Επίσημο αρχείο διαφημίσεων ιδιωτικής (και μη) τηλεόρασης

Dr. SLUMP

RetroMasteR
Joined
6 Απρ 2007
Μηνύματα
1.300
Αντιδράσεις
144
Αναρωτιέμαι γιατί δεν έχει δημιουργηθεί ένα επίσημο αρχείο τηλεοπτικών διαφημίσεων που προβλήθηκαν στην ιδιωτική (και μη) τηλεόραση. Σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες υπάρχουν εκπομπές με αυτές ενώ επίσης έχουν κυκλοφορήσει πολλαπλές συλλογές σε DVD από περιοδικά ή και sites (τα οποία δεν γνωρίζω λόγω ξενόγλωσσων keywords). Το ίδιο ισχύει και για τις έντυπες διαφημίσεις αλλά ας μη βγαίνουμε εκτός θέματος.

Δεν μπορώ να θεωρήσω σοβαρό αρχείο κάποια VHS rips ιδιωτών που μάλιστα τα καταστρέφουν βάζοντας έντονα, ενοχλητικά watermarks. Μπορεί να κλαπεί το αρχείο, δε λέω, αλλά στην τελική είναι προτιμότερο να παραμορφωθεί ένα ντοκουμέντο; Από την άλλη, είναι δικαίωμα του καθενός για το τι θα κάνει με τα πράγματά του, οπότε δεν μου πέφτει λόγος.

Πέραν αυτού όπως είπα όμως, δεν είναι σοβαρό αρχείο αφού πρόκειται για VHS rips των εγγραφών από τηλεοπτικό σήμα, καθαρά ερασιτεχνικές κόπιες. Σοβαρό αρχείο θα θεωρούσα την απευθείας μεταφορά από betamax (ή και film) σε τουλάχιστον 480p ανάλυση. Προς το παρόν έγινε μόνο μία τέτοια προσπάθεια από τη διαφημιστική JNLplus, αλλά μόνο ενός μικρού μέρους του αρχείου της.

http://www.youtube.com/user/JNLPLUS

Ποια είναι η γνώμη σας περί του θέματος; Τι πιστεύετε πως μπορεί να γίνει και τι εμποδίζει μια τέτοια προσπάθεια, ειδικά όταν στο εξωτερικό προσφέρονται δωρεάν μαζί με εφημερίδες ή περιοδικά;
 
Γενικά από την πλευρά του κόσμου,που ανεβάζει videos στο youtube βλέπω ότι δεν ενδιαφέρονται πολλοί,ακόμα και αν έχουν αρχείο.Βέβαια υπάρχουν και αρκετά άτομα που έχουν υπομονή,επιμονή και θέλουν να ανασύρουν θησαυρούς!Από την πλευρά των καναλιών δεν νομίζω να γίνει κάτι,διότι ακόμα και στο εξωτερικό να γίνεται μια τέτοια προσπάθεια με DVD κλπ,εμείς εδώ είμαστε Ελλάδα!!!!!!!!!!!
 
Μα δεν αναφέρομαι στα προσωπικά αρχεία αλλά για μια επίσημη προσπάθεια, είτε από τα κανάλια, είτε από τις διαφημιστικές, είτε από κάποια τρίτη εταιρία π.χ. DeAgostini ή εφημερίδα.

Ερασιτεχνικές προσπάθειες γίνονται και θα γίνονται, όμως η ποιότητα έχει τεράστια απώλεια καθώς και watermarks (επιπρόσθετα σήματα) τα οποία αποτελούν επιλογή του uploader.

Πρόκειται για ένα λιθαράκι πολιτιστικής κληρονομιάς που ο χρόνος συμβάλει αρνητικά προς τη διατήρησή του όσο δεν έχει ψηφιοποιηθεί.
 
Τα διαφημιστικά σποτ ανήκουν στις διαφημιστικές εταιρείες και μόνον. Ούτε στα κανάλια ανήκουν, ούτε στις διαφημιζόμενες επιχειρήσεις. Ως εκ τούτου, μόνο οι διαφημιστικές εταιρείες έχουν τη δυνατότητα και το δικαίωμα να τις κυκλοφορήσουν.

Τέλη δεκαετίας '90 είχε κυκλοφορήσει ένα καταπληκτικό βιβλίο - λεύκωμα με τις έντυπες διαφημίσεις στην Ελλάδα 1940 - 1989 (λεγόταν Hellads, ένα λογοπαίγνιο των λέξεων Hellas και Ads - Ads = Advertising, κάτι τέτοιο τέλος πάντων) και η έκδοση συνοδευόταν με βιντεοκασέτα όπου περιείχε πολλές και σε εξαιρετική ποιότητα εικόνας & ήχου από τις αγαπημένες τηλεοπτικές διαφημίσεις των 70s και 80s.

