Η Παλιά Αθήνα

  • Έναρξη μίζας Έναρξη μίζας audiodee
  • Ημερομηνία έναρξης Ημερομηνία έναρξης
Το πρώτο πολεοδομικό σχέδιο της "Νέας Αθήνας", όπως εκπονήθηκε, το 1832, από τους Σταμάτη Κλεάνθη και Eduard Schaubert.
Προβολή συνημμένου 250021
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Αντιγράφω από την πηγή:
"Η Νέα Πόλη περιελάμβανε το ήμισυ περίπου της Παλαιάς, ενώ εκτεινόταν και προς τα δυτικά, βόρεια και ανατολικά αυτής. Το υπόλοιπο ήμισυ της Παλαιάς Πόλης, το οριζόμενο από τις οδούς Ηφαίστου, Πανδρόσου και Αδριανού, προβλεπόταν να απαλλοτριωθεί χάριν αρχαιολογικών ανασκαφών. Αλλά και το διατηρούμενο τμήμα της Παλαιάς Πόλης διετηρείτο μόνον ως γεωγραφική περιοχή, και όχι ως δομημένος χώρος, αφού προβλεπόταν στο μεγαλύτερο μέρος του να τμηθεί από νέες οδούς και να χωριστεί σε κανονικά οικοδομικά τετράγωνα. Το σχήμα των κυρίων αξόνων ήταν ένα ισοσκελές τρίγωνο με κορυφή τη σημερινή πλατεία Ομονοίας, σκέλη τις οδούς Πειραιώς και Σταδίου, και βάση την οδό Ερμού. Ο όλος προσανατολισμός είχε ως στόχους τον Πειραιά, το Στάδιο και, κυρίως, την Ακρόπολη, στα πόδια της οποίας η πόλη απλωνόταν σαν μια ανοικτή αγκαλιά. Στην κορυφή του τριγώνου προβλεπόταν η ανέγερση των Ανακτόρων: Η γεωμετρική κορυφή και η κορυφή της κρατικής εξουσίας σε μια συμβολική σύμπτωση. Ο προσανατολισμός των σκελών δεν ήταν τυχαίος: «Συναντώνται», όπως σημειώνουν οι Κλεάνθης και Schaubert στο υπόμνημά τους, «κατά τοιούτον τρόπον ώστε ο εξώστης των Βασιλικών ανακτόρων να απολαμβάνει ταυτοχρόνως του γραφικού Λυκαβηττού, του Παναθηναϊκού Σταδίου, της πλούσιας εις υπερηφάνους αναμνήσεις Ακροπόλεως, και των πολεμικών και εμπορικών πλοίων του Πειραιώς». Οι οδοί Πειραιώς και Σταδίου διακόπτονταν συμμετρικά από τις αντίστοιχες πλατείες Μπόρσας (Χρηματιστηρίου) και Θεάτρου. Πρόκειται για τις σημερινές πλατείες Κουμουνδούρου και Κλαυθμώνος, οι οποίες πράγματι είναι συμμετρικές, κάτι που δεν το συνειδητοποιεί κανείς εύκολα μέσα στο σημερινό χάος της Αθήνας.
Το οδικό δίκτυο αναπτυσσόταν εν μέρει ακτινωτά, με κέντρα τις κυκλικές πλατείες, και εν μέρει παράλληλα και κάθετα προς τους βασικούς άξονες, πάντοτε με απόλυτη κανονικότητα. Προβλέπονταν με ακρίβεια οι θέσεις όλων των δημοσίων κτιρίων και γενικότερα οι περιοχές όλων των λειτουργιών της Πόλης: Υπουργεία, Δικαστήρια, Στρατώνες, Αστυνομία, Ταχυδρομείο, Νομισματοκοπείο, Μητρόπολη, Πάρκα, κλπ. Το σύνολο ήταν προγραμματισμένο να φιλοξενήσει όλες τις λειτουργίες μιας πρωτεύουσας και έναν πληθυσμό που προβλεπόταν να φθάσει το όριο των 40.000 κατοίκων.
Ο γεωμετρικός σχεδιασμός που διατρέχει τόσο το σχέδιο Κλεάνθη-Schaubert, όσο και εκείνο του Klenze, αποτελεί συστατικό στοιχείο της νεοκλασικής-ρομαντικής πολεοδομίας, όπως αυτή μορφοποιήθηκε στα τέλη του 18ου αιώνα, η οποία χαρακτηρίζεται επίσης από τον λειτουργικό προγραμματισμό και την ορθολογιστική χρήση του χώρου, μια σύλληψη άρρηκτα συνδεδεμένη με τη νέα αστική συνείδηση, που βρίσκει τη συμβολική της έκφραση ακριβώς στο Άστυ, τη Νέα Πόλη."
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Το παραπάνω αρτιότατο, για την εποχή, σχέδιο, άρχισε να εφαρμόζεται στα τέλη του 1833, αλλά μαζικές αντιδράσεις των κτηματιών που η περιουσία τους θα απαλλοτριωνόταν, προκάλεσε οριστική παύση του τον Ιούνιο του 1834, μετά από εντολή της Αντιβασιλείας. Τότε κλήθηκε από τη Βαυαρία ο Βασιλικός αρχιτέκτονας Leo Von Klenze για εκπόνηση νέου σχεδίου.
Μετά από μια πρώτη αναθεώρηση των αρχικών σχεδίων,
Προβολή συνημμένου 250022
το οριστικό σχέδιο ήταν το παρακάτω:
Προβολή συνημμένου 250023

