ARETARA
RetroNuts!
- Joined
- 1 Σεπ 2010
- Μηνύματα
- 2.221
- Αντιδράσεις
- 2.690
Για την τιμή και τον έρωτα (1969)
Retrodb: http://www.retrodb.gr/wiki/index.php/Για_την_τιμή_και_τον_έρωτα
Πολεμικό-αισθηματικό δράμα, παραγωγής ΚΛΑΚ Φίλμς του 1969 σε σενάριο Πάνου Κοντέλλη και σκηνοθεσία Απόστολου Τεγόπουλου.
Το θέμα-το καστ. Στην Ελλάδα, παραμονές του Ελληνοιταλικού πολέμου, ένας ανθυπολοχαγός, ο Χρήστος Κλαδάς (Νίκος Ξανθόπουλος) φεύγει χωρίς άδεια από τη μονάδα του για να ξεκαθαρίσει ένα προσωπικό του θέμα με την κοπέλα του, την Καίτη (Άννα Ιασωνίδου). Τα πράγματα όμως παίρνουν άσχημη τροπή. Η Άννα έχει ήδη αρραβωνιαστεί με άλλον και το στρατοδικείο αποφασίζει την έκπτωση του Χρήστου από το βαθμό του λόγω του παραπτώματός του. Ο Χρήστος γίνεται το μαύρο πρόβατο της οικογένειας με τη λαμπρή στρατιωτική παράδοση (ο πατέρας του είναι ο απόστρατος συνταγματάρχης Παύλος Κλαδάς (Μάνος Κατράκης) και ο αδερφός του Χρήστου, ο Σπύρος (Χρήστος Νέγκας) μόλις έχει αποφοιτήσει από τη σχολή Ευελπίδων).
Ο πόλεμος ξεσπάει. Ο Χρήστος έχει αλλάξει πλέον όνομα και ως λοχίας Γρηγόρης Σπαρίδης πολεμάει στην πρώτη γραμμή. Σε μια αποστολή τραυματίζεται και στέλνεται σε νοσοκομείο εκστρατείας για νοσηλεία. Εκεί γνωρίζει την εθελόντρια αδερφή νοσοκόμα Άννα Αλεξάνδρου (Δώρα Σιτζάνη) και μαθαίνει ότι είχε σχέση με τον αδερφό του. Αποφασίζει να μην της αποκαλύψει την πραγματική του ταυτότητα. Η γνωριμία τους εξελίσσεται σε ειδύλλιο. Ωστόσο επανέρχεται στη μονάδα του. Εκεί, σε μία αποστολή θα συναντήσει τυχαία τον βαριά τραυματισμένο αδερφό του και θα τραυματιστεί και ο ίδιος. Τα δύο αδέρφια μπαίνουν στο νοσοκομείο για νοσηλεία. Ο Σπύρος δεν θα τα καταφέρει. Ο Χρήστος γρήγορα θα γίνει καλά, από μια σύμπτωση όμως θα πιστέψει ότι η Άννα τον εμπαίζει και θα απομακρυνθεί από αυτήν.
Ο πόλεμος κοντεύει να τελειώσει και επίκειται η παράδοση στους Γερμανούς. Ο Χρήστος και η Άννα ξανασυναντιούνται πάλι στον βομβαρδισμένο Πειραιά λίγο πριν ξαναχωρίσουν. Ο Χρήστος φεύγει για την Αίγυπτο.
Μέλος της Αντίστασης πλέον ο Χρήστος, αναλαμβάνει με την ομάδα του την εξουδετέρωση μιας βάσης ανεφοδιασμού των γερμανικών υποβρυχίων της Ανατολικής Μεσογείου. Σύνδεσμος στην προσπάθεια είναι και η Άννα (εν αγνοία του Χρήστου) που τους εφοδιάζει με τα σχέδια της βάσης. Η αποστολή στέφεται με επιτυχία, η Άννα όμως συλλαμβάνεται και επίκειται η εκτέλεσή της.
Ο Χρήστος πληροφορείται από τον σύνδεσμο Ζήση (Γιώργος Βελέντζας) για την Άννα. Με μια παράτολμη ενέργεια την απελευθερώνει και φεύγουν μαζί.
