπαρκτη- γείωση)
 
Αν και ειμαι ο τελευταιος του οποιου την αποψη θα πρεπει να παρει κανεις σοβαρα σε αυτο το θεμα, δεν υπαρχει μονο μια σωστη μεθοδος για την αποκολληση smd ηλεκτρολυτικων πυκνωτων. Εχω δει μαστορους με τεραστια εμπειρια (πχ ο Adrian Black) που χρησιμοποιουν την μεθοδο του στριψιματος του πυκνωτη, που ειναι πιο βαρβαρη απο το κοψιμο.

Υπαρχουν καμποσα video στο youtube σχετικα, να δυο που εξεταζουν το θεμα σφαιρικα.



Εγω με ενα δακτυλο πιεζα το πυκνωτη πανω στην πλακετα, ετσι ωστε να μην τον σπρωξει το κοφτακι την ωρα που εκοβα. Με αυτον τον τροπο ασκεις ελαχιστη πιεση στα pads. Εξαλλου, οπως ανεφερα, δεν θα το εκανα αν φαινοταν ταλαιπωρημενη η πλακετα.

Αρχικα ειχα δοκιμασει με το Ksger και μυτες τυπου T12-BL και T12-JL02, και ενω γινεται δουλεια, θα παρει πολλαπλασιο χρονο ανα πυκνωτη. Συν οτι στα στριμωγμενα σημεια, θα υπαρξει σιγουρα προβλημα. Θα πρεπει να μασκαρεις με ταινια kapton κλπ κλπ

Τωρα για τσιμπιδες κλπ, ωραια ακουγεται, αν καποιος νιωσει την ακατασχετη επιθυμια να μου κανει δωρο, δεν θα του χαλαγα χατηρι. :diablotin:
 
Τώρα επειδή το κάνουν μεγάλοι youtubers ηλεκτρονικοί δεν σημαίνει και απαραίτητα είναι σε κάθε περίπτωση σωστό.
 
στα στριμωγμενα σημεια,
το ελάχιστο που έχω βρει ειναι 0.12χιλ (Antex tip), για όλα τα άλλα έχω ενα 'αρχαίο' Pace VF100, το vacuum βοηθάει αρκετά, αλλά το tip δεν είναι για στριμωγμένα εξαρτήματα - το slim-tip ήταν έξτρα...- μακάρι τότε να είχα πάρει και το pre-heater, αυτό βοηθάει ειδικά αν είναι lead-free κολλήσεις
 
Χρησιμοποιώ αυτό το διπλό κολλητήρι για την αποκόλληση των smd πυκνωτών. Κοστίζει γύρω στα 50 ευρώ αλλά σου λύνει τα χέρια.

123535324211fff.JPG
 
H άφιξη του κιτ των πυκνωτων ηταν μια δυσαρεστη εκπληξη. Παρολο που οι τιμες των πυκνωτων ηταν σωστες για το δικο μου motherboard ηταν ολοι through hole. Οι πυκνωτες ειναι καλης ποιοτητας και το κιτ καλυπτει ολες τις πιθανες περιπτωσεις, οποτε εχει αρκετους πυκνωτες για τουλαχιστον δυο motherboards, αν ειχε κανεις τον σωστο συνδιασμο. Για μενα, ηταν λαθος μου που παραγγειλα απο retrosix και οχι απο console5 που εχουν τους σωστους πυκνωτες για καθε διαφορετικο μοντελο motherboard.



Για να κανω την ζωη μου πιο ευκολη, τυπωσα την λιστα των πυκνωτων (παλι απο το console5) σε δυο σελιδες, εβαλα κολλητικη ταινια διπλης οψης και κολλησα τον καθε πυκνωτη διπλα στην τιμη του, ετσι ωστε να μπορω να βρισκω τον σωστο στιγμιαια.



Ο επομενος μου προβληματισμος ηταν πως να κολλησω τους through hole πυκνωτες επιφανειακα. Η πιο απλη και ευκολη μεθοδος ειναι ξαπλωτοι, οπως ειχα κανει πριν εκατομυρια χρονια με το game gear. Δυστυχως εδω δεν εχω αυτη την πολυτελεια, γιατι οι περισσοτεροι πυκνωτες ειναι τοσο στριμωγμενοι που δεν υπαρχει χωρος να τους ξαπλωσω. Ετσι εκανα μια πρωτη δοκιμη τοποθετοντας κανα δυο ορθιους.



