Πώς ξεκίνησε η ενασχόλησή σας με τον κινηματογράφο ; Έχετε βγάλει κάποια σχολή ;
Μόνο τη σχολή οδηγών ! Και είναι κατόρθωμα ότι κρατήθηκα 30 χρόνια στο θέατρο. Δεν ξεκίνησα με πρόθεση να γίνω ηθοποιός. Και δεν το έχω και σε υπόληψη το επάγγελμα, γιατί έχω δει τι γίνεται στα παρασκήνια. Εγώ ξεκίνησα σε σχολή μηχανικών/ηλεκτρολόγων. Είχα έναν φίλο εκεί, που στο δεύτερο έτος τα παράτησε και πήγε 5-6 χρόνια στην Ιταλία να σπουδάσει σκηνοθεσία. Όταν γύρισε, ήθελε να κάνει μια ταινία μικρού μήκους για να δώσει εξετάσεις στο Υπουργείο Πολιτισμού. Επειδή δεν είχε λεφτά όμως, ζήτησε από φίλους να εμφανιστούν αφιλοκερδώς. Εγώ δέχτηκα και πήρα τον βασικό ρόλο σε μια δεκάλεπτη ταινία. Στο μοντάζ της ταινίας, με είδε ο σκηνοθέτης Θόδωρος Μαραγκός, που ετοίμαζε το ΜΑΘΕ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΓΡΑΜΜΑΤΑ. Και λέει στον φίλο μου «Αυτόν τον “μουτσούνη”, θέλω να τον γνωρίσω» ! Εγώ δεν ήθελα αρχικά, γιατί δεν ήξερα από τέτοια. Με καθησύχασε όμως λέγοντάς μου ότι «ο ρόλος είναι στα μέτρα μου» και έτσι ξεκίνησα. Οκτώ μήνες κράτησε το γύρισμα, αλλά τελικά πήρε 4 βραβεία στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.
Exetlaios και Video80 με τον Κωστα Τσακωνα
Φημολογείται ότι ήσασταν «διαβόητος» στο να αλλάζετε το σενάριο που σας δίνανε και να κάνετε ανατρεπτικούς αυτοσχεδιασμούς με δικές σας πετυχημένες και πρωτότυπες ατάκες. Αληθεύει ;
Αληθεύει και επιβάλλεται ! Είναι και θέμα ικανότητας. Άλλοι ηθοποιοί μπορούσαν να αυτοσχεδιάζουν, άλλοι όχι.
Οι κωμωδίες, απλώς σας προέκυπταν και τυποποιηθήκατε, ή τι επιδιώκατε και ο ίδιος ;
Μου έτυχαν οι κωμωδίες. Επειδή η φωνή μου είναι κωμική και η φάτσα μου θυμίζει Καραγκιόζη ! Έχω τη «γοητεία της ασχήμιας». Αυτή είναι καλύτερη από την κανονική γοητεία. Η κανονική γοητεία περνάει μαζί με τα νειάτα, η γοητεία της ασχήμιας κρατάει για πάντα, είναι διαχρονική !
Είχατε την τύχη να παίξετε δίπλα σε μεγάλους κωμικούς του ελληνικού κινηματογράφου, όπως Νίκος Ρίζος, Μίμης Φωτόπουλος, Ντίνος Ηλιόπουλος, Θανάσης Βέγγος. Πιστεύετε ότι αυτές οι συνεργασίες, σας βοήθησαν στο να «διαμορφώσετε χαρακτήρα» ως ηθοποιός ;
Ήταν όντως είδωλα. Ο Ρίζος ήταν διάνοια, ο Φωτόπουλος αξιοπρεπέστατος. Ο Ηλιόπουλος είχε πολύ εκλεπτυσμένο χιούμορ. Και με το Βέγγο είχα πολύ καλή σχέση και όλο του έκανα πλάκες. Τέρας ευγένειας ήταν και ο Σταύρος ο Ξενίδης. Μια φορά έβρεχε και μου κράταγε την ομπρέλα να μη βραχώ. Μου έκανε φοβερή εντύπωση αυτό. Πήρα μαθήματα από αυτούς τους ανθρώπους. Δε με υποτίμησαν και με θεώρησαν ισάξιό τους. Είχαν ήθος.
