SEBASTIAN
RetroActive
- Joined
- 7 Οκτ 2022
- Μηνύματα
- 436
- Αντιδράσεις
- 1.148
Σενάριο: Νίκος Φώσκολος
Σκηνοθεσία: Ντίνος Δημόπουλος
Παραγωγή: Φίνος Φιλμ.
Πρωταγωνιστούν: Νίκος Κούρκουλος , Μαίρη Χρονοπούλου , Φλωρέτα Ζάννα , Κώστας Καζάκος, Βύρων Πάλλης, Ανδρέας Μπάρκουλης , Ζώρας Τσάπελης , Τασσώ Καββαδία , Λιάκος Χριστογιαννόπουλος, Σούλα Αθανασιάδου , Άγγελος Αντωνόπουλος , Θόδωρος Έξαρχος , Γιώργος Μπέλλος , Χρήστος Δακτυλίδης , Νίκος Πασχαλίδης , Χρήστος Δοξαράς , Χριστόφορος Ζήκας , Θωμάς Κωνσταντινίδης ,
Υπόθεση: Ο Άγγελος Μουρούζης, πρώην πιλότος μετρά την απόταξη του από την Αεροπορία, έχει καταντήσει αργόμισθος στην υπηρεσία και ταυτόχρονα αλκοολικός και χαρτοπαίκτης. το έχει ρίξει στο ποτό και τη χαρτοπαιξία. Ο αδερφός του, ο οποίος είναι επικεφαλής της πολιτικής αεροπορίας, τον ορίζει πρόεδρο μιας τριμελούς επιτροπής που θα ερευνήσει τα αίτια μιας αεροπορικής τραγωδίας, στην οποία σώθηκε μόνο μία επιβάτις. Ο αδερφός του καθότι εξυπηρετεί συμφέροντα ξένων αεροπορικών εταιρειών από τα οποία είναι άμεσα εξαρτώμενος και ελεγχόμενος λόγω οικονομικών δοσοληψιών μαζί του ορίζει επίσης στην επιτροπή άλλα δυο μέλη που είναι άνθρωποι της απολύτου εμπιστοσύνης του, προκειμένου η επιτροπή να συγκαλύψει τα αίτια της αεροπορικής τραγωδίας καθ΄ υπόδειξη των αεροπορικών εταιριών των οποίων είναι δέσμιος. Όμως, ο αδελφός του και πρώην πιλότος παθαίνει κρίση συνείδησης, αρχίζει να βρίσκει τον παλιό του εαυτό, αγανακτεί με τον αδερφό του όταν διαπιστώνει την πλεκτάνη, δεν δέχεται να κατευθύνουν άλλοι το έργο του, αντιστέκεται σε απειλές και εκβιασμούς και αγωνίζεται με όλα τα μέσα να αποκαλύψει τους πραγματικούς ενόχους.
Σχόλια: Πολύ καλή δραματική κοινωνική ταινία χαρακτηριστική της εποχής που κινείται στα γνώριμα πετυχημένα πλαίσια των Διόσκουρων Νίκων Φώσκολου και Κούρκουλου που όπως και σε άλλες ταινίες που γύρισαν μαζί πέτυχαν απόλυτα σε βαθμό που θα μπορούσε να πει κανείς ότι ο ένας έκοβε και ο άλλος έραβε. Βοήθησε βέβαια καταλυτικά και τους δυο ο Ντίνος Δημόπουλος από τους καλύτερους σκηνοθέτες του ελληνικού κινηματογράφου που και σε αυτήν την ταινία σκηνοθετικά αφενός αρίστευσε αφετέρου αποτέλεσε μάλλον τροχοπέδη στις σκηνοθετικές και πομπώδεις υπερβολές που μας είχε συνηθίσει σε άλλα φιλμς ο πολύς Φώσκολος. Η ιστορία της ταινίας πολύ ιντριγκαδόρικη που αγγίζει πολλές ευαίσθητες χορδές του σινεφιλ κοινού που έστω και σε ενενήντα λεπτά παρακολούθησης ενός έργου θριαμβευτικά αρέσκεται να παρακολουθεί την συντριβή των πανίσχυρων οικονομικά συμφερόντων που στον βωμό του κέρδους δεν διστάζουν να καταπατούν ανθρώπους, συνειδήσεις και ότι άλλο υπάρχει στο διάβα τους. Βέβαια αυτά γίνονται μόνο στο πανί, γιατί η πραγματικότητα είναι διαφορετική, αμείλικτη και ενίοτε συντριπτικά ισοπεδωτική. Το καστ των ηθοποιών που συμμετέχει είναι ότι ακλύτερο της εποχής κάτι που συνεπάγεται την επιτυχία της ταινίας από τα