Σχόλια. Πρόκειται για ένα πολεμικό δραματικό μελό, από αυτά που κατά κόρον εκμεταλλεύτηκαν τη δημοτικότητα του Νίκου Ξανθόπουλου, ως λαοπρόβλητου ηθοποιού και τραγουδιστή. Με άξονα τον Ξανθόπουλο λοιπόν ο Κοντέλλης στήνει μια στοιχειώδη ερωτική ιστορία στο φόντο του πολέμου. Ο Τεγόπουλος, συνεπικουρούμενος από πληθώρα όχι άσημων ηθοποιών επιχειρεί να μετουσιώσει την ιδέα σε μια αξιοπρεπή παραγωγή. Το αποτέλεσμα είναι μάλλον απογοητευτικό. Δεν είναι μόνο οι επί το πλείστον επίπεδες, άνευρες και διεκπεραιωτικές ερμηνείες των συντελεστών. Το χειρότερο όλων είναι ότι η περιγραφή του πολεμικού background είναι για κλάματα. Στρατιώτες που πηγαίνουν να καταλάβουν πολυβολείο σε γραμμή λες και πάνε εκδρομή. Ποικιλία όπλων κάθε τύπου και προέλευσης. Άσχετα πλάνα από πολεμικά επίκαιρα (σοβιετικής, γαλλικής, γερμανικής, αμερικανικής προέλευσης). Δεν μιλάω δε για τα εφέ που μόνο γέλια προκαλούν. Πέρα από αυτό η αληθοφάνεια του σεναρίου σε μερικές στιγμές είναι κάτω του μηδενός. Πως βρέθηκαν για παράδειγμα στην βάση των υποβρυχίων ταυτόχρονα να είναι ο Χρήστος ως μέλος της Αντίστασης, η Άννα ως εργαζόμενη στη βάση και ο συνταγματάρχης Κλαδάς (Κατράκης) ως μέλος της Αντίστασης και αυτός; Οι συμπτώσεις που συμβαίνουν σε αυτό το έργο είναι αμέτρητες.
Στα θετικά της ταινίας η αρκετά καλή ερμηνεία της Δώρας Σιτζάνη που στάθηκε ικανοποιητικά και πειστικά στο ρόλο της. Ακόμα, ξεχωρίζω την επιβλητική μορφή του Μάνου Κατράκη, το σπάνιο ταλέντο του οποίου ουκ ολίγες φορές αναλώθηκε (εξ ανάγκης υποθέτω) σε τέτοιες παραγωγές. Στα ίδια επίπεδα με τη Σιτζάνη ο Νίκος Ξανθόπουλος, αν και θα περίμενα περισσότερα. Από τους υπόλοιπους (Νέγκας, Ελένη Ζαφειρίου στον αιώνιο ρόλο της μάνας, Ερρίκος Μπριόλας λοχαγός) απλές διεκπεραιώσεις. Ο Γιώργος Μούτσιος, τέλος, συναντιέται στον γνώριμο ρόλο του Γερμανού διοικητή/ανακριτή "μίλα για το καλό σου".
Στα πλαίσια του πολεμικού δραματικού τόνου η μουσική του πολύπειρου Χρήστου Μουραμπά. Να σημειώσω ότι ακούγονται και μη εγχώριες μελωδίες, όπως για παράδειγμα το ορχηστρικό του White Christmas !!!!
Μικρά-μικρά. Την ενδυματολογική επιμέλεια είχε ο γνωστός ηθοποιός Κώστας Παπαχρήστος. Δεν γνώριζα ότι συμμετείχε σε τόσες πολλές παραγωγές (21 τον αριθμό) υπό αυτήν την ιδιότητα!!!
Video. Μια σύνοψη στιγμών της ταινίας μπορείτε να δείτε στο ακόλουθο απόσπασμα.
Φωτογραφίες
1. Ο Χρήστος και ο λοχαγός του (Ερρίκος Μπριόλας) παρατηρούν τις κινήσεις του εχθρού.
2. Το ζεύγος Κλαδά με φόντο το ραδιόφωνο πληροφορείται την έναρξη των εχθροπραξιών.
3. Στο 408 Στρατιωτικό Νοσοκομείο Φλώρινας όπου νοσηλεύεται ο Χρήστος, με την Άννα. Πιο πίσω διακρίνεται ο Ανέστης Βλάχος.
4. Στον Πειραιά, τυχαία συνάντηση λίγο πριν τη διαφυγή στην Αίγυπτο.