Παρόλο που πολλοί συνδέσανε το όνομά σας με κάποιες «χοντροκομμένες» κωμωδίες, κάποιοι άλλοι θεώρησαν ότι ο καλύτερος και ποιοτικότερος κωμικός ρόλος σας, ήταν στο ΜΑΘΕ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΓΡΑΜΜΑΤΑ, μια πολύ φροντισμένη δουλειά του Θόδωρου Μαραγκού. Συμφωνείτε με αυτή τη θέση ;
Εγώ ξεκίνησα από ποιοτικό κινηματογράφο, όπως το «Λάβετε Θέσεις» με τον Βαγγέλη Καζάν το 1973. Τέλη δεκαετίας 70ʼ έκανα το ΘΑΝΑΣΗ ΣΦΙΞΕ ΚΑΙ ΑΛΛΟ ΤΟ ΖΩΝΑΡΙ ΣΟΥ με τον Βέγγο. Η καριέρα μου όντως απογειώθηκε όμως, με το ΜΑΘΕ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΓΡΑΜΜΑΤΑ και έγινα πανελληνίως γνωστός. Αυτές τις ταινίες προτιμώ. Και από πρόσφατες που γύρισα, τα ΦΤΗΝΑ ΤΣΙΓΑΡΑ με το Ρένο Χαραλαμπίδη, βλέπω ότι και στο Ιντερνετ έχει πολύ πέραση η ταινία αυτή. Μεταξύ 1973-1983 έκανα όλο κινηματογράφο, μετά ξεκίνησα το βίντεο.
Πώς ήταν το γύρισμα μιας ταινίας, πίσω από τα κάμερες ; «Άγχος και τρέξιμο, να προλάβουμε να βγει το έργο στην ώρα του», ή είχε και το χαβαλέ του ;
Αυτοί που κάνανε εμπορικό κινηματογράφο, μας πιέζανε, δεν παίρναμε ανάσα. Ειδικά ο Όμηρος ο Ευστρατιάδης. Στον μη-εμπορικό κινηματογράφο, μας αφήνανε να κάνουμε και πρόβες, να μπούμε στο πετσί του ρόλου. Αν κουραζόσουνα, σου λέγανε να κάνεις ένα διάλλειμα, να πιείς έναν καφέ.
Θυμάστε κάποιο αστείο περιστατικό που να συνέβη πίσω από την κάμερα ;
Στους ΠΟΝΤΙΟΥΣ πήγαμε Φρανκφούρτη για γυρίσματα. Είμασταν καμιά 10αριά άτομα ομάδα. Στο αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης, ο Όμηρος ο Ευστρατιάδης, μας δίνει από ένα μπουκάλι ουίσκυ τον καθένα. Εμείς υποθέσαμε ότι μας κερνάει και τα δεχτήκαμε. Όταν όμως φτάσαμε Αθήνα, μας τα πήρε πίσω ! Μας τα είχε δώσει μόνο για να περάσουμε το τελωνείο, γιατί τότε επιτρεπόταν ένα μπουκάλι το άτομο. Ο Βουτσάς πήγε να του σπάσει στο κεφάλι !
Πάλι στα γυρίσματα του ίδιου έργου, στη Γερμανία, παρκάρει ο Όμηρος παράνομα σε ένα δρόμο. Του λέω «πάρτο, θα μας γράψουνε, εδώ είναι Γερμανία, δεν αστειεύονται». Δε με άκουσε ο Όμηρος. Όντως, σχεδόν αμέσως έρχεται η τροχαία και μας κόβει κλήση. Ό Όμηρος … την σκίζει και μας πάνε κατευθείαν στο τμήμα για καταστροφή δημοσίου εγγράφου ! Ευτυχώς εγώ ήξερα γερμανικά και απολογήθηκα στο Διοικητή. Αυτός μας άφησε χαριστικά να φύγουμε.
Κάποιο «μικρό μυστικό» που θα μοιραστείτε μαζί μας ;
Όταν οδηγούσαμε ένα ενοικιασμένο αυτοκίνητο στη Φρανκφούρτη, γυρίζοντας τους ΠΟΝΤΙΟΥΣ, «υπεύθυνος» ήταν ο Κώστας Βουτσάς, γιατί έχει το ταλέντο να μη χάνει ποτέ τον προσανατολισμό του.