Σχόλιο δικό μου: Αθηναίος δεν είμαι, στην Αθήνα δεν έχω έρθει πολλές φορές, συνεπώς δεν γνωρίζω καλά τα "κατατόπια" της, αλλά δεν μπορώ να φανταστώ ΠΟΣΟ διαφορετική θα ήταν αν σχεδιαζόταν επάνω στα σχέδια των Κλεάνθη και Schaubert. Αντί να υπάρχει το μπάχαλο με τα στενάκια, την άναρχη δόμηση, το συνεχές μποτιλιάρισμα κ.λπ., θα ήταν μια πρωτεύουσα κόσμημα για την Ευρώπη, με μεγάλα βουλεβάρτα, φαρδείς δρόμους, μεγάλες πλατείες, και κυρίως δεν θα ήταν "πνιγμένη". Από τότε, όμως, έχει μπει πολύ νερό στο αυλάκι...
Φίλε μου μόνο ένας Αρμαγεδδών μπορεί πλέον να λυτρώσει την Αθήνα. Δεν έχω να πω κάτι άλλο.

Απλά δεν ξέρω τι είναι χειρότερο, να είσαι άξιος της μοίρας σου ή να είσαι δεμένος ανα τους αιώνες στο άρμα της μοίρας που φτιάχνουν οι άλλοi για εσένα και πως να κατέβεις;
 
Φίλε μου μόνο ένας Αρμαγεδδών μπορεί πλέον να λυτρώσει την Αθήνα. Δεν έχω να πω κάτι άλλο.
Θα συμφωνήσω απόλυτα, φίλτατε PT8... Πραγματικά, πιστεύω πως, έτσι πώς έχει καταντήσει, θέλει ξήλωμα ΟΛΟΚΛΗΡΗ και σχεδιασμό απ' την αρχή! Επιστροφή στο μηδέν, δηλαδή...

Η σημερινή της κατάσταση, βέβαια, οφείλεται στο ότι ο σχεδιασμός της ήταν μία απ' τις πάμπολλες "χαμένες ευκαιρίες" του κράτους μας, οι οποίες προκύπτουν από τη συμφεροντολογία που έχουμε ως λαός... Τι εννοώ:

Το σχέδιο των Κλεάνθη και Schaubert, όπως προανέφερα, ήταν εξαιρετικό από πολλές απόψεις: δημιουργούσε μια πόλη "ανοιχτή", η οποία όπως θα μεγάλωνε, δεν θα "πνιγόταν", υπήρχε συμμετρία στις διάφορες γειτονιές που θα δημιουργούνταν, μεγάλες πλατείες και πάρκα, φαρδιοί δρόμοι, έλλειψη σοκακίων, και γενικά θα υπήρχε η έννοια του μέτρου. Οι δύο αρχιτέκτονες, όμως, ήταν και διορατικοί! Άφηναν περιθώριο για ανάπτυξη της πόλης πέρα απ' τα όρια του σχεδίου τους (το σχέδιο αφορούσε μια "αρχική" Αθήνα με 40.000 κατοίκους) ενώ απαγόρεψαν τη δημιουργία γειτονιών στους πρόποδες της Ακρόπολης και άφηναν όλο το μέρος ανοιχτό, γιατί μελλοντικά, όπως και έγινε, θα διεξάγονταν αρχαιολογικές ανασκαφές, δημιουργία μουσείων κ.λπ.! Γειτονιές όπως το Βρυσάκι και το Ριζόκαστρο απλά δεν θα υπήρχαν! "Είδαν" δηλαδή, πολλά χρόνια μπροστά απ' την εποχή τους!