5. Η Άννα έχει συλληφθεί και ανακρίνεται.
Retrodb: http://www.retrodb.gr/wiki/index.php/Για_την_τιμή_και_τον_έρωτα
Πολεμικό-αισθηματικό δράμα, παραγωγής ΚΛΑΚ Φίλμς του 1969 σε σενάριο Πάνου Κοντέλλη και σκηνοθεσία Απόστολου Τεγόπουλου.
Το θέμα-το καστ. Στην Ελλάδα, παραμονές του Ελληνοιταλικού πολέμου, ένας ανθυπολοχαγός, ο Χρήστος Κλαδάς (Νίκος Ξανθόπουλος) φεύγει χωρίς άδεια από τη μονάδα του για να ξεκαθαρίσει ένα προσωπικό του θέμα με την κοπέλα του, την Καίτη (Άννα Ιασωνίδου). Τα πράγματα όμως παίρνουν άσχημη τροπή. Η Άννα έχει ήδη αρραβωνιαστεί με άλλον και το στρατοδικείο αποφασίζει την έκπτωση του Χρήστου από το βαθμό του λόγω του παραπτώματός του. Ο Χρήστος γίνεται το μαύρο πρόβατο της οικογένειας με τη λαμπρή στρατιωτική παράδοση (ο πατέρας του είναι ο απόστρατος συνταγματάρχης Παύλος Κλαδάς (Μάνος Κατράκης) και ο αδερφός του Χρήστου, ο Σπύρος (Χρήστος Νέγκας) μόλις έχει αποφοιτήσει από τη σχολή Ευελπίδων).
Ο πόλεμος ξεσπάει. Ο Χρήστος έχει αλλάξει πλέον όνομα και ως λοχίας Γρηγόρης Σπαρίδης πολεμάει στην πρώτη γραμμή. Σε μια αποστολή τραυματίζεται και στέλνεται σε νοσοκομείο εκστρατείας για νοσηλεία. Εκεί γνωρίζει την εθελόντρια αδερφή νοσοκόμα Άννα Αλεξάνδρου (Δώρα Σιτζάνη) και μαθαίνει ότι είχε σχέση με τον αδερφό του. Αποφασίζει να μην της αποκαλύψει την πραγματική του ταυτότητα. Η γνωριμία τους εξελίσσεται σε ειδύλλιο. Ωστόσο επανέρχεται στη μονάδα του. Εκεί, σε μία αποστολή θα συναντήσει τυχαία τον βαριά τραυματισμένο αδερφό του και θα τραυματιστεί και ο ίδιος. Τα δύο αδέρφια μπαίνουν στο νοσοκομείο για νοσηλεία. Ο Σπύρος δεν θα τα καταφέρει. Ο Χρήστος γρήγορα θα γίνει καλά, από μια σύμπτωση όμως θα πιστέψει ότι η Άννα τον εμπαίζει και θα απομακρυνθεί από αυτήν.
Ο πόλεμος κοντεύει να τελειώσει και επίκειται η παράδοση στους Γερμανούς. Ο Χρήστος και η Άννα ξανασυναντιούνται πάλι στον βομβαρδισμένο Πειραιά λίγο πριν ξαναχωρίσουν. Ο Χρήστος φεύγει για την Αίγυπτο.
Μέλος της Αντίστασης πλέον ο Χρήστος, αναλαμβάνει με την ομάδα του την εξουδετέρωση μιας βάσης ανεφοδιασμού των γερμανικών υποβρυχίων της Ανατολικής Μεσογείου. Σύνδεσμος στην προσπάθεια είναι και η Άννα (εν αγνοία του Χρήστου) που τους εφοδιάζει με τα σχέδια της βάσης. Η αποστολή στέφεται με επιτυχία, η Άννα όμως συλλαμβάνεται και επίκειται η εκτέλεσή της.
Ο Χρήστος πληροφορείται από τον σύνδεσμο Ζήση (Γιώργος Βελέντζας) για την Άννα. Με μια παράτολμη ενέργεια την απελευθερώνει και φεύγουν μαζί.
