Απορίες για σωστές κολλήσεις

theoritikos

RetroMasteR
Joined
2 Ιουν 2006
Μηνύματα
1.226
Αντιδράσεις
117
Έχω λίγο καιρό που ξεκίνησα να χρησιμοποιώ κολλητήρι, και σαν νέος στον χώρο έχω μερικές απορίες.

  • Για κολλητήρι αρχικά έχω ένα parkside των 9watt που λειτουργεί με μπαταρίες. Το πήρα σε μια προσφορά γνωστού Γερμανικού σουπερ μαρκετ.
  • Έχω κάνει μερικές κολλήσεις και δείχνει να κάνει την δουλειά του. Το θεωρείτε αξιόπιστο ή να αγοράσω κάποιο ρεύματος? Αν ναι, των πόσων watt να αγοράσω?
  • Το θέλω για console modding, αλλαγές μπαταριών σε carts και σκασμένων/ καμμένων ηλεκτρονικών εξαρτημάτων.
  • Το καλάι που είναι lead-free, θεωρείται αξιόπιστο?
  • Αν το κολλητήρι μείνει λίγο παραπάνω σε κάποιο οδηγό, και η περιοχή ζεσταθεί, υπάρχει κίνδυνος να καεί η πλακέτα?
  • Τι κάνεις αν σου σπάσει κάποιος οδηγός και μείνει στην πλακέτα όταν ξεκολλάς ένα εξάρτημα?
 
Αφού αυτό το κολλητήρι που έχεις λειτουργεί με μπαταρίες, ούτε δυνατό θα είναι σε watt, ούτε πολύ θα κρατάνε οι μπαταρίες αν το χρησιμοποιείς συχνά. Μην ψάχνεις αξιόπιστα σε αυτή τη κατηγορία αλλά καλύτερα να πάρεις ένα κολλητήρι με καλώδιο ρεύματος. Δεν χρειάζεται να δώσεις πολλά λεφτά αφού το θέλεις για χόμπυ. Ένα κολλητήρι 25-30W κάνει για όλες τις δουλειές που θέλεις.

Ασφαλώς και δεν επιμένεις στο ίδιο σημείο με το κολλητήρι για πολύ ώρα. Είναι πολύ πιθανό να κάψεις διαδρομές που μπορεί να υπάρχουν γύρω στο σημείο που έχεις ακουμπήσει το κολλητήρι. Ακόμη να κάνεις και περισσότερη ζημιά. Το ακουμπάς μόνο στο σημείο που θέλεις και για τα δευτερόλεπτα που χρειάζεται να λιώσει η κόλληση - αποκολληθεί το ηλεκτρονικό κομμάτι.

Οδηγό φαντάζομαι εννοείς διαδρομή σωστά; Αν ναι, τότε μπορείς να ενώσεις τα δύο άκρα μεταξύ τους (αφού έχει κοπεί η διαδρομή σε ένα σημείο) με ένα πολύ μικρό καλώδιο.

Μερικές πληροφορίες για το lead free καλάι μπορείς να διαβάσεις εδώ. http://en.wikipedia.org/wiki/Solder#Lead-free_solder

Επίσης σου προτείνω το παρακάτω για να πειραματιστείς με το να αφαιρέσεις την κόλληση. Είναι πάμφθηνο και κάνει σχετικά καλή δουλειά. Κάνε όμως πρώτα δοκιμές σε πλακέτα που δεν λειτουργεί.

 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Γενικα θα συμφωνησω. Παντως και εγω ξεκινησα με ενα φορητο με μπαταριες της πλακας και πιστευω οτι ειναι καλο μεχρι να αποκτησεις μια πρωτη εμπειρια και περιοριζεται και η καταστροφη που μπορει να προκαλεσεις! :burn:

Παντως και μονος σου μετα απο λιγο θα θες κατι καλυτερο. Προσωπικα δεν πιστευω στο να κανεις πολυ οικονομια στα εργαλεια σου, ειδικα σε κολλητηρια κλπ. Παρε κατι επωνυμο, που να μπορεις να βρεις ευκολα και ανταλλακτικα.

