Με φόβον και πάθος (1972)

ARETARA

RetroNuts!
Joined
1 Σεπ 2010
Μηνύματα
2.134
Αντιδράσεις
2.278
Με φόβον και πάθος (1972)

Retrodb: http://www.retrodb.gr/wiki/index.php/%CE%9C%CE%B5_%CF%86%CF%8C%CE%B2%CE%BF_%CE%BA%CE%B1%CE%B9_%CF%80%CE%AC%CE%B8%CE%BF%CF%82

Μία από τις σημαντικότερες ταινίες στην καριέρα του Νίκου Φώσκολου παρουσιάζω στο θέμα αυτό. Είναι η "Με φόβον και πάθος" μια παραγωγή της Φίνος Φιλμς που πρωτοπροβλήθηκε στις αίθουσες το 1972. Σενάριο-σκηνοθεσία: Νίκος Φώσκολος.

Το θέμα - το καστ. Ένας ανακριτής ο Νίκος Φαναριώτης (Νίκος Κούρκουλος) βρίσκει τυχαία στο δρόμο προς το σπίτι του έναν ετοιμοθάνατο που του φανερώνει ένα μυστικό: ότι αυτός σκότωσε έναν άντρα σε μία παλαιότερη δικαστική υπόθεση. Η υπόθεση αυτή ακουμπάει στο παρελθόν του Φαναριώτη καθώς ο άνθρωπος ο οποίος καταδικάστηκε ήταν η Ελβίρα Βιάσκου (Ελένη Ερήμου) σύζυγος του δολοφονηθέντος που είχε απασχολήσει αισθηματικά τον Φαναριώτη. Ο τελευταίος με δεδομένη την ομολογία του άντρα, ανακινεί την υπόθεση ψάχνοντας περαιτέρω στοιχεία. Πράγματι μετά από λίγο διάστημα η έρευνα αποδίδει και βρίσκονται τα πειστήρια της αθωότητας της Ελβίρας. Στην δίκη που θα γίνει θα αθωωθεί πανηγυρικά και θα επανασυνδεθεί με τον Νίκο. Τα πράγματα όμως είναι πολύ καλά για να είναι αληθινά. Ένας περίεργος άνθρωπος (Γρηγόρης Ευαγγελάτος) υποδεικνύει κάποια στοιχεία που πείθουν τον ανακριτή πως η υπόθεση είναι στημένη για να αθωωθεί η Ελβίρα. Θα ανακαλύψει πως η οικογένεια Βιάσκου, μεγαλοαστική με τεράστιες οικονομικές βάσεις και πολιτική επιρροή, με προεξάρχοντα τον πατέρα της Ελβίρας, Αλέξανδρο (Μάνος Κατράκης) τον έχει χρησιμοποιήσει σαν πιόνι για τα σχέδιά της. Ο Φαναριώτης θα έρθει σε σύγκρουση μαζί της, θα ριψοκινδυνεύσει τη ζωή του αλλά στο τέλος θα δικαιωθεί. Ποιος όμως είναι ο αόρατος βοηθός του; Όταν το καταλάβει ο ανακριτής θα είναι αργά. Τα πιόνια μπήκαν στη θέση τους...

