Από τις σελίδες της λογοτεχνίας στη μεγάλη οθόνη του σινεμά

FAROS

RetroN00b
Joined
5 Μάρ 2011
Μηνύματα
16
Αντιδράσεις
4
[h=2]Από τις σελίδες της λογοτεχνίας στη μεγάλη οθόνη του σινεμά[/h]

Η τέχνη της λογοτεχνίας κατέκτησε το ευρύ κοινό ήδη πριν από την εμφάνιση του κινηματογράφου. Παρ' όλα αυτά το σινεμά, ακόμη και από τα πρώιμα χρόνια του, δεν δίστασε να «χρησιμοποιήσει» ως πρώτη ύλη το μυθιστόρημα αντί του πρωτότυπου σεναρίου.




Μια τάση που ξεκίνησε από το εξωτερικό βρήκε την εφαρμογή της και στην Ελλάδα, όπου άνθησε παράλληλα με την ακμή του ελληνικού κινηματογράφου από τα μέσα της δεκαετίας του '50 έως περίπου τα τέλη του '60.

Σε μια πρόχειρη καταγραφή, από την οποία πιθανώς θα λείπουν κάποιες μεταφορές, συναντήσαμε και σας παρουσιάζουμε χρονολογικά 25 τίτλους ελληνικών μυθιστορημάτων στον ελληνικό κινηματογράφο, άλλες ομώνυμες κι άλλες όχι:

Η Μαντάμ Σουσού, του Δημήτρη Ψαθά, μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο σε σκηνοθεσία Τάκη Μουζενίδη (1948), το Κατέστρεψα μια νύχτα τη ζωή μου, της Ιωάννας Μπουκουβάλα-Αναγνώστου, σε σκηνοθεσία Μαυρίκιου Νόβακ (1951), Η θυσία της μάνας, της Ιωάννας Μπουκουβάλα-Αναγνώστου, σε σκηνοθεσία Γιάννη Αλιφέρη (1956), Το μυστικό της κατηγορουμένης, της Ιωάννας Μπουκουβάλα-Αναγνώστου, σε σκηνοθεσία Μαυρίκιου Νόβακ (1958), ο Ανθρωπος του τρένου, του Γιάννη Μαρή, σε σκηνοθεσία Ντίνου Δημόπουλου (1958), Το παραστράτημα μιας αθώας, της Ιωάννας Μπουκουβάλα-Αναγνώστου, σε σκηνοθεσία Κώστα Ανδρίτσου (1959), το μυθιστόρημα Μια μάνα πέρασε, του Θράσου Καστανάκη, στην ταινία οι Ερωτικές Ιστορίες του Σωκράτη Καψάσκη (1959), το Εγκλημα στο Κολωνάκι, του Γιάννη Μαρή, στην ταινία του Γιάννη Αλιφέρη (1959), το Χωρίς ταυτότητα, του Γιάννη Μαρή, στην ταινία του Γιάννη Δαλιανίδη (1962), Ο τελευταίος πειρασμός, του Γιάννη Μαρή, στην ταινία του Σωκράτη Καψάσκη (1963), οι Μικρές Αφροδίτες, του Βασίλη Βασιλικού και του Κώστα Σφήκα, στην ταινία του Νίκου Κούνδουρου (1963), ο Αλέξης Ζορμπάς, του Νίκου Καζαντζάκη, στην ταινία Ο Ζορμπάς, του Μιχάλη Κακογιάννη (1964), η Στεφανία στο αναμορφωτήριο, της Νέλλης Θεοδώρου, στην ταινία Στεφανία, του Γιάννη Δαλιανίδη (1966), το μυθιστόρημα Το δαχτυλίδι, των Σπήλιου Πασαγιάννη και Γρηγορίου Ξενόπουλου, στην ταινία Μέχρι το πλοίο του Αλέξη Δαμιανού (1967), το Ζ, του Βασίλη Βασιλικού, στην ταινία του Κώστα Γαβρά (1969), το Ζήτημα ζωής και θανάτου, του Γιάννη Μαρή, στην ταινία του Βαγγέλη Σερδάρη (1973), η Φόνισσα, του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, στην ταινία του Κώστα Φέρρη (1974), το 1922 του Νίκου Κούνδουρου (1978) βασισμένο στο Νούμερο 31328 του Ηλία Βενέζη, ο Ξαφνικός έρωτας του Γιώργου Τσεμπερόπουλου (1984), βασισμένος στο Talgo του Βασίλη Αλεξάκη, η Τιμή της Αγάπης της Τόνιας Μαρκετάκη (1984), βασισμένη στο μυθιστόρημα Η τιμή και το χρήμα του Κωνσταντίνου Θεοτόκη, Η φανέλα με το εννιά, του Μένη Κουμανταρέα, σε σκηνοθεσία του Παντελή Βούλγαρη (1989), ο Ιαγουάρος, του Αλέξανδρου Κοτζιά, στην ταινία της Κατερίνας Ευαγγελάκου (1994), ο Εργένης, του Βαγγέλη Ραπτόπουλου, σε σκηνοθεσία του Νίκου Παναγιωτόπουλου (2000), η Καρδιά του κτήνους, του Πέτρου Τατσόπουλου, σε σκηνοθεσία του Ρένου Χαραλαμπίδη (2005), ο El Greco, του Δημήτρη Σιατόπουλου, σε σκηνοθεσία του Γιάννη Σμαραγδή (2007), ενώ το 1957 ο Ζυλ Ντασσέν είχε μεταφέρει στον κινηματογράφο το μυθιστόρημα του Νίκου Καζαντζάκη ο Χριστός ξανασταυρώνεται, με πρωταγωνίστρια τη Μελίνα Μερκούρη, στη γαλλική γλώσσα.

 


ΠΗΓΗ -
http://www.enet.gr


 
Πίσω
Μπλουζα