Ένας άνθρωπος με πηγαίο χιούμορ όπως εσείς, πώς και δεν ασχολήθηκε ποτέ με το σενάριο ;
Γιατί το σενάριο χρειάζεται δεξιοτεχνία. Εγώ έκανα «εγχειρίσεις» στο δικό μου σενάριο, αλλά να γράψω κάτι ολοκληρωμένο δικό μου, όχι. Δεν ήθελα να γίνω σαν κάποιους που δηλώνουν ταυτόχρονα ηθοποιοί, σκηνοθέτες, μουσικοί, σεναριογράφοι και οι ταινίες τους είναι «πατάτες» !
Αληθεύει ότι η ιδέα για τις ταινίες Ο ΚΟΜΗΣ ΤΣΑΚΩΝΑΣ και ΚΛΑΣΣΙΚΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΒΛΑΒΗΣ, ήταν δικιά σας ;
Ναι, αληθεύει.
Δύο από τις πιο γνωστές ταινίες σας είναι η ΚΛΑΣΣΙΚΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΒΛΑΒΗΣ (1987) και η ΜΕΓΑΛΗ ΑΠΟΦΡΑΞΗ (1988). Και οι δύο με παρόμοια θεματολογία και καστ. Πολλοί θεωρούν ότι Η ΜΕΓΑΛΗ ΑΠΟΦΡΑΞΗ είναι η ανεπίσημη συνέχεια της ΚΛΑΣΣΙΚΗΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗΣ ΒΛΑΒΗΣ. Πώς προέκυψε λοιπόν, Η ΜΕΓΑΛΗ ΑΠΟΦΡΑΞΗ ; Θα γυριζόταν ούτως-ή-άλλως, η γυρίστηκε προκειμένου να εκμεταλλευτεί την επιτυχία της ΚΛΑΣΣΙΚΗΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗΣ ΒΛΑΒΗΣ ;
Η δεύτερη δεν ήταν αρχικά προγραμματισμένη. Γυρίστηκε για να εκμεταλλευτεί την επιτυχία της πρώτης. Η ΚΛΑΣΣΙΚΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΒΛΑΒΗΣ έσπασε ρεκόρ στα βίντεο-κλαμπ. Έμπαιναν σε λίστα αναμονής οι θεατές, για να τη νοικιάσουνε.
Cult Heroes
Ποιανού ιδέα ήταν να δοθεί ο εναλλακτικός τίτλος ΤΟ ΣΚΑΤΟΜΟΥΤΡΟ στην ταινία Η ΜΕΓΑΛΗ ΑΠΟΦΡΑΞΗ ;
Ο τίτλος ΜΕΓΑΛΗ ΑΠΟΦΡΑΞΗ ήταν δική μου ιδέα, για να σατυρίσω την αμερικάνικη ταινία Η ΜΕΓΑΛΗ ΑΠΟΔΡΑΣΗ. Το δε «σκατόμουτρο» ήταν ο Μάκης ο Κωστίνης ! Είχε πολύ χαρακτηριστική φάτσα και στο έργο τον βάλαμε μέσα σε μια λεκάνη !
«Μνημειώδη» θεωρούνται και πολλά από τα εξώφυλλα των ταινιών σας. Όπως π.χ. από τις ταινίες Ο ΚΟΜΗΣ ΤΣΑΚΩΝΑΣ ΚΑΙ ΟΙ ΔΡΑΚΟΥΛΙΝΕΣ ΤΟΥ ή Ο ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΜΕ ΤΗΝ ΠΥΡΗΝΙΚΗ ΚΕΦΑΛΗ. Ποιος είχε εμπνευστεί/επιμεληθεί αυτά τα εξώφυλλα ;
Ήταν ένας συνεργάτης του Ευστρατιάδη που τα έκανε αυτά. Ξεχνάω το όνομά του.
Στον ΚΟΜΗ ΤΣΑΚΩΝΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΔΡΑΚΟΥΛΙΝΕΣ του, εμφανίστηκε μαζί σας η Γιούλη Ηλιοπούλου. Πολλοί πίστευαν ότι είχε όλα τα φόντα να γίνει η επόμενη «βασίλισσα της βιντεοταινίας», αλλά τελικά εξαφανίστηκε μάλλον γρήγορα και άδοξα από τα κινηματογραφικά δρώμενα. Αν εξαιρέσουμε μια εκπομπή με προξενειά που παρουσίαζε στην τηλεόραση γύρω στο 1996, κυριολεκτικά «χάθηκε» Τι θυμάστε από τη Γιούλη Ηλιοπούλου ; Συμφωνείτε ότι είχε όντως πολύ δυναμική στο συγκεκριμένο χώρο ; Γνωρίζετε τι απέγινε ;
Είχε ωραίο σώμα και ωραίο πρόσωπο αλλά όντως «χάθηκε». Όταν έκανε την εκπομπή με τα παντρολογήματα, την είχα σατυρίσει σε μια επιθεώρηση που είχα ανεβάσει στο ΜΕΤΡΟΠΟΛΙΤΑΝ. Τότε είχε κάνει μεγάλη επιτυχία η Γιούλη στην τηλεόραση, αλλά μάλλον αυτό την επηρέασε. Τώρα ασχολείται με κάποια δημοτικά δρώμενα και με κάποιες ερασιτεχνικές θεατρικές παραστάσεις. Έχει τύχει να μιλήσουμε στο τηλέφωνο μερικές φορές, από τότε.
Πρόσφατα στο φόρουμ μας, διεξήχθη μια ψηφοφορία με θέμα την «ωραιότερη Ελληνίδα πρωταγωνίστρια της εποχής του βίντεο». Εσείς ποια θα ψηφίζατε ;
Την Έλενα Στρατή. Ήταν γυναικάρα … πολλών megabyte ! Τελικά παντρεύτηκε. Τότε οι παραγωγοί αποφεύγανε να συνεργάζονται με παντρεμένες γυναίκες. Ακόμα και οι παντρεμένες τότε, δηλώνανε ανύπαντρες για να πάρουν ρόλους. Γενικά πάντως, οι «αστέρες» της εποχής, όσες είχαν μυαλό, βρίσκανε κάποιον εφοπλιστή, πλούσιο ή γνωστό αθλητή και βολεύονταν.
Η σχέση σας με τη Βέρα Γκούμα ;
Ιστορία καψούρας ! Ήταν ψηλή, καλλίγραμμη και χορεύτρια. Έπεσα «με τα μούτρα» μόλις τη γνώρισα. Κόλλησα. Ήταν και έξυπνη γυναίκα, με τσαγανό. Ίσως ήταν λάθος όμως, αυτό που γινόταν τότε, το να παίζουν τα πραγματικά ζευγάρια, πάντα μαζί και στις ταινίες.
Με τον ηθοποιό Κωνσταντίνο Τσάκωνα έχετε κάποια συγγένεια ;
Όχι, απλή συνωνυμία. Αλλά ήταν καλό παιδί και τον είχα βάλει σε κάποιες ταινίες.
Με τη Ρίτα Τσάκωνα ;
Συνωνυμία, πάλι.
Παρότι οι κωμωδίες σας βγάζουν πολύ γέλιο, σε ορισμένες από αυτές, υπάρχει (κυρίως στο τέλος) ένα έντονο συναίσθημα απαισιοδοξίας, που προσωπικά μου έκανε μεγάλη εντύπωση. Δηλαδή έβλεπα μια «χοντρή» κωμωδία για 85 λεπτά και ξαφνικά τα τελευταία 5 λεπτά σου παρουσίαζαν ένα πολύ δυσάρεστο και απαισιόδοξο τέλος, που δεν έμοιαζε να «κολλάει» με την υπόλοιπη ταινία. Π.χ. στο ΜΙΑ ΧΟΥΦΤΑ ΤΟΥΒΛΑ , στον ΑΝΘΡΩΠΟ ΑΠΟ ΤΟ ΤΣΕΡΝΟΜΠΙΛ, ή στο ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΑΣ ΟΠΑΔΟΣ με τον Σπύρο Ιωάννου να υποδύεται το ναρκομανή γιό σας και εσείς στο τέλος θυσιάζεστε για να τον σώσετε. Και Ο ΤΟΚΟΓΛΥΦΟΣ –αν θυμάμαι καλά- είχε δυσάρεστο τέλος. Ακόμα πιο περίεργο είναι το ότι τα έργα αυτά, γράφτηκαν από διαφορετικούς σεναριογράφους. Τι έχετε να πείτε επʼαυτού ; Σας το έχει παρατηρήσει ποτέ αυτό, κάποιος άλλος, ή είμαστε οι πρώτοι ;
Είστε οι πρώτοι που το παρατηρείτε. Έτυχε, αυτό που λες. Για να είναι αντικειμενικό το τέλος, μάλλον. Δε γίνεται σε όλες τις ταινίες να υπάρχει αίσιο τέλος και να παντρεύονται. Φλομώσαμε ! Το 99% των ταινιών τελειώνει με αγάπες και γάμους.
