Κατήφορος (1961)

αριαδνη

candy fan
Joined
29 Μάρ 2010
Μηνύματα
14.095
Αντιδράσεις
15.416
Κατήφορος (1961)


RetroDB:
http://www.retrodb.gr/wiki/index.php/%CE%9A%CE%B1%CF%84%CE%AE%CF%86%CE%BF%CF%81%CE%BF%CF%82

παιδια εχω ακουσει οτι η Αλίκη ήθελε να παιξει στον κατηφορο αλλα ο Δαλιανιδης την μετεπεισε , λεγοντας πως δεν ηταν ρόλος για εκεινη αφου πια το κοινο της το αποτελουσαν πολλά παιδιά, ετσι έκανε πίσω και τον ρόλο τον πήρε η πρωτοεμφανιζόμενη Ζωή Λάσκαρη!
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Εγώ ηξερα οτι ο Φίνος ηθελε την Αλικη,ο Δαλιανιδης τη Ζωή,και η Αλίκη φοβηθηκε τα γυμνα,τους φονους κλπ και "κολωσε". Στη συνεντευξη που πηρε στον ΑΝΤ1 η Αλίκη απο τη Ζωη αναφερει τη φραση "μια ταινια που φοβηθηκα να κανω" (αν θυμαμαι καλα)
 
johnalepou είπε:
Εγώ ηξερα οτι ο Φίνος ηθελε την Αλικη,ο Δαλιανιδης τη Ζωή,και η Αλίκη φοβηθηκε τα γυμνα,τους φονους κλπ και "κολωσε". Στη συνεντευξη που πηρε στον ΑΝΤ1 η Αλίκη απο τη Ζωη αναφερει τη φραση "μια ταινια που φοβηθηκα να κανω" (αν θυμαμαι καλα)
Πιστευω οτι εντελει ο ρολος της Ρεας στον Κατηφορο ταιριαζε πολυ περισσοτερο στη Ζωη απο ο,τι θα ταιριαζε στην Αλικη.

Παρ' ολα αυτα ομως, εαν η Αλικη τον ειχε δεχτει, ισως η Λασκαρη να εχανε την μεγαλη της ευκαιρια, να μην εκανε την καριερα που τελικα εκανε, και να μη γινοταν ποτε σταρ, βεβαια. Εικαζω εγω τωρα...

Μετα το μεγαλο μπαμ της Ζωης - που ηταν θεα ομορφιας και θηλυκοτητας - φανταζομαι πως η Αλικη (γνωστη ζηλιαρογατα), θα εψαχνε κοφτερη γωνια να χτυπησει το κεφαλι της, που αρνηθηκε τον ρολο.
 
bambinella 100 είπε:
Παρ' ολα αυτα ομως, εαν η Αλικη τον ειχε δεχτει, ισως η Λασκαρη να εχανε την μεγαλη της ευκαιρια, να μην εκανε την καριερα που τελικα εκανε, και να μη γινοταν ποτε σταρ, βεβαια. Εικαζω εγω τωρα...

Μετα το μεγαλο μπαμ της Ζωης - που ηταν θεα ομορφιας και θηλυκοτητας - φανταζομαι πως η Αλικη (γνωστη ζηλιαρογατα), θα εψαχνε κοφτερη γωνια να χτυπησει το κεφαλι της, που αρνηθηκε τον ρολο.
Χαχαχα πιθανοτατα εχεις δικιο!

Εξάλλου ο Κατήφορος έσπασε το σερί των Νο1 που είχε η Αλίκη τις 3 προηγούμενες σεζόν στο box office,αφήνοντας την μαζί με την Λίζα και την...άλλη στη δεύτερη θέση

Από την αλλη βεβαια δεν ξερουμε αν Ο Κατηφορος με την Αλίκη θα ειχε τοση επιτυχια,παντως πολυ πιθανο να δεχοταν τον ρολο εαν ηξερε οτι θα αποτρεψει τη Ζωη απο το να γινει σταρ! Λοοοολ
 