γυρίσματα της ακόμα. Θα σταθώ όχι τόσο στον πρωταγωνιστή Κούρκουλο που άλλωστε έχει δώσει πολλάκις διαπιστευτήρια αλλά στον αδερφό του στην ταινία Ζώρα Τσάπελη ηθοποιό που κατά την γνώμη μου ξεχωρίζει με το επιβλητικό του στυλ την χροιά της φωνής του την αρχοντική του αύρα έχοντας ένα εκτόπισμα που κυριεύει και γητεύει με τον τρόπο του απίστευτα και καταλυτικά. Τον μόνο που δεν καθήλωσε ήταν ο αδερφός του που τον έδωσε στεγνά ποαράλληλα με τους υπόλοιπους της αεροπορικής εταιρίας, ικανοποιώντας το περί κινηματογραφικού δικαίου αίσθημα. Κάτι που ειδικά στην εποχή μας μοιάζει όχι απλώς ουτοπικό άλλα κάτι περισσότερο. Εκτός λογικής και πραγματικότητας. Τέλος μια μικρή αναφορά στην πρώτη ίσως κινηματογραφική εμφάνιση του πολύ καλού και αγαπημένου Θωμά Κωνσταντινίδη (ναι του Λυκειάρχη του Ροζ γάτου) που εδώ έκανε τον ρεπόρτερ του αεροπορικού ατυχήματος.
Επικές στιγμές του φιλμ:
1) Η προεκλογική ομιλία του πεθερού του αεροπόρου που στο μπαλκόνι στους αλαλάζοντες οπαδούς του λέει τα ακριβώς αντίθετα από αυτά που πραγματικά πιστεύει και εκμυστηρεύεται και στον Κούρκουλο, σε βαθμό που προκαλεί δικαιολογημένα την οργή του τελευταίου λέγοντας του να πει στον λαό του αυτά που πραγματικά νιώθει αλλιώς αντί ομιλία καλύτερα να κάνει εμετό!. Την σκηνή της προεκλογικής ομιλίας στο έργο. συνεπικουρούν εμβόλιμες πραγματικές σκηνές από κομματικές ομιλίες της ΕΚ από συγκεντρώσεις της εποχής στην Πλατεία Κλαυθμώνος.
2) Η στιγμή που ο μέθυσος και αλκοολικός από το…πρωί παθαίνει κρίση συνείδησης και ξαναβρίσκει τον παλιό καλό του εαυτό μόλις μαθαίνει τηλεφωνικώς την μαρτυρία της μοναδικής επιζήσασας ότι κόπηκε το φτερό του αεροπλάνου που έπεσε. Πετάει το ποτήρι με το ποτό στην άλλη άκρη του γραφείου και τρέχει στο νοσκομείο για να την συναντήσει. Το κουβάρι αρχίζει να ξετυλίγεται προς τέρψη των θεατών.
3) Η σκηνή της ερωτικής περίπτυξης Χρονοπούλου-Κούρκουλου που επιφύλασσε μια μάλλον απρόβλεπτη και λίαν τολμηρή για τα δεδομένα της εποχής έκπληξη στους θεατές με την φευγαλέα εμφάνιση του γυμνού στήθους της Μαίρης.
4) Οι στιγμές των ανακρίσεων των υπαλλήλων της αεροπορικής εταιρίας από τον άτεγκτο και αδέκαστο Κούρκουλο ήταν όλα τα λεπτά. Με τον τρόπο του κατάφερε να τους φέρει στα όρια τους, ανακάλυψε την πλεκτάνη σε βαθμό που τα άλλα δυο μέλη της επιτροπής να μην μπορούν να πετύχουν ούτε στο ελάχιστο την συγκάλυψη της υπόθεσης.
5) Στο τέλος το δίκαιο και η αλήθειά θριαμβεύουν .Αφού αρνήθηκε το μυθικό ποσό για τα δεδομένα της εποχής για την εξαγορά του, αγνοώντας ακόμα και τα παρακάλια της άρρωστης και ανήμπορης μητέρας του θα παραδώσει την σπείρα στην Αστυνομία. Γιατί όλα τα παραμύθια (σε σχέση με την νοσηρή κοινωνική πραγματικότητα που ζούμε) έχουν αίσιο τέλος. Και οι θεατές μετά το τέλος προβολής της ταινίας πήγαν για ύπνο ευχαριστημένοι και μακάριοι για την συντριβή του κακού. Μόνο που αυτός ο ύπνος συνεχίζεται από όλους μας εσαεί.