Από όλες τις ταινίες σας, ποια ήταν η εμπορικότερη ;
Το ΜΑΘΕ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΓΡΑΜΜΑΤΑ. Έκοψε 2.300.000 εισιτήρια ! Και μάλιστα αυτό έγινε χωρίς διαφήμιση, από στόμα σε στόμα. Την πρώτη βδομάδα πήγε μέτρια, και μετά μόλις διαδόθηκε, σχηματίζονταν ουρές στις αίθουσες.
Σε ορισμένες ταινίες σας, έπαιξαν και άλλοι ηθοποιοί, που χωρίς ποτέ να είναι «πρώτα ονόματα» εντούτοις άφησαν το δικό τους στίγμα στο χώρο του θεάματος. Θα θέλαμε να σας θυμίσουμε ορισμένους εξ αυτών, και να μας πείτε (εν τάχει) τι θυμάστε από εκείνους.
Φρύνη Αρβανίτη ;
Λόγω βάρους, είχε πρόβλημα μετακίνησης. Ήταν όμως πολύ γλυκειά και κυρία. Και στο θέατρο είχε πάει πολύ καλά.
Βέτα Μπετίνη ;
Αυτή είχε ένα χέρι σαν τσάπα ! Στην ΚΛΑΣΣΙΚΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΒΛΑΒΗΣ που με χτυπάει, έφαγα αληθινές σφαλιάρες !
Τάσος Κωστής ;
Εγώ τον προώθησα στον κινηματογράφο, αλλά δυστυχώς δεν έχουμε πλέον επαφή.
Παναγιώτης Σουπιάδης ;
Ο Πάνος φέρθηκε έξυπνα και αποκαταστάθηκε. Με τα λεφτά που έβγαλε από τις ταινίες του, αγόρασε κάποιες γκαρσονιέρες και τις νοικιάζει ακόμα. Ήταν καλό παιδί. Ήταν ταλεντάκι, αλλά δυστυχώς «δεν του έκατσε». Είχαμε μιλήσει και στο τηλέφωνο, πριν λίγους μήνες. Δυστυχώς κάτι έπαθε το τηλέφωνό μου και έχασα το νούμερό του. Αλλιώς θα σας το έδινα, να έρθετε σε επαφή μαζί του [Σημείωση Retromaniax.: Εδώ κοντέψαμε να λιποθυμήσουμε!]
Τι αναμνήσεις έχετε από το Νότη Πιτσιλό ; Ο χαμός του πριν λίγα χρόνια, μας είχε στεναχωρήσει αρκετά. Ήταν ιδιαίτερα πληθωρική και ξεχωριστή φιγούρα.
Ήταν ιστορία, ο Νοτάκος. Τα έκανε όλα. Φωτογράφος, κομπάρσος, ηθοποιός, σκηνογράφος. Μέχρι, ένα σπίτι που είχε στην οδό Μπενάκη, το διέθετε για γυρίσματα. Ήταν μια αγνή ψυχούλα.
Θυμάστε κάποιον ηθοποιό (άντρα ή γυναίκα), που να πιστεύετε ότι είχατε κάποια ιδιαίτερη «χημεία» στον «φακό» ;
Με το Θέμη τον Μάνεση. Γιατί είχε και αυτός πολύ χιούμορ. Του άρεσε να είναι «μαγκάκι». Και ήταν και πειραχτήρι, τους πείραζε όλους. Συνέπραττα και εγώ στα πειράγματα. Το ίδιο και με το Γιώργο Παπαζήση. Με τον Παπαζήση, όλο πειράζαμε τον Παπαναστασίου, στις θεατρικές παραστάσεις που είμασταν μαζί.
Διατηρείτε επαφές με τους παλαιούς συμπρωταγωνιστές και συνεργάτες σας ;
Τότε είχα βοηθήσει πολλούς, αλλά τώρα με ξεχάσανε. Με το μακαρίτη το Θανάση το Βέγγο μιλάγαμε πολύ. Με τον Βουτσά λέμε ακόμα, συνέχεια ανέκδοτα. Με την Αθηνά Μαυρομάτη επίσης, διατηρώ επαφή.