Ο Γιάννης Δαλιανίδης καλείται από τον Φίνο, ο οποίος του ζητάει ένα σενάριο με θέμα τα επαναστατημένα νιάτα της εποχής, κάτι σαν τη γαλλική ταινία Οι ζαβολιάρηδες, που θριάμβευε τότε. Ο Δαλιανίδης έχει έτοιμο το σενάριο του Κατήφορου και ο Φίνος ενθουσιάζεται, του ζητάει όμως στην τελική δίκη ο πατέρας της κοπέλας να είναι και ο δικηγόρος υπεράσπισής της. Η Αλίκη Βουγιουκλάκη αρνείται το βασικό ρόλο γιατί έρχεται κόντρα με τον κατεστημένο τύπο της, και τελικά βρίσκεται μία νεαρή δεκαοχτάχρονη, η Ζωίτσα Κουρούκλη, που δύο μόλις χρόνια πριν έχει εκλεγεί Σταρ Ελλάς. Στον Φίνο την πηγαίνει ο περίφημος "Μπακ-Μπακ", ένα από τα πρόσωπα των ελληνικών ταινιών της εποχής εκείνης, και ενώ στην αρχή είναι να παίξει ένα δεύτερο ρόλο, τα δοκιμαστικά της ενθουσιάζουν τους πάντες και γίνεται πρωταγωνίστρια. Της αλλάζουν δε το όνομα σε Ζωή Λάσκαρη, επειδή ήταν το ίδιο με της ξαδέρφης της, που εκείνη την εποχή ήταν αστέρι του τραγουδιού.

Για τους υπόλοιπους ρόλους επιλέχθηκαν νέοι ηθοποιοί, όπως ο Νίκος Κούρκουλος, που στην αρχή δεν τον ήθελε ο Φίνος, γιατί είχε παίξει σε κάποιες ταινίες βʼ διαλογής, ο Κώστας Βουτσάς, που ήταν ήδη 30 χρονών, για τον κωμικό ρόλο, ο Βαγγέλης Βουλγαρίδης, η Νίτσα Μαρούδα, η Μίρκα Καλατζοπούλου πρώην παιδί θαύμα, και άλλοι που έγιναν γνωστοί από τη μια μέρα στην άλλη.

Η ταινία είχε τεράστια επιτυχία και επηρέασε βαθύτατα και αποφασιστικά στην πορεία του ελληνικού κινηματογράφου από εκεί και πέρα, στρέφοντάς τον στην πιο "αμερικάνικη" αφήγηση και σε μια τολμηρή κοινωνική θεματολογία. Το ελληνικό σινεμά γέμισε ξαφνικά με κορίτσια και αγόρια που θέλουν να ζήσουν τη ζωή τους.

Επιστρέφοντας η Αλίκη από την περιοδεία της στην Κύπρο και θορυβημένη από την επιτυχία της, ζήτησε να της κάνουν ειδική προβολή. Όταν τελείωσε, ηρέμησε, μια και είχε σιγουρευτεί πως το δικό της άστρο δεν κινδύνευε από της Ζωής. «Δεν ήταν κατάλληλη για κωμωδία» είπε.

Υ.Γ. Δεν ξέρω αν εδώ μπορώ να βάλω


και το τί έχει πει ο Κούρκουλος για τον "Κατήφορο"



σε συνέντευξή του


Πηγή: Ταινίες για Φίλημα, ένα αφιέρωμα στον Φιλοποίμενα Φίνο και τις ταινίες του. Ι. Τριανταφυλλίδης, Εκδόσεις Εξάντας

 

 

 

 


 
Πολύ θα ήθελα να δω την Αλίκη σε τέτοιο ρόλο, κρίμα που δεν τόλμησε θα της πήγαινε πιστεύω.

Η αγαπημένη μου ατάκα από την ταινία λέγεται απο την γνωστή σε ρόλους bimbo, την εκληκτική Νιτσα Μαρούδα ᾽Η Ρεα ήταν εγωίστρια και κακιά᾽ ( ή κάπως έτσι). Αγαπημένη και καλή φιλενάδα καρφώνει την αντίζηλο στο δικαστήριο. Πάντως η Ζωή Λάσκαρη ειναι ιδανική και ειναι απίθανα καλτ οι ταινίες της με τον Δαλιανίδη. Ο δε Δαλιανίδης θεός σε κάθε δεκαετία μας χάρισε από κάμποσα κλασσικά έπη. Η αγαπημένη μου ταινία ειναι ο ᾽Νόμος 4000᾽ αλλά ο ᾽Κατήφορος᾽ δίνει ρέστα. Ο Βαγγέλης Βουλγαρίδης πάντα το καλό παιδί έπαιζε; Δεν κατάλαβα, στον Κούρκουλο δεν άρεσε η ταινία; Ηταν πάντως ιδανικός σε ρόλους κακού παιδιού και του έφτιαξε καριερα.

Προταση

Μήπως να ψηφίσουμε το αγαπημένο μας Διαλιανίδειο αριστουργημα ανα δεκαετία; (άλλο στα 60ς, αλλο στα 70ς και η σφαγή θα γίνει στα 80ς). Τον 'Κατήφορο᾽ τον έχει και η βιντεοθηκη του πανεπιστημιου της Οξφόρδης (οπου κανει μεταπτυχιακό ο σύζηγος) μαζί με αρκετά απο Δαλιανίδη διπλα -διπλα στον Αγγελόπουλο -το ξέρει άραγε αυτό ο μέγιστος Τεό;
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Τολμηρή ταινία για τα δεδομένα της εποχής (αλλά και για τα δεδομένα του Φίνου). Αν έλειπαν και οι ηθικοπλαστικές κορώνες από τον Ζερβό στο δικαστήριο («Κατηγορώ τον Λεωνίδα Νικολάου γιατί αυτός όπλισε το χέρι της κόρης του. Κατηγορώ την Ελισάβετ Νικολάου που αντί να συμβουλεύει και να νουθετεί την κόρη της, αυτή έπαιζε χαρτιά») τα πράγματα θα ήταν κάπως καλύτερα.

Όσο για το δίλημμα Λάσκαρη ή Βουγιουκλάκη, ασυζητητί Λάσκαρη. Κατ' αρχήν ήταν καμιά δεκαριά χρόνια μικρότερη, άρα περισσότερο κατάλληλη για ρόλο μαθήτριας. Αλλά κι αν δεχτούμε τις μεταμορφώσεις της Βουγιουκλάκη ως μαθήτρια 2 χρόνια πριν με το «Ξύλο βγήκε απ' τον παράδεισο» και 2 χρόνια μετά με τα «Χτυποκάρδια στα θρανία» (αιώνια μαθήτρια η Αλίκη στα 30 της, κάτι σαν τους αιώνιους φοιτητές ένα πράμα), και μόνο τα νάζια της και οι χαριτωμενιές της εκεί, θα τσαλάκωναν εντελώς την εικόνα της σε περίπτωση που θα την άφηνε γυμνή ο (όποιος) Κούρκουλος στη μέση του δρόμου.

Η Βουγιουκλάκη δεν έγινε ποτέ μοιραία γυναίκα όχι γιατί δεν ήθελε, αλλά γιατί δεν μπορούσε. Έχοντας λοιπόν αυτή την επίγνωση, πολύ σωστά αρνήθηκε τον ρόλο.
 
Domenica είπε:
Δεν κατάλαβα, στον Κούρκουλο δεν άρεσε η ταινία;
(...) Για τους υπόλοιπους ρόλους επιλέχθηκαν νέοι ηθοποιοί, όπως ο Νίκος Κούρκουλος, που στην αρχή δεν τον ήθελε ο Φίνος, γιατί είχε παίξει σε κάποιες ταινίες βʼ διαλογής (...).