Όμως, η κερδοσκοπία, που δυστυχώς ο λαός μας την έχει μπόλικη, υπερίσχυσε. Οι διάφοροι κτηματίες, πολλοί εκ των οποίων πλούσιοι, των οποίων οι περιουσίες τους θα απαλλοτριωνόταν για να χτιστεί η πόλη, αντέδρασαν έντονα, συκοφαντώντας τους δύο αρχιτέκτονες ως κερδοσκόπους, με αποτέλεσμα η Αντιβασιλεία να ελέγξει το σχέδιο. Τότε, το καλοκαίρι του 1834, το απέρριψαν, χαρακτηρίζοντάς το υπερβολικά κοστοβόρο, γιατί θα χρειαζόταν πολλά χρήματα για την απαλλοτρίωση των μεγάλων εκτάσεων, και ειδικά αυτών που ανήκαν σε επιφανείς πολίτες. Τα χρήματα φυσικά, το νεοσύστατο κράτος δεν τα "είχε". Το "ωραίο" της υπόθεσης, όμως, ποιο είναι; Ο Κλεάνθης και ο Schaubert δεν πήραν φράγκο γι' αυτή την εργασία τους!!! Και εκπόνησαν ένα άψογο σχέδιο, και έφαγαν κράξιμο, και δεν πήραν φράγκο για τη δουλειά τους!!! Από την άλλη, όταν κλήθηκε από τη Βαυαρία ο von Klenze για εκ νέου σχεδιασμό της πόλης, πληρώθηκε με το υπέρογκο, για την εποχή, ποσό των 25.000 δραχμών! Και ουσιαστικά τι έκανε; "Πάτησε" πάνω στο παλιό σχέδιο, αλλοιώνοντάς το, στενεύοντας τους δρόμους χάριν "οικονομίας", δημιουργώντας πλήθος στενών σοκακίων και προκαλώντας ένα χάος το οποίο 120+ χρόνια μετά, σε συνδυασμό με την ανόητη εφαρμογή της αντιπαροχής (*), ουσιαστικά κατέστρεψε την Αθήνα...

Απλά δεν ξέρω τι είναι χειρότερο, να είσαι άξιος της μοίρας σου ή να είσαι δεμένος ανα τους αιώνες στο άρμα της μοίρας που φτιάχνουν οι άλλοi για εσένα και πως να κατέβεις;
Είναι το γνωστό "Αμαρτίαι γονέων παιδεύουσι τέκνα"...

(*) Αν δεν εφαρμόζονταν η αντιπαροχή και σήμερα υπήρχαν όλα τα πανέμορφα νεοκλασικά, η Αθήνα θα ήταν χαώδης μεν, αλλά πιο όμορφη δε... Αλλά είπαμε, "χαμένες ευκαιρίες" και κερδοσκοπία...
 
Η σημερινή της κατάσταση, βέβαια, οφείλεται στο ότι ο σχεδιασμός της ήταν μία απ' τις πάμπολλες "χαμένες ευκαιρίες" του κράτους μας, οι οποίες προκύπτουν από τη συμφεροντολογία που έχουμε ως λαός... Τι εννοώ:

Το σχέδιο των Κλεάνθη και Schaubert, όπως προανέφερα, ήταν εξαιρετικό από πολλές απόψεις:
Δεν θα μπορούσε να με εκπροσωπήσει καλύτερα το παραπάνω post._
 
