tonytony
retron00b (sick admin's joke!)
- Joined
- 14 Σεπ 2008
- Μηνύματα
- 29.447
- Αντιδράσεις
- 53.905
Ένας άντρας έπλασε τη “Γυναίκα” πριν από 69 χρόνια.Ο άνθρωπος που άλλαξε την πορεία του περιοδικού Τύπου και δημιούργησε “σχολή” δημοσιογράφων. Ο Ευάγγελος Τερζόπουλος.
Την 1η Φεβρουαρίου του 1950 , ενώ οι Ελληνίδες δεν είχαν ακόμα δικαίωμα ψήφου κι ενώ ο Εμφύλιος βύθιζε τη χώρα στην οδύνη, εκείνος επιχειρεί ένα μεγάλο τόλμημα. Να κυκλοφορήσει το περιοδικό “Γυναίκα και Σπίτι” που αργότερα γίνεται “Γυναίκα”, αποδεικνύοντας με αυτό το πετυχημένο εγχείρημά του ότι ήταν χρόνια μπροστά...
“Η βασική ιδέα πάνω στην οποία στηρίχτηκε η έκδοση του περιοδικού που κρατάτε αυτή τη στιγμή στα χέρια σας, αγαπητή αναγνώστρια, προήλθε από το γεγονός ότι στον τόπο μας - αντίθετα μ’ό,τι γίνεται σ’όλες τις πολιτισμένες χώρες του κόσμου- δεν υπάρχει ούτε ένα αποκλειστικά γυναικείο περιοδικό που να θίγει και να ερευνά όλους τους τομείς ανάμεσα στους οποίους ζει και κινείται η σύγχρονη γυναίκα…” Με αυτή τη φράση ξεκινά το πρώτο σημείωμα από τη Διεύθυνση του πρώτου γυναικείου περιοδικού στην Ελλάδα.
“Η ιδέα να βγάλω τη Γυναίκα, μου ήρθε ξαφνικά ένα βράδυ, που περίμενα τον πάντα αργοπορημένο φίλο μου τον Ανδρέα Βαλασσόπουλο έξω από την Αστόρια. Για να περάσει η ώρα, πήγα στο απέναντι περίπτερο κι άρχισα να χαζεύω τα περιοδικά. Παρατήρησα τότε ότι τα περισσότερα ήταν γυναικεία και συνειδητοποίσα ότι, αντίθετα με το εξωτερικό, ούτε ένα γυναικείο περιοδικό δεν κυκλοφορούσε στην Ελλάδα. Ξεχνώντας και τον φίλο μου τα αγόρασα όλα, μπήκα σ’ένα ταξί και γύρισα σπίτι μου. ‘Κορίτσια”, λέω στη γυναίκα και τη μάνα μου που με περίμεναν για φαγητό, ‘έχω μια ιδέα: Να βγάλω γυναικείο περιοδικό! Που να έχει μόδα, να έχει μαγειρική, ζαχαροπλαστική, νοικοκυριό, διηγήματα, διάφορα πρακτικά θέματα. Πώς σας φαίνεται;’ Τους άρεσε η ιδέα μου, κι αφού τις έστειλα για ύπνο, κάθισα ως το πρωί κι έφτιαξα, σε σαράντα οκτώ σελίδες, το πρώτο κασέ της Γυναίκας.”λέει ο Ευάγγελος Τερζόπουλοςσε συνέντευξη που δίνει στην Όλγα Μπακομάρου για τα τριάντα χρόνια έκδοσης της “Γυναίκας” το 1980. Τη χρονιά που αποχωρεί από το περιοδικό
Το πρώτο φύλλο, με τιμή πωλήσεως 6.000 δρχ. (που αργότερα, στο τέταρτο τεύχος της Γυναίκας, μειώθηκε στις 3.000 δρχ), φτάνει τα 30.000 πωληθέντα αντίτυπα σε όλη τη χώρα. (Μην σας τρομάζουν τα πολλά μηδενικά. Λίγο αργότερα κόπηκαν τα τρία πληθωριστικά μηδενικά. Ήταν δηλαδή το αντίστοιχο των 6 και των 3 δραχμών).
Η θεματολογία του περιλαμβάνει μεγάλη γκάμα τομέων -έτσι ακριβώς όπως το είχε οραματιστεί ο ιδρυτής της- : μόδα, μαγειρική, ζαχαροπλαστική, νοικοκυριό και πρακτικά θέματα (παιδί, κέντημα, ραπτική), αλλά και ενημέρωση, ψυχαγωγία, υγεία, ψυχολογία, διηγήματα, ποιήματα.
Από τους πρώτους συνεργάτες του περιοδικού ήταν κορυφαίοι άνθρωποι των γραμμάτων. Ανάμεσά τους: Κώστας Βάρναλης, Παύλος Νιρβάνας, Σπύρος Μελάς και στη συνέχεια οι Στάθης Δρομάζος, Τάσος Λειβαδίτης, Μανώλης Φουρτούνης, Τάσος Βουρνάς, `Ελλη Παππά.
Ανάμεσα στους νεώτερους συνεργάτες ήταν :η Όλγα Μπακομάρου, η Όλγα Μπατή, η Λάουρα ντε Νίγκρις, ο Βασίλης Ζούλιας.
Η “Γυναίκα” έγινε εργαστήρι ποιοτικής δημοσιογραφίας από όπου βγήκαν πολλά μεγάλα ταλέντα. Από το πρώτο γυναικείο ελληνικό περιοδικό ξεκίνησαν πολλοί από τους διευθυντές και τα στελέχη μεγάλων εντύπων.
Οι βελτιώσεις που έφερε στον περιοδικό Τύπο, εισάγοντας την εκτύπωση όφσετ στη δεκαετία του ‘60, δημιούργησαν ένα καινούργιο δεδομένο στον χώρο και ένα πεδίο δράσης για την έντυπη διαφήμιση, που τότε έκανε ακόμα τα πρώτα της βήματα. Η εισαγωγή της πρώτης κυλινδρικής μηχανής εκτύπωσης ήταν μια απλή καινοτομία, πολύ μπροστά από την εποχή της, που τώρα αποτελεί το στάνταρ για όλα τα ελληνικά έντυπα. Το πλήρες εργοστάσιο καθετοποιημένης παραγωγής, που ολοκλήρωσε το 1970, στο Μαρούσι, δεν ήταν μόνο μια ευφυής επένδυση, αλλά και ένα πρότυπο μοντέλο για την εξέλιξη του περιοδικού Τύπου, που βρήκε μιμητές μόνο ύστερα από μία εικοσαετία.
Το 1974 είναι η χρονιά που ο οραματιστής γιος του Ευάγγελου Τερζόπουλου, Άρης, αναλαμβάνει τη διεύθυνση του περιοδικού εκτοξεύοντάς το σε πωλήσεις.
Καλλιτέχνες, πολιτικοί, διανοούμενοι, αθλητές, επιστήμονες αλλά και άνθρωποι του περιθωρίου φιλοξενούνται από το πρώτο κιόλας τεύχος της “Γυναίκας”. Κι “εκείνη” για έξι δεκαετίες, στάθηκε με τη δική της ανθρώπινη και διεισδυτική ματιά, στα πρόσωπα που διαμόρφωσαν τη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα. Προσωπα που άφησαν ανεξίτηλο το στίγμα τους στο πέρασμα του χρόνου και ακόμα και σήμερα εξακολουθούν να μένουν επίκαιρα. Θα αναφέρω (με τυχαία σειρά) κάποιες από τις σπουδαίες προσωπικότητες που έχουν φιλοξενηθεί στο περιοδικό:
Μελίνα Μερκούρη, Ανδρέας Παπανδρέου, Κωνσταντίνος Μητσοτάκης, Γιάννης Τσαρούχης, Αλέκος Φασιανός, Αλέξανδρος Ιόλας, Μάνος Χατζιδάκις, Διονύσης Σαββόπουλος, Μίκης Θεοδωράκης, Θεόδωρος Αγγελόπουλος, Νίκος Χατζηκυριάκου Γκίκας, Αγάπη Βαρδινογιάννη, Δημήτρης Αβραμόπουλος, Ελένη Βλάχου, Σεραφείμ Φυντανίδης, Σταύρος Ψυχάρης, Ζυλ Ντασέν, Γιώργος Ράλλης, Μίνως Αργυράκης, Ρένα Βλαχοπούλου, Ζωή Λάσκαρη, Αλίκη Βουγιουκλάκη, Τζένη Καρέζη, Έλλη Στάη, Μαλβίνα Κάραλη, Ρούλα Κορομηλά, Νίκος Ευαγγελάτος, Γιάννης Μελισσανίδης.
Όλα τα παραπάνω είναι από την ιστοσελίδα klik.gr
Να πω κι εγώ πως η κυκλοφορία του περιοδικού ήταν κάθε δεύτερη Τετάρτη. Για να μην κουραζόμαστε και εσείς και εγώ , διότι τα περισσότερα είναι μοντέλα , θα αναφέρεται μόνο όταν φιλοξενείται στο εξώφυλλο κάποιο επώνυμο πρόσωπο...
Την 1η Φεβρουαρίου του 1950 , ενώ οι Ελληνίδες δεν είχαν ακόμα δικαίωμα ψήφου κι ενώ ο Εμφύλιος βύθιζε τη χώρα στην οδύνη, εκείνος επιχειρεί ένα μεγάλο τόλμημα. Να κυκλοφορήσει το περιοδικό “Γυναίκα και Σπίτι” που αργότερα γίνεται “Γυναίκα”, αποδεικνύοντας με αυτό το πετυχημένο εγχείρημά του ότι ήταν χρόνια μπροστά...
“Η βασική ιδέα πάνω στην οποία στηρίχτηκε η έκδοση του περιοδικού που κρατάτε αυτή τη στιγμή στα χέρια σας, αγαπητή αναγνώστρια, προήλθε από το γεγονός ότι στον τόπο μας - αντίθετα μ’ό,τι γίνεται σ’όλες τις πολιτισμένες χώρες του κόσμου- δεν υπάρχει ούτε ένα αποκλειστικά γυναικείο περιοδικό που να θίγει και να ερευνά όλους τους τομείς ανάμεσα στους οποίους ζει και κινείται η σύγχρονη γυναίκα…” Με αυτή τη φράση ξεκινά το πρώτο σημείωμα από τη Διεύθυνση του πρώτου γυναικείου περιοδικού στην Ελλάδα.
“Η ιδέα να βγάλω τη Γυναίκα, μου ήρθε ξαφνικά ένα βράδυ, που περίμενα τον πάντα αργοπορημένο φίλο μου τον Ανδρέα Βαλασσόπουλο έξω από την Αστόρια. Για να περάσει η ώρα, πήγα στο απέναντι περίπτερο κι άρχισα να χαζεύω τα περιοδικά. Παρατήρησα τότε ότι τα περισσότερα ήταν γυναικεία και συνειδητοποίσα ότι, αντίθετα με το εξωτερικό, ούτε ένα γυναικείο περιοδικό δεν κυκλοφορούσε στην Ελλάδα. Ξεχνώντας και τον φίλο μου τα αγόρασα όλα, μπήκα σ’ένα ταξί και γύρισα σπίτι μου. ‘Κορίτσια”, λέω στη γυναίκα και τη μάνα μου που με περίμεναν για φαγητό, ‘έχω μια ιδέα: Να βγάλω γυναικείο περιοδικό! Που να έχει μόδα, να έχει μαγειρική, ζαχαροπλαστική, νοικοκυριό, διηγήματα, διάφορα πρακτικά θέματα. Πώς σας φαίνεται;’ Τους άρεσε η ιδέα μου, κι αφού τις έστειλα για ύπνο, κάθισα ως το πρωί κι έφτιαξα, σε σαράντα οκτώ σελίδες, το πρώτο κασέ της Γυναίκας.”λέει ο Ευάγγελος Τερζόπουλοςσε συνέντευξη που δίνει στην Όλγα Μπακομάρου για τα τριάντα χρόνια έκδοσης της “Γυναίκας” το 1980. Τη χρονιά που αποχωρεί από το περιοδικό
Το πρώτο φύλλο, με τιμή πωλήσεως 6.000 δρχ. (που αργότερα, στο τέταρτο τεύχος της Γυναίκας, μειώθηκε στις 3.000 δρχ), φτάνει τα 30.000 πωληθέντα αντίτυπα σε όλη τη χώρα. (Μην σας τρομάζουν τα πολλά μηδενικά. Λίγο αργότερα κόπηκαν τα τρία πληθωριστικά μηδενικά. Ήταν δηλαδή το αντίστοιχο των 6 και των 3 δραχμών).
Η θεματολογία του περιλαμβάνει μεγάλη γκάμα τομέων -έτσι ακριβώς όπως το είχε οραματιστεί ο ιδρυτής της- : μόδα, μαγειρική, ζαχαροπλαστική, νοικοκυριό και πρακτικά θέματα (παιδί, κέντημα, ραπτική), αλλά και ενημέρωση, ψυχαγωγία, υγεία, ψυχολογία, διηγήματα, ποιήματα.
Από τους πρώτους συνεργάτες του περιοδικού ήταν κορυφαίοι άνθρωποι των γραμμάτων. Ανάμεσά τους: Κώστας Βάρναλης, Παύλος Νιρβάνας, Σπύρος Μελάς και στη συνέχεια οι Στάθης Δρομάζος, Τάσος Λειβαδίτης, Μανώλης Φουρτούνης, Τάσος Βουρνάς, `Ελλη Παππά.
Ανάμεσα στους νεώτερους συνεργάτες ήταν :η Όλγα Μπακομάρου, η Όλγα Μπατή, η Λάουρα ντε Νίγκρις, ο Βασίλης Ζούλιας.
Η “Γυναίκα” έγινε εργαστήρι ποιοτικής δημοσιογραφίας από όπου βγήκαν πολλά μεγάλα ταλέντα. Από το πρώτο γυναικείο ελληνικό περιοδικό ξεκίνησαν πολλοί από τους διευθυντές και τα στελέχη μεγάλων εντύπων.
Οι βελτιώσεις που έφερε στον περιοδικό Τύπο, εισάγοντας την εκτύπωση όφσετ στη δεκαετία του ‘60, δημιούργησαν ένα καινούργιο δεδομένο στον χώρο και ένα πεδίο δράσης για την έντυπη διαφήμιση, που τότε έκανε ακόμα τα πρώτα της βήματα. Η εισαγωγή της πρώτης κυλινδρικής μηχανής εκτύπωσης ήταν μια απλή καινοτομία, πολύ μπροστά από την εποχή της, που τώρα αποτελεί το στάνταρ για όλα τα ελληνικά έντυπα. Το πλήρες εργοστάσιο καθετοποιημένης παραγωγής, που ολοκλήρωσε το 1970, στο Μαρούσι, δεν ήταν μόνο μια ευφυής επένδυση, αλλά και ένα πρότυπο μοντέλο για την εξέλιξη του περιοδικού Τύπου, που βρήκε μιμητές μόνο ύστερα από μία εικοσαετία.
Το 1974 είναι η χρονιά που ο οραματιστής γιος του Ευάγγελου Τερζόπουλου, Άρης, αναλαμβάνει τη διεύθυνση του περιοδικού εκτοξεύοντάς το σε πωλήσεις.
Καλλιτέχνες, πολιτικοί, διανοούμενοι, αθλητές, επιστήμονες αλλά και άνθρωποι του περιθωρίου φιλοξενούνται από το πρώτο κιόλας τεύχος της “Γυναίκας”. Κι “εκείνη” για έξι δεκαετίες, στάθηκε με τη δική της ανθρώπινη και διεισδυτική ματιά, στα πρόσωπα που διαμόρφωσαν τη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα. Προσωπα που άφησαν ανεξίτηλο το στίγμα τους στο πέρασμα του χρόνου και ακόμα και σήμερα εξακολουθούν να μένουν επίκαιρα. Θα αναφέρω (με τυχαία σειρά) κάποιες από τις σπουδαίες προσωπικότητες που έχουν φιλοξενηθεί στο περιοδικό:
Μελίνα Μερκούρη, Ανδρέας Παπανδρέου, Κωνσταντίνος Μητσοτάκης, Γιάννης Τσαρούχης, Αλέκος Φασιανός, Αλέξανδρος Ιόλας, Μάνος Χατζιδάκις, Διονύσης Σαββόπουλος, Μίκης Θεοδωράκης, Θεόδωρος Αγγελόπουλος, Νίκος Χατζηκυριάκου Γκίκας, Αγάπη Βαρδινογιάννη, Δημήτρης Αβραμόπουλος, Ελένη Βλάχου, Σεραφείμ Φυντανίδης, Σταύρος Ψυχάρης, Ζυλ Ντασέν, Γιώργος Ράλλης, Μίνως Αργυράκης, Ρένα Βλαχοπούλου, Ζωή Λάσκαρη, Αλίκη Βουγιουκλάκη, Τζένη Καρέζη, Έλλη Στάη, Μαλβίνα Κάραλη, Ρούλα Κορομηλά, Νίκος Ευαγγελάτος, Γιάννης Μελισσανίδης.
Όλα τα παραπάνω είναι από την ιστοσελίδα klik.gr
Να πω κι εγώ πως η κυκλοφορία του περιοδικού ήταν κάθε δεύτερη Τετάρτη. Για να μην κουραζόμαστε και εσείς και εγώ , διότι τα περισσότερα είναι μοντέλα , θα αναφέρεται μόνο όταν φιλοξενείται στο εξώφυλλο κάποιο επώνυμο πρόσωπο...