 


Γιατί δεν το κατάλαβες; Δεν είναι σαφές;


 


Για να σε βοηθήσω θα προσθέσω ότι ο Φίνος δεν τον ήθελε διότι δεν είχε πειστεί για την καλλιτεχνική του αξία λόγω των επιλογών που είχε κάνει ως τότε. Είχε δει τον Κούρκουλο στην ταινία "Κυρία Δήμαρχος" καθώς και στο θέατρο και δεν του άρεσε καθόλου. Ώσπου βλέπει μία φωτογραφία στην εφημερίδα από μία πολύ βίαιη σκηνή του έργου και χωρίς να τον αναγνωρίσει είπε "Τον βρήκα, αυτός είναι" και έτσι πήρε το ρόλο στον Κατήφορο.


 


Ελπίζω να σε βοήθησα.




(Τα ανωτέρω, δική μου περίληψη από συνέντευξη του Κούρκουλου στον τόμο "Ταινίες για φίλημα" εκδόσεις Εξάντας)


 


 
Το τελευταίο καιρό γίνεται μια πολύ αξιόλογη προσπάθεια από την ελληνική εταιρία Graal για την αποκατάσταση των παλαιών ταινιών της Φινος Φιλμς.

Μεταξύ των πολλών συναρπαστικών που βλέπουμε στο κλιπ αυτό, προβάλλονται και σκηνές της αποκατεστημένης κόπιας του "Κατήφορου" στο αρχικό wide screen κάδρο του 1,85:1. Από ότι καταλαβαίνω, η εν λόγω εταιρία κάνει εξαιρετική δουλειά, εφάμιλλη σχεδόν με του εξωτερικού (όπως π.χ. του Ιδρύματος Murnau)...καμμία σχέση με τα εκτρώματα που έχουμε δει στην περίπτωση των ταινιών της "Καραγιάννης - Καρατζόπουλος".
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Ο Κατηφορος εχει πολλα στοιχεια απο την ταινια Η Αληθεια (La Verite) του Ηenri - Georges Clouzot, με πρωταγωνιστρια τη Brigitte Bardot.

Η Αληθεια γυριστηκε το 1960, ακριβως εναν χρονο πριν απο την ταινια του Δαλιανιδη και εχει να κανει με μια νεα γυναικα που πυροβολει και σκοτωνει τον εραστη της, οταν αυτος δημιουργει δεσμο με την αδελφη της. Η διηγηση της ιστοριας γινεται μεσα στο δικαστηριο και το τελος δεν ειναι τοσο ευχαριστο οσο της δικης μας ταινιας.

Προκειται για ενα δικαστικο δραμα και ταυτοχρονα για ενα δυνατο ψυχογραφημα της ηρωιδας. Μεσα απο αυτο, παρακολουθουμε βημα - βημα πως η νεα γυναικα εφτασε να σκοτωσει εν ψυχρω τον αντρα που λατρευε και που αγαπησε οσο κανεναν ανθρωπο στον κοσμο.

 
Eπική η σκηνή με το...ατέλειωτο σκαμπίλισμα του ανήσυχου πατέρα Διανέλου, στην ζωηρή του κόρη... :D
 
Ο Κώστας Βουτσάς είχε ένα ατύχημα στα γυρίσματα της ταινίας. Σε μια σκηνή (εκεί που ο Κούρκουλος στέλνει στην Λάσκαρη το δέμα με τα ρούχα της) ο Βουτσάς κάθεται πάνω στο αυτοκίνητο το οποίο ο Κούρκουλος έβαλε μπροστά με αποτέλεσμα ο Βουτσάς να πέσει , να σκιστεί το πρόσωπο του και να του γίνουν ράματα. Φαίνεται η γάζα στο πρόσωπο του όταν καταθέτει στο δικαστήριο.
 
bambinella 100 είπε:
Ο Κατηφορος εχει πολλα στοιχεια απο την ταινια Η Αληθεια (La Verite) του Ηenri - Georges Clouzot, με πρωταγωνιστρια τη Brigitte Bardot.
Η Αληθεια γυριστηκε το 1960!
μπαμπι παρακολουθώντας την αλήθεια , στο βιντεακι που μας έδωσες, βλέπω πολλά κοινά με την Λάσκαρη του κατήφορου, ξανθιες και οι δύο το ίδιο στυλ στο μαλλί,πιασμένο πάνω αλλα και το παλτό με τα ψηλοτάκουνα της Ζωης , μοιαζει με το στυλ της Μπριζιτ!!
 
