Η νύχτα με τη Σιλένα (1986)

ARETARA

RetroNuts!
Joined
1 Σεπ 2010
Μηνύματα
2.134
Αντιδράσεις
2.279
Η νύχτα με τη Σιλένα (1986)

RetroDB: http://www.retrodb.gr/wiki/index.php/%CE%97_%CE%BD%CF%8D%CF%87%CF%84%CE%B1_%CE%BC%CE%B5_%CF%84%CE%B7_%CE%A3%CE%B9%CE%BB%CE%AD%CE%BD%CE%B1

Μια ενδιαφέρουσα αισθηματική-δραματική ταινία αναλύω σήμερα. Είναι "Η νύχτα με τη Σιλένα", μια παραγωγή του Ελληνικού Κινηματογράφου και του Δημήτρη Παναγιωτάτου σε σκηνοθεσία του τελευταίου και σενάριο Δημήτρη Παναγιωτάτου και Αντώνη Καφετζόπουλου με τη συνεργασία επίσης των Χρήστου Βακαλόπουλου, Θανάση Βαλτινού και Μιχάλη Γκανά. Το σενάριο είναι βασισμένο στη νουβέλα "Σιλένα" του Βασίλη Βασιλικού.

Το θέμα - το καστ. Ένας νεαρός, ο Χρήστος (Αντώνης Καφετζόπουλος) ζει μια φαινομενικά συνηθισμένη ζωή, όντας αφενός μεν ιδιοκτήτης βιντεοκλάμπ και κινηματογραφόφιλος και αφετέρου σχετιζόμενος με μια γυναίκα, την Όλγα (Μάγδα Μαυρογιάννη). Μέσα του όμως κουβαλάει έντονα προσωπικά βιώματα από τα χρόνια της νεότητάς του όπου από το πατρικό του παρακολουθούσε μια νεαρή κοπέλα που έμενε στο απέναντι σπίτι (Εύα Βλαχάκου) και τις ερωτικές της περιπέτειες. Η έλξη του γι' αυτή τη γυναίκα και ο πόθος του να την κατακτήσει θα του γίνει έμμονη ιδέα. Μια νύχτα θα δει μια bar-tender που της μοιάζει καταπληκτικά (Εύα Βλαχάκου) και θα θελήσει να βρει σε αυτήν την υποκατάσταση - αναπλήρωση της κοπέλας που παρακολουθούσε. Θα την πείσει να τον ακολουθήσει στο σπίτι του όπου με το δέλεαρ της πληρωμής θα "πραγματώσει" αυτή το σενάριο που ο ίδιος έχει συλλάβει. Η κατάληξη όμως δεν θα είναι η επιθυμητή γι' αυτόν, ο ίδιος όμως ίσως να βρήκε κάποιες από τις απαντήσεις στα ερωτήματα που τον κατέτρεχαν.

Ανάλυση. Ή ταινία αποτελεί την πρώτη κινηματογραφική παρουσία του Δημήτρη Παναγιωτάτου που οπωσδήποτε δεν πέρασε απαρατήρητη. Ο σκηνοθέτης τοποθετεί από νωρίς το πλαίσιο διαλόγου ζωγραφισμένο ακριβώς με τα χρώματα του καμβά που υπονοούνται από τον τίτλο. Ο τόπος είναι η Αθήνα και ο χρόνος είναι πάντοτε νύχτα. Η νύχτα με τους ανθρώπους της μέσα στα μισοσκότεινα μπαρ, τους πελάτες και τις γυναίκες που στέκονται πρόθυμες να τους συντροφεύσουν "για να περάσει η βραδιά". Δεν είναι όμως αυτή η κεντρική ιδέα. Η κάμερα στρέφεται στον ήρωα και στον ανεκπλήρωτο έρωτα που του έχει γίνει σκοπός ζωής. Το θέμα δεν είναι η συνεύρεση με μια οποιαδήποτε γυναίκα αλλά η κατάκτηση της "μίας". Έστω και με τη λύση που θα του προτείνει άθελά του ένας πελάτης της επιχείρησής του (βλέπε και Απόσπασμα).

Ο Παναγιωτάτος φροντίζει ώστε σταδιακά να αυξάνεται η υποβολή του θεατή φτάνοντας κάποιες στιγμές στα όρια του θρίλερ με σκηνοθεσία σαφώς επηρεασμένη και από αλλοδαπές επιρροές. Χαρακτηριστικά παραδέιγματα η ομιχλώδης (Λονδίνου) χροιά, αλλά και επιμέρους σκηνές όπως στο τρενάκι του τρόμου στον σταθμό των τρένων όπως και ενσταντανέ από τη συνάντηση Σιλένας - Χρήστου στο σπίτι του τελευταίου. Ασυνήθιστα για ελληνική ταινία πλάνα και ανυπόκριτοι διάλογοι ολοκληρώνουν την κατ' αρχάς θετική εικόνα.

Οι πρωταγωνιστές έδωσαν καλές ερμηνείες. Ο Καφετζόπουλος για τον οποίο διατηρώ καλή γνώμη ως ηθοποιός (βλέπε και Παραγγελιά) στέκεται αξιοπρεπώς και δίνει πόντους στην ταινία. Κατά τη γνώμη μου όμως τη διαφορά την κάνει η Εύα Βλαχάκου η οποία στον ρόλο της μυστηριώδους γυναίκας - αντικειμένου του πόθου τα πάει περίφημα.

Η μουσική του Κυριάκου Σφέτσα είναι απλά εξαιρετική. Δεν συνοδεύει απλά, αλλά οδηγεί το έργο στον δρόμο που θέλει ο σκηνοθέτης χρωματίζοντάς το με τα νυχτερινά χρώματά της. Επίσης να σημειώσω ότι στη διάρκεια της ταινίας ακούγονται και τα κομμάτια I put a spell on you και Wild children (Van Morrison) και Today I started loving you again (Marty Robbins).

Πιστός στο δόγμα του κινηματογραφικού παγόβουνου ο Παναγιωτάτος δίνει λαβές στον θεατή να σκεφτεί και το αν λύθηκε τελικά το κυρίαρχο ερώτημα της ταινίας. Η Σιλένα ήταν ή δεν ήταν τελικά η κοπέλα απέναντι; Κάποιες αιχμές θα αφήσει η σκηνή στα τρένα αλλά το ερώτημα θα αφεθεί κυρίαρχα μετέωρο.

Περισσότερα για την ταινία μπορείτε να διαβάσετε και εδώ.

Μικρά-μικρά. Τα σχετικά γυρίσματα έγιναν στο bar Latino (δεν γνωρίζω αν ακόμα υπάρχει, μου φάνηκε να βρισκόταν επί της Βουκουρεστίου). Επίσης δεν μπόρεσα να διαπιστώσω αν τα γυρίσματα στο Λούνα Παρκ έγιναν στα Αηδονάκια ή στο Ροντέο, καλό θα ήταν αν μπορεί κάποιος να το εξακριβώσει.

Απόσπασμα 1. Ένας πελάτης (Φώτης Μεσθεναίος) συνομιλεί με τον Χρήστο στο μαγαζί του και του βάζει ιδέες:

Πελάτης: - Μπορώ να σας απασχολήσω μια στιγμή;... Ίσως εσείς μπορείτε να με βοηθήσετε...Κάνω συλλογή από φωτογραφίες ταινιών, κανένας δεν ξέρει να μου πει από ποια ταινία είναι αυτή.

silena1.jpg



Χρήστος: - Είναι από την "Ακόλαστη σάρκα" του Kon Ichikawa. Το 1959 θυμάμαι πέρναγα έξω από το σινεμά και χάζευα τις φωτογραφίες. Ήταν αυστηρώς ακατάλληλη. Μετά έμαθα γι' αυτήν, απ' τα βιβλία.

Πελάτης: - Ichikawa είπατε... Τι της κάνει;

Χρήστος: - Τη φωτογραφίζει.

Πελάτης: - Γιατί;

Χρήστος: - Για να την επιθυμεί περισσότερο, τη φωτογραφίζει τη νύχτα καθώς κοιμάται, γυμνή.