Από τους ηθοποιούς που διέπρεψαν στο χώρο των βιντεοταινιών, ακούστηκαν κατά καιρούς διάφορα σενάρια για τις αμοιβές τους. Άλλοι ισχυρίστηκαν ότι «γύριζαν ταινίες με ψίχουλα, αν και πρωταγωνιστές» και άλλοι ότι «μάζεψαν αρκετά χρήματα». Εσείς τι πιστεύετε ; Υπήρχε κάποια «εκμετάλλευση» των ηθοποιών (με πρόφαση τον χαμηλό προϋπολογισμό των ταινιών) ή οι αμοιβές ήταν ικανοποιητικές ;
Αν σε βλέπανε οι παραγωγοί ότι είχες ανάγκη και γύρευες δουλειά, σε εκμεταλλεύονταν και σου έδιναν ελάχιστα χρήματα. Αν δεν παρακαλούσες και ήσουν άνετος, έπαιρνες καλά χρήματα.
Εσείς δουλεύατε με συμβόλαιο, ή προτιμούσατε να είστε ελεύθερος να επιλέγετε ;
Δούλευα με συμβόλαιο. Έπαιρνα μια προκαταβολή και τα υπόλοιπα μετά από κάθε ταινία.
Γενικά, πόσες μέρες χρειαζόταν κατά μέσο όρο μια βιντεοκασέτα για να γυριστεί ;
Αυτά που λέγονται για ταινίες που γυρίζονταν σε 1-2 μέρες είναι υπερβολές. Οι πιο πρόχειρες ταινίες γυρίζονταν σε μια βδομάδα, ενώ κάποιες πιο φροντισμένες, γυρίζονταν επί 4 εβδομάδες. Μέσος όρος, ήταν 15-20 μέρες.
Και από προϋπολογισμό ; Πόσα χρήματα έπρεπε να διαθέσει ένας παραγωγός για να γυρίσει μια σχετικά φτηνή ταινία ;
Με 3-4 εκατομμύρια μέσο-όρο, έκανες ταινία.
Ποιόν σκηνοθέτη θεωρείτε εσείς «μάστορα του εμπορικού κινηματογράφου» ; Υπό την έννοια ότι με μικρό προϋπολογισμό, έφτιαχνε γρήγορα μια εμπορική ταινία που έβγαζε ένα σχετικά καλό κέρδος.
Τον Όμηρο Ευστρατιάδη. Και τον Αντώνη τον Τέμπο. Ο Τέμπος ήταν και φοβερός μοντέρ. Έπαιρνε «ρετάλια» από διαφορετικές ταινίες, τα μόνταρε και έβγαζε ταινία δική του !
Τι γνώμη έχετε για κάποιους συναδέλφους σας, που «αποκυρήσουν» δημοσίως τις ταινίες που γύρισαν τη δεκαετία του 80ʼ (κυρίως τις βιντεοταινίες), λες και πρόκειται περί αμαρτήματος ;
Δε συμφωνώ. Γιατί, τα σημερινά τηλεοπτικά σήριαλ είναι καλύτερα ; Δεν υπάρχει ούτε ένα που να βγάζει γέλιο. Εγώ δεν είμαι «περήφανος» για τις ταινίες που γύριζα, αλλά ούτε και «απογοητευμένος» είμαι. Επτά στις δέκα ταινίες μου, ήταν «βαρελότα» αλλά δε με πειράζει.
Όταν γυρίζατε τις βιντεοκασέτες σας, περιμένατε ότι 25 χρόνια μετά, θα έβρισκαν ένα νέο κοινό (αγέννητο τότε) και θα γίνονταν περισσότερο επίκαιρες από ποτέ ;
Για να είμαι ειλικρινής, όχι. Ούτε περίμενα ότι θα «κρατήσω» τόσα χρόνια.
Την σύγχρονη τάση αναβίωσης της δεκαετίας του 80ʼ, φαίνεται ότι κάποιο αποφάσισαν να την εκμεταλλευτούν και επαγγελματικά. Αναφερόμαστε στη φετινή συνέχεια του ΡΟΔΑ, ΤΣΑΝΤΑ ΚΑΙ ΚΟΠΑΝΑ και στο επερχόμενο ρημέικ του ΟΙ ΠΟΝΤΙΟΙ. Αληθεύει ότι σας έγινε πρόταση να εμφανιστείτε στο ΡΟΔΑ… αλλά την απορρίψατε ; Αν σας ζητάγανε να επαναλάβετε το ρόλο σας στους νέους ΠΟΝΤΙΟΥΣ (ή να παίξετε ως γκεστ-σταρ) θα δεχόσασταν ;
Η ΡΟΔΑ δε μου άρεσε καθόλου. Πριν γυριστεί, με πήρε ο Όμηρος και μου ζήτησε να παίξω δωρεάν. Εγώ του ζήτησα 40.000 ευρώ, για να τον αποφύγω. Και φυσικά δε δέχτηκε. Από τους διάφορους «παλιούς» που πήγαν, δε νομίζω να πληρώθηκε κανείς.