Εγω εχω ενα JBC 40ST (που και ανταλλακτικα εχει και μυτες) και το λατρευω. Βεβαιως αμα ασχοληθεις αρκετα με το αθλημα, μετα απο μερικο καιρο θα θες ενα soldering station, αλλα αυτο ειναι μια αλλη ιστορια!

Τωρα για το led free, γιατι να κανεις την ζωη σου δυσκολη; Παρε ενα κλασσικο Sn60/Pb40 solder να κανεις την δουλεια σου ευκολα και αποτελεσματικα.

Και τελος οντως το σημαντικοτερο μερος του soldering, ειναι το desoldering. Οι χειροκινητες αντλιες κενου ειναι IMHO χασιμο χρονου. Εκτος και αν εισαι κροισος, το desoldering wick ειναι μονοδρομος. 0.6-0.8mm ειναι οτι πρεπει για through hole.
 
Κολλητηρι μπαταριας να ειμαι ειλικρινης δεν ηξερα οτι υπηρχε. Το καλυτερο που εχω κι εγω ειναι οπως ειπαν τα παιδια του ρευματος. Στη δουλεια, εχω κι ενα φορητο υγραεριου μαρκας Wurth σωστο θηριο. Τσακμακιζεις μια φορα, αναβει και κανεις τη δουλεια σου οπου δεν υπαρχει πριζα κοντα. Το "αμολυβδο" καλαι σιγουρα ειναι πιο υγιεινο σε σχεση με τα παλια αλλα νομιζω οτι δεν εχει τα ιδια αποτελεσματα. Εγω εχω ακομη αυτο που χρησιμοποιουσα στη σχολη απο το 2000 να φανταστεις. Επισης χρειαζεσαι μια βαση στηριξης με σφουγγαρακι για να καθαριζεις τη μυτη αλλα και σολντερινη οπου ποτε ποτε βουτας το κολλητηρι πριν κανεις την κολληση.
 
Ενδιαφέρουσες οι απόψεις σας, με καλύψατε αρκετά μπορώ να πω :)

Το κολλητήρι μου είναι


Πήρα τόσο desoldering wick όσο και μια τρόμπα. Έχοντας δει αρκετά βίντεο στο youtube θεώρησα πως το wick είναι ευκολότερο, αλλά μέχρι στιγμής δεν μπορώ να το χειριστώ σωστά. Πιστεύω πως σε κάνα δίμηνο θα λέω το ανάποδο :D
 
theoritikos είπε:
Που μπορώ να το αγοράσω είτε online, είτε σε φυσικό κατάστημα?
Απο εδω, το ebay και πολλα αλλα μαγαζια ηλεκτρονικα και οχι.

theoritikos είπε:
Πήρα τόσο desoldering wick όσο και μια τρόμπα. Έχοντας δει αρκετά βίντεο στο youtube θεώρησα πως το wick είναι ευκολότερο, αλλά μέχρι στιγμής δεν μπορώ να το χειριστώ σωστά. Πιστεύω πως σε κάνα δίμηνο θα λέω το ανάποδο :D
Εχουν σημασια οι διαστασεις. Αν εχεις παρει μεγαλυτερη απο αυτη που ειπα θα δυσκολευτεις πολυ.
 
Αν και δεν ασχολούμαι πολύ με χειροκίνητα κολλήματα, δουλεύω σε ερευνητικό εργαστήριο που ασχολείται με ηλεκτρονικά. Αποκλειστικά με surface mount (δεν ξέρω την ελληνική ορολογία) από το 1998 και μετά, όχι through hole και χρησιμοποιούμε μηχανήματα, ευτυχώς γιατί αλλιώς ένα θα έφτιαχνα 10 θα χάλαγα έτσι που δεν έχω σταθερό χέρι. Κι έτσι έχω κάποια σχόλια

> Διαβάζοντας ένα tutorial-κομικ για αρχάριους, τα ποδαράκια που έχουν τα εξαρτήματα τα λέει οδηγούς,

Οδηγούς? Έτσι μεταφράζεται ελληνιστί το "leads" φαντάζομαι. Πολύ ενοχλητικό το μπέρδεμα μεταξύ lead (ληντ, τα ποδαράκια) και lead (λεντ, μόλυβδος).