Τελευταία επεξεργασία:
Το πρώτο πολεοδομικό σχέδιο της "Νέας Αθήνας", όπως εκπονήθηκε, το 1832, από τους Σταμάτη Κλεάνθη και Eduard Schaubert.
Προβολή συνημμένου 250021
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Αντιγράφω από την πηγή:
"Η Νέα Πόλη περιελάμβανε το ήμισυ περίπου της Παλαιάς, ενώ εκτεινόταν και προς τα δυτικά, βόρεια και ανατολικά αυτής. Το υπόλοιπο ήμισυ της Παλαιάς Πόλης, το οριζόμενο από τις οδούς Ηφαίστου, Πανδρόσου και Αδριανού, προβλεπόταν να απαλλοτριωθεί χάριν αρχαιολογικών ανασκαφών. Αλλά και το διατηρούμενο τμήμα της Παλαιάς Πόλης διετηρείτο μόνον ως γεωγραφική περιοχή, και όχι ως δομημένος χώρος, αφού προβλεπόταν στο μεγαλύτερο μέρος του να τμηθεί από νέες οδούς και να χωριστεί σε κανονικά οικοδομικά τετράγωνα. Το σχήμα των κυρίων αξόνων ήταν ένα ισοσκελές τρίγωνο με κορυφή τη σημερινή πλατεία Ομονοίας, σκέλη τις οδούς Πειραιώς και Σταδίου, και βάση την οδό Ερμού. Ο όλος προσανατολισμός είχε ως στόχους τον Πειραιά, το Στάδιο και, κυρίως, την Ακρόπολη, στα πόδια της οποίας η πόλη απλωνόταν σαν μια ανοικτή αγκαλιά. Στην κορυφή του τριγώνου προβλεπόταν η ανέγερση των Ανακτόρων: Η γεωμετρική κορυφή και η κορυφή της κρατικής εξουσίας σε μια συμβολική σύμπτωση. Ο προσανατολισμός των σκελών δεν ήταν τυχαίος: «Συναντώνται», όπως σημειώνουν οι Κλεάνθης και Schaubert στο υπόμνημά τους, «κατά τοιούτον τρόπον ώστε ο εξώστης των Βασιλικών ανακτόρων να απολαμβάνει ταυτοχρόνως του γραφικού Λυκαβηττού, του Παναθηναϊκού Σταδίου, της πλούσιας εις υπερηφάνους αναμνήσεις Ακροπόλεως, και των πολεμικών και εμπορικών πλοίων του Πειραιώς». Οι οδοί Πειραιώς και Σταδίου διακόπτονταν συμμετρικά από τις αντίστοιχες πλατείες Μπόρσας (Χρηματιστηρίου) και Θεάτρου. Πρόκειται για τις σημερινές πλατείες Κουμουνδούρου και Κλαυθμώνος, οι οποίες πράγματι είναι συμμετρικές, κάτι που δεν το συνειδητοποιεί κανείς εύκολα μέσα στο σημερινό χάος της Αθήνας.
Το οδικό δίκτυο αναπτυσσόταν εν μέρει ακτινωτά, με κέντρα τις κυκλικές πλατείες, και εν μέρει παράλληλα και κάθετα προς τους βασικούς άξονες, πάντοτε με απόλυτη κανονικότητα. Προβλέπονταν με ακρίβεια οι θέσεις όλων των δημοσίων κτιρίων και γενικότερα οι περιοχές όλων των λειτουργιών της Πόλης: Υπουργεία, Δικαστήρια, Στρατώνες, Αστυνομία, Ταχυδρομείο, Νομισματοκοπείο, Μητρόπολη, Πάρκα, κλπ. Το σύνολο ήταν προγραμματισμένο να φιλοξενήσει όλες τις λειτουργίες μιας πρωτεύουσας και έναν πληθυσμό που προβλεπόταν να φθάσει το όριο των 40.000 κατοίκων.
Ο γεωμετρικός σχεδιασμός που διατρέχει τόσο το σχέδιο Κλεάνθη-Schaubert, όσο και εκείνο του Klenze, αποτελεί συστατικό στοιχείο της νεοκλασικής-ρομαντικής πολεοδομίας, όπως αυτή μορφοποιήθηκε στα τέλη του 18ου αιώνα, η οποία χαρακτηρίζεται επίσης από τον λειτουργικό προγραμματισμό και την ορθολογιστική χρήση του χώρου, μια σύλληψη άρρηκτα συνδεδεμένη με τη νέα αστική συνείδηση, που βρίσκει τη συμβολική της έκφραση ακριβώς στο Άστυ, τη Νέα Πόλη."
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Το παραπάνω αρτιότατο, για την εποχή, σχέδιο, άρχισε να εφαρμόζεται στα τέλη του 1833, αλλά μαζικές αντιδράσεις των κτηματιών που η περιουσία τους θα απαλλοτριωνόταν, προκάλεσε οριστική παύση του τον Ιούνιο του 1834, μετά από εντολή της Αντιβασιλείας. Τότε κλήθηκε από τη Βαυαρία ο Βασιλικός αρχιτέκτονας Leo Von Klenze για εκπόνηση νέου σχεδίου.
Μετά από μια πρώτη αναθεώρηση των αρχικών σχεδίων,
Προβολή συνημμένου 250022
το οριστικό σχέδιο ήταν το παρακάτω:
Προβολή συνημμένου 250023