Γενικά, είστε υπέρ της αναβίωσης παλιών «μοδών» ή «τάσεων» ή πιστεύετε ότι «κάθε πράγμα στον καιρό του» ;
Το κάθε πράγμα είναι στην εποχή του. Η ΡΟΔΑ και οι ΠΟΝΤΙΟΙ ταίριαζαν όταν γυρίστηκαν, αλλά σήμερα είναι ξεπερασμένες.
Μετά το «θάνατο» της βιντεοταινίας, συνεχίσατε να ασχολείστε με διάφορα καλλιτεχνικά δρώμενα. Θυμάμαι ότι σας είχα δει σε ένα πολύ αστείο σκετς, σε ζωντανό σώου στο μπαρ ΚΟΥΚΛΕΣ.
Αυτό το σκετς που αναφέρεις, το έκανα πρώτη φορά στο ΜΕΤΡΟΠΟΛΙΤΑΝ. Εγώ έκανα ένα εξομολογητή που εξομολογούσε τη Δήμητρα Λιάνη. Και τη Λιάνη την έκανε ο Βασίλης ο Ζωνόρος. Τόσο πειστικά, σα να ήταν η Λιάνη η ίδια. Είχε τρομερή επιτυχία αυτό το σκετς. Βλέπει το σκετς ο Παπαργυρόπουλος που είχε τα ΑΣΤΕΡΙΑ και μου ζητάει να το κάνω κάθε βράδυ στο μαγαζί του, μόλις σχόλαγα από το θέατρο. Ένα πέρασμα 10 λεπτών, για να γελάσει ο κόσμος. Δυστυχώς όμως δε μπορούσα να εξασφαλίσω τον Ζωνόρο. Τον είχε κλείσει ο Τσιβιλίκας στο θέατρο ΠΕΡΟΚΕ και όσο και αν τον παρακάλαγα προσωπικά, δεν τον άφηνε να φύγει. Τελικά, σε αντικατάσταση του Βασίλη Ζωνόρου, έφερα την Πέππυ Σταυροπούλου. Το σκετς το είχε δει και ο Κώστας ο Βενετσάνος. Αυτός είχε σχέση με το μαγαζί που λες [τις ΚΟΥΚΛΕΣ] , με έφερε σε επαφή με την Εύα Κουμαριανού και έτσι έφτασα να κάνω του νούμερο αυτό και εκεί. Σχόλαγα από το θέατρο του Χατζηχρήστου, αμέσως μετά πήγαινα και έκανα το νούμερο στα ΑΣΤΕΡΙΑ και στη μιάμιση το βράδυ, το ξανάκανα στις ΚΟΥΚΛΕΣ. Όλος ο χειμώνας κύλησε έτσι, τότε.
Πριν 2 χρόνια σας απολαύσαμε και σε μια επιθεώρηση με το Στάθη Ψάλτη, αλλά γενικά οι εμφανίσεις σας είναι σπάνιες. Είναι επιλογή σας να «αποτραβηχτείτε» ή «δεν υπάρχει χώρος για τους παλιούς» ;
Έχω πρόβλημα με τη μέση μου και δε μπορώ δυστυχώς να κάθομαι πολύ ώρα όρθιος, πλέον. Και είναι λίγο ειρωνικό, γιατί φέτος είχα 4 προτάσεις !
Θα θέλαμε να σας ρωτήσουμε και για τη δεκαετία του 80ʼ, ως εποχή και ως πολιτισμικό φαινόμενο. Πιστεύετε ότι όντως είχε μια ξεχωριστή χροιά ως εποχή, ή απλώς είναι «μια ακόμα περίπτωση αναπόλησης του παρελθόντος» ;
Ήταν η δεκαετία που έπεσε χρήμα στην Ελλάδα και ο κόσμος πέρναγε καλά. Ο κόσμος δεν καταλάβαινε ότι ήταν δανεικά από την ΕΟΚ. Και τα περισσότερα από αυτά, φαγώθηκαν σε μίζες. Αρχίσανε και οι τράπεζες να δίνουνε διάφορα δάνεια, πιστωτικές, κλπ. Υπήρχε ευμάρεια εκείνη την εποχή.