Η έκδοση αυτή είχε γίνει και αφορμή ώστε να κάνει ο Παύλος Τσίμας αφιέρωμα στο Mega προβάλλοντας σε εκπομπή του όλο αυτό το υλικό, έχοντας καλεσμένους στο στούντιο τους δύο συγγραφείς του βιβλίου, που ήταν και επαγγελματίες διαφημιστές.

Και κάτι ψιλοάσχετο, μιας και το θυμήθηκα: Αρχές δεκαετίας του '90 υπήρχε τηλεπαιχνίδι στον ΑΝΤ1 με παρουσιάστρια τη Μπέτυ Λιβανού, που λεγόταν «Stop στα Spot». Οι διαγωνιζόμενοι παίκτες καλούνταν να απαντήσουν σε ερωτήσεις που αφορούσαν αποκλειστικά σε διαφημιστικά σποτ που παιζόταν στην τηλεόραση!
 
Τι συμβαίνει όμως με τις διαφημιστικές που έκλεισαν; Θυμάμαι πάρα πολλά διαφορετικά σύμβολα πριν από κάθε διαφήμιση τη δεκαετία του 90, ενώ σε πρόσφατη αναζήτησή μου βρήκα μόνο 4-5 τηλεοπτικές διαφημιστικές εν ενεργεία.

Έχω ακουστά το Hellads και πραγματικά αναρωτιέμαι γιατί δεν γίνεται πάλι μια ανάλογη δουλειά. Πως είχε επιτευχθεί η συγκεκριμένη προσπάθεια; Συνεργάστηκαν πολλές διαφημιστικές με τους συγγραφείς ή την εκδοτική;

Την εκπομπή τη θυμάμαι, θα ήταν πολύ ενδιαφέρον να βρεθεί κάπου και αυτή. Όλα χάνονται, είναι πραγματικά κρίμα...
 
Δεν κοιμάσαι Δόκτωρα Σλουμπ; Το βιβλίο με την κασέτα πάντως, κυκλοφορούν ακόμα. Όσο για τις διαφημιστικές που έκλεισαν, το πιθανότερο είναι ότι πήραν μαζί τους στο κλείσιμο και το υλικό τους. Δεν νομίζω ότι θα γίνει ποτέ προσπάθεια καταγραφής πλήρους αρχείου. Ο όγκος είναι τεράστιος και ίσως να μην αξίζει ο κόπος, ειδικά στους χαλεπούς καιρούς που ζούμε τώρα.

Μιας και θυμάσαι τα σύμβολα, να σου θυμίσω και κάτι άλλο: Μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του '90, στο πακέτο το διαφημίσεων που έπαιζαν τα κανάλια, το λογότυπο του κάθε σταθμού παρέμενε στη θέση του κατά τη διάρκεια των διαφημίσεων. Μετά από παρέμβαση των διαφημιστικών εταιρειών αυτό άλλαξε (δεν ξέρω αν ισχύει ακόμα) και τα λογότυπα εξαφανίζονταν, προκειμένου να μην ταυτίσει ο τηλεθεατής το διαφημιζόμενο προϊόν με συγκεκριμένο κανάλι.
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Το λογότυπο παραμένει στην οθόνη για όλο το 24ωρο.

το Hellads είναι καταπληκτική προσπάθεια.
 
Γενικά αρχείο διαφημίσεων κρατούν οι διαφημιστικές εταιρείες. Τώρα τι γίνεται όταν κλείνουν δεν ξέρω. Πάντως μπορεί να έχουν διασωθεί ως υλικό από τους ίδιους τους διαφημιστές που συμμετείχαν σε κάθε διαφήμιση.

Σαν ιδέα η δημιουργία πλήρους αρχείου διαφημίσεων είναι εξαιρετική και για μένα είναι ένα όνειρο. Το υλικό δεν προορίζεται μόνο για λάτρεις της διαφήμισης, αλλά αποτελεί πρώτης τάξης υλικό για κοινωνιολογική έρευνα.

Το λεύκωμα Hellads νομίζω ότι κυκλοφορεί ακόμα, με λίγο ψάξιμο λογικά βρίσκεται. Το έχω και μάλιστα έχω περάσει και ορισμένες από τις διαφημίσεις της βιντεοκασέτας στο youtube. Τσεκάρετε και το κανάλι μου να δείτε. Μακάρι να συνεχιστεί το πρότζεκτ αυτό και να ξαναβγεί έκδοση που να συνεχίζει το λεύκωμα και για τη δεκαετία του 1990 και του 2000, όπως επίσης να γίνει η κασέτα dvd και να εμπλουτιστεί με περισσότερα διαφημιστικά σποτ, όχι μόνο μισή ώρα περίπου υλικό, όπως η κασέτα της έκδοσης.