Το desoldering wick μπορεί εύκολα να κάνει ζημιά, ειδικά σε leadfree solders που θέλουν μεγαλύτερη θερμοκρασία κι έτσι στερεοποιούνται πιο γρήγορα μόλις απομακρυνθεί η πηγή θερμότητας. Γενικά η ψηλότερη θερμοκρασία που απαιτούν τα lead free κάνει πιο εύκολο να κάψεις κάτι. 34 βαθμοί Κελσίου (μεταξύ 183 και 217 για ευτηκτικά κράματα SnPb / SAC αντίστοιχα, αν και συνήθως τα lead free είναι off-eutectic οπότε έχουν ακόμη ψηλότερο liquidus) δεν μοιάζει μεγάλη διαφορά, αλλά άμα είσαι κοντά στο όριο να κάνεις ζημιά και 10 βαθμοί έχουν σημασία.

Παρόλο που με σωστή εφαρμογή τα leadfree κολλάν μια χαρά, γενικά είναι σκληρότερα και πιο εύκολο να αστοχήσουν στη χρήση από το κλασσικό με μόλυβδο. Και ναι μεν αυτό μας κρατάει απασχολημένους στο εργαστήριο με τη σχετική έρευνα, αλλά πράγματι καλύτερα να χρησιμοποιείς lead solder. Η εξαίρεση είναι αν υπάρχει ήδη lead free που δεν έχει καθαριστεί καλά, γιατί τότε το mixed solder μπορεί να είναι χειρότερο κι απ' το lead κι απ' το lead-free. Λίγος άργυρος δεν πειράζει (συχνά το SnPb έχει και 2% Ag που κατεβάζει το liquidus σε 178°C) αλλά λίγος μόλυβδος σε SAC μπορεί να κάνει ζημιά.
 
Οδηγοι λεγονται στα Ελληνικα τα ποδαρακια???προτιμω να τα λεω ποδαρακια..

Τα surface mount επιφανειακης στηριξης τα ξερω,τωρα εαν ειναι ο δοκιμος ορος δεν γνωριζω..

elephadas είπε:
Η εξαίρεση είναι αν υπάρχει ήδη lead free που δεν έχει καθαριστεί καλά, γιατί τότε το mixed solder μπορεί να είναι χειρότερο κι απ' το lead κι απ' το lead-free.
Elephada γιατι συμβαινει αυτο?Διοτι πολυ δυσκολα μπορω να καθαρισω το leadfree solder και γινεται μιγμα με το leaded...

@theoritikos:σε ολες τις κολλησεις/αποκολλησεις να χρησιμοποιεις flux εγω χρησιμοποιω αυτο
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Γρηγόρη τι ακριβώς κάνει το flux;
 
Boηθα στο να "πιανει" καλυτερα το καλαϊ ,τοσο στα εξαρτηματα οσο και στην πλακετα..και το καλαϊ εχει μεσα flux αλλα παντα χρειαζεται εξτρα..
 
Καινούριο "φρούτο" είναι αυτό; Τι στο .... μας μάθανε στη σχολή ρε παιδί μου;
 
Απο τα θεματα που τα θεωρω χρησιμα και επιμορφωτικα και μ'αρεσουν να τα διαβαζω και να παρακολουθω στο retromaniax! :)

Βεβαια δεν εχω την παραμικρη ιδεα απο κολλησεις και τα ρεστα.... :wait2: ....αλλα διαβαζοντας τα ποστ

απο τους παραπανω κυριους,ολο και κατι τσιμπησα. :D

Το εχετε παρει χαμπαρι οτι σιγα σιγα με "καταστρεφετε".....και με πατε σε αλλα μονοπατια ετσι?:biglaugh:
 
Υπάρχουν διάφορα είδη flux αλλά βασικά όλες έχουν κάποιο οξύ που ενεργοποιείται σε ψηλή θερμοκρασία (τυπικά γύρω στους 150°C) και καθαρίζει την επιφάνεια των μετάλλων που είναι να ενωθούν από οξείδια, άλατα κλπ. Και ο χαλκός και ο κασσίτερος οξειδώνονται και θέλουν καθάρισμα αλλιώς όταν λυώνει ο κασσίτερος δεν αντιδρούν μεταξύ τους για να φτιάξουν σύνδεσμο. Ο χρυσός δεν οξειδώνεται φυσικά, αλλά κατα τη διάρκεια του κολλήματος διαλύεται στον λυωμένο κασσίτερο και το νικέλιο που συνήθως έχει απο κάτω οξειδώνεται πολύ εύκολα κι αυτό (σημαντικό αν αποκολλήσετε ένα εξάρτημα από κάρτα με χρυσό και το αντικαταστήσετε με άλλο). Οι λιγότερο δραστικές fluxes έχουν φυσικές ρητίνες, μετά είναι οι rosin fluxes που έχουν συνθετικές ρητίνες, και μετά πάμε σε organic acid, και τελικά inorganic acid. Έχω χρησιμοποιήσει μέχρι διάλυμα 15% HCl. Αυτές που βρίσκετε υποψιάζομαι ότι είναι no clean rosin. Κανονικά το σύρμα έχει ήδη flux αλλά μπορεί να μην είναι αρκετή ή να μην είναι αρκετά ισχυρή. Όσο δραστικότερη είναι μια flux τόσο πιο διαβρωτικά είναι τα υπολείμματά της και προκαλούν προβλήματα διάβρωσης κατά τη ζωή της συσκευής γι' αυτό οι πιο ισχυρές είναι διαλυτές σε νερό και πέφτει μπουγάδα μετά (μόνο που δεν έχουμε την κατάλληλη συσκευή στο εργαστήριο και χρειάζεται να καθαρίσω κάτι κάρτες ας σκοπεύω να χρησιμοποιήσω no clean solder paste διότι ο πελάτης το θέλει κι ο πελάτης έχει πάντα δίκιο και το πλησιέστερο μέρος που βρήκαμε που πλένει no clean είναι 6 ώρες απο δω και δεν μπορώ να μπω μέσα διότι δεν είμαι ακόμη Αμερικανός υπήκοος οπότε πρέπει να βρω κάποιο άλλο θύμα από το εργαστήριο να στείλω αλλά αυτό είναι άλλη ιστορία).

Τα Pb-free solder που χρησιμοποιούνται συνήθως είναι κάποιο κράμα κασσιτέρου, αργύρου και χαλκού (συνηθέστερο προς το παρόν είναι το SAC305, με 3% Ag 0.5% Cu) ή μόνο κασσιτέρου και χαλκού. Αν αποκολλήσετε κάποιο Pb-free εξάρτημα και μετά τον καθαρισμό μένει λιγάκι solder και μετά χρησιμοποιήσετε SnPb δεν υπάρχει πρόβλημα. Το πρόβλημα είναι αν υπάρχει μπόλικο υπόλειμμα Pb-free και προστεθεί λίγο SnPb, οπότε η περιεκτικότητα του τελικού κράματος σε μόλυβδο είναι πολύ χαμηλότερη από το συνηθισμένο 37%, ας πούμε 10%. Και οι δικές μας έρευνες αλλά και δημοσιευμένες εργασίες έχουν δείξει ότι ο σύνδεσμος τότε είναι λιγότερο ανθεκτικός σε μηχανικές καταπονήσεις απ' ό,τι είτε το Pb-free είτε το ευτηκτικο SnPb. Αυτό είναι εμπειρικό αποτέλεσμα μετρήσεων και δεν έχουμε προσπαθήσει να το εξηγήσουμε αν και έχουμε κάποιες υποψίες.

Συγγνώμην για τα αγγλοελληνικά αλλά όπως είπα και πριν δεν ξέρω την ελληνική ορολογία, που δεν μου μοιάζει και πολύ πετηχημένη γιατί φαίνεται συχνά κατά λέξη μετάφραση των αγγλικών όρων. Άντε να μεταφράσεις το "gull wing lead"
 
Eυχαριστούμε elephada!!Κατατοπιστικότατος!!! :thanx2:
 
Πιο αναλυτική περιγραφή δύσκολα πιστεύω. Μπράβο ελέφαντα.
 