Σχόλια. Στην ταινία αυτή ο Φώσκολος επιχειρεί να "παντρέψει" τρία στοιχεία: το αστυνομικό (εξιχνίαση δολοφονίας), το αισθηματικό (σχέση Ελβίρας-Νίκου) και το κοινωνικό (τα συμφέροντα διαφορετικών κοινωνικών ομάδων και ο ρόλος της δικαιοσύνης). Με άξονα τον άνθρωπο που εκπροσωπεί την τελευταία και έρχεται σε οξεία αντιπαράθεση τόσο με τον εαυτό του και τη συνείδησή του όσο και με την μεγαλοαστική οικογένεια. Γύρω του, ένα σύμπλεγμα ανθρώπων και τάξεων που προσπαθούν να λάβουν την καλύτερη θέση αξιοποιώντας τα όποια όπλα διαθέτουν. Ο παραβατικός μικροαστός που θέλει στις τελευταίες του ώρες να εξασφαλίσει καλύτερο μέλλον στην οικογένειά του. Ο πλούσιος επιχειρηματίας που θέλει να σώσει την κόρη με τα λεφτά του. Η κόρη που συνεργεί στην εξαπάτηση αλλά αγαπάει πραγματικά τον ανακριτή. Ο γιος του επιχειρηματία (Γιώργος Μούτσιος) που εποφθαλμιά την περιουσία αδιαφορώντας για το αν θα πατήσει επί πτωμάτων. Γιατροί (Σπύρος Κωνσταντόπουλος) που συνεργούν στην πλεκτάνη για ίδιον όφελος και για εκπλήρωση παλαιών οφειλών. Η κρατική εξουσία (εδώ με εκπρόσωπο τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου (Γρηγόρης Βαφιάς) που "σταθμίζει" τις πολιτικές συνέπειες των ενεργειών της δικαιοσύνης. Όλοι εναντίον όλων με τις απαραίτητες συμμαχίες και τα μέτωπα. Ο Φώσκολος παρά τις γνωστές του υπερβολές (πομπώδεις εκφράσεις, σπάνια και ηχηρά ονόματα ηρώων που προσδίδουν και το κοινωνικό τους status, σκηνικά που επιδεικνύουν την ευμάρεια ή την ανέχεια) διατηρεί μέχρι τέλους το ενδιαφέρον στον θεατή αυξάνοντας βαθμιαία το δραματικό στοιχείο. Η ταινία, και αυτό συγκαταλέγεται στα θετικά της δεν είναι προβλέψιμη.

Νομίζω ότι όλοι οι ηθοποιοί πήγαν πολύ καλά. Ο Κούρκουλος με μία μεστή ερμηνεία γεμάτη πάθος αξίζει δικαιωματικά τα πρωτεία. Από εκεί και πέρα ξεχωρίζει η μεγαλειώδης μορφή του Κατράκη που αν και ευρισκόμενος στη δύση της καριέρας του και της ζωής του στάθηκε στο ύψος του. Τα δύο αδέρφια (Ερήμου και Μούτσιος) αν και ενσαρκώνουν διαμετρικά αντίθετους χαρακτήρες ανταποκρίνονται απολύτως. Από τους υπόλοιπους του καστ θα ξεχωρίσω οπωσδήποτε την ερμηνεία του Γρηγόρη Ευαγγελάτου, ηθοποιού που έκανε αίσθηση και σε άλλες ταινίες (πχ Πανικός) και που οπωσδήποτε δίνει έναν άλλο αέρα ερμηνείας, αρκετά πέρα από το κλισαρισμένο στυλ του κλασικού Έλληνα ηθοποιού. Είναι περίεργο γιατί δεν συμμετείχε σε περισσότερες ταινίες (το retrodb δίνει μόλις 13). Δεν υστερούν ακόμη και οι υπόλοιποι δευτεραγωνιστές, όπως οι "έμπειροι" Βάσος Ανδρονίδης και Γρηγόρης Βαφιάς και οι νεότεροι Κώστας Καραγιώργης και Νίκος Παπαναστασίου). Ευχάριστη έκπληξη η Άννα Γεραλή στον ρόλο της ανάπηρης κοπέλας.

Για την εξαιρετική μουσική του Γιώργου Χατζηνάσιου δεν νομίζω ότι μπορώ να πω πολλά. Απόλυτα μέσα στο κλίμα της ταινίας, άλλοτε φορτισμένη συναίσθημα (σκηνή στο δικαστήριο), άλλοτε με έντονο το στοιχείο της περιπέτειας και της αγωνίας (νυχτερινή καταδίωξη του ανακριτή από τους ανθρώπους του Βιάσκου), αποτελεί συστατικό παράγοντα της επιτυχίας του έργου.

Απόσπασμα. Ο "τρίτος άνθρωπος-πληροφοριοδότης" (Γρηγόρης Ευαγγελάτος) αποκαλύπτει τα πρώτα στοιχεία της σκευωρίας στον Φαναριώτη:

Φαναριώτης: - Τι συμβαίνει με σένα; όπου πάω τελευταία σε βρίσκω μπροστά μου. Τι παριστάνεις, τη σκιά μου;

Πληροφοριοδότης: - Οι σκιές δεν έχουν σκιά κύριε Φαναριώτη...

