Ντύματα

Τα ντύματα ήταν σαν ζελατίνες, τα είχαμε στην Ε' τάξη θυμάμαι για τα τετράδια, είχα αγοράσει για να μην τσαλακώνονται τα τετράδια, αλλά δεν μου ήταν πολύ βολικά, οπότε τα απέσυρα...
 
Στις κορες μου οι δασκαλες απαιτουν "ντυματα" σε ολα τα βιβλια...πρεπει να τσεκαρω μηπως ειναι μελη του RetroManiaX :)
 
Πολλές φορές βέβαια, έπιαναν και αυτά μια θολούρα από την σκόνη κλπ και δεν ήταν ότι καλύτερο για την εικόνα του βιβλίου...
 
Τα ντύματα ήταν ο εφιάλτης μου. Έπρεπε να είναι καλό το ντύμα να μην ξεκολλάει με φόβο να σκιστεί το εξώφυλλο αλλά να μην είναι και κανένα που όπου πιάσει δεν μπορείς να κάνεις τίποτα μετά. Πόσα βιβλία δεν ήταν κακοντυμένα και είτε είχαν αέρα και φούσκωνε το ντύμα είτε καθόταν σκόνη σε άσπρο φόντο και γινόταν χάλια. Μεταξύ μας όμως προστατεύει τα βιβλία από υγρά και άλλα ξένα αντικείμενα.
 
Στην εποχή μου (Α' Δημοτικού το 1963) το στάνταρ ντύμα για βιβλία και τετράδια ήταν η μπλε κόλλα με την ετικέττα επάνω και ήταν υποχρεωτικό αλλά με διαβαθμίσεις.

Έτσι τα απλά τετράδια έπρεπε να είναι ντυμένα. Τα τετράδια με πλαστικό εξώφυλλο όμως (που ήταν ήδη μπλε και είχαν και μια διαφανή θήκη μπροστά για ετικέττα) δεν τα ντύναμε γιατί δεν χρειαζόταν. Το πρόβλημα ήταν ότι ήταν αρκετά ακριβά, και το εξώφυλλο, που αποτελούνταν από πολλές στρώσεις χαρτί κολλημένες με την τελευταία πλαστική στρώση, άρχιζε να ξεκολλάει και να χωρίζεται όσο προχωρούσε η χρονιά. Επίσης δεν ντύναμε τα σπιράλ γιατί δεν ήταν δυνατόν. (Γι' αυτό και δεν πολυθέλανε τα σπιράλ κάποιοι δάσκαλοι, αλλά δεν νομίζω να ήταν ποτέ απαγορευμένα). Εγώ είχα επιλέξει τη λύση των σπιράλ τετραδίων, γιατί μου άρεσαν μεν τα ντυμένα με μπλε κόλλα τετράδια αλλά ήμουνα και τσαπατσούλης στο ντύσιμο και δεν τα έφτιαχνα όσο καλά έπρεπε, οι ετικέττες δεν ήταν ακριβώς κεντραρισμένες και τελείως οριζόντιες κλπ κλπ.

Τα βιβλία επίσης, ή μπλε κόλλα ή (το πολύ ακριβότερο) ντύμα με τσεπάκι στο οποίο έμπαινε το εξώφυλλο. Υπήρχαν και μπλε τέτοια ντύματα, όχι μόνο διαφανή. Οι πιο σπαστικές συμμαθήτριες έβαζαν και τα δύο είδη. Το διαφανές πλαστικό προστάτευε την μπλε κόλλα!

Αυτοκόλλητα διαφανή δεν υπήρχαν στην αρχή, άρχισα να χρησιμοποιώ στο γυμνάσιο και μόνο σε βιβλία, όχι τετράδια.

Γενικά όσο καλύτερος ήταν ένας μαθητής τόσο καλύτερα ντυμένα, καθαρότερα και πιο προσεγμένα έπρεπε να είναι τα βιβλία και τετράδιά του.

Αλλά για να είμαι ειλικρινής ειδικά για τα βιβλία και να μην ήταν υποχρεωτικό εγώ θα τα έντυνα. Για τα τετράδια δεν μ' ένοιαζε, αλλά με τα βιβλία είχα (και έχω) αρρώστια. Σημείωνα πάντα με μολύβι και μικρά σταυρουλάκια που μπορούσαν να σβηστούν εύκολα. Να γράψω με στυλό, ούτε να το διανοηθώ. Το ίδιο και να τσακίσω φύλλο αντί να βάλω σελιδοδείκτη. Περιττό να σας πω βέβαια τη φρίκη που αισθάνθηκα όταν έμαθα, χρόνια αργότερα, ότι είχε γίνει έθιμο στους μαθητές να ξεσκίζουν τα βιβλία στο τέλος της χρονιάς. Το θεωρώ ακόμη ασυγχώρητο βανδαλισμό (και να με συγχωρούν οι φίλοι ρετρομανιακοί που, όντας νεότεροι, ακολούθησαν αυτό το "έθιμο")
 
Στη δική μας τη φουρνιά, το ντύσιμο των βιβλίων ήταν σχετικά προαιρετικό.

Όμως, λίγο πολύ, όλα τα παιδιά ντύναμε τα βιβλία μας στο δημοτικό. Χρησιμοποιούσαμε τη διαφανή ζελατίνα, που ήθελε απίστευτη υπομονή για να στρώσει ομοιόμορφα, αλλά αν κατάφερνες και την έστρωνες αλφάδι, το βιβλίο ήταν κόσμημα! Πριν κολλήσουμε τη ζελατίνα, βάζαμε αυτοκόλλητη ετικέτα στο εξώφυλλο (η οποία, νομίζω, ήταν υποχρεωτική, για να μη μπλέκουμε τα βιβλία μας όταν τα δίναμε στην κυρία μας στην έδρα να μας διορθώσει τις ασκήσεις). Με την ετικέτα υπήρχε άλλο θέμα, καθώς προσπαθούσαμε να βρούμε το σημείο του εξωφύλλου που θα την κολλήσουμε, για να μη χαλάει τελείως η μόστρα.

Με τον καιρό, το στυλό με το οποίο ήταν γραμμένη η ετικέτα "θόλωνε", κάνοντας ένα εφέ "υδατογραφίας", λες και την ετικέτα την είχε σχεδιάσει ο γραφίστας του λογότυπου των Chipitos!

Τα τετράδια δε χρειαζόταν να τα ντύσουμε. Βέβαια, κάποια παιδιά χρησιμοποιούσαν αυτή τη θήκη-ντύμα και για τα βιβλία, και για τα τετράδια, αλλά την έβρισκα φοβερά άβολη, καθώς προσέθετε όγκο στο βιβλίο και το έκανε να μοιάζει "πλαστικό" όταν το κρατάς. Ενώ η αυτοκόλλητη ζελατίνα σου έδινε την αίσθηση του ιλουστρασιόν, αφήνοντας παράλληλα το βιβλίο "να κινείται φυσικά", χωρις να "ανοίγει" το ντύμα και να κάνει κοιλιά, όποτε άνοιγες το βιβλίο.

Τα βιβλία μου τα έντυνα όλα στο δημοτικό. Στο γυμνάσιο και στο λύκειο, όμως, έντυνα μόνο όσα μου άρεσαν και ήθελα να κρατήσω ή μεταχειριζόμουν πολύ. Δηλαδή, κάτι γραμματικές και συντακτικά, κάτι βιβλία κατεύθυνσης, ήταν όλα ντυμένα για να αντέξουν. Τα υπόλοιπα δε με ένοιαζαν.

elephadas είπε:
Αλλά για να είμαι ειλικρινής ειδικά για τα βιβλία και να μην ήταν υποχρεωτικό εγώ θα τα έντυνα. Για τα τετράδια δεν μ' ένοιαζε, αλλά με τα βιβλία είχα (και έχω) αρρώστια. Σημείωνα πάντα με μολύβι και μικρά σταυρουλάκια που μπορούσαν να σβηστούν εύκολα. Να γράψω με στυλό, ούτε να το διανοηθώ. Το ίδιο και να τσακίσω φύλλο αντί να βάλω σελιδοδείκτη. Περιττό να σας πω βέβαια τη φρίκη που αισθάνθηκα όταν έμαθα, χρόνια αργότερα, ότι είχε γίνει έθιμο στους μαθητές να ξεσκίζουν τα βιβλία στο τέλος της χρονιάς. Το θεωρώ ακόμη ασυγχώρητο βανδαλισμό (και να με συγχωρούν οι φίλοι ρετρομανιακοί που, όντας νεότεροι, ακολούθησαν αυτό το "έθιμο")
Εξαιρετική η αναφορά σου, elephada!

Μπορώ να πω ότι σε μια παρόμοια κατάσταση είμαι κι εγώ, αλλά όχι πάντα.

Στο σχολείο πρόσεχα τα βιβλία μου και δεν τα μουτζούρωνα (τουλάχιστον στο δημοτικό, ή όσα του γυμνασίου και του λυκείου μου άρεσαν και ήθελα να τα κρατήσω), αλλά μου άρεσε πάρα πολύ να έχουν σημειώσεις τα σχολικά βιβλία. Ειδικά στην ιστορία και στη λογοτεχνία κατεύθυνσης στην 3η λυκείου, μου άρεσε να γράφω ορισμούς και σχόλια στα περιθώρια, να υπογραμμίζω και να κρατάω κεφαλίδες, γιατί το βιβλίο έμοιαζε πιο ζωντανό, πιο "δικό μου". Αυτό που με εκνεύριζε, όμως, ήταν όταν έσπαγε η κόλλα στη ράχη του βιβλίου και άρχιζαν να φεύγουν σελίδες... Καμιά φορά έπαιρνα άλλο από την αποθήκη του σχολείου.

Και επειδή ανέφερες τους σελιδοδείκτες, μου θύμισες που στα ανθολόγια του δημοτικού (αυτά τα μικρά βιβλιαράκια) μας έλεγε η δασκάλα μας να βάζουμε μια κορδελίτσα για σελιδοδείκτη!

Υποθέτω, όμως, ότι αναφέρεσαι και στα λογοτεχνικά βιβλία, στα οποία κι εγώ δε διανοούμαι ούτε να διπλώσω σελίδα, ούτε να κάνω μια κουκίδα με μολύβι πάνω τους, και με πιάνει κάτι αν σπάσει η ράχη (που σε κάποια βιβλία μεγάλα είναι αναγκαίο κακό...). Γι αυτό και δεν τρελαίνομαι να δανείζω βιβλία, ειδικά σε άτομα που ξέρω ότι δεν έχουν και τις καλύτερες σχέσεις με αυτά... Την έχω πατήσει με βιβλίο, σε μικρή ηλικία, που μου γύρισε ποτισμένο με αποσμητικό χώρου και με τσακισμένες σελίδες.
 
Τα τετράδια τα έντυνα πάντα με αυτά τα πλαστικά, αλλά για να μην αγοράζω καινούργια συνήθιζα κάθε νέα σχολική χρονιά να ξεγυμνώνω τα παλιά τετράδια και να ντύνω τα καινούργια με τις πλαστικές θήκες. Το αποτέλεσμα βέβαια ήταν να παλιώνουν και να σκίζονται οι θήκες στις άκρες και δεν ήταν καθόλου ωραίο θέαμα. Όσο για το ντύσιμο των βιβλίων, στο Δημοτικό μας έλεγαν να το κάνουμε αυτό κι έτσι το έκανα, με αυτή τη διάφανη ζελατίνα που αναφέρθηκε, από το Γυμνάσιο και μετά δεν μας πίεζαν κι έτσι το σταμάτησα. Ακόμα κι όταν τα έντυνα όμως, δεν έμπαινα καν στον κόπο με αυτή τη δύσκολη ζελατίνα που δεν έστρωνε, κάθε χρόνο τα έκανε όλα ο πατέρας μου :cool:
 
Τα ''ντυσιματα'' στα βιβλια τα εκανε συνηθως η μητερα μου.


Στο Δημοτικο τα ''αυτοκολητα'' και πιο μετα ο ''φακελος''.



Στις πρωτες ταξεις του Δημοτικου ΚΑΙ ΤΩΡΑ τους βαζουν να ''ντυνουν'' τετραδια και βιβλια.



 
BETTY BOOP είπε:
Τα ντύματα ήταν σαν ζελατίνες, τα είχαμε στην Ε' τάξη θυμάμαι για τα τετράδια, είχα αγοράσει για να μην τσαλακώνονται τα τετράδια, αλλά δεν μου ήταν πολύ βολικά, οπότε τα απέσυρα...
Στο Δημοτικό συνήθιζα να βάζω ΄διαφανές αυτοκόλλητο στα βιβλία στην αρχή της σχολικής χρονιάς, συνέχισα και στην Α' Γυμνασίου σε μερικά βιβλία...
 
Πώς "ντύνατε" με διαφανη θηκη και οχι αυτοκολλητη, βιβλια που ειχαν χοντρη ραχη;
 
Πίσω
Μπλουζα