Μια προσπάθεια για τηλεοπτικό πρόγραμμα αφιερωμένο στις διαφημίσεις είχε γίνει από το Mega το 1997, με αφορμή την έκδοση του λευκώματος Hellads, στο οποίο το Mega ήταν χορηγός. Είχε δημιουργηθεί η εκπομπή "Διακοπή για διαφημίσεις" με παρουσιάστρια την Αφροδίτη Σημίτη και προβαλλόταν, αν θυμάμαι καλά, Κυριακές μεσημέρι. (http://www.retrodb.gr/wiki/index.php/Διακοπή_για_διαφημίσεις , http://www.anosi.gr/article.asp?catid=14304&subid=2&pubid=1084985&page1=1) Δυστυχώς δε συνεχίστηκε κάτι αντίστοιχο σε κάποιο άλλο κανάλι. Είναι και ένα ρίσκο αυτό, καθώς πολύς κόσμος δε δείχνει το ίδιο ενδιαφέρον για τις διαφημίσεις. Το θέμα είναι να πλασάρεις τη διαφήμιση ως κομμάτι μιας ιστορίας και όχι ως ενα απλό διαφημιστικό μήνυμα, ώστε να μη θεωρήσει ο τηλεθεατής ότι απλά βλέπει ένα συνεχές τηλεοπτικό μήνυμα. Απ'όσο θυμάμαι το "Διακοπή για διαφημίσεις" είχε καταφέρει να διατηρεί ένα ενδιαφέρον. Δυστυχώς είχα δει μονάχα ένα επεισόδιο στο οποίο είχαν αφιέρωμα στις διαφημιστικές καμπάνιες του καθαριστικού πιάτων Ava. Μακάρι να βρεθεί και αυτή η εκπομπή!

Πάντως ακόμα και να μην κυκλοφορούσαν dvd με τα περιοδικά, θα μπορούσε η κάθε διαφημιστική εταιρεία να ψηφιοποιήσει το αρχείο της και να έχει ανοιχτή πρόσβαση σε όλους τους χρήστες. Κάτι τέτοιο όμως είναι δύσκολο, γιατί ίσως να μη συμφωνούν οι διαφημιζόμενοι, παρότι κάτι τέτοιο είναι μια ακόμα ευκαιρία για διαφήμιση!

Ό,τι και να λέμε, κάτι τέτοιο για την ώρα δεν είναι εύκολο για τον απλούστατο λόγο του ότι οι διαφημιστικές έχουν τεράστια οικονομικά προβλήματα να λύσουν, οπότε δεν ξέρω κατά πόσο είναι εύκολο να διαθέσουν χρόνο και χρήμα για να ξεκινήσουν ένα τέτοιο πρότζεκτ. Ελπίζω να ξεκινήσει κάποια ιδιωτική πρωτοβουλία από διαφημιστές, όπως στην περίπτωση του Παπαπολύζου και του Μαρτζούκου με το λεύκωμα Hellads, ώστε να υλοποιηθεί κάτι από όλα αυτά που ελπίζουμε και ευχόμαστε.
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Ένα τηλεοπτικό κανάλι αυτή τη στιγμή έχει τουλάχιστον 150,000 διαφημιστικά σποτ, συμπεριλαμβανομένων και αυτών που αφορούν περιοδικά και εφημερίδες (τα οποία συνήθως έχουν διάρκεια προβολής μόνο μία εβδομάδα).

Πλέον η διανομή γίνεται κατά 60% ηλεκτρονικά μέσω δύο εταιρειών που έχουν αναλάβει τη ψηφιοποίηση και την αποστολή σε όλα τα κανάλια. (Μαντέψτε, η ΕΡΤ μετατρέπει τα αρχεία που λαμβάνει σε κασέτες για περαιτέρω επεξεργασία, ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2011).

τα έτη 1989-1995 όλα τα κανάλια χρησιμοποιούσαν κασέτες μόνο.

1995 - 2008 τα κανάλια χρησιμοποίησαν κασέτες για υποδοχή αλλά τα υλικό "περνούσε" σε video servers στις περισσότερες περιπτώσεις.

2008-Σήμερα η υποδοχή γίνεται μέσω internet αλλά και κασέτες, το υλικό "παίζει" αποκλειστικά από video servers.
 
Πολύ ενδιαφέροντα και χρήσιμα τα στοιχεία που παραθέτεις Κώστα! Λογικά θα ασχολείσαι με κάτι σχετικό.

Πάντως με την ψηφιοποίηση ορισμένες φορές (ευτυχώς πάρα πολύ λίγες) κάποια διαφημιστικά κάνουν πιξελιάσματα, σα να παίζει το βίντεο από κανάλι του youtube. Ευτυχώς, όμως, τέτοια περιστατικά είναι ελάχιστα. Οπότε αφού έχουν ήδη ένα εύλογο ποσοστό του υλικού ψηφιοποιημένο, δε μένει παρά να ξεκινήσει σιγά σιγά και η ψηφιοποίηση παλαιότερου υλικού. Η τεχνολογική υποδομή υπάρχει.

Επίσης, το νέο υλικό δεν είναι ήδη ψηφιοποιημένο, αν τα σποτς γυρίζονται με ψηφιακές μηχανές; Βοηθά και στην επεξεργασία η ψηφιακή εικόνα, είναι πιο εύκολη και πιο οικονομική.
 
Πίσω
Μπλουζα