Ρίγη συγκίνησης και αισθήματα νοσταλγίας βλέποντας μέσα από τις δυο αυτές ταινίες της ΄'Λατέρνας΄΄ την Ελλάδα μας φτωχή μεν αλλά πλούσια σε ανθρώπινα συναισθήματα, σε φυσική ομορφιά, σε αληθινές σχέσεις των ανθρώπων που στηρίζονταν στην αληθινή φιλία και την αλληλοβοήθεια που ο ένας ήταν για τον άλλον και υπήρχε φιλότιμο, μπεσαλίκι και αξιοπρέπεια παρόλα τα πενιχρά μέσα ζωής. Κόσμος χαλύβδινος, άνθρωποι δυνατοί, παρόλες τις φτώχιες και τις κακουχίες που μόλις πρίν λίγα χρόνια βίωσαν (πόλεμοι, κατοχή εμφύλιος), αλλά δεν το έβαζαν κάτω και με το χαμόγελο έμεναν όρθιοι και παλεύαν καθημερινά και ενίοτε γλεντούσαν και χόρευαν αγνοώντας τις καθημερινές δυσκολίες.
Θα είχε ενδιαφέρον μια ευρύτερη κοινωνιολογική έρευνα και ψυχογραφική ανάλυση για το πως φλώρεψε και έγινε τόσο μαλθακός ο κόσμος στην χώρα μας, παρόλο που τόσες δεκαετίες μετά έχουν γίνει γιγάντια άλματα οικονομικά και τεχνολογικά, αλλά ο άνθρωπος σήμερα με την παραμικρή δυσκολία λυγίζει ψυχολογικά. Η ταπεινή μου γνώμη? Ξεχάσαμε πως είμαστε άνθρωποι και αλλοτριωθήκαμε σαν καλοκουρδισμένες μηχανές του κέρδους, της εφήμερης απόλαυσης και της με κάθε τρόπο επικράτησης του υπερεγώ μας σε βάρος των πάντων. Εξαίρεση φυσικά δεν αποτελεί ο γράφων. Για αυτό ζηλεύει και θαυμάζει τον άνθρωπο Φωτόπουλο που σε μια κρίση απίστευτης ειλικρίνειας απαντάει στην δεύερη ταινία στον γιατρό πως ο Παυλάρας είναι κατι παραπάνω από αδερφός μου. Φίλος. Όλο το νόημα της ταινίας σε φράση και σε μια σκηνή. Ας ξαναγίνουμε άνθρωποι ρε παιδιά.