Αναπαράγω άρθρο του δημοσιογράφου Χ.Κ. Λαζαρόπουλου στο
Πάμε ταξίδι πίσω στην Αθήνα του 1959, με αφορμή μια φωτογραφία της πλατείας Μοναστηρακίου που δείχνει ένα λεωφορείο Volvo Ταγκαλάκη του 2ου ΚΤΕΛ και πιστοποίησαμε ύστερα από ειδική επεξεργασία.
busoldtimers.blogspot.com
"Πάμε ταξίδι πίσω στην Αθήνα του 1959, με αφορμή μια φωτογραφία της πλατείας Μοναστηρακίου που δείχνει ένα λεωφορείο Volvo Ταγκαλάκη του 2ου ΚΤΕΛ και πιστοποίησαμε ύστερα από ειδική επεξεργασία. Με την ευκαιρία θα βολτάρουμε απ' αυτήν την ιστορική πλατεία μέχρι το Σύνταγμα χάρη σε πληροφορίες και σε διαθέσιμο αρχειακό υλικό.
Αρχές καλοκαιριού του 1959, ένας νεαρός φωτορεπόρτερ πήρε τα σύνεργά του και ανέβηκε στο ψηλότερο σημείο ενός κτηρίου για να απαθανατίσει στιγμές από τη ζωή της ελληνικής πρωτεύουσας στο Μοναστηράκι. Βλέπετε καθαρά τις γραμμές των τροχιοδρόμων (τραμ) που εξυπηρετούσαν παράλληλα με τα λεωφορεία των ΚΤΕΛ ως το 1960 τη γραμμή "10 Ιπποκράτους - Βοτανικός".
Το λεωφορείο που περνά ακριβώς πάνω στη γραμμή των τραμ πιστοποιήθηκε με ειδική επεξεργασία. Είναι το 2/24 (δηλαδή το 24 του 2ου ΚΤΕΛ) Volvo B 63 506 Ταγκαλάκη, το οποίο είναι υπερσύγχρονο για την εποχή που λήφθηκε η φωτογραφία, αφού κυκλοφόρησε για πρώτη φορά στις 4 Ιανουαρίου 1958.
Το Volvo ανέρχεται από την Ερμού προς την οδό Μητροπόλεως, η οποία είχε κατεύθυνση προς την πλατεία Συντάγματος εκείνον τον καιρό. Εκτελεί δρομολόγιο επιστροφής προς τις αφετηρίες της οδού Ιπποκράτους.
Λεωφορεία, ταξί και οι αμαξάδες της Αθήνας
Προσέξτε στα αριστερά τη φωτογραφία, στο σημείο που ο κύριος πιάνει τις αποσκευές μιας δεσποινίδας η οποία είναι πολύ πιθανόν να έχει έρθει από την επαρχία για να εργαστεί ως υπηρετικό προσωπικό σε κάποιο σπίτι της Κυψέλης, του Κολωνακίου ή των Πατησίων. Σε εκείνο το σημείο βρισκόταν παλιά η πιάτσα των αμαξάδων της Αθήνας.
Σε πείσμα των καιρών, τότε, υπήρχαν μερικά αμαξάκια ακόμα κι εκείνη την εποχή στο Μοναστηράκι. Το πρώτο πλήγμα για τους αμαξάδες των Αθηνών ήρθε όταν κατασκευάσθηκε το τραμ, το δεύτερο όταν άρχισε ο εκσυγχρονισμός των συγκοινωνιακών μέσων με τα λεωφορεία, αλλά σε καθοριστικό πλήγμα εξελίχθηκαν τα ταξί που αφάνισαν οριστικά τα άλογα και τις άμαξες από το κέντρο της πρωτεύουσας.
Στις 4 Φεβρουαρίου 1957, η Φίνος Φιλμ προέβαλε στις κινηματογραφικές αίθουσες την ταινία "Το αμαξάκι" που ήταν βγαλμένη μέσα από τη ζωή όπως έλεγαν τότε οι κριτικοί των εφημερίδων. Κι έτσι ήταν η πραγματικότητα.
Ο Ιάκωβος Καμπανέλλης και ο Νίκος Κιούσης έγραψαν το σενάριο της ταινίας αφού άκουσαν αφηγήσεις από τους ανθρώπους της Πλάκας ενώ ο μοναδικός Μάνος Χατζηδάκις έγραψε τη μουσική της ταινίας κάνοντας πολλές φορές τη διαδρομή από τους Αέρηδες μέχρι τη Στοά του Αττάλου ή την πλατεία Αβησσυνίας μέσω Μοναστηρακίου.
Δείτε μια χαρακτηριστική σκηνή που δείχνει τον "αμαξά Θοδωρή" Βασίλη Αυλωνίτη να τσακώνεται με τη "γυναίκα" του, τη Γεωργία Βασιλειάδου, επειδή η άμαξα δεν έβγαζε πολλά λεφτά και η είσπραξη δεν επαρκούσε ούτε για τα απαραίτητα του σπιτιού.
Όσον αφορά στη λέξη "πουαμόρ" που μπορεί να μην γνωρίζετε είναι το νεκρό σημείο του επιλογέα σχέσεων (σασμάν) στα αυτοκίνητα. Ο "Θοδωρής" δεν έδινε λεφτά στη γυναίκα του διότι ήθελε να πάρει αυτοκίνητο που θα το έκανε ταξί παρότι ο φίλος και συνάδελφός του "Ανέστης", Ορέστης Μακρής παρέμενε πιστός στο επάγγελμα του αμαξά και τον ήθελε υποστηρικτή του.
Αυτή είναι η επόμενη σκηνή που προτείνουμε, συνιστώντας να παρακολουθήσετε την ταινία στην οποία έδωσε ρεσιτάλ ερμηνεία ο Μακρής:
Στην αρχική φωτογραφία φαίνεται καθαρά ότι οι κύριοι στα τραπεζάκια κάτω δεξιά είναι οι οδηγοί των ταξί που περιμένουν για κούρσα συζητώντας ή παίζοντας τάβλι.
Από διαφορετική γωνία σε φωτογραφία της ίδιας εποχής μάλιστα, μπορείτε να δείτε ότι την πιάτσα των αμαξάδων άρχισαν να καταλαμβάνουν φορτηγά όποτε έβρισκαν ελεύθερο πεδίο.
Από άλλη φωτογραφική πηγή μάλιστα βρήκαμε το ίδιο λεωφορείο, στην ίδια γραμμή να έχει βγει από τη Μητροπόλεως, κατευθυνόμενο προς τη στάση επί της πλατείας Συντάγματος, η οποία είχε διπλή κατεύθυνση την εποχή εκείνη.
Στη φωτογραφία αυτή προσέξτε πάνω δεξιά ένα από τα λεωφορεία AEC Tylor της εταιρείας ΗΕΜ (σ.σ. Ηλεκτρική Εταιρεία Μεταφορών) που χρησιμοποιήθηκαν το 1953 για την ενίσχυση του δικτύου των τροχιοδρόμων, παράλληλα με τα ηλεκτροκίνητα λεωφορεία (τα γνωστά μας τρόλλεϋ). "