Σχόλια. Πρόκειται για ένα πολεμικό δραματικό μελό, από αυτά που κατά κόρον εκμεταλλεύτηκαν τη δημοτικότητα του Νίκου Ξανθόπουλου, ως λαοπρόβλητου ηθοποιού και τραγουδιστή. Με άξονα τον Ξανθόπουλο λοιπόν ο Κοντέλλης στήνει μια στοιχειώδη ερωτική ιστορία στο φόντο του πολέμου. Ο Τεγόπουλος, συνεπικουρούμενος από πληθώρα όχι άσημων ηθοποιών επιχειρεί να μετουσιώσει την ιδέα σε μια αξιοπρεπή παραγωγή. Το αποτέλεσμα είναι μάλλον απογοητευτικό. Δεν είναι μόνο οι επί το πλείστον επίπεδες, άνευρες και διεκπεραιωτικές ερμηνείες των συντελεστών. Το χειρότερο όλων είναι ότι η περιγραφή του πολεμικού background είναι για κλάματα. Στρατιώτες που πηγαίνουν να καταλάβουν πολυβολείο σε γραμμή λες και πάνε εκδρομή. Ποικιλία όπλων κάθε τύπου και προέλευσης. Άσχετα πλάνα από πολεμικά επίκαιρα (σοβιετικής, γαλλικής, γερμανικής, αμερικανικής προέλευσης). Δεν μιλάω δε για τα εφέ που μόνο γέλια προκαλούν. Πέρα από αυτό η αληθοφάνεια του σεναρίου σε μερικές στιγμές είναι κάτω του μηδενός. Πως βρέθηκαν για παράδειγμα στην βάση των υποβρυχίων ταυτόχρονα να είναι ο Χρήστος ως μέλος της Αντίστασης, η Άννα ως εργαζόμενη στη βάση και ο συνταγματάρχης Κλαδάς (Κατράκης) ως μέλος της Αντίστασης και αυτός; Οι συμπτώσεις που συμβαίνουν σε αυτό το έργο είναι αμέτρητες.
Στα θετικά της ταινίας η αρκετά καλή ερμηνεία της Δώρας Σιτζάνη που στάθηκε ικανοποιητικά και πειστικά στο ρόλο της. Ακόμα, ξεχωρίζω την επιβλητική μορφή του Μάνου Κατράκη, το σπάνιο ταλέντο του οποίου ουκ ολίγες φορές αναλώθηκε (εξ ανάγκης υποθέτω) σε τέτοιες παραγωγές. Στα ίδια επίπεδα με τη Σιτζάνη ο Νίκος Ξανθόπουλος, αν και θα περίμενα περισσότερα. Από τους υπόλοιπους (Νέγκας, Ελένη Ζαφειρίου στον αιώνιο ρόλο της μάνας, Ερρίκος Μπριόλας λοχαγός) απλές διεκπεραιώσεις. Ο Γιώργος Μούτσιος, τέλος, συναντιέται στον γνώριμο ρόλο του Γερμανού διοικητή/ανακριτή "μίλα για το καλό σου".
Στα πλαίσια του πολεμικού δραματικού τόνου η μουσική του πολύπειρου Χρήστου Μουραμπά. Να σημειώσω ότι ακούγονται και μη εγχώριες μελωδίες, όπως για παράδειγμα το ορχηστρικό του White Christmas !!!!
Μικρά-μικρά. Την ενδυματολογική επιμέλεια είχε ο γνωστός ηθοποιός Κώστας Παπαχρήστος. Δεν γνώριζα ότι συμμετείχε σε τόσες πολλές παραγωγές (21 τον αριθμό) υπό αυτήν την ιδιότητα!!!
Video. Μια σύνοψη στιγμών της ταινίας μπορείτε να δείτε στο ακόλουθο απόσπασμα.
Φωτογραφίες
1. Ο Χρήστος και ο λοχαγός του (Ερρίκος Μπριόλας) παρατηρούν τις κινήσεις του εχθρού.
2. Το ζεύγος Κλαδά με φόντο το ραδιόφωνο πληροφορείται την έναρξη των εχθροπραξιών.
3. Στο 408 Στρατιωτικό Νοσοκομείο Φλώρινας όπου νοσηλεύεται ο Χρήστος, με την Άννα. Πιο πίσω διακρίνεται ο Ανέστης Βλάχος.
4. Στον Πειραιά, τυχαία συνάντηση λίγο πριν τη διαφυγή στην Αίγυπτο.
5. Η Άννα έχει συλληφθεί και ανακρίνεται.
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή: