Η Παγίδα [Ρομπέρ Τομά]

Wally

Retired Admin
Joined
19 Ιαν 2006
Μηνύματα
25.794
Αντιδράσεις
4.283
Ξεκινωντας το εργο θεωρεις οτι ειναι αλλη μια παρασταση παρεξηγησεων (που δεν ειναι πολυ του γουστου μου) - προφανως ο Τομα το ακνει εσκεμμενα. Ευτυχως ειναι ενα καλο αστυνομικο θεατρικο.

Η πλοκη εχει εν ολιγοις ως εξης (και ανευ spoilers).

Ενα νεονυμφο ζευγαρι λιγο μετα το γαμο τους πανε για καλοκαιρινες διακοπες σε ενα ορεινο Γαλλικο χωριο. Λιγες μερες μετα η συζυγος εξαφανιζεται και ο συζυγος γινεται φορτικος στις αρχες να την εντοπισουν. Ο αστυνομος του λεει πως πιστευει οτι προκειται για ενα πεισμα και οτι θα ξαναρθει.

Το αδιεξοδο σπαει οταν ο αββας πληροφορει τον συζυγο οτι η αγαπημενη του ειναι καλα και επιθυμεινα επιστρεψει στην οικογενειακη εστια.

Πραγμαται ερχεται στο σπιτι μα δεν ειναι η γυναικα του! Προσποιειται την συζυγο και αυτος κανει οτι μπορει να αποδειξει οτι προκειται για σκευωρια.

Φυσικα ως εργο του Τομα, μπορειτε να υποθεσετε οτι οι μεγαλες ανατροπες ειναι στην ημερησια διαταξη...

Πολυ καλος ο Μυρατ στο ρολο του συζυγου.
 
Ηταν αποκαλυψη αυτο το εργο για μενα! Απο τα καλυτερα αστυνομικα της ζωης μου.

Καθολου πολυπλοκο, μπερδεμενο, η ασαφες, και χωρις πολλα προσωπα να περιπλεκονται στην υποθεση. Ενα εργο απλουστατο στη συλληψη του και ταυτοχρονα πανεξυπνο. Ακριβως αυτο ηταν που το εκανε τοσο καλο.

Οι ανατροπες διαδεχονται η μια την αλλη, κι ο ακροατης φτανει στο σημειο να μη μπορει να ξεχωρισει ουτε για μια στιγμη που βρισκεται η αληθεια και που το ψεμα. Οσο προχωρα η υποθεση οι εξελιξεις γινονται καταιγιστικες, και τιποτα δεν ξεκαθαριζει μεχρι τα τελευταια δευτερολεπτα που φαινεται καθαρα τι συνεβη......ωσπου αλλη μια τελευταια ανατροπη αποκλαλυπτει τη μια και μονη αληθεια!

Ασυλληπτη η πενα του Ρομπερ Τομα, που μετα απο αυτο το θεατρικο του ανεβηκε πολυ στην εκτιμηση μου!

Τους ρολους ερμηνευουν:

Δημητρης Μυρατ - αντρας

Μαιρη Λαλοπουλου - γυναικα

Βασος Ανδρονιδης - αστυνομος

Γιωργος Τζωρτζης - εφημεριος

Δημος Σταρενιος - ζωγραφος

Ματινα Καρρα - νοσοκομα
 
προσφατα πριν δυο εβδομαδες παιζοταν στην Θεσσαλονικη η παγιδα με τιτλο μαντεψε ποιος θα παιθανει αποψε. εγω μεχρι τοτε δεν ηξερα καν τον Ρομπερ Τομα αλλα οφειλω να ομολογήσω οτι ειναι τρομερος συγγραφεας, πραγματικα απιθανος. Παντως και η παρασταση ηταν καταπληκτικη και ο λογος που πηγα ηταν κυριως εξαιτιας των συντελεστων. διασκευασαν το εργο οι Θανασης Παπαθανασιου και Μιχαλης Ρεππας και συντελεστες οι:


Κατια Δανδουλακη-Κτριν


Αλεξανδρος Αντωνοποιυλος-ο αντρας


Τάσσος Χαλκιας-ο επιθεωρητης


Ελενη Κριτα-συζηγος του εφημεριου



Τζόυς Ευιδη-ρουμανα νοσοκομα



παντελης καναρακης-πελατης του συζηγου της κατριν.