Φαναριώτης: - Ποιος είσαι;

Πληροφοριοδότης: - Αυτό είναι δικός μου λογαριασμός...

Φαναριώτης: - Τι θες από μένα;

Πληροφοριοδότης: - Έχω να σου πω κάτι τρομερό, έχεις το θάρρος να το ακούσεις;

Φαναριώτης: - Για λέγε...

Πληροφοριοδότης: - Την πάτησες φίλε σε κάναν πιόνι τους. Παίξανε τάβλι πάνω στην πλάτη σου.

Φαναριώτης: - Ποιοι;

Πληροφοριοδότης: - Όλο αυτό το μεγάλο σόι. Οι Βιάσκοι.

Φαναριώτης: - Τι είπες; Τι εννοείς, δεν καταλαβαίνω.

Πληροφοριοδότης: - Σου έπαιξαν ένα τρομερό παιχνίδι...

Φαναριώτης: - Τι παιχνίδι...

Πληροφοριοδότης: - Ότι και να σου πω εγώ δεν θα με πιστέψεις...

Φαναριώτης: - Τι να πιστέψω...

Πληροφοριοδότης: - Αν θες να μάθεις τι τρέχει, τράβα στο 23ο Τμήμα. Τώρα, αυτή τη στιγμή.

Φαναριώτης: - Να κάνω τι;

Πληροφοριοδότης: - Κοίτα ποιους είχανε μέσα τη νύχτα που σκοτώθηκε ο Βενέτης. Πήγαινε και θα δεις. Μόνο σφίξε τα δόντια φίλε για να μην πέσεις ξερός...

Video.

1. Στιγμές της ταινίας, πλαισιωμένες από την μουσική επένδυση του Γιώργου Χατζηνάσιου.




Φωτογραφίες.

1. Τα στελέχη της δικαιοσύνης. Από αριστερά Χρήστος Δακτυλίδης, Βάσος Ανδρονίδης, Γιάννης Χειμωνίδης, Κώστας Καραγιώργης και Νίκος Κούρκουλος.

pathos2.jpg



2. Η οικογένεια Βιάσκου ενωμένη σαν γροθιά...Μπροστά, ο Αλέξανδρος Βιάσκος (Μάνος Κατράκης) με τα αδέλφια του (Νίκος Παπαχρήστος στα αριστερά και Γιώργος Ζαιφίδης στα δεξιά). Πιο πίσω τα τέκνα (Ελένη Ερήμου και Γιώργος Μούτσιος).

pathos4.jpg



3. Σκηνή από το χορό προς τιμή της Ελβίρας. Ελβίρα και Νίκος. Στη μέση διακρίνεται ο νομικός σύμβουλος του ομίλου Βιάσκου, Μοναστηριώτης (Δημήτρης Παπαγιάννης).

pathos6.jpg



4. Η οικογένεια του μικροκακοποιού Ζαρίφη. Από αριστερά Νίκος Παπαναστασίου, Μαρία Αλκαίου και Άννα Γεραλή.

pathos3.jpg



5. Σκηνή από την πρώτη συνάντηση Φαναριώτη-πληροφοριοδότη (Γρηγόρης Ευαγγελάτος).

pathos7.jpg
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Μου αρέσει πολύ η αρχή, όπου ανακοινώνουν το περιστατικό με την ομολογία, στους δικαστικούς που έπαιξαν ρόλο στην υπόθεση...

"Κτήνοοοοος...." :D
 
Εδω εχουμε ισως την πιο δυνατη κινηματογραφικη ερμηνεια του Κουρκουλου.

Απο ολους τους υπολοιπους ηθοποιους ξεχωριζω τον Κωστα Καραγιωργη, αγαπημενο παιδι του Φωσκολου. Επισης ο Γρηγορης Ευαγγελατος ειναι πολυ σωστος και ξερει να κραταει την ισορροπια του ρολου του, οντας αποστασιοποημενος στα σημεια που πρεπει.

Αυτο που θα ηθελα και δεν το ειδα στην ταινια, ειναι μια μεγαλυτερη εξελιξη του ρολου που ερμηνευει ο Μουτσιος. Εμφανιζεται ελαχιστα, ενω θα ηταν καλυτερα αν ο Φωσκολος μας εδινε την ευκαιρια να αναλυσουμε το χαρακτηρα του και να κατανοησουμε απο κοντα πως οδηγηθηκε στην αποφαση να κανει τοσο μεγαλο κακο.
 
Η δυναμική του ρόλου του Μούτσιου προκύπτει αδιαμφισβήτητα από την θεώρηση του Φώσκολου περί της πάλης των γενεών. Θεώρηση που είχε (και έχει) μεγάλη απήχηση. Κατ' αυτήν οι νέες γενιές αμφισβητούν και αντιπαλεύουν την κρατούσα τάξη ως κάτι το αναχρονιστικό και ως εχθρό της προόδου. Τώρα, το που οδηγεί η αμφισβήτηση (πρόοδος ή πισωγύρισμα με διαγραφή των όποιων θετικών αφήνει η παλιά γενιά) μένει να κριθεί διαχρονικά και όχι πάντα με τρόπο μονοσήμαντο.
 
Από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες του Νίκου Φώσκολου, με αληθινά απρόβλεπτο σενάριο και ολοκληρωμένους χαρακτήρες (πλην του Γιώργου Μούτσιου, που θα μπορούσε να έχει αναπτυχθεί περισσότερο, όπως σωστά επισημαίνει παραπάνω η bambinella). Εξαιρετικός ο Νίκος Κούρκουλος, όσο πρέπει σκληρός ο Μάνος Κατράκης και πολύ καλές η Μαρία Αλκαίου και η Άννα Γεραλή στις σύντομες εμφανίσεις τους. Ο Γρηγόρης Ευαγγελάτος δίνει εδώ την καλύτερη ερμηνεία του στον ρόλο του μυστηριώδους πληροφοριοδότη και η Ελένη Ερήμου είναι πανέμορφη (σε ρόλο για τον οποίο ο Κούρκουλος ήθελε τη Μαρία Σκούντζου). Μένουν στη μνήμη η ωραία μουσική του Γιώργου Χατζηνάσιου και η τελευταία, αρκούντως φωσκολική, ατάκα του Κούρκουλου ("Κτήνος...").
 
Δεν την έχω δει αυτή την ταινία! Πρέπει να σπεύσω!
 
Άλλο ένα video με στιγμιότυπα από την ταινία. Το τραγούδι που συνοδεύει το video είναι από άλμπουμ της Μαρινέλλας του 1978, η μελωδία όμως του κομματιού προϋπήρχε και ακούστηκε ως μέρος της μουσικής επένδυσης της ταινίας, όπως υποδηλώνει και το πρώτο μέρος του video.

 
έβλεπα για πολλοστή φορά αυτή την δυνατή ταινία και μου δημιουργήθηκαν μερικές απορίες:

1) τα κοσμήματα της Ερήμου που ο Κούρκουλος βρίσκει στο ενεχυροδανειστήριο πώς είναι δυνατό να είναι αυτά που είχαν κλαπεί τη νύχτα του φόνου του Ρένου Βενέτη, αφού ο Ζαρίφης - που τα άφησε ενέχυρο - ήταν βαλτός από το μπαμπά Βιάσκο για να αθωωθεί η κορούλα του?

2) τελικά ποιός σκότωσε το Ρένο Βενέτη? ήταν κάποιος τρίτος κακοποιός άγνωστος σε εμάς ή ήταν κάποιος βαλτός από το γιο Βιάσκο?

3) σχέση Φαναριώτη-Ελβίρας: πριν πόσα χρόνια από το εδώ και τώρα της ταινίας λέτε να είχαν την περιπετειούλα τους? πώς άραγε γνωρίστηκαν? γιατι να τον άφησε η Ελβίρα? γιατί δεν μπορώ να φανταστώ πώς είναι δυνατό μια γυναίκα να αφήνει τον Κούρκουλο για να παντρευτεί έναν σπάταλο τζογαδόρο...

4) ο άνθρωπος-κλειδί στην αποκάλυψη της αλήθειας ποιός λέτε να ήταν? γιατί ήταν καλεσμένος στη δεξίωση των Βιάσκων για τον εορτασμό της αθώωσης της Ελβίρας...Kαι γιατί στο τέλος να οδηγήσει τον Φαναριώτη στην αποκάλυψη του αληθινού δράστη?? αφού ο δράστης τον είχε προσλάβει/πληρώσει για να κάνει μια δουλειά γιατί στο τέλος να τραβήξει το χαλί κάτω από τα πόδια του Μούτσιου??

5) πώς φαντάζεστε τη συνέχεια της υπόθεσης?? Ο Μούτσιος φυλακή, και η Ελβίρα αθώα πια παντρεύεται τον Φαναριώτη ο οποίος εξελίσσεται σε έναν επιτυχημένο δικηγόρο??
 
Τελευταία επεξεργασία:
1) Τα έδωσε ο μπαμπάς Βιάσκος στον Ζαρίφη
2) Η Ελβίρα Βιάσκου
3) Νομίζω όταν ο Φαναριώτης ήταν φοιτητής και φυσικά τους χώρισαν
4) Τον οδήγησε σύμφωνα με εντολές του Θεμιστοκλή Βιάσκου (Γιώργος Μούτσιος) ο οποίος ήθελε να οικειοποιηθεί όλη την περιουσία. Φυσικά δεν τράβηξε κανένα χαλί αφού ο Φαναριώτης τον ακολούθησε και ανακάλυψε την αλήθεια.
 
1) Τα έδωσε ο μπαμπάς Βιάσκος στον Ζαρίφη
2) Η Ελβίρα Βιάσκου

H Eλβίρα σκότωσε το Ρένο Βενέτη?? αφού έλεγε ότι είναι αθώα....

νόμιζα ότι ο Μούτσιος είχε οργανώσει τη δολοφονία του Βενέτη για να κατηγορήσει την αδερφή του και να την κλείσει στην φυλακή....
 
1) Τα έδωσε ο μπαμπάς Βιάσκος στον Ζαρίφη
2) Η Ελβίρα Βιάσκου
3) Νομίζω όταν ο Φαναριώτης ήταν φοιτητής και φυσικά τους χώρισαν
4) Τον οδήγησε σύμφωνα με εντολές του Θεμιστοκλή Βιάσκου (Γιώργος Μούτσιος) ο οποίος ήθελε να οικειοποιηθεί όλη την περιουσία. Φυσικά δεν τράβηξε κανένα χαλί αφού ο Φαναριώτης τον ακολούθησε και ανακάλυψε την αλήθεια.

αφού ο αδερφός βοηθάει το Φαναριώτη στην αποκάλυψη και αποκατάσταση της αλήθειας, τότε γιατί ο Φαναριώτης τον σπάει στο ξύλο στο τέλος? λογικό να θέλει να κερδίσει την περιουσία αφού μπαμπάς Βιάσκος και Ελβίρα υπέστησαν τις συνέπειες των πράξεών τους και μόνοι τους βγήκαν από τη μέση...
ίσα ίσα δεν θα έπρεπε κιόλας να τον ευχαριστήσει, τον αδερφό εννοώ, ο Φαναριώτης που δεν έθαψε την αλήθεια?
 
Τελευταία επεξεργασία:
Εδω εχουμε ισως την πιο δυνατη κινηματογραφικη ερμηνεια του Κουρκουλου.

Απο ολους τους υπολοιπους ηθοποιους ξεχωριζω τον Κωστα Καραγιωργη, αγαπημενο παιδι του Φωσκολου. Επισης ο Γρηγορης Ευαγγελατος ειναι πολυ σωστος και ξερει να κραταει την ισορροπια του ρολου του, οντας αποστασιοποημενος στα σημεια που πρεπει.

Αυτο που θα ηθελα και δεν το ειδα στην ταινια, ειναι μια μεγαλυτερη εξελιξη του ρολου που ερμηνευει ο Μουτσιος. Εμφανιζεται ελαχιστα, ενω θα ηταν καλυτερα αν ο Φωσκολος μας εδινε την ευκαιρια να αναλυσουμε το χαρακτηρα του και να κατανοησουμε απο κοντα πως οδηγηθηκε στην αποφαση να κανει τοσο μεγαλο κακο.
Μα αν δεχτούμε ότι η Ελβίρα σκότωσε το Ρένο Βενέτη και ο μπαμπάς Βιάσκος για να βγάλει την κόρη του από τη φυλακή έστησε όλη την πλεκτάνη, τότε ποιο μεγάλο κακό διέπραξε ο αδερφός για να αξίζει τον χαρακτηρισμό κτήνοοοοοοοος??
 
Για να βάλουμε τα πράγματα στη θέση τους:

Η Ελβίρα σκότωσε τον Βενέτη και όλη η οικογένεια γνώριζε. Ο πατέρας τα κάλυψε όλα για να σώσει την κόρη του, εξέλιξη που δεν ήθελε ο γιος και "οδήγησε" τον Κούρκουλο στην "ανακάλυψη" της ενόχου.

Στο 1:30:00 της ταινίας περίπου η Ελβίρα λέει "Εμένα κλείσε με μέσα για όλη μου τη ζωή" και λειτουργεί ως ομολογία ενοχής. Και λίγο αργότερα λέει η ίδια: "Αυτό που έκανε (ο πατέρας της) το έκανε για να γλιτώσει το παιδί του". Όπως και στο τέλος η συζήτησή της με τον Φαναριώτη στο προαύλιο της φυλακής είναι ομολογία ενοχής και η μόνη λύπη της είναι για τον θάνατο του πατέρα της.

Τα κοσμήματα"εκλάπησαν" δηλαδή εξαφανίστηκαν αμέσως μετά τη δολοφονία Βενέτη σε συνεννόηση Αλέξανδρου και Ερήμου και γνώση Μούτσιου. Ο Ζαρίφης "βρέθηκε" σε δεύτερο χρόνο και αφού η Ελβίρα είχε καταδικαστεί εξού και οι προοδευτικές καταθέσεις στο ενεχυροδανειστήριο. Και έτσι με την "τυχαία" ανεύρεση Ζαρίφη από τον Φαναριώτη ξετυλίχθηκε το σχέδιο αθωοποίησης της Ελβίρας. Να μην ξεχνάμε ότι μετά από την αθώωση της Ελβίρας μετακόμισε και η οικογένεια Ζαρίφη στο νέο αγορασμένο με τα λεφτά του Βιάσκου σπίτι.
 
Μα αν δεχτούμε ότι η Ελβίρα σκότωσε το Ρένο Βενέτη και ο μπαμπάς Βιάσκος για να βγάλει την κόρη του από τη φυλακή έστησε όλη την πλεκτάνη, τότε ποιο μεγάλο κακό διέπραξε ο αδερφός για να αξίζει τον χαρακτηρισμό κτήνοοοοοοοος??
Το "κτηνος" πηγαινει στο γεγονος οτι προδωσε πατερα και αδελφη. Αυτο οχι απο αγαπη προς την αποδοση δικαιοσυνης, αλλα απο αγαπη προς τον εαυτο του αφου υστερα απο τον εγκλεισμο στη φυλακη αυτων των δυο η τεραστια περιουσια των Βιασκων θα γινοταν αποκλειστικα δικη του.
 
Τελευταία επεξεργασία:
Η ταινία πιστεύω πως είναι μια από τις καλύτερες και πιο μεστές κινηματογραφικές στιγμές του Κούρκουλου που απέδωσε το 110% των απαιτήσεων του ρόλου του. Φοβερή πλοκή καιι ανατροπές που παρόλες τις φωσκολικές υπερβολές κρατάει αμείωτο το ενδιαφέρον του θεατή. Θα σταθώ στην εντυπωσιακή κατά την γνώμη από πλευράς γοητείας και λάμψης παρουσία της πολύ όμορφης Ελένης Ερήμου. Παρόλη τη απειρία της σαν ηθοποιός στάθηκε επάξια δίπλα στον μεγάλο και φτασμένο συμπρωταγωνιστή της και έκλεψε την παράσταση με την λαμπερή ομορφιά της. Ειδικά στην σκηνή στην παραλία έδωσε ρέστα. Η εκδήλωση των συναισθημάτων της και του έρωτα της στον Κούρκουλο ήταν συγκλονιστική, σε συνδυασμό με τα καυτά φιλιά της και το ονειρεμένα ειδυλιακό τοπίο δίνουν ένα αποτέλεσμα που αγγίζει τα επίπεδα του τέλειου ερωτισμού που λυγίζει ακόμα και τον πιο σκληρό αρσενικό. Απλά εκθαμβωτική!
 
Πίσω
Μπλουζα