Πελάτης: - Εγώ νόμιζα ότι τη φωτογραφίζει γιατί δεν μπορεί να... να την έχει δικιά του. Ξέρετε, καμιά φορά, όταν δεν μπορούμε να έχουμε το πρωτότυπο, περιοριζόμαστε σ' ένα καλό αντίγραφο. Αρκεί το αντίγραφο να είναι καλό. Να μοιάζει πολύ...

Video. Στιγμές του έργου με χαλί ένα χαρακτηριστικό (και σχετικό) τραγούδι του Νίκου Νομικού.






Φωτογραφίες.

1. Ο Χρήστος και η Όλγα.

silena2.jpg
 ​

2. Ο Χρήστος συνομιλεί με την bar-tender Μαίρη (Λουκία Στεργίου).

silena4.jpg



3. Η Σιλένα πηγαίνει προς το μπαρ. Βλέπω καταστήματα χρυσαφικών οπότε υποθέτω ότι ίσως είναι η Βουκουρεστίου.

silena3.jpg



4. Όποιος μπορεί ας αναγνωρίσει την ταινία που παίζει στην ΕΡΤ-2 (λογότυπο πάνω δεξιά).

silena5.jpg



5. Ο Χρήστος ακολουθεί τη Σιλένα στο Λούνα Παρκ(αριστερά). Αργότερα όταν θα παίξουν το παιχνίδι με τα άλογα, νικητής θα είναι ο Χρήστος (κέντρο και δεξιά).

silena 8.jpg



6. Η Σιλένα.

silena9.jpg
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Αρτια παρουσιαση!!

Την βαζω στη λιστα προς παρακολουθηση παρολου που τα πονηματα του Καφετζοπουλου στην ιδιωτικη τηλεοραση μου εχουν δημιουργησει μια οχι τοσο καλη αυρα για το προσωπο του. Θα κρατησω τις εντυπωσεις μου απο το Μινορε της Αυγης για να ειμαι λιγοτερο προκατειλημενος.

Λοιπον...μιας και βλεπω το Cartier νομιζω και εγω οτι προκειται για την Βουκουρεστιου.

Το παιχνιδι με τα αλογα υπαρχει αυτουσιο αυτη τη περιοδο στα Αηδονακια! (και ειμαι και ασσος. Με βαζουν ολοι οι συμμαθητες των παιδιων μου να παιζω για να τους κερδιζω κουκλακια χαχαχαχα)
 
Άλλη μία συνήθεια των σκηνοθετών, να κάνουν flash πέρασμα από την ταινία παρουσιάζεται και σε αυτήν την περίπτωση. Στην παρακάτω σκηνή ο σκηνοθέτης Δημήτρης Παναγιωτάτος εμφανίζεται ξαφνιασμένος να βγαίνει από το ασανσέρ και να απορεί με τον βιαστικό Χρήστο.

panagiotatos.jpg
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Άλλη μια σκηνή, ιδιαίτερα ατμοσφαιρική, Χιτσκοκική θα έλεγε κανείς. Στο τρενάκι του τρόμου.

 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
ειναι μια αρτια παρουσιαση της ταινιας ,εχω να την δω πολλα χρονια,νομιζω δεν την προβαλλουν συχνα τα καναλια,εχω παιξει με τον κυριο καφενζοπουλο,τον θεωρω πολυ καλο ηθοποιο
 
Ένα όμορφο οπισθόφυλλο από τον δίσκο της ταινίας με τον Κυριάκο Σφέτσα και τα περιεχόμενα αυτού μπορείτε να δείτε εδώ
 
Αυτή η ταινία μου άρεσε πολύ μπορώ να πω...Και σαν υπόθεση , ατμόσφαιρα αλλά και τεχνικά δηλαδή πολύ ωραία και προσεγμένη καθαρή φωτογραφία και καθαρό ηχο χωρίς τόσα ''φυσίματα'' (που δεν συνηθίζονταν και πολύ στις ταινίες του ΝΕΚ).Και η επόμενη του Παναγιώτατου "οι εραστές στην μηχανή του χρόνου " μου άρεσε αρκετά,καθώς και εδώ συναντάμε προσεγμένη φωτογραφία και ήχο .
 
Πίσω
Μπλουζα