Το εργο εκτος απο την εξαιρεετικη πλοκη χαρη στη διασκευη του (η οποια φαινεται απο τα πρόσωπα ακομη αλλα και απο το οτι α αντρας αγνοειται και οχι γυναικα και απο αρκετα ακομη σημεια) ηταν εκτος απο αστυνομικο και κωμωδία δηλαδι αστυνομικη κωμωδία. πραγματικα ηταν απολαυση τρομερα ευρηματικο και ταυτοχρονα αστειο.



Θα ψαξω και για αλλα εργα του συγγραφεα αυτου γιατι με εξεπληξε η ανατροπη του.






 
Texter, οι εκδοσεις Δωδωνη εχουν ενα βιβλιο του συγγραφεα που, οπως μου ειπαν, ειναι πολυ καλο.

Λεγεται Ο Κοκκος της αμμου και στις αρχες της δεκαετιας του '70 το ειχαν ανεβασει στο θεατρο ο Δημητρης Μυρατ με τη Βουλα Ζουμπουλακη.
 
Ευχαριστω θερμα Bambinella!πραγματικα εχω ενθουσιαστει με αυτον τον συγγραφεα δυστυχως ομως στο ιντερνετ δεν εχει παρα μηδαμηνες πληροφοριες(εδωπου τα λεμε η μονη πληροφορια ειναι για το εργο του 8 γυναικες κατηγορουνται.) παντως και με δυο εργα που ειδα απο αυτον ειναι αρκετα για να καταλαβω το στυλ του και να τον τοποθετησω στην λιστα των αγαπημενων μου συγγραφέων. σε ευχαριστω λοιπον γιατι δεν εχω διαβασει κανενα βιβλιο του. τωρα θα κανω την αρχη.
 
Προσφατως παρακολουθησα την εκπληκτικη ασπρομαυρη ταινια Chase a crooked shadow και διαπιστωσα πως ειχε ιδια υποθεση με την Παγιδα. Μονο η σχεση των πρωταγωνιστων αλλαζε: Αδελφη και αδελφος.

Δεδομενου οτι η Παγιδα γραφτηκε το 1961 και η ταινια γυριστηκε το 1957, τεινω να πιστεψω πως ο συγγραφεας επηρεαστηκε αφανταστα απο την ταινια.

Δε λεω τιποτα χειροτερο γιατι δεν ειμαι απολυτως ενημερη για το τι ακριβως συνεβη, αλλα οφειλω να αναφερω το γεγονος.
 
Λοιπόοοον... Το θέμα που έθιξε η αγαπητή Bambinella το έψαξα και έχει απασχολήσει κι άλλους (στο εξωτερικό). Πράγματι τα δύο έργα μοιάζουν (πολύ). Έχω μόνο μια ένσταση σε σχέση με τη χρονολογία της συγγραφής. Το έργο ανέβηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα το 1961 από τον θίασο Μυράτ - Ζουμπουλάκη. Μου φαίνεται λίγο δύσκολο την ίδια χρονιά που γράφτηκε, την ίδια και να ανέβηκε σε ξένη γλώσσα, δηλαδή στην ελληνική. Από την άλλη, η «Παγίδα» βαδίζει στο γνωστό μοτίβο του Τομά: Κάποιος που δεν ζει ενώ ζει και αντιστρόφως. Άραγε αντέγραψε το Chase a crooked shadow και συνέχισε στο ίδιο στυλ; (Όπως κάνει στις «8 γυναίκες», στο «Διπλό παιχνίδι», στη «Δεσποινίς Ντετέκτιβ» κτλ). Άγνωστο... Για την ιστορία πάντως, «η Παγίδα» έχει ανέβει πολλές φορές (2 από Μυρατ - Ζουμπουλάκη, 1 από Μυράτ μόνο του, 1 με τον τίτλο «Ρούμι, λεμόνι και λευκό κρασί», 1 και πάλι ως «Παγίδα» και τώρα στη διασκευή με την Κάτια Δανδουλάκη). Τέλος, με τον τίτλο «ο κόκκος της άμμου», όπως έχει μεταφραστεί από τις εκδόσεις Δωδώνη, έχει ανέβει από Μυράτ - Ζουμπουλάκη το έργο πάλι του Τομά «ο δεύτερος πυροβολισμός».... Για ποιο λόγο αυτό το μπέρδεμα με τους τίτλους; Για ποιο λόγο τόσες ομοιότητες; Πολύ μας μπερδεύει ο σχωρεμένος... Τι λέτε;;; :D
 
Πράγματι, κι εγώ το έψαξα. Για να ανέβηκε Ιανουάριο του 1960, προφανώς γράφτηκε τουλάχιστον το 1959. Πάντως, σίγουρα το «Piege pour un homme seul» είναι το ίδιο με τη «Παγίδα» και τον «Κόκκο της άμμου» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Δωδώνη. Ωστόσο, με τον ίδιο τίτλο (ο κόκκος της άμμου) έχει μεταφραστεί και ο «Δεύτερος πυροβολισμός» που ανέβηκε το 1973.
 