Σκηνοθεσία: Ντίνος Δημόπουλος
Παραγωγή: Φίνος Φιλμ.
Πρωταγωνιστούν: Νίκος Κούρκουλος , Μαίρη Χρονοπούλου , Φλωρέτα Ζάννα , Κώστας Καζάκος, Βύρων Πάλλης, Ανδρέας Μπάρκουλης , Ζώρας Τσάπελης , Τασσώ Καββαδία , Λιάκος Χριστογιαννόπουλος, Σούλα Αθανασιάδου , Άγγελος Αντωνόπουλος , Θόδωρος Έξαρχος , Γιώργος Μπέλλος , Χρήστος Δακτυλίδης , Νίκος Πασχαλίδης , Χρήστος Δοξαράς , Χριστόφορος Ζήκας , Θωμάς Κωνσταντινίδης ,
Υπόθεση: Ο Άγγελος Μουρούζης, πρώην πιλότος μετρά την απόταξη του από την Αεροπορία, έχει καταντήσει αργόμισθος στην υπηρεσία και ταυτόχρονα αλκοολικός και χαρτοπαίκτης. το έχει ρίξει στο ποτό και τη χαρτοπαιξία. Ο αδερφός του, ο οποίος είναι επικεφαλής της πολιτικής αεροπορίας, τον ορίζει πρόεδρο μιας τριμελούς επιτροπής που θα ερευνήσει τα αίτια μιας αεροπορικής τραγωδίας, στην οποία σώθηκε μόνο μία επιβάτις. Ο αδερφός του καθότι εξυπηρετεί συμφέροντα ξένων αεροπορικών εταιρειών από τα οποία είναι άμεσα εξαρτώμενος και ελεγχόμενος λόγω οικονομικών δοσοληψιών μαζί του ορίζει επίσης στην επιτροπή άλλα δυο μέλη που είναι άνθρωποι της απολύτου εμπιστοσύνης του, προκειμένου η επιτροπή να συγκαλύψει τα αίτια της αεροπορικής τραγωδίας καθ΄ υπόδειξη των αεροπορικών εταιριών των οποίων είναι δέσμιος. Όμως, ο αδελφός του και πρώην πιλότος παθαίνει κρίση συνείδησης, αρχίζει να βρίσκει τον παλιό του εαυτό, αγανακτεί με τον αδερφό του όταν διαπιστώνει την πλεκτάνη, δεν δέχεται να κατευθύνουν άλλοι το έργο του, αντιστέκεται σε απειλές και εκβιασμούς και αγωνίζεται με όλα τα μέσα να αποκαλύψει τους πραγματικούς ενόχους.
Σχόλια: Πολύ καλή δραματική κοινωνική ταινία χαρακτηριστική της εποχής που κινείται στα γνώριμα πετυχημένα πλαίσια των Διόσκουρων Νίκων Φώσκολου και Κούρκουλου που όπως και σε άλλες ταινίες που γύρισαν μαζί πέτυχαν απόλυτα σε βαθμό που θα μπορούσε να πει κανείς ότι ο ένας έκοβε και ο άλλος έραβε. Βοήθησε βέβαια καταλυτικά και τους δυο ο Ντίνος Δημόπουλος από τους καλύτερους σκηνοθέτες του ελληνικού κινηματογράφου που και σε αυτήν την ταινία σκηνοθετικά αφενός αρίστευσε αφετέρου αποτέλεσε μάλλον τροχοπέδη στις σκηνοθετικές και πομπώδεις υπερβολές που μας είχε συνηθίσει σε άλλα φιλμς ο πολύς Φώσκολος. Η ιστορία της ταινίας πολύ ιντριγκαδόρικη που αγγίζει πολλές ευαίσθητες χορδές του σινεφιλ κοινού που έστω και σε ενενήντα λεπτά παρακολούθησης ενός έργου θριαμβευτικά αρέσκεται να παρακολουθεί την συντριβή των πανίσχυρων οικονομικά συμφερόντων που στον βωμό του κέρδους δεν διστάζουν να καταπατούν ανθρώπους, συνειδήσεις και ότι άλλο υπάρχει στο διάβα τους. Βέβαια αυτά γίνονται μόνο στο πανί, γιατί η πραγματικότητα είναι διαφορετική, αμείλικτη και ενίοτε συντριπτικά ισοπεδωτική. Το καστ των ηθοποιών που συμμετέχει είναι ότι ακλύτερο της εποχής κάτι που συνεπάγεται την επιτυχία της ταινίας από τα γυρίσματα της ακόμα. Θα σταθώ όχι τόσο στον πρωταγωνιστή Κούρκουλο