Σχόλιο δικό μου: Αθηναίος δεν είμαι, στην Αθήνα δεν έχω έρθει πολλές φορές, συνεπώς δεν γνωρίζω καλά τα "κατατόπια" της, αλλά δεν μπορώ να φανταστώ ΠΟΣΟ διαφορετική θα ήταν αν σχεδιαζόταν επάνω στα σχέδια των Κλεάνθη και Schaubert. Αντί να υπάρχει το μπάχαλο με τα στενάκια, την άναρχη δόμηση, το συνεχές μποτιλιάρισμα κ.λπ., θα ήταν μια πρωτεύουσα κόσμημα για την Ευρώπη, με μεγάλα βουλεβάρτα, φαρδείς δρόμους, μεγάλες πλατείες, και κυρίως δεν θα ήταν "πνιγμένη". Από τότε, όμως, έχει μπει πολύ νερό στο αυλάκι...
Συμπληρωματικά με το παραπάνω...
Να πώς θα ήταν η Αθήνα αν χτιζόταν επάνω στο σχέδιο του Κλεάνθη και του Schaubert (σκούρο γκρι), και πώς κατέληξε (ανοιχτό γκρι)...
Προβολή συνημμένου 250025
Δεν θα καταλάβω ΠΟΤΕ την εμμονή των πολεοδόμων/μηχανικών/σχεδιαστών με τις τριγωνικές συνοικίες. Δεν θα καταλάβω ποτέ την αποστροφή τους για τα απλό και τόσο βολικό ιπποδάμειο σύστημα, που έχει ο Πειραιάς ή το Εσάμπλε της Βαρκελώνης.
 
Τελευταία επεξεργασία:
Υγιεινότατος τρόπος μεταφοράς και αποθήκευσης σφαγίων. Δεν αμφιβάλλω ότι και τώρα γίνονται τα ίδια και χειρότερα, αλλά όχι μπροστά στα μάτια όλων των περαστικών που αδιαφορούν διότι σίγουρα ήταν καθημερινό θέαμα.
 
Μου θυμίζει τόσο την Σωκράτους και ας μην αναγνωρίζω κάποιο κτήριο.
Επειδή τη Σωκράτους τη γνωρίζω/ζουμε καλά και δεν είναι... μάλλον τη Μενάνδρου που βλέπει προς Πειραιώς μου (σου?) θυμίζει.

Τώρα αναφορικά με τα Πολεοδομικά της Αθήνας, έχω πολλά να πω επί των προαναφερθέντων, αλλά.. κλασικά βαριέμαι να γράφω.
Επιγραμματικά, έχετε εν μέρει δίκιο αλλά δεν είναι ακριβώς όπως τα λέτε..
 
Ναι, ναι. Συμφωνώ ότι πρέπει να είναι η Μενάνδρου. Φαίνεται στην πάνω δεξιά γωνία η οροφή της οικίας Τσοποτού που ήταν απο τα λίγα κτήρια χτισμένα με σχέδιο βασισμένο στο φανάρι του Διογένη. Η έκπληξή μου είναι ότι πέρναγα το μεγαλύτερο μέρος της μέρας μου εκεί σε αυτό το σημείο και δεν το γνώρισα. Βέβαια δεν έχει μείνει ούτε ένα κτήριο από αυτά που βλέπουμε εδώ εκτός από αυτό της αριστερής γωνίας Πειραιώς και Μενάνδρου. Είναι φοβερό όμως, έπιασα τον "αέρα", την ατμόσφαιρα αλλά δε το πίστευα ότι είναι η Μενάνδρου.
 
Πίσω
Μπλουζα