Εγω παλι βρηκα στο διαδικτυο πως η Παγιδα γραφτηκε το 1961, οπως αναφερω και στο σχολιο #6.

Το κακο ειναι πως 6 - 7 μηνες αργοτερα δε θυμαμαι πλεον που ακριβως το διαβασα αυτο και δεν μπορεσα να το ξαναβρω οσο κι αν εψαξα σε ολα τα πιθανα σημεια.

Και δυστυχως ολο το ζουμι εκει βρισκεται: Στο ετος συγγραφης του εργου.
 
Ακριβώς εκεί, bambinella.... Πάντως, φοβάμαι ότι δεν θα βγάλουμε άκρη. Όπως και να έχει, όποιος κι αν έκλεψε τον άλλον, είναι καραμπινάτη κλοπή!!!
 
To 1960 ειχε γινει ηδη "Θεατρο της Δευτέρας" για την ελβετική και την αυστριακη τηλεοραση. Στην γαλλικη τηλεοπτικη εκδοχή του 1979 βλεπω ότι συμμετειχε και ο ιδιος ο συγγραφεας
 
johnalepou είπε:
To 1960 ειχε γινει ηδη "Θεατρο της Δευτέρας" για την ελβετική και την αυστριακη τηλεοραση. Στην γαλλικη τηλεοπτικη εκδοχή του 1979 βλεπω ότι συμμετειχε και ο ιδιος ο συγγραφεας
Ε, τοτε σιγουρα πια δε γραφτηκε το '61!

(Μα καλα, ειχε και η Ελβετια τηλεοπτικο Θεατρο της Δευτερας; Κοιτα να δεις.....) :)
 
Λογικά, για να φτάσει μέχρι τηλεοπτικό θέατρο 1960, όπως μας πληροφορεί ο johnalepou, πρέπει να έχει γραφτεί τουλάχιστον το 1958 (Με βάση τη λογική ότι συνήθως τα έργα πρώτα παίζονταν στο θέατρο και μετά γίνονταν οι μεταφορές, τηλεοπτικές, κινηματογραφικές κτλ). Δυστυχώς, κι εγώ, κάνοντας αναζήτηση για τον θίασο Μυράτ - Ζουμπουλάκη, δεν μπόρεσα να βρω παγκόσμια πρώτη για την «Παγίδα». Πάντως, το μυστήριο που έθεσε η bambinella ακόμα υπάρχει... Ποιος αντέγραψε ποιον; Κι όσο το ψάχνουμε, τόσο περισσότερο βλέπουμε ότι τα δύο κείμενα έχουν γραφτεί πολύ κοντά, χρονικά... Και πώς δεν αντέδρασε ο πρώτος για τον δεύτερο (τον αντιγραφέα); Είναι κι αυτό ένα θέμα. Όπως ξαναείπα, η κλοπή είναι εμφανής... Ωστόσο, όσο ψάχνουμε συλλογικά, τόσο περισσότερο μπορεί να βρεθεί μια απάντηση!
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Συγνωμη που μπαινω λιγο σφηνα στη συζητηση, αλλα αν καποιος ειχε στοιχεια

για τις θεατρικες παραγωγες του εργου στην Ελλαδα, θα βοηθουσε πολυ!

Οι ελλειψεις εδω -> Συγκέντρωση υλικού Θεατρικών Παραστάσεων





Ευχαριστω!
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Σχετικά με τις παραστάσεις της Παγίδας από Μυράτ - Ζουμπουλάκη και Μυράτ - Χέλμη, δυστυχώς, δεν έχω καταφέρει να βρω τα στοιχεία που ζητούνται. Ωστόσο, καθώς κάνω διαρκώς έρευνα, αν βρω κάτι θα ενημερώσω. Και βέβαια θα ενημερώσω και για τις υπόλοιπες ελλέιψεις αν βρω κάτι.
 
Πίσω
Μπλουζα