Έβαλα χθες τον ''Κατήφορο'' και τον ξαναείδα και πρόσεξα όντως το τσιρώτο του Βουτσά στο δικαστήριο!Α ρε Μπίσμπηρα τι σου έμελλε να πάθεις...
 
Θα συμφωνήσω με τον Dimitrisss. Καλογυρισμένη ταινία (φωτογραφία, ήχος, μοντάζ όλα άψογα στα πρότυπα των ξένων παραγωγών εκείνη την εποχή και μπράβο στο φίνο γι αυτό), αλλά με ηθικοπλαστική οσφιοκαμψία διάχυτη (που πλέον τείνει προς το cult). Τουλάχιστον δείχνει τι τραβάγανε οι παππούδες μας (που πλέον είναι στην ηλικία του Βουτσά) για να "κρεβατωθούν" εκείνη την εποχή. Mπράβο και στην Graal για την διάσωση του εγχώριου κινηματογραφικού πλούτου (καλού, κακού, μέτριου δεν έχει σημασία).
 
Διαφημιστικό της ταινίας

 


136.jpg
136.jpg
 
bambinella 100 είπε:
Ο Κατηφορος εχει πολλα στοιχεια απο την ταινια Η Αληθεια (La Verite) του Ηenri - Georges Clouzot, με πρωταγωνιστρια τη Brigitte Bardot.Η Αληθεια γυριστηκε το 1960, ακριβως εναν χρονο πριν απο την ταινια του Δαλιανιδη και εχει να κανει με μια νεα γυναικα που πυροβολει και σκοτωνει τον εραστη της, οταν αυτος δημιουργει δεσμο με την αδελφη της. Η διηγηση της ιστοριας γινεται μεσα στο δικαστηριο και το τελος δεν ειναι τοσο ευχαριστο οσο της δικης μας ταινιας.

Προκειται για ενα δικαστικο δραμα και ταυτοχρονα για ενα δυνατο ψυχογραφημα της ηρωιδας. Μεσα απο αυτο, παρακολουθουμε βημα - βημα πως η νεα γυναικα εφτασε να σκοτωσει εν ψυχρω τον αντρα που λατρευε και που αγαπησε οσο κανεναν ανθρωπο στον κοσμο.

και μενα ''την αλήθεια'' μου θυμισε εντονα, μα πολύ έντονα αν και την εχω πιο προσφατη και μπερδευω τον κατηφορο με τον νομο 4000 αυτην την στιγμη! βεβαια εδώ πολλοι περισσοτεροι οι ηρωες και δεν γινεται το καταπληκτικό ψυχογράφημα της ρεας όπως της ντομινικ που είναι εξαιρετικό! όμως προκειται παλι για νεα παιδια που θέλουν να ζησουν την ζωη τους χωρις τις κοινωνικές ηθικές επιταγες. Η ΚΑΠΡΙς αναφερει και μια άλλη γαλλικη ταινια που πρωτη φορα την ακουω
 
Ριο στο αβαταρ σου ο βουλγαριδης ειναι;; ξερετε πως ο δαλιανιδης πηρε την ιδεα να γυρισει τον κατηφορο ;Απο ενα παρτυ της εποχης οπου μετα απο πολυ βερμουτ μια κοπελα εβγαλε τα ρουχα της και εκανε στριπτιζ η μαλλον μεθυσμενη οι αλλοι την παρακινησαν και τα εβγαλε κατι τετοιο βλεπουμε και στον κατηφορο. Ο δαλιανιδης ηταν τοτε νεαρος και συμμετηχε στο παρτυ η σκηνη αποκαλυπτικη του εδωσε την ιδεα να γυρισει την ταινια
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Πίσω
Μπλουζα