Πώς βλέπετε τη σύγχρονη Ελλάδα ;
Είμαι σοκαρισμένος ακόμα από το θάνατο του 44-χρονου στην Αθήνα. Δε μπορείς να είσαι κύριος του εαυτού σου, στη χώρα σου ! Γεννήθηκα στα Πετράλωνα και η βόλτα μου μικρός με τον πατέρα μου, ήταν στο Μοναστηράκι, στο Θησείο και στην Ακρόπολη. Εκεί έχω τα παιδικά μου βιώματα και τώρα δεν τολμάω να περάσω από εκεί που μεγάλωσα. Έχουν έρθει εκατομμύρια άνθρωποι από άλλες χώρες και προβλέπω να γίνεται μεγάλη σφαγή. Νομίζω ότι η Ελλάδα είναι «κλινικά νεκρή».
Η σχέση σας με το θέατρο ;
Την πρώτη φορά που βγήκα στο θέατρο, στο ΔΕΛΦΙΝΑΡΙΟ το 1984, είχα τρομερό τρακ. Κάποιοι μάλιστα λέγανε «αυτός σε 2 χρόνια δε θα υπάρχει». Τότε με πίστεψε και με προώθησε ο Φώτης ο Μεταξόπουλος. Με εμψύχωσε και με βοήθησε πάρα πού, να πάρω το «βάπτισμα του πυρός» στη θεατρική σκηνή. Γιατί στο φακό και να τα χάσεις, ξαναγυρίζεις τη σκηνή. Ενώ στο θέατρο, στην πρεμιέρα, μόλις άκουσα την οχλοβοή 2.500 ατόμων, σάστισα. Στην πρώτη σειρά ήταν και ένα σωρό επώνυμοι. Δεν αισθανόμουν καλά να βγω, αλλά ο Φώτης με έπεισε και βγήκα. Μου έδωσε μια σπρωξιά βασικά και βγήκα στη σκηνή. Και τελικά έγινε «λαϊκό προσκύνημα», πήγα πολύ καλά και συνειδητοποίησα ότι είχα «δύναμη». Έπεσε μεγάλο χειροκρότημα. Από τότε, χειμώνα-καλοκαίρι, έκλεινα σε όλα τα Αθηναϊκά θέατρα. Δεν περίμενα να έχω τέτοια πορεία.
Τι σχέση έχετε με τον κόσμο ;
Βλέπω ότι με αγαπάει πολύ η νεολαία. Ο περισσότερος κόσμος με έμαθε από το ΜΑΘΕ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΓΡΑΜΜΑΤΑ και το ΚΛΑΣΣΙΚΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΒΛΑΒΗΣ. Χαίρομαι που περπατάω στο δρόμο και με φωνάζουν με το μικρό μου όνομα και ας μη με ξέρουν. Μου φωνάζουν «Γειά σου Κώστα». Με έχουν συνηθίσει να με βλέπουν να κυκλοφορώ με το μηχανάκι μου. Ο κόσμος θέλει να σε νοιώθει σαν ίσο-προς-ίσο. Αν καβαλήσεις Μερσεντές και βάλεις και μαύρο γυαλί, κλπ, τον αποξενώνεις τον κόσμο. Έτσι ήταν και ο Βέγγος. Αγαπητός με χαμηλό προφίλ, «δωρικός». Τα «τηλεψώνια» της «μιας χρήσης» δε μου αρέσουν. Το «Στοίχημα» είναι στο θέατρο, που τον πληρώνεις τον άλλο, για να τον δεις. Η τηλεόραση είναι τσάμπα. Θυμάμαι έναν τύπο που είχε έρθει στο θέατρο να με δει και είχε 38 πυρετό ! «Ήρθα με πυρετό, να δω Τσάκωνα να γελάσω», έλεγε στον ταμία.
Κάποιο δικό σας «μυστικό» ;
Μου αρέσει πολύ να ακούω κλασσική μουσική, με κατευνάζει.
Φημολογείται ότι γνωρίζετε 2.000 ανέκδοτα. Είναι αλήθεια ;
Αλήθεια είναι. Μπορεί και περισσότερα.
Ευχαριστούμε πολύ που μοιραστήκατε μαζί μας, τις αναμνήσεις σας ...