elephadas είπε:
Συγγνώμην για τα αγγλοελληνικά αλλά όπως είπα και πριν δεν ξέρω την ελληνική ορολογία, που δεν μου μοιάζει και πολύ πετηχημένη γιατί φαίνεται συχνά κατά λέξη μετάφραση των αγγλικών όρων. Άντε να μεταφράσεις το "gull wing lead"
Αυτό με τα αγγλοελληνικά το έπαθα και εγώ όταν πήγα στο μαγαζί να προμηθευτώ υλικά. Είχα μάθει την αγγλική ορολογία, και ο καταστηματάρχης δεν καταλάβαινε τι του έλεγα :D

Ρωτώντας τον, έμαθα πως το flux το λένε πάστα και το desoldering wick φιτίλι (λίγο άστοχη θα έλεγα την μετάφραση, αλλά τέλοσπάντων..)
 
Ε, το πράγμα που πήρε ο ποντικός μέσ' απ' το καντήλι που έφεγγε και κέναγε η κόρη το μαντήλι, ντίλι ντίλι ντίλι, λέγεται wick αγγλιστί και φιτίλι ελληνιστί, οπότε πώς αλλιώς να το πουν?

Δεν είμαι σίγουρος ότι η σολντερίνη (την παπαγαλίνη της Πιπινέζας μου θυμίζει, για να γίνουμε και λίγο ρετρό) είναι flux και όχι solder paste. To Solder paste είναι μίγμα flux και μικροσκοπικών σφαιριδίων solder, περίπου 50% κατ' όγκο. Δεν είναι πολύ ρευστή και δεν βολεύει να χρησιμοποιηθεί αντί γα flux, ποτέ δεν κάθεται εκεί που θέλω ούτε μπαίνει εύκολα σε τρύπες από μόνη της, είναι πολύ non-Newtonian (χρησιμοποιούμε ειδικούς stencil printers)

Μπα? Ψάχνοντας για "σολντερίνη" βρήκα αυτό το ενδιαφέρον.

Κώδικας:
http://www.hlektronika.gr/forum/showthread.php?t=52375
Αν έχει δίκιο πρέπει να σιγουρευτείτε ότι παίρνετε πάστα που κάνει για ηλεκτρονικά. Αν και βλέπω κάποια πράματα που δεν είναι σωστά στη συζήτηση - το rosin δεν είναι ρητίνη (resin) αλλά τεχνητό υποκατάστατο και πιο δραστικό από ρητίνη, και ΠΟΤΕ μη χρησιμοποιείτε ακετόνη για καθάρισμα, αφήνει παντού ένα άσπρο φιλμ και κάνει ζημιά σχεδόν σε ο,τιδήποτε πλαστικό ακουμπήσει. Οινόπνευμα είναι ΟΚ.

Ειδα αυτή τη γερμανική "σολντερίνη" που λέει ο τύπος. Εϊναι σίγουρα solder paste. Τι χρώμα έχει η σολντερίνη στην οποία αναφέρεσαι, johnny19818? Αν είναι μια γκρίζα αηδιαστική μάζα τότε είναι solder paste, όχι flux.
 
Πολυ σωστος elephada ,αλλα αυτη η γερμανικη σολντερινη σολντερινη δεν νομιζω οτι ειναι καταλληλη για ηλεκτρονικα και δεν ξερω κατα ποσον ειναι solder paste...εγω χρησιμοποιω καλαϊ σε συνδυασμο με Flux ειτε-πολυ σπανιοτερα-solder paste δηλ αυτο
 
elephadas είπε:
Ειδα αυτή τη γερμανική "σολντερίνη" που λέει ο τύπος. Εϊναι σίγουρα solder paste. Τι χρώμα έχει η σολντερίνη στην οποία αναφέρεσαι, johnny19818? Αν είναι μια γκρίζα αηδιαστική μάζα τότε είναι solder paste, όχι flux.
Είναι σε ένα κίτρινο κουτί και νομίζω ότι είναι κάπως κιτρινωπή. Με την πρώτη ευκαιρία θα τη βγάλω φώτο να καταλάβετε τι εννοώ. Όπως έχω αναφέρει, την έχω από το 2000. Αρχίζει να ρετρίζει σιγά σιγά :D
 
Πίσω
Μπλουζα