Ελεγξα το υψος τους σχετικα με την μεταλλικη ασπιδα. Δεν υπαρχει τεραστιο περιθωριο, αλλα ευτυχως δεν φαινεται να βρισκει καπου.



Ειπα λοιπον να ξεκινησω την διαδικασια, παντα με την βοηθεια της αγαπημενης μου Panavise. Δυστυχως συντομα ηταν εμφανες οτι δεν προκειται να εχω σημαντικη προοδο ως εχει. Ειδικα στα δυσκολα σημεια δεν μπορουσα να δω το παραμικρο και προσπαθωντας να μανουβραρω το κολλητηρι στα τυφλα ηταν πολυ εκνευριστικο και πιθανοτατα επικινδυνο να κανω ζημια καπου αλλου στην πλακετα.



Δανειστικα απο εναν συναδερφο ενα ψηφιακο μικροσκοπιο Andonstar (ξεχασα να κοιταξω το μοντελο).




Εκτος απο την ενσωματομενη οθονη εχει και δυνατοτητα εξωτερικης οθονης μεσω hdmi για ακομα μεγαλυτερη εικονα!



Εχει δυο φωτα led που μπορει κανεις να σημαδεψει στο σημειο που δουλευει για ακομα καλυτερη ευκρινεια και προπαντως χωρις σκιες!



Αυτα απο την μανα τους ερχονται με μια αθλια βαση που ειναι πρακτικα αχρηστη για οτιδηποτε μεγαλυτερο απο motherboard για zx81! Ετσι ο ανθρωπος ειχε κανει πατεντα με καποια εξαρτηματα της υπαρχουσας βασης, μιας βαση οθονης και διαφορων τυχαιων αλλων κομματιων μεταλλου.



Εχοντας επιτελους επαρκη ορατοτητα, προχωρησα στην τοποθετηση των πυκνωτων.



Οταν εφτασα στην πανω αριστερη γωνια, συνειδητοποιησα οτι δεν υπαρχει περιπτωση να κολλησω τους πυκνωτες χωρις περισσοτερο ελευθερο χωρο. Ειπα λοιπον να αφαιρεσω τα φιλτρα EMI, το οποιο ευκολα λεγεται αλλα δυσκολα γινεται. Τα φιλτρα εχουν τρια ποδαρακια, το μεσαιο ειναι γειωση. Τα δυο ακριανα καθαρισαν με την πρωτη με το desoldering gun, τα μεσαια με καμια κυβερνηση. Εφαγα τα λυσακα και δοκιμασα τα παντα, αλλα μετα απο ωρες ειχα καταφερει να καθαρισω λιγοτερο απο το 1/4 απο τις μεσαιες τρυπες. Τελικα δοκιμασα την μεθοδο που πλημμυρισα την περιοχη με καλαι και πηγαινα περα-δωθε στα τρια ποδαρακια του καθε φιλτρου μεχρι που ξεκολλαγε και επεφτε απο την πλακετα με την βαρυτητα. Αυτο που δεν καταφερα για ωρες μου πηρε ελαχιστα λεπτα με αυτον τον τροπο.




Χρησιμοποιησα τα ωραια μου καινουρια καθαριστικα (στο μπαλκονι αυτη την φορα) για να καθαρισω την περιοχη και πλεον ειχα απειρο χωρο να μανουβραρω.



Αφου ειχα τοποθετησει ολους τους πυκνωτες εκανα εναν ελεγχος με το διαγραμμα για να δω οτι ηταν ολα σωστα και ανακαλυψα οτι ειχα καταφερει να βαλω εναν αναποδα και ενας ακομα ειχε ψυχρη κολληση.



Αφου διορθωσα τα λαθη, εκανα το τελικο καθαρισμα μου και ημουν ετοιμος για την δοκιμη. Και εδω εκτροχιαστηκε το τρενο. :(:cry::unsure::confused: Δυστυχως πλεον το saturn δεν λειτουργει καθολου. Οταν το αναβω δειχνει μαυρη οθονη, αλλα αυτο ειναι το μονο σημειο ζωης. Μετρησα τις τασεις απο το τροφοδοτικο, την συνεχεια απο το βυσμα a/v εως τα φιλτρα emi και απο τα φιλτρα emi προς τους πυκνωτες, αλλα οι διαγνωστικες μου ικανοτητες φτανουν εως εδω. Δοκιμασα και composite καλωδιο, με το ιδιο ακριβως αποτελεσμα.



Δεν ξερω τι μπορει να εκανα στραβα, τι μπορει να μου ξεφυγε κλπ. Ελεγξα ξανα και ξανα οτι μπορουσα με το μικροσκοπιο, αλλα δεν βρηκα κατι αλλο που να κανει μπαμ. Το μονο πραγμα που μπορω να σκεφτω ειναι τα φιλτρα EMI που ειχα ακουμπησει με το κολλητηρι οταν καθαριζα τα ποδαρακια απο τους πυκνωτες. Δεν ξερω αν υπαρχει καποιος τροπος να ελεγχθουν, αλλα ακομα και να υπαρχει μαλλον δεν εχω τον καταλληλο εξοπλισμο να το κανω. Επειδη το ολο πραγμα ηταν εξαιρετικα χρονοβορο και πολυ κουραστικο, για την ωρα δεν σκοπευω να ασχοληθω περισσοτερο, αλλα καποια στιγμη σιγουρα θα επανελθω, ισως αντικαθιστωντας τα φιλτρα EMI με καινουρια.

Επειδη συνηθως ολοκληρωνω με καποιες σκεψεις ή συμπερασματα, τα θετικα της υποθεσης ειναι τα φοβερα καθαριστικα flux. Αν εξαιρεσει κανεις την οσμη, μετατρεπουν το καθαρισμα των πλακετων απο αγγαρεια σε απολαυση. :happyjump: Επισης ειμαι ερωτευμενος με το μικροσκοπιο. Καταπληκτικο εργαλειο! :thumbup::love: Τελος, αν ειναι να αγορασω ξανα κιτ πυκνωτων, η πρωτη μου επιλογη θα ειναι το console5.
 
ναι το έχω δει στο ali... μερικές φορές το έχουν και κάτω απο £25 (€30)
 
Επισης ειμαι ερωτευμενος με το μικροσκοπιο.
ναι αυτό είναι 'must' και πρέπει να πάρω κι εγω ένα στο μέλλον (όλο το αναβάλω) με την χάλια όραση που έχω (στην κυριολεξία)

κρίμα για το αποτέλεσμα, κανονικά θα έπρεπε να έστελνες τους πυκνωτές πακέτο πίσω, αλλά έχω ζήσει τραγικές καταστάσεις με
επιστροφές (να γ τα τελωνεία :moutza:) και γνωρίζω αυτό είναι μανίκι (καλύτερα να τους κράταγες για spare)

οι πυκνωτές στο τροφοδοτικό είναι οκ? πάρε ESR meter που μετράει πάνω στο κύκλωμα - δεν είναι και τόσο φθηνά αλλά θα τα βγάλει τα λεφτά του.
 
οι πυκνωτές στο τροφοδοτικό είναι οκ?
Οπως ειχα γραψει, ειχα δοκιμασει και το τροφοδοτικο απο την αλλη κονσολα που δουλευει αψογα και ειχα το ιδιο αρχικο προβλημα.

Τωρα μεσα σε μερικες εβδομαδες να ψοφησε τελειως; Δυσκολο, ειδικα αφου οι τασεις που δινει ειναι σωστες.

Καλα εδω πρεπει πρωτα να αλλαξω πολυμετρο γιατι αυτο που εχω εχει διαλυθει τελειως...

Αν ειναι να κανω αλλο σημαντικο εξοδο σχετικα με το θεμα saturn θα ειναι ενα Fenrir DUO για να μπει στην αλλη κονσολα. Αλλα για την ωρα δεν υπαρχει σαλιο.
 
κανείς δεν ξέρει τι παίζεται με αρχαίους πυκνωτές... είχα φάση με τροφοδοτικό για Α600, όλα καλά στα ρεύματα αλλά η μηχανή κόλλαγε, τελικά ήταν ένας πυκνωτής στη γραμμή του +5 με πολύ μεγάλο ESR, οπτικά ήταν 'τζάμι' , πήρε δρόμο και όλα καλά.


μερικες εβδομαδες να ψοφησε τελειως

χα.. ασε είχα ενα τροφοδοτικό 10v (IBM παρακαλώ) έπαιζε μια χαρά πριν ενα μήνα , χθες το σύνδεσα σε ενα label printer και μου τα έκανε μαντάρα (πρέπει να τίναξε μερικά components) ! μέτρησα την τάση.. flip-flop απο 0 μέχρι .. 14 ! το έμαθα καλά το μάθημα...
 
Πίσω
Μπλουζα