που άλλωστε έχει δώσει πολλάκις διαπιστευτήρια αλλά στον αδερφό του στην ταινία Ζώρα Τσάπελη ηθοποιό που κατά την γνώμη μου ξεχωρίζει με το επιβλητικό του στυλ την χροιά της φωνής του την αρχοντική του αύρα έχοντας ένα εκτόπισμα που κυριεύει και γητεύει με τον τρόπο του απίστευτα και καταλυτικά. Τον μόνο που δεν καθήλωσε ήταν ο αδερφός του που τον έδωσε στεγνά ποαράλληλα με τους υπόλοιπους της αεροπορικής εταιρίας, ικανοποιώντας το περί κινηματογραφικού δικαίου αίσθημα. Κάτι που ειδικά στην εποχή μας μοιάζει όχι απλώς ουτοπικό άλλα κάτι περισσότερο. Εκτός λογικής και πραγματικότητας. Τέλος μια μικρή αναφορά στην πρώτη ίσως κινηματογραφική εμφάνιση του πολύ καλού και αγαπημένου Θωμά Κωνσταντινίδη (ναι του Λυκειάρχη του Ροζ γάτου) που εδώ έκανε τον ρεπόρτερ του αεροπορικού ατυχήματος.
Επικές στιγμές του φιλμ:
1) Η προεκλογική ομιλία του πεθερού του αεροπόρου που στο μπαλκόνι στους αλαλάζοντες οπαδούς του λέει τα ακριβώς αντίθετα από αυτά που πραγματικά πιστεύει και εκμυστηρεύεται και στον Κούρκουλο, σε βαθμό που προκαλεί δικαιολογημένα την οργή του τελευταίου λέγοντας του να πει στον λαό του αυτά που πραγματικά νιώθει αλλιώς αντί ομιλία καλύτερα να κάνει εμετό!. Την σκηνή της προεκλογικής ομιλίας στο έργο. συνεπικουρούν εμβόλιμες πραγματικές σκηνές από κομματικές ομιλίες της ΕΚ από συγκεντρώσεις της εποχής στην Πλατεία Κλαυθμώνος.
2) Η στιγμή που ο μέθυσος και αλκοολικός από το…πρωί παθαίνει κρίση συνείδησης και ξαναβρίσκει τον παλιό καλό του εαυτό μόλις μαθαίνει τηλεφωνικώς την μαρτυρία της μοναδικής επιζήσασας ότι κόπηκε το φτερό του αεροπλάνου που έπεσε. Πετάει το ποτήρι με το ποτό στην άλλη άκρη του γραφείου και τρέχει στο νοσκομείο για να την συναντήσει. Το κουβάρι αρχίζει να ξετυλίγεται προς τέρψη των θεατών.
3) Η σκηνή της ερωτικής περίπτυξης Χρονοπούλου-Κούρκουλου που επιφύλασσε μια μάλλον απρόβλεπτη και λίαν τολμηρή για τα δεδομένα της εποχής έκπληξη στους θεατές με την φευγαλέα εμφάνιση του γυμνού στήθους της Μαίρης.
4) Οι στιγμές των ανακρίσεων των υπαλλήλων της αεροπορικής εταιρίας από τον άτεγκτο και αδέκαστο Κούρκουλο ήταν όλα τα λεπτά. Με τον τρόπο του κατάφερε να τους φέρει στα όρια τους, ανακάλυψε την πλεκτάνη σε βαθμό που τα άλλα δυο μέλη της επιτροπής να μην μπορούν να πετύχουν ούτε στο ελάχιστο την συγκάλυψη της υπόθεσης.
5) Στο τέλος το δίκαιο και η αλήθειά θριαμβεύουν .Αφού αρνήθηκε το μυθικό ποσό για τα δεδομένα της εποχής για την εξαγορά του, αγνοώντας ακόμα και τα παρακάλια της άρρωστης και ανήμπορης μητέρας του θα παραδώσει την σπείρα στην Αστυνομία. Γιατί όλα τα παραμύθια (σε σχέση με την νοσηρή κοινωνική πραγματικότητα που ζούμε) έχουν αίσιο τέλος. Και οι θεατές μετά το τέλος προβολής της ταινίας πήγαν για ύπνο ευχαριστημένοι και μακάριοι για την συντριβή του κακού. Μόνο που αυτός ο ύπνος συνεχίζεται από όλους μας εσαεί.
Τελευταία επεξεργασία: